تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۸۵۱۱۵
رئيس کميته انتخابات شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات:

سرمايه‌گذاري در حزب سالم، از مصاديق باقيات الصالحات است

(روزنامه مردم‌سالاري - 1394/06/21 - شماره 3851 - صفحه 8)

رييس کميته انتخابات شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات، در گردهمايي اصلاح‌طلبان استان گيلان در مجتمع خاتم‌الانبياء(ص) رشت برگزار شد، با اشاره به نقش احزاب در توسعه سياسي و اصلاح ساختار اساسي اداره کشور، گفت: نظام جمهوري اسلامي بر اساس ايده‌اي اصلاح‌طلبانه و قانون‌مدارانه و با استفاده از گفتمان‌هايي که در صد‌و‌پنجاه سال اخير مطرح بوده‌اند، به تدريج شکل گرفته است.

به گزارش دبيرخانه شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات گيلان، حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر محسن رهامي، رييس کميته انتخابات شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات، در گردهمايي اصلاح‌طلبان استان گيلان که در مجتمع خاتم‌الانبياء(ص) رشت برگزار شد، با اشاره به نقش احزاب در توسعه سياسي و اصلاح ساختار اساسي اداره کشور، گفت: نظام جمهوري اسلامي بر اساس ايده‌اي اصلاح‌طلبانه و قانون‌مدارانه و با استفاده از گفتمان‌هايي که در صد و پنجاه سال اخير مطرح بوده‌اند، به تدريج شکل گرفته است. وي افزود: عقبه اين گفتمان به انقلاب مشروطه بازمي‌گردد؛ زماني که منطقه را اختلافات و تنش ها و قيام‌هاي مختلف فراگرفته بود، علما و بزرگان ما و افرادي مانند مرحوم محقق خراساني و مرحوم نائيني و ديگران، بحث مشروطه را مطرح کردند تا به جاي درگيري، خشونت و ترور، به سمت مشروطه‌خواهي برويم و دولت مستبد را کنترل کنيم.

دبيرکل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها با اشاره به تدوين يکي از بهترين قوانين اساسي وقت دنيا در دوران مشروطه در ايران ادامه داد: بنا بود که قانون اساسي مشروطيت به مردم‌سالاري و گردش قدرت بر اساس آراي مردم منجر شود؛ اما به رغم اينکه مشروطيت در بسياري از کشورها نظير سوئد و بلژيک به نتيجه رسيد، در ايران آن‌طور که انتظار مي‌رفت، جواب نداد.

حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر محسن رهامي تصريح کرد: همان‌طور که براي حل مشکلات پزشکي امروز به دنبال جوشانده‌ نعناع و اسطقدوس نمي‌رويم و همان‌طور که در مسايل مهندسي از آخرين دستاوردهاي علوم مهندسي استفاده مي‌کنيم، در بحث اصلاح ساختار سياسي کشور و رسيدن به دموکراسي نيز بايد مطالعه کنيم و راهي که ديگران رفتند را بپيماييم. هرچه ديرتر اين راه را برويم، بيشتر ضرر مي‌کنيم. وي به تجربيات روز دنيا در مسير دستيابي به مردم‌سالاري اشاره کرد و گفت: با توسعه احزاب از طريق عضوگيري و گسترش شعبات در سطح شهرها و روستاها، مي‌توان به آموزش مردم پرداخت و کاري کرد که آراي مردم در انتخابات بر پايه علم و اطلاعات و مطالعات قبلي باشد. در چنين شرايطي، احزاب به معرفي خود و برنامه‌هايشان مي‌پردازند و مردم نيز برنامه‌هايشان را به دقت مطالعه مي‌کنند.

رهامي ادامه داد: چنين روندي فقط مختص به انتخابات نيست که حزبي بيايد و در آستانه انتخابات عَلَمي را بلند کند و بعد هم تا انتخابات بعدي تعطيل شود. لذا توسعه و فعاليت احزاب براي زندگي امروز ما ضروري است. اين استاد حوزه و دانشگاه با تأکيد بر ضرورت تأمين نيازهاي زندگي مردم، تصريح کرد: همان‌طور که ساختن پل، بيمارستان، مسجد و آب انبار از باقيات الصالحات است، به باور من که سالها در حوزه‌هاي علميه تلمذ کرده‌ام و اجازه‌هايي که از استادان خود دارم، امروز سرمايه‌گذاري کردن در يک حزب سالم و تربيت، آموزش سياسي و سازماندهي مردم براي جلوگيري از انتخاب دولت‌هاي فاسد و عوام‌فريب، مي‌تواند از مصاديق باقيات الصالحات و زکات شرعيه و ثلث سهم امام باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمين رهامي ادامه داد: بايد به مردم آموزش دهيم و براي اين کار بايد حزب تأسيس کنيم، وقت بگذاريم و بخشي از زندگي‌مان را صرف اين کار کنيم.

رييس کميته مرکزي انتخابات شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات، با اشاره به اين که فساد در سيستم‌هاي حزبي به طور مؤثري کنترل مي‌شود، به ذکر مثالي در خصوص پرونده دريافت وام رييس جمهور يکي از کشورهاي اروپايي از يک بانک پرداخت و گفت: در آن پرونده، از دفتر رياست جمهوري، براي دريافت وام مسکن، با يکي از بانک‌ها تماس گرفته شده بود و همين به منزله اقدامي غيرقانوني و سوءاستفاده از موقعيت و مقام تلقي شد. بعد هم حزب حاکم در پارلمان، با اين استدلال که چنين رفتارهايي باعث سلب اعتماد مردم از حزب خواهد شد، تصميم به برکناري رييس جمهور گرفت.

نماينده ادوار اول و دوم مجلس شوراي اسلامي افزود: چرا در يک نظام اسلامي که در رأس آن ولي فقيه قرار دارد و نمايندگان و مسئولان سالمي دارد و هر کدام از مسئولان را تک به تک مي‌نگريم، افراد و شخصيت‌هاي سالم و خدمتگزاري هستند، چرا در چنين سيستمي، در هفت هشت سالي که اشاره شد، امکان اختلاس‌هاي درشت تا سطح چند هزار ميليارد که روي اختلاس‌هاي کلان رژيم شاهنشاهي را سفيد کرد، به وجود آمد؟!

رهامي ادامه داد: نه اينکه فکر کنيد مديراني که در کشورهاي توسعه‌يافته و اروپايي هستند، بسيار قانونمدارند و مديران ما فاسدند، خير؛ بلکه سيستم نظارتي درست و کارآمد، آنها را اصلاح کرد. ما نيز بايد ببينيم که از چه سيستم‌هاي کنترلي مي‌توان استفاده کرد تا يک مدير نتواند رشوه بگيرد.

وي خاطرنشان کرد: يکي از راه‌هاي اصلاح ساختار اداره کشور، بر اساس تجربه جهاني، حضور احزاب، توسعه احزاب، مسئوليت‌پذيري و متشکل کردن مردم در احزاب پيشرفته است. اين کاري است که بايد در کشورمان شروع کنيم و هرچه ديرتر شروع کنيم، بيشتر ضرر مي‌کنيم.

رييس کميته مرکزي انتخابات شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات افزود: براي رسيدن به اين مقصود، نيازمند کمک مردم و نخبگان هستيم. با توجه به مطالعاتي که داشته‌ايم، سطح سواد مردم گيلان و مازندران از بسياري نقاط ديگر کشور بيشتر و بالاتر است و اين مسئوليت اجتماعي شما را افزايش مي‌دهد. ما اگر برخي از زيارت‌هاي مستحبي را انجام نداده و افطارهاي مستحبي ندهيم و به برخي امور مستحبه نپردازيم، نزد خدا از ما نمي‌پرسند که چرا به اين امور نپرداختيد؛ اما اگر راهکارهايي را پيدا نکرديم و جلوي فساد را نگرفتيم و در اثر اين فساد، عده‌اي شغلشان را از دست دادند و عده‌اي به اعتياد کشيده شدند و خداي نکرده خانواده‌هايي به فساد و فحشا کشيده شدند، بايد نزد خدا پاسخگو باشيم.

پيش از سخنان حجت الاسلام و المسلمين رهامي، دکتر احمد مرادي، رييس دوره‌اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات گيلان، در سخنان کوتاهي، ضمن عرض خيرمقدم به دکتر محسن رهامي، رييس کميته مرکزي انتخابات شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات و مهندس عزت‌الله تقواييان، دبير شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات کشور، از اقدام يکي از خبرگزاري‌هاي شبه دولتي در انعکاس واژگونه سخنان و اظهارات دکتر رهامي در کنفرانس خبري ظهر پنج‌شنبه در رشت، به شدت انتقاد کرد و اين اقدامات را بي‌تقوايي و بداخلاقي رسانه‌اي دانست و اظهار اميدواري کرد تا در آستانه انتخابات مجلس، رسانه‌ها و جريانات رقيب، صيانت از آرامش موجود در جامعه، از ايجاد التهاب و تنش‌هاي سياسي در کشور پرهيز کنند.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=228442

ش.د9402419

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات