تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۸۸۲۲۱
تذكر آيت‌الله يزدي به طلاب دلواپس

«اینکه یک طلبه دست به تحصن بزند خلاف خواسته رهبری است»

پایگاه بصیرت / ناهيد مولوي

(روزنامه اعتماد - 1394/07/16 - شماره 3362 - صفحه 1)

روحانيون و علمايي كه ٢٢ بهمن سال ٩١ و در جريان حمله تعدادي از روحانيون تندرو به علي لاريجاني با هم همصدا شدند و عليه تندروهاي حوزه موضع گرفتند اين بار اين همبستگي را عليه طلاب دلواپس به كار گرفتند. جامعه مدرسين حوزه علميه قم كه تا امروز چندين نامه به حسن روحاني نوشته و به او تذكر داده است حالا طلاب را مخاطب تذكرش قرار مي‌دهد؛ تذكري همراه با عتاب در حمايت از برجام و از جانب رييس جامعه مدرسين. آيت‌الله يزدي ديروز در درس خارج فقه خود خطاب به طلاب دلواپس اين‌گونه گفت: « يك طلبه و روحاني امروزي بايد بداند در كشور و جهان چه مي‌گذرد، اما اينكه وارد متن سياست شود و به خاطر موافقت يا مخالفت با مساله‌اي به دسته‌بندي، اجتماع و تحصن دست بزند قطعا اين خلاف خواسته رهبري است و نبايد الان را با زمان اول انقلاب مقايسه كرد. به همه دلسوزان انقلاب اطمينان مي‌دهم اگر موضوعي به ضرر كشور و انقلاب باشد رهبري معظم انقلاب تسليم نخواهند شد. »

به نظر مي‌رسد برخي شاگردان جوان علماي قم اين روزها از درس و راه اساتيد خود فاصله گرفته‌اند و پذيراي هيچ حرفي نيستند كه حتي آيت‌الله يزدي هم براي قانع كردن‌شان به صراحت مي‌گويد: « رهبري مخالف اين‌گونه اقدامات است.» حالا جريان قم كمي كشدار شده است و بسياري از علما را وارد ميدان كرده و يكي پس از ديگري نسبت به آن واكنش نشان دادند. به گزارش فارس، آيت‌الله محمد يزدي، رييس مجلس خبرگان رهبري در ابتداي جلسه درس خارج فقه خود به توافق هسته‌اي و مساله برجام و نقش مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه پرداخت و اظهار داشت: ما در كشوري زندگي مي‌كنيم كه رهبري آگاه، زمان‌شناس، دشمن‌شناس و بيدار دارد.

اگر ايشان موضوعي را به مسوولان خاص آن موضوع ارجاع دادند، نبايد از ايشان جلو افتاد. آيت‌الله يزدي در ادامه افزود: وقتي رهبري معظم انقلاب بر پرهيز از دودستگي و اختلاف تاكيد دارند و مي‌فرمايند بگذاريد مسوولان امر مساله توافق هسته‌اي را رسيدگي كنند و تقريبا هم آن را تاييد كردند و مي‌كنند اگر نظر خلافي هم داريم بايد به مسوولان و نمايندگان مجلس منتقل كنيم كه آن هم سازوكار خودش را دارد. رييس جامعه مدرسين حوزه علميه قم خطاب به طلاب و روحانيان گفت: يك طلبه و روحاني امروزي بايد بداند در كشور و جهان چه مي‌گذرد، اما اينكه وارد متن سياست شود و به خاطر موافقت يا مخالفت با مساله‌اي به دسته بندي، اجتماع و تحصن دست بزند قطعاً اين خلاف خواسته رهبري است و نبايد الان را با زمان اول انقلاب مقايسه كرد.

به همه دلسوزان انقلاب اطمينان مي‌دهم اگر موضوعي به ضرر كشور و انقلاب باشد رهبري معظم انقلاب تسليم نخواهند شد. رييس مجلس خبرگان با اشاره به برخي دودستگي‌ها و اختلافات در بين مخالفان و موافقان برجام گفت: عده‌اي با تكيه بر فرمايش حضرت امام (ره) كه فرمودند «ما يك وظيفه‌اي داريم و شما يك وظيفه‌اي»، مسائلي را مطرح مي‌كنند كه موجب اختلاف و دودستگي در كشور مي‌شود.

بنده عرض مي‌كنم شرايط اوايل انقلاب با شرايط فعلي، خيلي تفاوت مي‌كند. «در شرايط فعلي اگر انسان احساس كند كه رهبري انقلاب در يك مطلبي نظري دارندـ حالا چه صراحتا بفرمايند و چه كنايتا ـ مثل همين بررسي مساله برجام در مجلس شوراي اسلامي كه قانون اساسي هم بر آن تاكيد دارد و مجلس را در مورد نظارت بر مقاوله‌نامه‌ها و تعهدات بين‌المللي ذي‌حق مي‌داند، بايد مطيع بود و به آن اهميت داد، ولو از نظر حقوقي ممكن است بين دولت و مجلس در اين زمينه اختلاف‌نظري هم باشد، كما اينكه در خود مجلس هم موافقان يا مخالفاني در اين مساله وجود دارد، اما اين اختلاف‌نظرها نبايد باعث دشمني و تفرقه در بين نيروهاي انقلاب شود.

به علاوه اگر مجلس، مصوبه‌اي هم در اين زمينه داشته باشد بايد به تاييد شوراي محترم نگهبان برسد كه قطعا آنجا هم با حساسيت و رعايت مصالح عالي نظام تصميم‌گيري خواهد شد. از نظر مقررات عمومي هم شوراي عالي امنيت ملي به عنوان مسوول اين قضيه تا مصوباتش به تاييد مقام معظم رهبري نرسد رسميت قانوني پيدا نمي‌كند.» رييس مجلس خبرگان رهبري در پايان افزود: بنده متن برجام را به طور كامل مطالعه كرده‌ام و در جريان امتيازاتي كه داده‌ايم و امتيازاتي كه گرفته‌ايم هستم. به هر حال در هر دادوستد و معامله‌اي سود و زيان وجود دارد اما اينكه كدام يك بيشتر است كار متخصصان است كه بنشينند و بررسي كنند و بر اساس مصالح نظر دهند.

انتقاد آيت‌الله نوري همداني از تهمت زدن به تيم مذاكره‌كننده

آيت‌الله نوري همداني هم براي بار دوم در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم به مساله برجام پرداخت. همين چند روز پيش بود كه او نسبت به ايجاد دودستگي در كشور به بهانه مساله برجام هشدار داده بود؛ هشداري كه اولين بار از سوي رهبر انقلاب بيان شد. آيت‌الله نوري همداني در دومين واكنش خود اما پا را فراتر گذاشت و نه تنها مخالفت خود را با اقدامات دلواپسان بيان كرد بلكه به حمايت همه‌جانبه از ظريف و ديپلمات‌هايش پرداخت و به‌شدت از تهمت زدن به تيم مذاكره‌كننده انتقاد كرد و گفت: تاكيد مي‌كنيم كه نبايد به مذاكره‌كنندگان حمله شده و تهمت زنند، بلكه بايد در فضايي به دور از اختلافات، مشكلات و اشكالات را برطرف كنند.

به گزارش ايسنا، اين استاد درس خارج حوزه در بخشي از سخنان خود به موضوع برجام اشاره كرد و گفت: تيم مذاكره كننده ايراني، اشخاصي امين هستند، اما به گروه‌هاي مذاكره‌كننده ديگر كشورها نمي‌توان اطمينان كرد، چراكه آنان چندين بار خلاف وعده‌هاي خود عمل كرده‌اند. اين مرجع تقليد تاكيد كرد: در موضوع برجام بايد با همدلي و وحدت از هرگونه اختلاف پرهيز شود. وي با تاكيد بر رعايت خطوط قرمز تصريح كرد: هيچگاه اجازه نخواهيم داد كه كشورهاي ديگر از مراكز نظامي ايران بازديد و با دانشمندان هسته‌اي ما گفت‌وگو كنند. اين مرجع تقليد خاطرنشان كرد: بررسي‌كنندگان برجام بايد بدانند كه اين موضوع به عنوان سندي خواهد ماند، لذا به گونه‌اي بررسي كنند كه آيندگان از كار ما اشكال نگيرند.

آيت‌الله نوري‌همداني با تاكيد بر توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري در روند بررسي برجام تصريح كرد: تاكيد مي‌كنيم كه نبايد به مذاكره‌كنندگان حمله شده و تهمت بزنند، بلكه بايد در فضايي به دور از اختلافات، مشكلات و اشكالات را برطرف كنند. به نظر مي‌رسد اساتيد حوزه و علماي قم اين روزها نگراني بزرگي دارند و آن تحركات دلواپسان عليه برجام و به ويژه در قم و حوزه است. در نامه‌اي كه آيت‌الله مكارم شيرازي به نمايندگان مجلس نوشته بود به صراحت از نگراني مردمي گفته بود كه با دفاتر علما تماس مي‌گيرند و منتظر اجرايي شدن برجام هستند. علماي قم به نام منافع ملي و مردم متحد شده‌اند و اجازه نمي‌دهند صداي قم غير از آني باشد كه مردم مي‌خواهند.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=27246

ش.د9404160

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات