صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۸۴۸۶۷

ترکیه و رژیم صهیونیستی در پی عادی‌سازی روابط

پایگاه اینترنتی «میدل ایست‌آی» نوشت: «یک مقام اسرائیلی به خبرگزاری فرانسه گفت: اسرائیل [رژیم صهیونیستی] و ترکیه به تفاهمی بر سر عادی‌سازی روابط دست یافتند؛ روابطی که [...]
یادداشت: گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی «میدل ایست‌آی» نوشت: «یک مقام اسرائیلی به خبرگزاری فرانسه گفت: اسرائیل [رژیم صهیونیستی] و ترکیه به تفاهمی بر سر عادی‌سازی روابط دست یافتند؛ روابطی که پس از حمله مرگبار اسرائیل به کشتی ترکیه که در سال ۲۰۱۰ عازم غزه بود، به پایین‌ترین حد خود رسیده بود. به گفته این مقام ناشناس، این توافق پس از نشست‌های محرمانه در سوئیس به دست آمد و مطابق آن اسرائیل به بازماندگان قربانیان غرامت خواهد داد. همچنین نمایندگانی برای آغاز مذاکره درباره صادرات گاز، به ترکیه اعزام خواهند شد. براساس این توافق، تمام شکایت‌های ترکیه از اسرائیل لغو می‌شود و ترکیه مانع از ورود «صالح الاروری»، مقام ارشد حماس، به قلمرواش و فعالیت در این کشور خواهد شد. اسرائیل مدت‌هاست ترکیه را متهم می‌کند که به الاروری اجازه می‌دهد تا حملات مرگبار را از خاک این کشور طراحی کند.»
رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده است، عادی شدن روابط میان ترکیه و اسرائیل به نفع کل منطقه خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] است. وی پیش از این برای برقراری روابط سه پیش‌شرط را تعیین کرده بود که اسرائیلی‌ها باید تمام و کمال انجام می‌دادند. اولین مورد عذرخواهی رسمی از ترکیه بود که سال ۲۰۱۳ صورت گرفت. دومین و سومین شرط پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان و پایان یافتن محاصره غزه بود که هنوز عملی نشده است. با این حال، در این توافق هیچ اشاره‌ای به پایان محاصره غزه نشده است، موضوعی که اوروک می‌گوید اهمیت بسیاری دارد؛ او می‌گوید: «این مسئله خواسته اصلی تمام جریان‌ها، خانواده‌ها و اعضای ماوی مرمره است. آنها می‌گویند ما به دنبال عذرخواهی نیستیم، ما به دنبال غرامت نیستیم، هدف اصلی ما برای رفتن به غزه، پایان دادن به محاصره آن بوده است. در حال حاضر این مسئله جزئی از توافق نیست و اسرائیل می‌گوید به محاصره ادامه می‌دهد و آن را حق قانونی خودش می‌داند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات