صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۸۵۵۱۷

مرعشی:برجام شبیه «معجزه» است!

مرعشی: برجام شبیه «معجزه» است! و منتقد را حذف و اخبار را سانسور می‌کنند؛ ما مسلمان نیستیم؛ از جمله مطالبی است که در بسته امروز گزارش تحلیلی خبرگزاری فارس به آنها پرداخته‌ایم.
پایگاه بصیرت: بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

 
تحریم‌های پسابرجام؛ نقطه افتراق یا اتحاد آمریکایی‌ها؟!

حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، روز شنبه گذشته در مطلبی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نوشته است: برجام یکی از مهمترین دستاوردهای چالشی جاری سیاست‌ورزی دموکرات‌ها درآمریکاست؛ آنها با این دستاورد به مبارزات انتخاباتی ٢٠١٦ خواهند رفت!

به گزارش ایرنا، وی افزوده است: درمقابل، جمهوری‌خواهان می‌کوشند تا اقداماتی را انجام داده و قوانینی تصویب کنند که در یک سال باقیمانده دولت اوباما، نقض برجام خودبه‌خود صورت پذیرد تا با پیروزی احتمالی‌شان در دولت آینده، هم متهم به نقض برجام نشده، هم بر تعهد خود به لغو آن عمل کرده و هم دستاورد دموکرات‌ها را از بین برده باشند.

ابوطالبی ادامه می‌دهد: لذا اگرچه برجام نقطه افتراق سیاست در آمریکا خواهد بود؛ اما جمهوری خواهان نزاع را در حوزه‌هایی چون تروریسم و موشک و... برای تاثیر بر آن شکل می‌دهند.

 

*اقاریر ابوطالبی مبنی بر اینکه برجام در آمریکا نقطه افتراق سیاست است و غیره در حالی است که هم دموکرات‌ها و هم جمهوریخواهان آمریکایی در قبال چیزی به نام «تحریم‌های پسابرجام» عملکردی یکسان و کاملاً متحدانه را به منصه ظهور رسانده‌اند.

تحریم گردشگری در کنگره تصویب و سپس توسط باراک اوباما امضا می‌شود.

میان طرح‌های تحریمی کنگره و دولت آمریکا در زمینه‌های دستبرد به دارایی‌های بلوکه شده ایران و تحریم موشکی نیز موازنه‌ای کامل برقرار است.

و لذا مشخص نیست ابوطالبی از کدام قسمت این رفتارها موفق به رصد مسئله‌ای به نام «افتراق»! شده است؟!

همچنین است که تبرئه کاخ سفید از تلاش برای اعمال تحریم‌های پسابرجام و سپس متهم کردن نمایندگان آمریکا به نقض برجام نیز سخنی است که با رویه‌های جاری و واقعیت‌های حکومت آمریکا منطبق نیست و سخنی ناکامل محسوب می‌شود.

کاخ سفید اگرچه کمتر از پشت تریبون درباره ضرورت اعمال تحریم در پسابرجام سخن می‌گوید اما در عمل، گوی سبقت را از نمایندگان ربوده و نه تنها از اختیارات موعودش برای لغو تحریم‌ها یا جلوگیری از اعمال آنها استفاده نمی‌کند بلکه در یک خوشخدمتی آشکار اقدام به تصویب و امضای تحریم‌های جدید نیز کرده است.

گفتنیست، از سوی مقامات دیگری در اطراف رئیس دولت یازدهم نیز صحبت‌هایی با محتوای «کشورهای غربی قصد کمک به ایران را دارند» و «در ذهن آمریکا دشمن دائمی وجود ندارد»! به گوش رسیده است.

 
منتقد را حذف و اخبار را سانسور می‌کنند؛ ما مسلمان نیستیم!

سایت جماران، به تازگی متن یک میزگرد را درباره اسلام، اخلاق و ... منتشر کرده است.

یکی از حضّار این میزگرد در بخشی از صحبت‌های خود گفته است:

«شهر مسلمانی باید شهری باشد که علاوه بر آباد بودن گرسنه‌ای در آن نباشد، این گرسنگی انواع و اقسام دارد از جمله گرسنگی مادی، عاطفی، جنسی و خبری. اکنون در جامعه اسلامی ما بسیار از زن و شوهرها از نظر مادی تامین هستند ولی گرسنگی‌ها و مشکلات دیگری دارند، میان بسیار از پدرها و فرزندها گرسنگی عاطفی وجود دارد. بین بسیاری از جوانان و حتی همسران گرسنگی غریزی و جنسی وجود دارد. یا دچار گرسنگی اطلاعاتی هستیم بدین معنا که تنها یکسری از خبرها که به نفع خودمان هست را به مردم می‌دهیم»!

فرد مذکور افزوده است: امروز در کشور ما ترس از صحبت کردن با محوریت انتقاد وجود دارد چرا که فرد در صورت انتقاد از بعضی از مسئولین ، حذف می‌شود؛ و یا از کار بیکار و برکنار می‌گردد. با وجود تمام این مشکلات چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم مردم نگران آینده خود نباشند! چطور می‌توانیم، بگوییم که شهرهای مسلمانی داریم!

 

*«گرسنگی» و تمام شقوق آن در هر جامعه‌ای از ابتدای تاریخ تاکنون وجود داشته و حتی در دولت امیرالمؤمنین(ع) هم کسانی مستمند بوده‌اند. (این مسئله بعضاً دلیل اجرایی ندارد و به رفتار یکایک ساکنان جامعه اسلامی نیز مرتبط است)

اما وجود مستمند و حتی گرسنه، نشانه نامسلمانی یک جامعه نیست بلکه جامعه‌ای نامسلمان است که این «گرسنگی» را حقّ مسکینان و مستمندان بداند و آنرا تئوریزه کند.

کما اینکه یک جریان سیاسی خاص هم وجود دارد که بیش از 20 سال است در حال صفت‌سازی برای چیزی به نام «قشرهای کم‌درآمد» و تقسیم جامعه به شهروندان درجه یک و شهروندان درجه دو است. و بر خلاف سیاست‌های نظام و آرمان‌های انقلاب اسلامی، به تمسخر فقرا در مقابل چیزی به نام «قشر متوسط»! می‌پردازد.

در اشاره به اظهارات فرد مذکور مبنی بر وجود گرسنگی اطلاعات! در کشورمان نیز بایستی بیان کرد که امروز در ایران اسلامی به دلیل وجود انواع رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، هیچ خبری قابل حذف یا سانسور نیست و تصور فرد اشاره شده از سر دوری از رسانه‌ها به نظر می‌رسد.

درباره ترس از انتقاد و «حذف» نیز صحبت‌های فرد اشاره شده صحیح نیستند. زیرا امروز مردم به صراحت در رسانه‌ها می‌بینند که تندترین انتقادات (مثلاً در روز دانشجو) در مقابل رئیس‌جمهور بیان می‌شود اما نه ترسی وجود دارد و نه حذفی صورت می‌گیرد.

مردم حتی دیده‌اند که در برخی رسانه‌ها انتقاداتی از شخصیت‌های ارشد کشور نیز بیان می‌شود اما خبری از حذف نیست!

به سخن دیگر اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران همانند رژیم ستمشاهی نیست که یک مقام ارشد درباری به صرف اینکه گفته بود شاه را اندازه برادرش دوست دارد! (و نه در مقام خدایگانی) از تمامی امور تحت امر خود خلع ید شد.

این حقایق در کنار امنیت آشکار جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که اتفاقا شهرهای ما به سمت ساحات بلندمرتبه مسلمانی در حال حرکتند و آنچه موجب نگرانی نسبت به حال و آینده و تشویش افکار عمومی می‌شود؛ بیان همین سخنان ضعیف و بدون دلیل است.

 

پس از تحریم‌های پسابرجامی آمریکا عنوان شد

مرعشی: برجام شبیه معجزه است!

حسین مرعشی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اخیراً طی سخنانی در یک میتینگ سیاسی اظهار کرده است:‌ آنچه در برجام در دولت آقای روحانی و در سایه هدایت‌ها و پشتیبانی‌های رهبر معظم انقلاب روی داد به معجزه شبیه است.

به گزارش ایلنا، وی افزوده است:‌ زیرا برای اولین بار کشوری که مشمول فصل هفتم شورای امنیت بود بدون جنگ و با سربلندی از آن خارج شد. توسط یک قطعنامه 6 قطنامعه قبلی شورای امنیت و توسط یک قطعنامه 12 قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لغو شد!

 *برجام و توافقات هسته‌ای قبلی، پیش از این از جانب کسانی همچون محمد نهاوندیان، هاشمی رفسنجانی، مسعود پزشکیان و ... نیز به «فتح‌الفتوح»، «برجسته‌ترین معاهده تاریخ معاصر» و «معجزه» تشبیه شده بودند.

با این حال به نظر می‌رسید لااقل پس از تحریم‌های پسابرجامی اخیر آمریکا که در زمینه‌هایی مثل گردشگری، موشکی، تحریم سپاه پاسداران و دستبرد به دارایی‌های ایران؛ اعمال و یا اعلام شده‌اند؛ این خوانش معجزه‌محور از برجام! نسبت به رقیق‌سازی دیدگاه خود اقدام کند و عذر تحلیل‌های غلطش از بابت امید بستن به برجام را بخواهد.

برجام بر اساس وعده‌هایی که دولت و جریان خاص به مردم دادند قرار بود «ارزانی» به بار بیاورد، چیزی به نام سوء تفاهم میان ایران و آمریکا را برطرف کند، موجب لغو تمام تحریم‌ها شود و از اعمال تحریم‌های جدید نیز خودداری کند.

اما اکنون و پس از دو و نیم سال وعده و وعید و درخواست از مردم برای برگزاری «جشن هسته‌ای»! نه تنها هیچیک از وعده‌های فوق عملی نشده‌اند بلکه از جانب دولت شنیده می‌شود که «مگر همه چیز پول است»؟! و ایضاً سخنانی نظیر بخش دوم حرف‌های مرعشی بعنوان دستاورد به مردم عرضه می‌شود.

(مقولات دیگری مثل شرکت ایران در اجلاس تصمیم‌گیری برای سوریه، قرآنی که پوتین به رسم تحفه آورد و چیزهایی که مردم نمی‌فهمند! نیز بعنوان سایر دستاوردهای برجام معرفی شده‌اند.)

تحلیلگران معتقدند که جریان خاص، هویت خود را به گونه‌ای به برجام گره زده است که شکست آنرا شکست خود می‌داند و لذا حتی برای لباس نپوشیده پادشاه هم کف می‌زند و از بابت دستاوردهای ندیده و رخ نداده اظهار شعف می‌کند.

این بی‌دستاوردی اما در وهله اول برای مردم و افکار عمومی محرز شده است و به نظر می‌رسد عده‌ای نیز با طرح بهانه‌هایی مثل «دولت ابزارهای لازم را در اختیار ندارد» و «عده‌ای می‌خواهند مانع لمس شدن دستاوردهای برجام شوند»! شاید سعی دارند با این محرزشدگی برای مردم مقابله کنند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات