تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۸۶۱۹۱
«شبح امنیت»، مهم‌ترین گروه سایبری مقابله‌کننده با گروه‌های تروریستی، در پاسخ به «شرق»:

در فضای مجازی با «داعش» می‌جنگیم

اشاره: «ما شبح‌هایی هستیم که شما آفریده‌اید. ما به مبارزه خود ادامه خواهیم داد و تا‌زمانی‌که تمام آنان و آثارشان را از اینترنت پاک نکنیم، متوقف نخواهیم شد». این پیام اصلی گروه سایبری «شبح امنیت» است؛ گروهی که پس از حمله عناصر بنیادگرا به دفتر «شارلی ابدو»، تأسیس شد و اکنون فعالیت‌های خود را در سطح گسترده‌ای افزایش داده است و هدفش را پاک‌سازی فضای سایبری از وجود گروه‌های بنیادگرا، به‌ویژه داعش قرار داده است و حوزه کاری‌اش تا جایی گسترش‌ یافته که علیه حساب‌های کاربری طرف‌داران گروه بوکوحرام نیز اقداماتی را انجام داده است. گردانندگان سایت اینترنتی «شبح امنیت»، به پرسش‌های «شرق» درباره جزئیات عملیات این گروه پاسخ داده‌اند. این گروه باور دارد هرکسی می‌تواند در مبارزه علیه داعش فارغ از نژاد، جنسیت یا ملیت با ما سهیم باشد، چراکه این مبارزه نیازمند همکاری و مشارکتی بین‌المللی است.
پایگاه بصیرت / نوژن اعتضادالسلطنه

(روزنامه شرق - 1394/06/24 - شماره 2398 - صفحه 9)

* چرا این نام «شبح امنیت» را برای تارنمای خود انتخاب کردید؟ تارنما از چه زمانی تأسیس شده است و هدف آن چیست؟

** نام «شبح امنیت» به یک دلیل خاص انتخاب شد؛ هر زمانی داعش جان انسانی را از او می‌گیرد، فقط به ما خدمت بیشتری می‌کند؛ ما قدرت‌مان بیشتر می‌شود و در عزم‌مان راسخ‌تر می‌شویم. آنهایی که جان خود را از دست می‌دهند به بخشی از ما تبدیل می‌شوند؛ در نتیجه ما اشباحی هستیم که آنها آفریده‌اند. سازمان ما و تارنمایی که در اختیار داریم، پس از حملات تروریستی علیه نشریه «شارلی ابدو» در پاریس، تأسیس شد. در آن زمان احساس می‌کردیم مقابله با تهدید داعش در فضای مجازی به اندازه کافی صورت نمی‌گیرد؛ ازهمین‌رو به فکر تأسیس تارنما افتادیم. تنها هدف ما پاک‌سازی فضای مجازی از حضور عناصر داعش از طریق ایجاد اختلال در ارتباطات آنان و خنثی‌کردن اقدامات تروریستی‌شان پیش از انجام و اجراست.

* مقر شما در کدام کشور است و چه تعداد نیرو با شما همکاری می‌کنند؟

** «شبح امنیت» فاقد یک مکان مرکزی است؛ در عوض قادر به انجام عملیات از سرتاسر جهان و عمدتا از مناطق آمریکای شمالی و اروپاست. درحال‌حاضر حدود ١٢ عامل عملیاتی در اختیار داریم.

* در عملیات خود از چه برنامه یا اپلیکیشن‌های خاصی استفاده می‌کنید؟

** ما از طیف وسیعی از ابزارهایی که در اختیار داریم، استفاده می‌کنیم. ما نمی‌توانیم جزئیات آنها را توضیح دهیم؛ بااین‌حال، می‌توانیم به شما بگوییم ابزارها و برنامه‌هایی بسیار مؤثر هستند که قابلیت بالایی در تخریب‌کنندگی تارنماها و حساب‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی دارند.

* آیا دولتی خارجی (غربی یا عربی) از شما حمایت می‌کند؟ شما از چه نهاد‌ها و افرادی حمایت کسب می‌کنید؟ بودجه مالی تارنما چگونه تأمین می‌شود؟

** درحال‌حاضر هیچ دولتی از اقدام ما علیه گروه داعش حمایت نمی‌کند. ما موفقیت در عملیات‌مان را مدیون کمک‌های مالی حامیان‌مان هستیم.

* چرا به فکر مقابله با تارنماها و حساب‌های کاربری هواداران داعش افتادید؟ دقیقا چه اقداماتی را علیه داعش انجام می‌دهید؟ فعالیت شما بیشتر بر مقابله با داعش در کدام شبکه اجتماعی متمرکز است؟ آیا صرفا کار شناسایی را انجام می‌دهید یا هک‌کردن نیز برعهده شماست؟

** ما مدت زمانی صرفا فعالیت‌ها و تحرکات آنان را رصد می‌کردیم. بااین‌حال، پس از حمله به نشریه «شارلی ابدو» در پاریس، بسیاری از مردمان جهان درک کردند تهدید داعش محدود به خاورمیانه نمی‌شود، بلکه به مشکلی همگانی تبدیل شده است. از آن زمان خودمان را وقف اقداماتی کردیم که بتوانند به داعش آسیب برسانند. ما هدف خود را ازبین‌بردن تارنماها و حساب‌های کاربری تروریست‌ها با استفاده از قابلیت‌های سایبری در فضای مجازی تعریف کرده‌ایم.

* تا چه اندازه در اقدامات خود موفق بوده‌اید و به‌نظرتان تا چه حد امید به موفقیت کامل‌ شما در آینده وجود خواهد داشت؟ ما شاهدیم که نشریه «دابق» (ارگان داعش) هنوز هم منتشر می‌شود و این گروه از طریق فضای مجازی عضوگیری می‌کند. آیا فکر نمی‌کنید قدرت داعش در فضای سایبری بسیار بیشتر از آن است که بتوان شکستش داد؟ قدرت آنان در این حوزه چه میزان است؟

** تا امروز ما تأثیر در خور ‌توجهی بر فعالیت آنان در فضای مجازی گذاشته‌ایم. ما فعالیت بیش از ٥٧‌ هزار حساب کاربری وابسته به عناصر داعش را در شبکه‌های اجتماعی مسدود کرده‌ایم و مانع از ادامه فعالیت بیش از صد تارنمای متعلق به آنان شده‌ایم؛ تارنماهایی که کارشان گسترش تبلیغات داعش و برنامه‌ریزی برای حمله علیه اهدافی در کشورهای مختلف بود. ما سبب شدیم چندین تهدید تروریستی خنثی شده و اجرا نشوند. شکست‌دادن آنان ناممکن نیست؛ بااین‌حال، روندی زمان‌بر است و برای این کار لازم است دولت‌ها و ملت‌ها در کنار یکدیگر کار کنند و برای دستیابی به هدفی مشترک از خود جدیت نشان دهند.

* در خبرها و گزارش‌ها آمده بود شما اطلاعات مربوط به اعضای داعش را در اختیار دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی قرار می‌دهید؟ آیا این خبر صحت دارد؟ با کدام دستگاه‌های اطلاعاتی همکاری دارید و آیا این موضوع مانع از استقلال شما نمی‌شود؟

** زمانی که توطئه‌ای تروریستی را علیه دولت‌ها و ملت‌ها شناسایی می‌کنیم، داده‌های مربوط به آن را تجزیه و تحلیل و ارزیابی می‌کنیم؛ درصورتی‌که تهدید، فوری و قریب‌الوقوع باشد با دولتی که تهدید متوجه آن است تماس می‌گیریم و مراتب را اطلاع می‌دهیم؛ در نتیجه آنان می‌توانند اقدامات خنثی‌کننده را در محل تعیین‌شده انجام دهند یا گروه‌ها و افراد مظنون مرتبط را بازداشت کنند. ما در درجه اول یک منبع اطلاعاتی و تهاجمی سایبری هستیم که فعالیت‌های عناصر داعش و وابستگان آن را رصد می‌کنیم. بااین‌حال، بدون ارتباط با آژانس‌های فدرال ما قادر نخواهیم بود حملات آن گروه را پیش از روی‌دادن خنثی کنیم. برای متوقف‌کردن برنامه‌های آنان نیاز جدی به اعمال قانون و استفاده از قوه‌قهریه وجود دارد که فقط در اختیار دولت‌هاست. ما صرفا می‌توانیم کار شناسایی را انجام دهیم.

* «سارا عبدللات»، ملکه زیبایی پیشین اردن، از اقدام شما در مبارزه سایبری علیه داعش حمایت کرده است. آیا چهره‌های ورزشی، هنری یا سیاسی دیگری نیز از شما حمایت کرده‌اند؟ این حمایت چگونه بوده است؟

** ما از هیچ فردی به غیر از کمک‌کنندگان مالی داوطلب وجه مالی دریافت نکرده‌ایم. ما کمک‌ها را از طریق سایت Crowedfunding دریافت می‌کنیم. درحال‌حاضر به سرمایه خود متکی هستیم که از طریق هواداران‌مان تأمین می‌شود.

* آیا از کمک کشورهای مختلف، از جمله ایران و ارتش سایبری آن برای مبارزه علیه داعش استقبال می‌کنید؟

** داعش مشکلی همگانی است. مهم نیست شما کجا زندگی می‌کنید؛ چراکه هنوز می‌توانید یکی از قربانیان داعش در خیابان‌های پاریس یا شهری کوچک در آمریکا باشید و هدف حمله اعضای این گروه قرار بگیرید. «شبح امنیت» شاید یکی از اولین گروه‌هایی باشد که به مقابله با داعش در دنیای دیجیتال مبادرت کرده است؛ بااین‌حال، ما تنها کسانی نیستیم که علیه داعش مبارزه می‌کنند. هرکسی می‌تواند در این مبارزه فارغ از نژاد، جنسیت یا ملیت با ما سهیم باشد. این مبارزه نیازمند همکاری و مشارکتی بین‌المللی است.

* شما اعلام کرده‌اید علاوه بر داعش، القاعده، جبهه النصره و الشباب را نیز هدف اقدامات خود قرار می‌دهید. این گروه‌ها را بر چه اساسی انتخاب کرده‌اید؟ چرا گروهی چون طالبان در این فهرست قرار ندارد؟ صدها گروه سلفی علاوه بر جبهه النصره و داعش در سوریه و عراق حضور دارند؛ آیا شما توان مبارزه علیه تمام آنها را دارید؟

** ما با هر گروهی که به‌عنوان سازمانی تروریستی رده‌بندی شده باشد، درگیر هستیم. طالبان در مقایسه با داعش، قدرت تأثیرگذاری بالایی در اینترنت ندارد؛ بااین‌حال، ما هر حساب کاربری یا تارنمای جدیدی را که متعلق به آن گروه یا گروه‌های مشابه باشد، کشف کرده و مسدود می‌کنیم.

* چه تفاوتی میان عملکرد گروه داعش در فضای مجازی در مقایسه با سایر گروه‌های افراطی وجود دارد؟ چه تعداد از اعضای داعش در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و چگونه از طریق «شبح امنیت» شناسایی می‌شوند؟

** داعش بهتر از هر گروه تروریستی پیشینی دیگری در سازماندهی و مدیریت برای حضور در شبکه‌های اجتماعی و تارنماهای اینترنتی عمل می‌کند و توانسته است پیام خود را در فضای مجازی منتشر کند و اعضای تازه‌ای را به عضویت بگیرد. به‌همین‌دلیل است که ما تمرکز اصلی‌ خود را بر فعالیت‌های این گروه قرار داده‌ایم؛ با‌این‌حال اگر تارنما یا حساب کاربری مرتبط با سایر گروه‌های تروریستی را نیز کشف کنیم، علیه آنان نیز اقدام خواهیم کرد.

* آیا عملیات شما متمرکز بر مقابله با گروه‌های تروریستی در خاورمیانه است یا گروه‌های سلفی در اروپا و آمریکا را نیز در بر می‌گیرد؟

** ما به‌تازگی حساب‌های دیجیتالی متعلق به اعضای بوکوحرام را کشف کرده‌ایم و در حال مبارزه علیه آنان نیز هستیم. ترور، ترور است؛ صرف‌نظر از اینکه عامل اجرا‌کننده و برنامه‌ریز آن در کجا مستقر باشد و به چه گروهی تعلق داشته باشد.

* آیا قصد مقابله با گروه‌های بنیادگرای غیراسلامی یا غیرمذهبی، از جمله بنیادگرایان مسیحی و بودایی یا نئونازی‌ها را هم دارید؟

** درحال‌حاضر، چنین برنامه‌ای در اولویت کاری‌مان نیست؛ اما در آینده ممکن است آن را نیز در دستور کارمان قرار دهیم.

* «شبح امنیت» برای آینده چه برنامه‌ای دارد؟

** ادامه مبارزه علیه داعش و سایر گروه‌های تروریستی تا‌زمانی‌که اقدامات آنها در فضای دیجیتال به‌طور کامل خنثی شود و قدرت تأثیرگذاری‌شان را در این عرصه از دست بدهند. ما علیه داعش در فضای مجازی می‌جنگیم تا جان انسان‌ها در دنیای واقعی و روی زمین حفظ شود. ما به مبارزه خود ادامه خواهیم داد و تازمانی‌که تمام آنان و آثارشان را از اینترنت پاک نکنیم، متوقف نخواهیم شد. ما اشباحی هستیم که آنان ایجاد کرده‌اند.

http://sharghdaily.ir/News/73446

ش.د9402569

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات