تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۸۷۲۹۸
محسن رهامي در گفت‌وگو با آرمان:

شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان، سند مباركی است

مقدمه: شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان تشكيل شد تا ديدگاه‌هاي متفاوت اصلاح‌طلبان جاي خود را به يكدستي بدهد. نظرات متفاوت اصلاح‌طلبان تاكنون دستمايه‌اي براي جريان مخالف بود. اقدامي كه محسن رهامي، دبير كميته انتخابات شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات آن را پوششي مي‌داند كه از طريق آن اصولگرايان نداشتن انسجام خود را پنهان كنند. البته او مي‌گويد که از انسجام پيدا كردن اصولگرايان خوشحال مي‌شود چرا كه مانند كشورهاي توسعه‌يافته احزاب كمتر اما رقابت جدي‌تري وجود دارد. با اشاره‌اي كه رهامي به كشورهاي توسعه‌يافته مي‌كند از او مي‌پرسيم آيا قرار است مانند اين كشورها كانديداهاي نهايي را نتايج نظرسنجي‌ها اعلام كند. او در پاسخ به اين پرسش مي‌گويد در انتخابات رياست‌جمهوري و شوراي شهر اين كار صورت گرفته است. در انتخابات رياست‌جمهوري چند استان به عنوان نمونه انتخاب شدند و گروه‌هايي به ارزيابي نظر مردم پرداختند، از همين رو بود كه محمدرضا عارف به نفع حسن روحاني از صحنه انتخابات كناره‌گيري كرد و اصلاح‌طلبان در انتخابات پيروز ميدان شدند. از رهامي درباره سرليستي انتخابات مجلس مي‌پرسيم كه او در پاسخ مي‌گويد بايد در زمان خود به اين موضوع پرداخت. رهامي اين را نمي‌گويد اما از گفته‌هايش مي‌توان استنباط كرد كه سرليست اصلاح‌طلبان را قرار است نتايج نظرسنجي‌ها مشخص كند. در ادامه متن گفت‌وگوی «آرمان» را با محسن رهامی مي‌خوانيد:
پایگاه بصیرت / كياوش حافظي
(روزنامه آرمان - 1394/07/15 - شماره 2871 - صفحه 6)

* برخي از رسانه‌هاي اصولگرايان در يكي دو روز گذشته سعي كرده‌اند اين‌گونه القا كنند كه عده‌اي از اصلاح‌طلبان قصد عبور از رئيس دولت اصلاحات را دارند و به همين خاطر نمايندگان برخي احزاب در جلسات حضور نداشتند. شما اين مساله را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

** اينكه برخي تلاش مي‌كنند در پايگاه اصلاح‌طلبي تفرقه ايجاد كنند و اين‌گونه القا‌كنند كه عده‌اي از اصلاح‌طلبان قصد عبور از رئيس دولت اصلاحات را دارند مقداري طبيعي است چرا كه آنان از انسجام و اتحاد اصلاح‌طلبي در انتخابات رياست‌جمهوري سال 92 شديدا ضربه خوردند. انسجام اصولگرايان در سال 92 از بين رفت و در مقابل آنها اصلاح‌طلبان نشان دادند اهل همفكري، هم‌انديشي و خرد جمعي هستند. همين خصلت بسيار بزرگ سياسي اصلاح‌طلبان باعث موفقيت آنها در انتخابات 92 شد.

برعكس آن تشتت و اختلاف در بين اصولگرايان پيش آمد و با وجود تمام تلاشي كه مرحوم آيت‌ا... مهدوي كني براي ايجاد وحدت و انسجام به كار بردند تا اصولگرايان يك كانديدا معرفي كنند اين اقدامات نتيجه نداد و منجر به شكست اصولگرايان در آن انتخابات شد. الان هم كه اصلاح‌طلبان با تدبير و درايت شوراي هماهنگي و رئيس دولت اصلاحات ايجاد يكدستي مي‌كنند، برخي از رسانه‌ها يا افراد دنبال حرف و حديث‌ها و بهانه‌هايي هستند كه نشان دهند اردوگاه اصلاح‌طلبي انسجام ندارد.

* يعني اكنون همه نيروهاي اصلاح‌طلب زير چتر شوراي سياستگذاري قرار گرفته‌اند؟

** شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات شامل 20 حزب اصلاح‌طلب فعال كشور است. اين شورا از دهه 60 با عنوان شوراي هماهنگي نيروهاي خط امام شروع به فعاليت كرد و به تدريج افراد با نام شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات جمع شدند و به صورت يك جبهه فعاليت دارند. با همه اين حرف‌ها در انتخابات هم كه به لحاظ مواضع سياسي به شورا نزديك‌تر بود و در رياست شورا هم حضور پيدا كردند و برنامه خود را ارائه كردند. جمع‌بندي نيروهاي اصلاح‌طلب، رئيس دولت اصلاحات و شوراي مشورتي ايشان بر اين بود كه در حال حاضر موقعيت دكتر روحاني و راي آوري ايشان مناسب‌تر از دكتر عارف است، همگي از دكتر روحاني حمايت كرديم و اين انسجام به وجود آمد. ما الان هم همين كار را انجام مي‌دهيم.

شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات يك جمع‌بندي داشتند كه جلسات شوراي سياستگذاري علاوه بر 21 دبيركل احزاب اصلاح‌طلب كه داراي پروانه رسمي از وزارت كشور هستند از 11 عضو كميته راهبردي كه كنار شوراي مشورتي رئیس دولت اصلاحات كار مي‌كنند دعوت كند و آنها بيايند تا با هم كار كنيم. اين جمع‌بندي به رئيس دولت اصلاحات ارائه شد و ايشان هم آن را كتبا تاييد كردند و از آن به عنوان سندی مبارك ياد كردند. علاوه بر آن قرار بود از آقاي دكتر عارف هم دعوت كنيم كه من شنبه اين هفته خدمت ايشان رسيدم و مفصل جلسه داشتيم. ما قبل از آن هم چند جلسه هماهنگي با ايشان داشتيم اما اين شنبه مفصل با ايشان به توافق رسيديم. حتي ايشان قول دادند كه خودشان در جلسات تشريف بياورند. رئيس دولت اصلاحات توصيه داشتند كه از تعدادي از احزاب هم دعوت شود تا حضور پيدا كنند.

* هيچ راهي وجود ندارد كه احزاب باقي‌مانده بتوانند وارد شوراي هماهنگي شوند؟

** وقتي يك حزب اصلاح‌طلب مي‌خواهد وارد شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات شود طبق ضوابط اين شورا بايد تا يك سال به عنوان عضو ناظر حضور داشته باشد. احزاب در اين يك سال حق راي ندارند. اين مساله در شوراي هماهنگي بحث شد كه با توجه به توصيه رئيس دولت اصلاحات قرار بر اين شد در شوراي عالي سياستگذاري دعوت شوند و با حق راي دعوت شوند. اينها مفصل بحث شد.

* شوراي سياستگذاري دقيقا چه هدفي را دنبال مي‌كند؟ آيا همه تشكل‌هاي اصلاح‌طلب تحت‌الشعاع اين شورا قرار مي‌گيرند؟

** مساله‌اي كه بايد به آن اشاره كرد اين است كه شوراي جديد جاي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات يا كميته انتخابات را نمي‌گيرد. شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات يك شوراي تشكيلاتي است كه كميته‌هاي انتخابات، كميته استان‌ها، كميته سياسي و كميته پشتيباني دارد. اين شورا كار خودش را انجام مي‌دهد. شواري سياستگذاري در واقع مي‌خواهد نيروهاي اصلاح‌طلب اعم از نيروهايي كه با شوراي هماهنگي كار مي‌كنند، نيروهايي كه با رئيس دولت اصلاحات يا آقاي عارف كار مي‌كنند و حزب اعتدال و توسعه كه به آقاي روحاني گرايش داشته و سابقه عضويت در شوراي هماهنگي ندارد را در كنار هم جمع كند.

* علاوه بر آقاي عارف شما قبلا از گفت‌وگو با آقاي هاشمي خبر داده‌ايد. آيا ايشان هم در اين شورا نماينده‌اي خواهند داشت؟

** ما بعد از ظهر پنجشنبه دو هفته گذشته با شوراي مركزي انجمن مدرسين و نمايندگان آن در شهرستان‌ها جلسه‌اي با آقاي هاشمي‌رفسنجاني داشتيم و ايشان هم بر اين امر صحه گذاشتند و حمايت كردند. از ايشان خواسته بوديم اگر صلاح مي‌دانند نماينده‌اي بفرستند اما ايشان مستقيما دخالتي ندارند.

* پس سعي كرده‌ايد از همه پتانسيل‌هاي ممكن استفاده كنيد.

** انسجام اكنون ايجاد شده و فضاي خوبي هم دارد. اينكه شما گفتيد فلان خبرگزاري يا فلان روزنامه مي‌آيد مطلبي را اعلام مي‌كند هيچ كدام سخنگوي ما نيستند و در داخل جلسات ما حضور ندارند. سخنگوي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات رئيس دوره‌اي اين شوراست كه الان آقاي مهندس غريباني است. مسئوليت كميته انتخابات هم در شوراي شهر و هم در انتخابات با بنده بوده است. ما نسبت به انسجام نيروهاي شوراي هماهنگي اقداماتي كرده‌ايم كه تقريبا در همه استان‌ها هم كميته انتخابات شوراي هماهنگي منسجم شده و احزاب را منسجم مي‌كند. در واقع قرار است شوراي سياستگذاري چيزي را اضافه كند نه اينكه شوراي هماهنگي يا كميته‌اي از آن كار خود را تعطيل كند.

شوراي سياستگذاري براي فراگيري و هم‌افزايي تشكيل شده است كه اين هم‌افزايي صورت مي‌گيرد و فرصت كافي هم داريم. من چهارشنبه هفته گذشته به استان گلستان سفري داشتم، شنبه هم به تبريز رفته بودم. منظورم اين است كه ما فعاليت خود را متوقف نكرده‌ايم. اعضاي شوراي هماهنگي روز به روز به هم نزديك‌تر مي‌شوند و اگر تشتتي در كار باشد مطرح مي‌شود. شوراي سياستگذاري كارش اين است كه كميته‌هاي انتخابات، كه از طريق شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات ايجاد شده را با نيروهاي كميته راهبردي شواري مشورتي رئيس دولت اصلاحات كه در استان‌ها تشكيل شده تجميع مي‌كند و به صورت يك مجموعه واحد درآورد تا به دستيابي به يك ليست واحد در تهران و شهرستان‌ها كمك كند. من فكر مي‌كنم به جاي اينكه برخي افراد بيايند نقاطي را پيدا كنند و روي آن دست بگذارند تا اختلافي را نشان دهند بهتر است به انسجام خودشان كمك كنند.

* ظاهرا اصولگرايان هم بيكار نيستند. آنها هم به اين نتيجه رسيده‌اند شوراي هماهنگي اصولگرايان را ايجاد كنند.

** اگر اين كار صورت بگيرد ما از آن استقبال مي‌كنيم. اگر دوستان اصولگرا منسجم شوند و به قواعد حزبي عمل كنند ما هم خوشحال مي‌شويم. ما هم از ايجاد تشتت بين نيروهاي اصولگرا خوشحال نيستيم. هر اندازه كه نيروها منسجم باشند و با هم كار كنند و به وحدت ملي كمك كنند خوشحال مي‌شويم. در نهايت ما تابع آراي مردم هستيم و هر رأيي مردم مي‌دهند را به ديده منت مي‌پذيريم. نبايد به اين بها دهيم كه در گروهي تشتت وجود دارد.

* برای مثال در آمريكا براي اينكه حزب دموكرات كانديداي انتخاباتي خودش را مشخص كند به نظرسنجي در بين طرفداران حزب خودش دست مي‌زند و هر كدام كه شانس بيشتري داشته باشند نامزد نهايي حزب خود قرار مي‌گيرند. آيا در جبهه اصلاحات هم قرار است چنين روشي بنا گذاشته شود؟

** ما همين كار را در انتخابات رياست‌جمهوري گذشته به كار برديم. اصلاح‌طلبان در سال 92 از آقاي هاشمي درخواست كردند كه وارد صحنه شود و ايشان آمدند اما با مشكل عدم احراز صلاحيت مواجه شدند. بعدا در بين مجمع ما دو نفر بودند، آقاي دكتر عارف و آقاي دكتر روحاني كه هر دو مواضعي نزديك به هم داشتند و مواضع كلان آنها به مواضع اصلاح‌طلبان نزديك بود. شعارهايي كه آقاي روحاني و آقاي عارف داشتند به خواسته‌هاي ما و مواضع اصلاح‌طلبان خيلي نزديك بود. ما شروع به نظرسنجي كرديم و چند استان را به عنوان مدل انتخاب كرديم. بنده هم جزو شوراي حكميت بودم كه قرار بود روي اين موضوع كار كنيم. با ارزيابي‌ای كه در استان انجام داديم به اين نتيجه رسيديم كه احتمالا چند درصدي آقاي دكتر روحاني شانس بيشتري دارند.

البته در چند استان تفاوت چنداني وجود نداشت اما سرجمع شوراي حكميت به اين نتيجه رسيد كه امكان موفقيت آقاي روحاني از آقاي عارف بيشتر است. ما به همين كار عمل كرديم و نهايتا رئيس دولت اصلاحات به آقاي عارف نامه‌اي نوشتند و از ايشان خواستند از انتخابات كناره‌‌گيري كنند كه اين كار اتفاق افتاد. به‌طور كلي ما به اين مدل عمل كرديم و نتيجه هم گرفتيم. قصد داريم همين كار را هم در انتخابات مجلس انجام دهيم يعني تلاش ما اين است كه بعد از ثبت‌نام كانديداها و مراحل تاييد صلاحيت آنها، در كميته‌هايي كه در استان‌ها و شهرستان‌ها تعيين مي‌شود ارزيابي‌هايي صورت بگيرد كه بر اساس آن ارزيابي‌ها ليست‌هاي نهايي مشخص مي‌شود.

* اين ارزيابي در بين رده‌هاي بالاي احزاب است يا اينكه حتي هواداران احزاب هم اظهارنظر مي‌كنند؟

** نه، در سران احزاب نيست. ما در انتخابات رياست‌جمهوري بين مردم رفتيم. كميته‌اي را تعيين كرديم كه به شهرستان‌ها و استان‌ها رفتند. در انتخابات مجلس هم شوراي داوري هيات‌هايي را بين مردم مي‌فرستند. مردم ملاك ارزيابي هستند. يعني ما ببينيم چه كسي زمينه بيشتري براي راي‌آوري دارد. ارزيابي مردم براي ما ملاك است. شوراي داوري هم مثل شوراي حكميت كه در انتخابات 92 گزارش ارزيابي‌ها را به شوراي مشورتي و شوراي هماهنگي ارائه كرد، گزارش‌هايي را ارائه خواهد كرد.

ما اين كار را در شوراي شهر هم انجام داديم. بعد از ثبت‌نام كانديداها و احراز صلاحيت‌ها شوراي سياستگذاري با مسئوليت من بود كه 21 نفر را گزينش كرديم. از آن 21 نفر 14 نفر به عنوان عضو اصلي و 6 نفر به عنوان عضو علي‌البدل وارد شوراي شهر شدند و تا به حال به جز خانم الهه راستگو كه به وظايف حزبي خود عمل نكردند بقيه اعضا پايبند مواضع حزبي خود بوده‌اند. اين نشان مي‌دهد ارزيابي‌ها، داوري‌ها و اعتمادي كه به اين افراد وجود داشته درست بوده است. ما بر مبنای همين مدل در انتخابات مجلس عمل خواهيم كرد.

* اين نظرسنجي براي انتخابات مجلس چگونه انجام مي‌شود؟

** ما در تهران و شهرستان‌ها مدلي براي داوري درست مي‌كنيم كه اين داوري در حوزه انتخابيه صورت بگيرد. اگر هم در حوزه انتخابيه نشد داوري نهايي را در تهران انجام مي‌دهيم.

* آيا بقيه اعضاي جبهه اصلاحات مجاب شده‌اند كه اگر نامشان در ليست نبود مثل آقاي عارف كه از انتخابات گذشته كنار رفت، از كانديداتوري انصراف دهند؟

** همان‌طور كه عرض كردم ما در شوراي شهر همين كار را انجام داديم. يك منشور اخلاقي گذاشتيم و همه آن را امضا كردند و با سوگند در مقابل قرآن مجيد رضايتنامه را امضا كردند. در انتخابات مجلس ما حوزه‌هاي زيادي داريم كه ممكن است از حوزه‌اي دو يا سه نفر و از حوزه ديگر ده‌ها نفر كانديدا شوند. ما تلاش خود را مي‌كنيم اما به هرحال اين امكان وجود دارد كه در حوزه‌اي كسي به قواعد حزبي عمل نكند. تشكيلاتي بسيار منسجم دقيق در اين زمينه وجود ندارد اما تلاش مي‌كنيم اين مدل را بازسازي كنيم.

* يعني جبهه اصلاحات وارد فعاليت حزبي توسعه‌يافته شده است؟

** تمام تلاش ما قرار گرفتن و حرکت در این مسیر است.

* درباره سرليستي انتخابات چطور؟ صحبت‌هايي از آقاي ناطق مي‌شود اما برخي معتقدند اگر آقاي ناطق در ليست اصلاح‌طلبان قرار بگيرند آقاي عارف سرليست خواهند بود.

** اين حرف‌ها مواضع شخصي خود افراد است وگرنه در شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات چنين برنامه‌اي نداريم. بايد اجازه داد كار‌ها پيش رود و ما در زمان خودش به اين مسائل بپردازيم.

http://armandaily.ir/?News_Id=130250

ش.د9402738

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات