فرهنگی >>  فرهنگی >> یادداشت فرهنگی
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۸۶۶۷۴

راستگويان به مارکوس هم دروغ بستند!

طرفداران دولت راستگويان که در مسئله حضور رئيس محترم جمهور در کنار مجسمه «مارکوس» نشان دادند از سواد تاريخي بي‌بهره‌اند، براي جبران اشتباه صورت گرفته و در ندادن مشاوره صحيح به دکتر روحاني، دست به تحريف تاريخ زده و از «مارکوس» فردي شکست خورده ساخته‌اند...
پایگاه بصیرت / نویسنده : محمدصادق عابديني
طرفداران دولت راستگويان که در مسئله حضور رئيس محترم جمهور در کنار مجسمه «مارکوس» نشان دادند از سواد تاريخي بي‌بهره‌اند، براي جبران اشتباه صورت گرفته و در ندادن مشاوره صحيح به دکتر روحاني، دست به تحريف تاريخ زده و از «مارکوس» فردي شکست خورده ساخته‌اند! آنها همچنين با برشمردن امتيازاتي که حسين دهباشي از دولت يازدهم دريافت کرده است، تلاش کرده‌اند با يادآوري نمک‌هاي دولت از دهباشي بخواهند نمکدان را نشکند! و به بازي تخريب دولت پايان دهد.
مرد عبوس رومي که مدت‌ها در تالار موزه رم براي خودش اسب سوار بي‌صدا ايستاده بود، اکنون سوژه داغ تاريخي شده است. طرفداران دولت که نمي‌خواهند قبول کنند در قضيه حضور رئيس‌جمهور در پاي اين مجسمه کم‌دقتي صورت گرفته است، اين بار شخصيت «مارکوس» را زير سؤال برده و فتوحات اين رومي را به کلي ناديده گرفته‌اند. در اين بين کانال تلگرامي روزنامه ايران آستين تحريف را بالا زده و با نقل قول از فردي که جايگاه حقوقي مجهولي به عنوان «مدير مديالوژي تلگرام»! دارد، مي‌نويسد: جنگ روم با امپراطوري اشکانيان در عصر پارتيان، از 161 ميلادي آغاز شد و تا 166 ميلادي ادامه داشت. در سه سال ابتداي آن جنگ، پيروزي از آن ايرانيان بود و در نيمه دوم آن شش سال بود که ايران، شکست خورد ولي نه آنچنان که «فتح» شود. بلکه ارمنستان و يکي دو منطقه کوچک ديگر را از دست داد. ايران بزرگ کجا و اين يکي دو منطقه؟!
بايد دعا کنيم که ساير اطلاعات ارائه شده و تحليل‌هاي روزنامه دولت به اين بي‌پايه و اساسي ادعاي مدير محترم مديالوژي تلگرام نباشد و اگر قرار است از کسي به عنوان کارشناس استفاده کنند حداقل سواد ديپلم را براي وي در نظر بگيرند تا در کتاب تاريخ دبستان يا دبيرستان درباره تاريخ ايران اطلاعات اوليه‌اي داشته باشد. ديگر لازم نيست به منابع انگليسي مراجعه کند و به تصريح ببيند که «مارکوس» در چند مرحله جنگ توانست ارتش اشکاني را در سوريه و ارمنستان شکست دهد و به رود دجله برسد. در ويکي‌پدياي انگليسي «مارکوس آئورليوس آنتونيوس» نيز به صراحت از فتح تيسفون سخن گفته شده است. البته از بي‌سواداني که کتاب تاريخ مدرسه را نيز نخوانده‌اند توقع مطالعه کتاب‌هاي تاريخي درباره جنگ‌هاي ايران و روم کار سخت و دشواري است.
طرفداران دولت حتي شخصيت «مارکوس» را هم نفي کرده درباره مجسمه مرد رومي عبوس گفته‌اند: حتي[در] همان موزه کپيتولاين رم هم در توضيحات اين مجسمه نوشته که هيچ اشاره‌اي در منابع باستاني به اينکه اين مجسمه، واقعاً مجسمه آئورليوس باشد نشده و آنچه هم که از منابع متأخر فهم مي‌شود اين است که اين مجسمه اوست پس از آنکه در سال 176 بر ژرمن‌ها يعني اروپاييان پيروز شده است.
مدير مديالوژي برخلاف تصور دهباشي تأکيد مي‌کند: چه خوب که رئيس‌جمهورمان پيش مجسمه‌اي کنفرانس خبري برگزار کرده که نشان پيروزي اروپاييان بر خودشان است؛ پيروزي غرب بر غرب!
اين ادعاي مضحک را مي‌شود به پاي همان بي‌اطلاعي مديران همراه رئيس‌جمهور گذاشت که نمي‌دانستند اين مجسمه متعلق به چه شخصيتي است و چه بوده و چه کرده است.  اما دهباشي در پاسخ به اين ادعا در پستي نوشت: «راستش نبايد خيلي هم اين قضيه نشستن زير پاي سردار رومي متجاوز به ايران را کش داد آنقدر ادب از برخي دوستان متظاهر به مدارا آموخته‌ايم که بيا و ببين! و به نظر نيازي نباشد برخي همين يکي دو ساعته در ويکي‌پديا ويراستاري بدون منبع فرموده و با فتوشاپ زيرش خط قرمز کشيده که انگار صاحب اين قلم اشتباه «فاحش» کرده و اوشون تيسفون را غارت نکرده و ايران عصر اشکانيان و پارتيان را شکست نداده است.
خب! باشد! شما در ويکي پديا و بدون مرجع جعل مي‌کنيد که «ما برديم و ما برديم ...» ما هم از باب رفيق بازي مي‌گوييم که: «نه فقط ما برديم که چلوکباب را هم ما ... و الي آخر»منتهي رفقاي جان! فرض بفرماييد يکي از اين بروبچ که سال‌ها از طرف شما متهم شدند به تقلب در انتخابات سال 1388 به زمان و تاريخ اين ويراستاري جعلي رجوع کند يا خداي نکرده يکي، دو کلمه‌اي انگليسي يا ايتاليايي بداند و نسخه فرنگي را با نسخه تازه ويراسته فارسي مقايسه کند يا کتابخانه‌اي داشته و يک نگاهي کند به تاريخ تمدن ويل دورانت يا تاريخ ايران باستان گريشمن زشت است به خدا! و ارزش‌اش را ندارد، دارد؟» 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات