تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۸۶۸۳۶

نگاهی به فتنه‌های دیرین اختلاف در امت‌های مسلمان (بخش اول)

(روزنامه كيهان - 1394/07/11 - شماره 21172 - صفحه 5)

تفرقه؛ زهری کشنده برای امت اسلامی

سال‌های سال است که اخبار منتشر شده در رسانه‌ها به خبر کشتار مسلمانان توسط گروه‌های افراطی به ظاهر مسلمان در جای جای کشورهای اسلامی عادت کرده است.

مسلما این عادت نباید مخاطبین این اخبار و علما و مسئولین آن را نیز به وقوع چنین اتفاق‌هایی عادت دهد بلکه بر عکس، تداوم این رخدادها باید نگرانی و دغدغه آنان برای حل این مشکلات بیش از گذشته شود تا راه چاره‌ای برای آن بیابند.

بی شک رهنمودهای ولی امر مسلمین جهان حضرت امام خامنه‌ای که در طول رهبری خود ثابت کرده‌اند چشمانی بصیر و تیزبین در شناسایی و یافتن راه حل مشکلات جهان اسلام داشته‌اند، برای حل این مسئله بسیار راهگشاست.

خصوصا مواضع صریح و قاطعانه مقام معظم رهبری در نشان دادن بی‌کفایتی رژیم آل‌سعود و اعلام سه روز عزای عمومی به مناسبت فاجعه منا، در نوع خود کم نظیر و نشان از درایت ایشان در موقعیت‌شناسی در ایران و جهان اسلام دارد.

بصیرت شاه کلید رهایی از فتنه اختلاف

بصیرت واژه‌ای است که از سال 88 تا به امروز بسیار بیش از گذشته تکرار می‌شود. در کلام امام خامنه‌ای همواره بصیرت کلید شناخت در فتنه و رهایی از آن معرفی شده است. ولی امر مسلمین این کلید را در رهایی از فتنه اختلاف و تفرقه‌ای که در جهان اسلام به راه انداخته شده نیز بسیار کارگشا می‌دانند. ایشان در دیدار علما، صاحب‌نظران و میهمانان اجلاس مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام و اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی می‌گویند: «نقشه نظام سلطه در منطقه بر دو پایه‌ ایجاد اختلاف و نفوذ استوار است که باید با نقشه‌های صحیح هجومی و دفاعی به مبارزه هوشیارانه و بی‌وقفه با آن پرداخت... نقشه دشمن در شرایط کنونی بر دو پایه «ایجاد اختلاف» و «نفوذ» استوار است... ایجاد اختلاف میان دولت‌ها و خطرناک‌تر از آن میان ملت‌ها در دستور کار استکبار قرار دارد.»

انگلیس متخصص اختلاف‌افکنی؛ آمریکا‌ شاگرد انگلیس!

رهبر معظم انقلاب با اشاره به اینکه در مقطع فعلی برای ایجاد اختلاف میان ملت‌ها از عناوینی همچون شیعه و سنی استفاده می‌شود، انگلیسی‌ها را متخصص اختلاف‌افکنی و آمریکایی‌ها را شاگرد آنها می‌خوانند و می‌افزایند: «ایجاد گروه‌های جرار، هتاک و جبار تکفیری که آمریکایی‌ها به دست داشتن در ایجاد آنها اذعان کرده‌اند، مهم‌ترین ابزار برای ایجاد اختلاف‌های به ظاهر مذهبی میان ملت‌ها است که متأسفانه برخی مسلمانان ساده‌لوح نیز به دلیل نداشتن بصیرت، فریب این توطئه و نقشه را خورده و در داخل طراحی دشمن قرار گرفته‌اند.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نمونه‌ واضح این موضوع را مسئله‌ سوریه بیان می‌کنند و می‌ گویند: «هنگامی که در تونس و مصر، حکومت‌های طاغوتی با شعارهای اسلامی سرنگون شدند، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها تصمیم گرفتند از این فرمول برای نابودی کشورهای مقاومت استفاده کنند و به همین دلیل به سراغ سوریه رفتند. بعد از آغاز ماجرای سوریه، عده‌ای مسلمان بی‌بصیرت در نقشه‌ طراحی‌شده قرار گرفتند و با پر کردن جدول دشمن، کشور سوریه را به چنین وضعیتی رساندند. آنچه که امروز در عراق، سوریه، یمن و مناطق دیگر در حال روی دادن است و تلاش می‌شود از آن به عنوان «جنگ مذهبی» یاد شود، به هیچ وجه جنگ مذهبی نیست بلکه جنگ سیاسی است. امروز مهم‌ترین وظیفه، تلاش برای از بین بردن این اختلاف‌ها است.»

حمایت از مظلومان شیعه و سنی

ایشان یادآور می‌شوند: «ما صریحاً و علناً گفته‌ایم که جمهوری اسلامی ایران دست دوستی را به سوی همه‌ دولت‌های اسلامی منطقه دراز می‌کند و با دولت‌های مسلمان هیچ مشکلی ندارد. جمهوری اسلامی ایران با اغلب همسایگان خود روابط دوستانه دارد البته برخی کشورها هم با ما اختلاف دارند و لجاجت و خباثت انجام می‌دهند ولی ایران بنا را بر روابط خوب با همسایگان و دولت‌های اسلامی و به‌ویژه ملت‌های منطقه گذارده است ... «اشداء علی الکفار رحماء بینهم» یکی از اصول و مبانی مستحکم نظام اسلامی است و ما براساس درس امام بزرگوار رحمت‌الله و خط مسلم جمهوری اسلامی، با استکبار سرآشتی نداریم اما با برادران مسلمان بنای دوستی و رفاقت داریم. ما در حمایت از مظلوم توجهی به مذهب نمی‌کنیم و همان حمایتی را که از برادران شیعه‌ خود در لبنان کردیم، از برادران اهل سنت خود در غزه نیز انجام داده‌ایم و مسئله‌ فلسطین را مسئله‌ اول جهان اسلام می‌دانیم.»

تشیع لندنی اصولا تشیع نیست

ولی امر مسلمین در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح می‌کنند: «ما تشیعی را که پایگاه و مرکز تبلیغاتش لندن است و نقش جاده صاف‌کن استکبار را ایفا می‌کند اصولاً تشیع نمی‌دانیم.»

کارشناسان سیاسی معتقدند تاریخ جهان اسلام و رویارویی غرب با اسلام را که ورق بزنیم، دست پنهان و آشکار آنان را برای ایجاد تفرقه و تجزیه امت اسلامی می‌بینیم. طبیعی و پر واضح است که ملت پراکنده و متفرق به قدرتی ضعیف‌تر و در هم شکننده‌تر مبدل خواهد شد و چیره شدن بر آن بسیار ساده‌تر خواهد بود. اگر پیش‌از این اختلاف افکنی‌ها در پاکستان و افغانستان و برخی ایالات هندوستان میان شیعیان و اهل سنت افراطی بود، چند سالی است این توطئه در عراق، سوریه، یمن و برخی کشورهای آفریقایی نیز به شدت دنبال می‌شود. براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب بصیرت بخشی و جلوگیری از تفرقه عامل مهم پیروزی جهان اسلام در برابر توطئه‌های غربی است. در این میان نقش علمای سرزمین‌های اسلامی در بصیرت بخشی نقش مهم و ویژه‌ای دارد.

هیچ چیز برای مسلمانان کشنده‌تر از تفرقه نیست

آیت الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان درباره نقش علما در بصیرت بخشی و تقویت جبهه مقاومت در برابر توطئه و سلطه غرب و استکبار می‌گوید: «علمای جهان اسلام نقش خوبی در وحدت بخشی داشته‌اند و مقاومت اسلامی با پیگیری و وحدت علمای مسلمانان به این جایی که امروز است، رسیده است.»

وی تصریح می‌کند: «موسس تمام گروه‌های مقاومت علمای بصیر بوده‌اند و حتی خونشان را نیز در این راه دادند.»

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اختلاف میان مسلمانان را کشنده‌تر از خطر رژیم غاصب صهیونیست برای منطقه می‌داند و تأکید می‌کند: «از مهم‌ترین وظایف مسلمانان به هم پیوستگی است و هیچ چیزی برای آن‌ها کشنده‌تر از تفرقه نیست.»

در این میان، عدم همراهی دولت‌ها با علمای اهل وحدت و همسویی پیروان مذاهب مختلف اسلامی، موانعی را برای تحقق این امر ایجاد کرده است. برخی از این کشورها همچون عربستان سعودی پرچمدار مذهب جعلی و افراطی وهابیت شده‌اند که پیروان سایر مذاهب اسلامی اعم از شیعه و سنی را تکفیر می‌کند و باطل و مستحق مرگ می‌داند به طوری که آل‌سعود در این راستا، کمک‌های بسیار نظامی و مالی به گروه‌های نظامی تکفیری در منطقه کرده است.

همچنین کشورهای دیگری همچون قطر نیز که از همپیمانان آل‌سعود محسوب می‌شوند، در این زمینه با این کشور همراهی داشته‌اند. تاسف بار این است که این همراهی همواره درجهت اهداف و سیاست‌های آمریکا و اسرائیل غاصب بوده است که مواضع ضد امت اسلامی آن‌ها امروزه بر همگان روشن است.

آیت الله تسخیری رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که سال‌هاست در زمینه تقریب مذاهب اسلامی فعالیت دارد، اقدامات ضد وحدت این کشورهای مرتجع منطقه را خارج از اجماع امت اسلامی می‌داند و تصریح می‌کند: «اجماع امت ضد تکفیر و تفرقه است و ضد مشغول کردن امت به مشکلات درونی است و می‌بایست این کشورها به خود برگردند و راه درست اسلامی را در پیش بگیرند.»

آیت الله محمد حسن اختری، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز در این باره در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «سیاست غرب بطور عموم و در راس آن‌ها آمریکای جنایتکار ایجاد تفرقه بین کشورهای اسلامی است. ما همواره در طول تاریخ شاهد بودیم که هر گاه یک نوع تقارب یا وحدت بین مسلمانان ایجاد شده آن‌ها سیاست‌های تفرقه انگیزانه خود را آغاز، دنبال و اجرا کرده‌اند. »

وی با اشاره به سیاست‌های تفرقه افکنانه غربی‌ها در تجزیه دولت عثمانی و اختلاف بین عثمانی، ایران و ملل عرب اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «بیداری اسلامی که در پنج سال اخیر به وجود آمد، دشمنان اسلام را دچار سردرگمی کرده بود. ایجاد فتنه تکفیری‌ها که اخیرا در کشورهای اسلامی برای مقابله با همین بیداری اسلامی بوده است.»

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) درباره عقبه توطئه اختلاف در کشورهای اسلامی توضیح می‌دهد: «کسینجر اختلاف عقیدتی مذهبی بین شیعه و سنی را، 12 سال قبل به عنوان یک طرح به بوش پسر داد به عنوان اینکه تنها راه تسلط بر خاورمیانه ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی است. برای اجرای این طرح، اینان بر مسئله شیعه ستیزی و ایران ستیزی اصرار ورزیدند و برخی کشورهای مسلمان نمای منطقه به این جریان دامن زدند که در راس آن‌ها عربستان سعودی و با همکاری قطر و امارات جزو سردمداران ایران هراسی و شیعه ستیزی بوده‌اند و دروغ‌هایی علیه ایران و شیعه را در جهان طرح کردند.»

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به حمایت عربستان و همپیمانانش از گروه‌های تکفیری تصریح می‌کند: «دروغ‌های شیعه ستیزانه و افتضاحات داعش و اقدامات خبیثانه آل‌سعود موجب شده تا علمای سنی کشورهای اسلامی و حتی برخی علمای سنی عربستان نیز در برابر این گروه‌های تکفیری موضع بگیرند و اعلام کنند این‌ها اصلاً مسلمان نیستند.»

تشیع لندنی روی دیگر فتنه اختلاف

یک تحلیلگر مسایل سیاسی به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: « دنیای استکباری غرب و همپیمانان آنان در منطقه بر طبل شیعه هراسی کوبیدند اما برای ایجاد شعله‌های آتش اختلاف لازم بود تا همان طور که در بدنه اهل سنت افراط گرایانی را پرورش دادند و در قالب گروه‌های تروریستی تکفیری به نمایش گذاشتند، در بدنه اهل تشیع نیز افراطیان تندرویی را علم کنند تا بیش از پیش بر آتش فتنه بدمند. گروهی از علمای به ظاهر شیعه نیز در بدنه تشیع شروع به دامن زدن به اختلافات و توهین به اهل سنت کردند. اگرچه علمای شیعه و مراجع عظام هوشیارانه نسبت به این خطر موضع گرفتند و مراجعی چون حضرت آیت‌الله وحید خراسانی، آیت‌الله سیستانی، آیت‌الله مکارم، آیت‌الله نوری‌همدانی و ... برادران اهل سنت را برادر دینی خطاب کردند و از این جریان‌ها اعلام برائت و بیزاری نمودند.»

وی در ادامه می‌افزاید: « این جریان که امروزه با عنوان تشیع لندنی خوانده می‌شود، با استفاده از ابزار رسانه و پول‌هایی که غرب در اختیارشان قرار داده بود، شروع به نفوذ در هیئات مذهبی و نیز نفوذ در کشورهای اسلامی کرده اند تا اهداف شوم خود را بیش از پیش جلو ببرند، ولی هوشیاری علمای عظام شیعه سبب شده تا کنون این عناصر نتوانند به اهداف خود برسند.»

وضعیت امروز جهان اسلام نشان می‌دهد به رغم فعالیت‌ها و مصائب بسیار علمای شیعه و سنی، توطئه غربی با همراهی کشورهای مرتجع منطقه و نیز همراهی برخی عالم‌نمایان شیعه و سنی در جاهایی در ایجاد فتنه در کشورهای اسلامی موفق بوده است و در جاهایی نیز با بصیرت و تیزبینی مسلمانان خنثی شده است اما به هر حال برای حل این مسئله باید هر چه سریع‌تر نسبت به افزایش بصیرت افزایی میان پیروان مذاهب مختلف اقدام کرد تا این فتنه بیش از این بلای جان مسلمین نشود.

بی‌شک اتحاد بیش از پیش علما و امت‌های اسلامی نقش مهمی در تحقق این امر ایفا خواهد کرد تا در برابر دولت‌های خود فروخته برخی کشورهای اسلامی بایستند. همچنین نقش رسانه‌های جهان اسلام نیز در مقابله با این فتنه بسیار مهم و انکار نشدنی است. بی‌شک امروز رسانه‌های جهان اسلام می‌تواند تریبون قدرتمند رسوا کردن این توطئه و توطئه گران پنهان شده در ورای آن باشند.

http://kayhan.ir/fa/news/56861

ش.د9402669

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات