صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۸۴۹۹۴

اخبار ویژه روزنامه‌های 3 دی ماه

روزنامه کیهان **

توجیه نکنید! امضای اوباما نقض برجام است

وزیر امور خارجه گفت اگر قانون کنگره اجرا شود به معنای نقض برجام است.

محمدجواد ظریف در کنفرانس مطبوعاتی با همتای مغولستانی و ظریف درباره نامه کری درخصوص مصوبه جدید کنگره آمریکا گفت: ما با دولت آمریکا به عنوان نماینده کل آمریکا برخورد می‌کنیم و کاری به کنگره و قوانین آن نداریم. خود دولت آمریکا باید مشکلات داخلی‌اش را حل کند. تصمیمات داخلی نمی‌تواند تعهدات یک کشور را از دوش آن بردارد.

وی افزود: نامه کری یک اعلام سیاست توسط دولت آمریکا است، باید ببینیم این سیاست چگونه اعمال می‌شود. اگر عین قانون کنگره اجرا شود این به معنای نقض برجام خواهد بود.

یادآور می‌شود مشروط کردن نقض برجام در صورت اجرای قانون کنگره، دور از واقعیت است و نفس امضا رئیس‌جمهور اوباما پای این مصوبه نقض برجام محسوب می‌شود و اساساً این امضا به مفهوم ابلاغ برای اجرای برجام می‌باشد. این قانون به منزله گذراندن تحریم جدید علیه ایران و بالا بردن ریسک سفر برای سرمایه‌گذاران خارجی از جمله اروپایی محسوب می‌شود.

براساس این قانون، شهروندان 38 کشور جهان که برای تجارت یا گردشگری می‌توانستند مدت 90 روز را بدون داشتن روادید در آمریکا سر کنند، حال اگر طی 5 سال گذشته به این 4 کشور سفر کرده باشند، باید برای سفر به آمریکا در صف دریافت روادید قرار بگیرند.

در بند 29 برجام که هدف از آن جلوگیری از ایجاد مانع برای تجارت با ایران با روش‌هایی به جز تحریم است، آمده است: اتحادیه اروپایی و دولت‌های عضو و همچنین ایالات متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تأثیرگذاری منفی و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت‌آمیز این برجام، خودداری خواهند کرد.

علاوه بر این، در بند 26 از برجام آمده است: «ایالات متحده، با حسن نیت، نهایت تلاش خود را برای دوام این برجام و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ایران از لغو تحریم‌های مشخص شده در پیوست 2 به عمل خواهد آورد.»

تصویب تحریم جدید علیه ایران درحالی است که هنوز هیچکدام از تحریم‌های ضد ایرانی لغو نشده است.

دودستگی در فراکسیون رهروان بر سر همراهی یا جدایی از ائتلاف اصولگرایان

بستن برخی اعضای فراکسیون رهروان با اصلاح‌طلبان و مخالفت با ائتلاف فراگیر اصولگرایان موجب شکاف در این فراکسیون شد.

در حالی که این روزها طیف‌های اصولگرا مشغول رایزنی برای نهایی کردن فهرست ائتلاف فراگیر اصولگرایان هستند، برخی اعضای فراکسیون رهروان با ساز و کار وحدت مخالفت کرده و حتی برخلاف نظر لاریجانی، خواستار عدم حضور در ائتلاف اصولگرایان شدند.

در همین حال حسین سبحانی‌نیا عضو فراکسیون رهروان گفت: تصمیم به نپیوستن به ائتلاف اصولگرایان، یک استمزاج بوده و تصمیم صددرصدی نیست. وی در مصاحبه با نامه‌نیوز گفت: ائتلاف در این موقعیت برای کلیت اصولگرایی مناسب است یعنی اگر حرکتی دسته جمعی با ضوابطی که همه گروهها دارند انجام شود خوب و مناسب است و قطعاً این ائتلاف به نفع جریان اصولگرایی است.

اما بهروز نعمتی دیگر عضو فراکسیون رهروان به روزنامه زنجیره‌ای بهار گفت: ما شورای ائتلافی اصولگرایان را قبول نداریم.

وی در عین حال در پاسخ این سؤال که «آیا ممکن است در فهرست مورد حمایت شما اصلاح‌طلبان هم باشند» گفت: از دوستانی که در قالب اعتدال و در قالب تفکر رهروان بگنجند استفاده خواهیم کرد. ما در همین مجلس دوستانی مثل آقای تاجگردون، پیرمؤذن و سبحانی‌فر و غیره داریم که اصلاح‌طلب بوده و در رهروان ولایت فعالیت می‌کنند.

زنگنه و وزارت سایه در وزارت نفت

سخنان توأم با عصبانیت وزیر نفت حیرت‌آور است. ای کاش زنگنه یک بار هم به منتقدان پاسخ می‌داد.

روزنامه جوان در یادداشتی نوشت: وزیر نفت عصبی است. این را می‌توان نه از لحن و تن صدایش در جلسه با فعالان بخش خصوصی بلکه با اظهاراتش متوجه شد. دلیل رفتارهای عصبی در ظاهر مشخص نیست ولی باید پذیرفت زنگنه گرفتار است، گرفتار تعیین نرخ خوراک پتروشیمی، گرفتار کاهش شدید قیمت نفت، گرفتار بنزین‌های غیراستاندارد، گرفتار معضل فروش نفت، گرفتار 3/5 میلیارد دلار نقد نشده اما خرج شده(!)، گرفتار اختلاف با تعدادی از وزرای نفت، گرفتار برخی مدیران قدکوتاه خود، گرفتار تصمیمات و راهبردهای ناصحیح، گرفتار نسل جدید قراردادهای نفتی و... او البته حق دارد که عصبی باشد. هر چه نباشد او در زمینی گیر افتاده است که خودش تعیین کرده و راه را اشتباه رفته است. با این حال وزیر نفت خود را محق می‌داند، روزی به بابک یورش می‌برد و روزی به فراخور انتقادات. «دیروز» را به سود خود «بازنشر» می‌کند.

گذشته از اینها، حالا وزیر نفت سخنان دیگری به میان آورده که بخش‌هایی از آن در نوع خود حیرت‌آور است. وزیر می‌گوید بر سر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی به منافع ملی فکر می‌کند و یک تنه نظر خود را به جلو می‌برد. اینکه خود را ناجی و قهرمان معرفی کنیم و بخواهیم با بهره‌گیری از موضوع پتروشیمی‌ها گذشته را «سفید»‌ کنیم از عجایب روزگار است. وزیر نفت در کارنامه نقاط مثبت و منفی بسیاری دارد اما در همان ایامی که در «راهروهای خود بزرگ‌بینی» ‌رو‌به‌روی کارشناسان فنی ایستاد و باز هم خود را «عقل مطلق» نامید، تعابیر «قهرمانی» بسیار شنیده و کف‌های خفیف زده شد. مثال ساده در همان گذشته‌ها، تغییر ساختار صنعت نفت بود که با مخالفت صاحبنظران و شرکت «بین» همراه شد، تضمینی که تا به امروز نفس نفت را بریده و همه چیز را تغییر داده است.

زنگنه همچنان از اقدامش دفاع می‌کند و اقدام گذشتگان را با «باقیات صالحات» خود برای نفت می‌داند که از این دست «یادگاری‌ها» بسیار است، ساختاری که زنگنه برای نفت «نوشت» موجب شد تا صنعت نفت دچار ناهمگونی شده و گسست‌های سازمانی همه چیز را بر سرش آوار کند.

این روزنامه می‌افزاید: وزیر نفت می‌گوید از بخش خصوصی حمایت می‌کند و نه از خصولتی‌ها. این رویکرد اگر در درون صف‌بندی‌ها و حلقه‌های خاص نباشد می‌تواند نجات‌دهنده اقتصاد کشور باشد. اما با چه محیط کسب و کار و چه نظارتی؟ زنگنه می‌خواهد هوای خصوصی‌ها را داشته باشد و به آنها کمک کند اما شاید فقط به اهالی باشگاه نفت و نیرو. تمامی اعضای باشگاه نفت و نیرو که یک محفل دوستانه و دورهمی است دارای شرکت‌های متعدد هستند که یا از مدیران زنگنه بودند یا هم‌اکنون در وزارت نفت سمت‌های مهمی در دست دارند. این مجموعه را در نفت «وزارت سایه» عنوان می‌کنند و نزدیکان وزیر هدایت آن را برعهده دارند.

همایش برگزار می‌کنند و شرکت‌های خصوصی و دولتی در آن به «صف» می‌شوند چرا که می‌دانند نانشان به اعلام «حاضری» بسته است. این باشگاه زمانی حضورش را در نفت جدی‌تر کرده که شرکت کالای نفت تهران منحل شد، سر عجیبی دارد این باشگاه که بعدها از آن بسیار خواهید شنید. شاید منظور آقای وزیر از حمایت از بخش خصوصی اعضای این باشگاه باشد شاید! وزیر نفت عصبی شده است و اظهارات جالبی را جاری می‌کند که پاسخ به هر یک از آنها نیازمند مقالات بی‌شماری است. اما خوب است که برای یک بار هم که شده وی رودرروی منتقدان بر موضع خود ایستاده و ظرفیت پاسخ را نیز در خود افزایش دهد.

نیلی: مردم به آثار لغو تحریم‌ها خیلی خوش‌بین نباشند

مشاور اقتصادی ارشد رئیس‌‌جمهور می‌گوید مردم به آثار لغو تحریم‌ها خیلی خوش‌بین نباشند.

روزنامه وطن‌ امروز در گزارشی با اشاره به اظهارات مسعود نیلی نوشت: «مردم نسبت به آثار اقتصادی لغو تحریم‌ها خیلی خوش‌بین نباشند.»! بیان چنین جملاتی از سوی دولتی‌ها بسیار طبیعی شده است. مسئولان بعد از پایان مذاکرات، کاهش توقعات اقتصادی مردم در دوران پسا برجام را در دستور کار قرار داده‌اند تا جایی که هفته گذشته نوبخت، سخنگوی دولت صراحتا اعلام کرد، شاید دیدن آثار پسابرجام چند سال طول بکشد.

مسعود نیلی مشاور اقتصادی روحانی نیز در جمعی دانشجویی به سوالات اقتصادی دانشجویان پاسخ گفت و اعلام کرد: نباید خیلی به آثار اقتصادی پسابرجام خوش بین بود. این در حالی است که همواره دولتی‌ها، رفع تحریم‌ها و اجرای برجام را مقدمه‌ای برای ایجاد رونق اقتصادی می‌دانستند. نیلی در پاسخ به این سوال که اثرات رفع تحریم‌ها در کوتاه مدت روی تورم و رشد اقتصادی چگونه خواهد بود؟ گفت: در کوتاه مدت در منابع ارزی کشور، بهبود صورت خواهد گرفت که قاعدتاً بهبودی در بودجه کشور ایجاد می‌کند و در تحرک اقتصادی کشور موثر خواهد بود. بنابر این انتظار ما این است که تحرک کوتاه مدتی در اقتصاد ما ایجاد شود اما اینکه این تحرک بتواند استمرار داشته و به رشد تبدیل شود در گروبخشی از اصلاحات اقتصادی است، یعنی پایدار بودن رشد در گرو پایدار بودن عواملی است که رشد را ایجاد می‌کند.

نیلی درباره برنامه دولت در مدیریت انتظارات گفت: نباید تصویری مایوس‌کننده یا تصویری همراه با خوش‌بینی کاذب ترسیم کرد. برای اینکه بتوانیم به یک تصویر واقع‌بینانه برسیم، لازم است این موضوع‌ها به بحث گذاشته و توضیح داده شود. ضمن اینکه عوامل آنی از عوامل کوتاه‌مدت و عوامل کوتاه‌مدت از میان مدت تفکیک شوند تا بتوانیم به یک شکل‌ عینی و واقعی دست پیدا کنیم.

به ما سهامداران بگویید بورس در دوران روحانی کجای کار است؟

بازار بورس دیگر به اخبار سیاسی نظیر برجام و بسته شدن پی‌ام‌دی واکنش مثبت نشان نمی‌دهد.

سایت عصر ایران از سایت‌های حامی دولت در گزارشی نوشت: 9 ماه از سال 94 می‌گذرد. سالی که قرار بود بذرهای کاشته شده توسط دولت در سال 93، در آن به نتیجه برسد. روز 28 اسفند ماه 93 وزیر اقتصاد در اظهاراتی از اوضاع خوب اقتصاد و بورس در سال 94 خبر داد. بنابر اعلام خبرگزاری‌ها و سایت‌های رسمی کشور، وزیر اقتصاد با بیان این که سال 94 را سال خیلی خوبی می‌بینم، گفت «امیدوارم بذرهایی که در سال 93 کاشته شد، در سال 94 به ثمر بنشیند.

طیب‌نیا افزود: «امیدواریم سال 94 را با شرایط متناسب و با ثبات در بازار سرمایه شروع کنیم. سال 94 را سال خیلی خوبی می‌بینم و امیدوارم بذرهایی که در سال 93 کاشته شد، در سال 94 به ثمر بنشیند».

عصر ایران می‌افزاید: « هم‌اکنون 9 ماه از سال 94 گذشته و مردم شرایط اقتصادی به مراتب سخت‌تری را نسبت به سال 92 و 93 تجربه کرده‌اند، از شرایط کلان اقتصادی که بگذریم شاخص بورس هم در این 9 ماهه عقب‌نشینی یک درصدی داشته که البته این شاخص به دلایلی مخالف ( محاسبه سود نقدی مجامع شرکت‌ها و بلوک‌زنی‌های چندماه گذشته) زیان سرمایه‌گذاران را بسیار کمتر از حالت واقعی نشان می‌دهد. آن‌قدر راجع به ماجرای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، قیمت‌گذاری گندله آهن، بهره مالکانه، سیاست‌های نامشخص ارزی و بانک‌های در آستانه بحران صحبت شده که دیگر نیازی به تکرار مکررات نیست. اما بیش از دو سال است که سهامداران تنها با حرف‌های خوش‌بینانه و وعده‌های زیبای مسئولان این دولت روزگار می‌گذرانند و این شرایط سبب شده تا آنها حتی به بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران در شورای حکام موسوم به PMD هم اعتنایی نکنند.

پرسش‌های این روزهای سهامداران که در شبکه‌های اجتماعی به شکل وسیعی انتشار یافته حاوی علامت سوال‌های بزرگی است که شاید یافتن پاسخی منطقی برای هر یک از آنها بتواند به اعتماد‌سازی بورس که شعار آن را دولتمردان خوب سر می‌دهند، موثر باشد؛ چرا کسی به فکر بازار سرمایه که همیشه دماسنج اقتصادی و پیشانی هر کشوری می‌باشد، نیست؟ به ما بگوئید بورس در دوران روحانی کجای کار است و چقدر برای شما اولویت دارد و مهم‌تر این که آیا نمی‌توانید به عنوان مسئول اداره مملکت برای این بورس نیمه‌جان کاری کنید؟ آیا خبرهای بد و ناگواری پشت پرده هست که سهامدار خرد از آن بی‌خبر هست؟ توافق برجام را بالاخره باور کنیم یا نه!؟ چرا قیمت دلار هر روز بالاتر می‌رود ولی قیمت ظاهری آخرین معامله را با 3400 به پایان می‌برند؟ چرا هیچ کدام از مسئولین جوابگوی مسایل بازار سرمایه نیستند و در مواقع پاسخ فقط شاخص را ملاک قرار می‌دهند، در صورتی که خودشان هم می‌دانند شاخص کنونی ملاک نیست و هر روز سهام شرکت‌های بورسی چندین درصد پایین می‌آید و فقط با بلوک‌زنی‌ها شاخص را نگاه داشته‌اند!

چگونه است که مقدار شاخص بورس از 90 هزار واحد در سال 92 به 60 هزار واحد در شرایط کنونی رسیده، ولی قیمت بیشتر سهم‌های موجود در بازار یا نصف شده‌اند و یا یک سوم قیمت قبلی!

نویسنده می‌افزاید: حرف ما و سهامداران جزء بازار سرمایه این است، اگر واقعا اوضاع این قدر وخیم است حداقل با اهالی این بازار که آبروی اقتصاد کشور است «روراست» باشید، این قدر مصاحبه‌های خوش‌بینانه مضحک نکنید و این قدر در سخنرانی‌هایتان از بهتر شدن شرایط بورس و اقتصاد سخن نگوئید، با آنها واقعیت‌ها را در میان بگذارید، چون فقط یک سوم از سرمایه سهامداران حرفه‌ای بورس باقی مانده است و دیگر چیز زیادی برای از دست رفتن باقی نمانده است!

رفتار تکراری بازار در معاملات روز چهارشنبه گذشته ثابت کرد که دیگر به تحولات سیاسی واکنش مثبت نشان نخواهد داد و بهبود روند بازار نیاز به تحولات جدی در حوزه اقتصادی دارد. لذا مسلما خبر برداشته شدن تحریم‌ها و روز برجام و فرجام و ته جام هم نمی‌تواند تحولی در بازار ایجاد کند!! ضمن این که توجه به این مطلب ضروری است که در شرایط فعلی نقدینگی برای حرکت رو به بالا نیست و مسلما در شرایطی که فعالان بازار به وضعیت فعلی اعتماد نمی‌کنند، توقع بی‌جایی است که انتظار داشته باشیم نقدینگی جدید تن به ریسک در راستای سرمایه‌گذاری در بازاری که حامی ندارد، بدهد.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

*رهبران کردهای عراق قصد برگزاری همه‌پرسی برای تجزیه کشور را دارند. شبکه المیادین به نقل از یک منبع روسی اعلام کرد رهبران احزاب کرد به زودی در اربیل درباره قطعی شدن همه پرسی برای تجزیه اقلیم کردستان عراق اجلاس برگزار می‌کنند. به گفته این منبع روس، قرار است همه پرسی درخصوص تجزیه منطقه کردستان از عراق در سال 1395 برگزار شود. براساس این گزارش، یک مسئول اقلیم کردستان اخیراً با سفر به ترکیه وکشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، مخفیانه با مقامات ترکیه و مسئولان کشورهای خلیج فارس در این باره گفت و گو کرده است. گفته می‌شود ورود نیروهای ترکیه به موصل واقع در شمال عراق در نتیجه قرارداد و توافق بین مسئول کردی و واشنگتن صورت گرفته است.

*دارالفتوای مصر در پاسخ به فتوای سلفی‌ها مبنی بر حرام دانستن جشن میلاد پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) اعلام کرد: جشن میلاد پیامبر شرعاً جایز است. به گزارش اخبار السعودیه، دارالفتوای مصر اعلام کرد: محبت پیامبر یک اصل از اصول ایمان است و این جشن بیانگر شادی و عشق به پیامبر است. این بیانیه تاکید کرد: جشن میلاد حضرت محمد مصطفی (صلی‌الله علیه و آله و سلم) امر مقطوع و مشروعی است و از پایه‌های اولیه اصول اسلام است. در این بیانیه آمده است: دارالفتوای تکفیری‌های سلفی اخیراً فتوای منسوب به یکی از رهبران «دعوت سلفی» به نام «شیخ سعید عبدالعظیم» را منتشر کرد که جشن میلاد پیامبر را حرام و بدعت و گمراهی دانست. دیده‌بان فتواهای شاذ و تکفیری وابسته به دارالفتوای مصر اعلام کرد: تمامی علمای مسلمان از قرن چهارم هجری بر مشروعیت جشن گرفتن میلاد پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) اجماع نظر دارند و در این شب به اطعام دادن و تلاوت قرآن کریم و مدیحه‌سرایی برای رسول‌الله اقدام می‌کنند.

*اداره روحانیت گرجستان با هدف حفاظت از حقوق مسلمانان، اقدام ارتش نیجریه در قتل عام مسلمانان مظلوم و بی‌دفاع این کشور را قویاً محکوم نموده و خواستار مجازات عاملان این حادثه غم انگیز شد. اداره روحانیت گرجستان از همه دولت‌های جهان و شخصیت‌ها خواست قتل عام مسلمانان نیجریه را مورد توجه قرار دهند و افزود: اگر این فاجعه در یکی از کشورهای اروپایی یا آمریکا اتفاق افتاده بود، آنها یک موج رسانه‌ای عظیم به راه می‌انداختند ولی متاسفانه امروز هیچ رسانه‌ای از این فاجعه عظیم حرفی نمی‌زند.

*********************************

روزنامه خراسان**

جام نیـوز گزارش داد:

اقدام مبتکرانه و نوع دوستانه مردم ایران در طراحی "دیوار مهربانی" با هدف کمک به هم وطنان نیازمند، مورد توجه بسیاری از رسانه های خبری غرب قرار گرفت؛ البته طبق روال همیشگی، برخی رسانه های معاند، حتی این اقدام زیبارا نیز موضوعی برای سوء استفاده سیاسی و دراز کردن انگشت اتهام به سوی جمهوری اسلامی قرار داده اند.

تابناک نوشت:

محمد محمدی ری‌ شهری، علی فلاحیان، قربانعلی دری نجف‌آبادی، مصطفی پورمحمدی و محمود علوی از جمله مقام‌های ارشد اطلاعاتی شرکت کننده در انتخابات مجلس خبرگان رهبری هستند.

عصر ایران خبر داد:

آیت ا... هاشمی رفسنجانی، رکورددار کاندیداتوری است. ثبت نام وی برای پنجمین دوره خبرگان به اضافه چهار مرتبه مجلس و چهار نوبت نامزدی ریاست جمهوری رکورد عدد 13 را به نام او ثبت کرده است. هیچ مقامی در تاریخ 37 ساله جمهوری اسلامی ایران در این شمار ثبت نام نکرده و کاندیدای سه گونه انتخابات از 4 فقره ممکن نشده است.

رجا مدعی شد :

شکست بی سر و صدای دیپلماسی فرهنگی دولت؛ آیسسکو برگزاری اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی که قرار بود سال ۲۰۱۷ در مشهد برگزار شود را در سایه سکوت خبری مسئولان فرهنگی، از ایران پس گرفت؛ اقدامی که ردپای عربستان در آن به خوبی مشهود است.

پارس نیوز مدعی شد:

حدود20 روز پیش، طی جلسه ای که آیت ا... موحدی کرمانی آن را میزبانی می کرد، دبیر کل جامعه روحانیت مبارز با لاریجانی صحبت های مفصلی داشته و رسما از وی برای پیوستن به شورای ائتلاف بزرگ اصولگرایان دعوت کرده است. دکتر لاریجانی در این جلسه دعوت دبیرکل جامعه روحانیت مبارز را پذیرفته است.

مشرق گزارش داد:

طبق جدیدترین اطلاعات، طول کلی ناو آموزشی «خلیج فارس»، حدود یک و نیم برابر جماران یعنی حدود 150 متر و وزن آن در حدود 5 برابر جماران یعنی 6 هزار و 500 تن خواهد بود. همچنین این ناو توان پیمایش 8 هزار مایل دریایی را دارد که بیش از 14 هزار کیلومتر خواهد بود.

آفتاب نوشت:

پایگاه اینترنتی آمریکایی بوستون هرالد در سرمقاله خود از دیپلماسی جان کری نوشت:چه مسئله ای در مورد جان کری وزیر امور خارجه آمریکا وجود دارد که هر وقت جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران می‌گوید «بپر»، کری فقط می گوید «تا کجا بپرم »؟!

دانشجو تحلیل کرد: پس از عدم پخش مصاحبه ظریف برخی رسانه های وابسته به جریان اصلاحات و دولت، باب انتقاد از رسانه ملی را گشودند، به طوری که 11 تیتر علیه صداوسیما در صفحه اول این روزنامه ها منتشر شد.

آنا مدعی شد: گفته می‌‌شود فشار‌هایی مبنی بر تغییر تهیه کننده برنامه نود وجود دارد. این پیشنهاد مطرح شده‌ است که تهیه‌کنندگی برنامه نود از عادل فردوسی‌پور گرفته شود و او تنها به عنوان مجری این برنامه به فعالیتش در برنامه نود ادامه دهد تا دیگر وی دست به چنین اقداماتی نزند؛ اتفاقی که اگر بیفتد شاید شاهد خداحافظی عادل فردوسی‌پور از برنامه نود باشیم.

*********************************

روزنامه ایران**

آخرین وضعیت پرونده احمدی‌نژاد و مرتضوی

رئیس دادگاه کیفری شماره یک درباره آخرین وضعیت پرونده‌های سعید مرتضوی و محمود احمدی‌نژاد و همچنین ورود دادستانی به این پرونده‌ها توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش «فارس» محسن افتخاری درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده محمود احمدی‌نژاد گفت: «این پرونده در دادگاه کیفری یک مطرح است، اما در این خصوص اتفاق جدیدی نیفتاده است.» وی همچنین درباره پرونده سعید مرتضوی گفت: «در رابطه با موضوع کهریزک و بخشی از پرونده تأمین اجتماعی احکام جداگانه صادر شد، اما دادستانی به قرار صادره در پرونده کهریزک و مرتضوی به حکم تأمین اجتماعی اعتراض کردند.» وی افزود: «پس از اعتراض به آرای صادره، هر دو پرونده برای رسیدگی مجدد به دیوان عالی کشور ارجاع شد.»

دلیل باور نکردنی برای لغو پخش مصاحبه ظریف

نماینده تهران در مجلس نهم اظهار داشت: «اینکه می‌گویند برنامه 90 و فردوسی‌پور به صورت سرخود و مستقلاً اقدام به مصاحبه با وزیر امور خارجه کرده‌ است، حرف درستی نیست.»

به گزارش «ایلنا»، بیژن نوباوه در حاشیه ثبت‌نام برای نامزدی مجلس درخصوص علت لغو پخش مصاحبه ظریف با عادل فردوسی‌پور در برنامه 90 افزود: «سابقه ۳۵ ساله من در صدا و سیما این را می‌گوید که بدون هماهنگی با سردبیر و افراد بالا‌تر از آن در سازمان، امکان ضبط و گرفتن حتی یک دقیقه مصاحبه وجود ندارد، پس اینکه می‌گویند برنامه 90 و فردوسی‌پور به صورت سرخود و مستقلاً اقدام به مصاحبه با وزیر امور خارجه کرده‌ است، حرف درستی نیست.» نوباوه ادامه داد: «ماهیت برنامه 90 یک برنامه چالشی و پرمخاطب است و بهتر بود مدیران سازمان می‌گذاشتند این برنامه پخش شود و جلوی آن را نمی‌گرفتند. از سوی دیگر، سابقه آشنایی من با فردوسی‌پور آنقدر هست که این اطمینان را دارم که وی بدون هماهنگی اقدام به ضبط این مصاحبه نخواهد کرد.»

کولایی: مشکلی نبود، وارد وزارت کشور شدم

الهه کولایی در مورد خبرهای منتشر شده درباره ممانعت از ورود وی به تالار وزارت کشور، ناهماهنگی با حراست وزارت کشور را دلیل این رخداد اعلام کرد و گفت: «برای حضورم در ساختمان وزارت کشور با مسئولان این وزارتخانه هماهنگی نشده بود اما پس از رایزنی با مسئولان مربوطه، مشکل برطرف شد.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «ایران» ادامه داد: «البته من قصد ثبت نام انتخاباتی نداشتم و فقط برای همراهی دکتر عارف به تالار وزارت کشور رفته بودم.»

تلاش تندروهای کنگره برای تحریم سپاه

نمایندگان تندرو «کنگره» امریکا در حال بررسی دو طرح هستند که هدف از آنها، افزایش فشار اقتصادی بر سپاه پاسداران به بهانه و ادعای «حمایت از تروریسم» و «نقض حقوق بشر» است.

به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه اینترنتی «سنکشن لاو»، بخشی از این طرح‌ها دولت را ملزم می‌کند در نهایت ظرف 90 روز پس از نهایی شدن قانون، در مورد «نقش سپاه در اقتصاد ایران» به کنگره گزارش دهد و پس از آن هم به صورت فصلی این گزارش‌دهی را ادامه دهد.

دولت امریکا همچنین ملزم خواهد شد که «لیست نظارت» تهیه کرده و فعالیت مقامات ارشد سپاه، مدیران شرکت‌های وابسته و تحت مالکیت سپاه که در لیست تحریم‌ها قرار ندارند یا به واسطه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و برجام از فهرست تحریم‌ها خارج شدند را زیر نظر بگیرد.

ارزیابی نشریه امریکایی از مناسبات ظریف و کری

پایگاه اینترنتی بوستون هرالد در سرمقاله خود با اشاره به نامه جان کری وزیر خارجه امریکا به همتای ایرانی خود و دادن این اطمینان خاطر که کاخ سفید آماده است با در نظر گرفتن استثناهایی، افراد را از قانون جدید محدودیت روادید سفر کنندگان به ایران، عراق، ‌سوریه و سودان معاف کند، نوشت: چه مسأله‌ای در مورد جان کری وزیر امور خارجه امریکا وجود دارد که هر وقت جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران می‌‌گوید «بپر»، کری فقط می‌گوید «تا کجا بپرم»؟

*********************************

روزنامه وطن امروز **

محاصره رمادی کامل شد

طبق آخرین گزارش‌های روز چهارشنبه از عراق، ارتش و بسیج مردمی این کشور منطقه شهری اصلی الرمادی، مرکز استان الانبار را به طور کامل محاصره کرده و در حال پاکسازی محله به محله آن هستند. ارتش از ماه پیش حلقه محاصره رمادی را تنگ و تنگ‌تر کرده بود و حالا مقامات عراقی امیدوارند بتوانند تا پایان این هفته رمادی را از داعش پس بگیرند. دیروز نیز خیابان‌های الرمادی صحنه نبردهای نیروهای عراقی با تروریست‌های داعش بود. به گفته کارشناسان حضور یگان مبارزه با تروریسم در عملیات دیروز در مناطق مسکونی رمادی نشانه آزادی قریب‌الوقوع این شهر و پاکسازی تمام محله‌های آن توسط این نیروهاست. به دنبال آزادسازی محله البکر در جنوب شهر، پرچم عراق بر فراز یکی از ساختمان‌های این محله در فاصله یک کیلومتری مقر ساختمان‌های دولتی رمادی به اهتزاز درآمد.

حکم بازداشت خودورکوفسکی

یک دادگاه در روسیه حکم بازداشت میخائیل خودورکوفسکی، تاجر سرشناس و میلیاردر نفتی سابق این کشور را صادر کرد. اوایل ماه جاری میلادی بازرسان دولت مسکو خودورکوفسکی را به صورت غیابی به سازماندهی قتل شهردار سیبری در سال 1998 متهم کردند؛ اقدامی که از نظر حامیان خودورکوفسکی با هدف به حاشیه کشاندن این منتقد کرملین صورت گرفته که در تبعیدی خودخواسته به سر می‌برد. وی همچنین به تلاش برای قتل 2 تن دیگر نیز متهم است.

حکم 10 سال زندان برای محمد بدیع

دادگاه نظامی مصر حکم حبس 149 تن از جمله محمد بدیع، رهبر اخوان‌المسلمین و محمد البلتاجی و صفوت حجازی، از رهبران و مبلغان این گروه را صادر کرد. دادستان اتهامات این اشخاص را تحریک به قتل، تعرض به نیروهای ارتش و به آتش کشیدن 2 کلیسا در شهر سوئز عنوان کرد. طبق قانون مصر، دادگاه‌های نظامی احکام خود را در 2 مرحله صادر می‌کنند و این دادگاه‌ها معمولا در مرحله اول احکام خود را اعلام نمی‌کنند و هیات دفاع حق دارد در مرحله اول به احکام صادر شده اعتراض کند. پیش از این 3 بار حکم اعدام و 5 بار حکم حبس ابد برای بدیع صادر شده بود اما برخی از آنها لغو شد.

خنثی شدن حمله تروریستی در فرانسه

وزیر کشور فرانسه می‌گوید که پلیس یک حمله تروریستی علیه نیروهای پلیس و ارتش را در منطقه اورلئان در مرکز کشور خنثی کرده است. برنارد کازنوِوْ سه‌شنبه در شهر تولوز اعلام کرد دو مرد ۲۰ و

۲۴ ساله، شنبه 28 آذر به اتهام ارتباط داشتن با یک مرد فرانسوی که مظنون به فعالیت‌های تروریستی در سوریه است، دستگیر شدند و اکنون تحت بازجویی هستند. او مدعی است فرانسه امسال تاکنون 10 حمله تروریستی را خنثی کرده است. یکی از مظنونان مراکشی‌الاصل و دیگری اهل توگو است.

انهدام سکوی موشکی آماده حمله به حرمین عسکریین

شبکه اطلاع‌رسانی امور جنگی عراق روز چهارشنبه اعلام کرد: هواپیماهای سوخو یک سکوی پرتاب موشک را در منطقه جزیره سامرا که قرار بود از آنجا حرمین عسکریین هدف قرار گیرد منهدم کردند. همچنین یک منبع امنیتی در عراق اعلام کرد: روز سه‌شنبه یک خودروی غیرنظامی بمب‌گذاری شده هنگام عبور از خیابان فلسطین در بغداد منفجر شد که به کشته شدن صاحب خودرو و زخمی شدن 2 تن دیگر منجر شد.

یک میلیون مهاجر در اروپا

سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرد تعداد مهاجران و پناهجویانی که در سال جاری میلادی وارد اروپا شده‌اند از مرز یک میلیون نفر گذشت. به گزارش تسنیم به نقل از اسکای‌نیوز، طبق آمار ماه نوامبر شمار پناهندگانی که به آلمان سفر کرده‌اند بار دیگر یک رکورد جدید را به‌دست آورد. براساس اطلاعات وزارت کشور آلمان در ماه گذشته 206هزار پناهنده به آلمان آمدند، این در حالی است که در ماه اکتبر تعداد ورودی مهاجران به آلمان 181هزار نفر بود. در مجموع در سال جاری حدود 965هزار پناهنده در آلمان ثبت شده است. بسیاری از آنها اما زودتر از پایان سال آینده نخواهند دانست که آیا اجازه دارند در آلمان بمانند یا نه؟

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات