تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۸۸۴۶۸
تاكيد عارف بر اتحاد جبهه اصلاحات براي رقابت‌هاي انتخاباتي

سطح مجلس را به شوراي شهر و روستا تنزل داده‌اند

(روزنامه اعتماد - 1394/08/09 - شماره 3380 - صفحه 11)

نشست ماهيانه اعضاي انجمن اسلامي فارغ‌التحصيلان امريكا و كانادا پنجشنبه در يكي از سالن‌هاي وزارت ارتباطات با حضور محمدرضا عارف و رضا شيوا، رييس شوراي رقابت برگزار شد.

عارف زماني كه براي سخنراني به پشت تريبون رفت خود را مهمان اين نشست ندانست چه آنكه خود سال‌ها از اعضاي اين انجمن بود، براي همين اشراف زيادي به فعاليت‌هاي انجمن داشت آنجا كه گفت: «دغدغه اصلي بچه‌هاي انجمن اسلام و خط امام بود. در كوران حوادثي كه در دهه ٥٠ در كشور رخ داد اعضاي انجمن تلاش كردند آسيبي متوجه هويت اصلي اين تشكل نشود».

عارف بيش از آنكه درباره انتخابات سخنراني كند به بيان دغدغه‌هايي از جنس ديگر پرداخت، با اين حال از فضاي سياسي و انتخاباتي نيز دور نماند. او گفت: «ما اكنون با تغيير نسل رو به رو هستيم و نسل فعلي سوالات جدي در خصوص انقلاب اسلامي و مسائل مرتبط با آن دارند و متاسفانه به جاي پاسخگويي منطقي به پرسش‌هاي آنها بعضا با برخورد امنيتي پاسخ‌شان داده شد. »

عارف با بيان اينكه بايد پاسخگوي مطالبات جوان بود از اينكه نسل اولي‌ها نتوانستند افتخارات خود را به نسل جديد منتقل كنند گلايه كرد و گفت: «نسل اولي‌ها به جوانان مديون هستند. اگر غفلت كنيم آنچه نبايد اتفاق بيفتد رخ مي‌دهد. »

اين هشدار عارف اشاره‌اي به افزايش ناهنجاري‌هاي اجتماعي به خصوص رشد روزافزون طلاق در كلانشهرها بود كه به گفته او فاجعه‌آميز است.

او پايان‌بخش صحبت‌هاي ابتدايي‌اش را به نقش مردم در انقلاب و تاثير آنها در انتخابات اختصاص داد.

عارف نمود عيني نقش‌آفريني مردم در كشور را انتخابات دانست و گفت: «مسوولان ارشد نظام مستقيم يا غير‌مستقيم توسط مردم انتخاب مي‌شوند و در انتخابات‌هاي متعددي كه در كشور برگزار شد آن زمان كه مردم حضور پررنگي داشتند آن انتخابات با شكوه خاصي برگزار شد».

او با يادآوري انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم گفت: «سرمايه اجتماعي خلق شده در انتخابات رياست‌جمهوري، غرب را مجبور كرد كه به پاي ميز مذاكره بيايد و مذاكره‌كنندگان خبره ما با پشتوانه سرمايه اجتماعي و حمايت‌هاي رهبر معظم انقلاب با قدرت‌هاي بزرگ جهان روزها و ماه‌هاي متمادي مذاكره كردند و نهايتا موفق به دستاور عظيمي براي كشورمان شدند.»

عارف با اشاره به حوادث ٨٨، يادآور شد: «انتخابات سال ٨٨ يك بازي باخت- باخت بود در حالي كه انتخابات سال ٩٢ يك بازي برد- برد بود و همه در آن انتخابات احساس پيروزي كردند و دستاورد ارزشمندي براي كشور ايجاد شد و مطمئنا در انتخابات هفتم اسفند سال جاري هم بايد انتخابات ٩٢ الگو و مبنا باشد».

بخش ديگر اين مراسم پرسش و پاسخ بود كه عمده سوالات حول محور انتخابات مجلس بود.

رييس بنياد اميد ايرانيان در پاسخ به سوالي درخصوص كاركرد مجلس در ايران، بر ضرورت ارتقاي مجلس تاكيد كرد و گفت: «دغدغه اصلي نمايندگان بايد منافع ملي باشد، متاسفانه در مجالس اخير كاركرد مجلس در حد مطالبات منطقه‌اي تنزل پيدا كرد و عملا وظايفي كه بر عهده شوراهاي اسلامي شهر و روستا است در مجالس اخير پيگيري مي‌شد در حالي كه وظايف نمايندگي مجلس در سطح كلان و ملي است نه منطقه‌اي و محلي».

او تاكيد كرد: «فلسفه قانون‌گذاري بايد تسهيل‌گري باشد نه مچ‌گيري. از اهرم‌هاي نظارتي هم بايد در راستاي اصلاح امور استفاده شود. متاسفانه ديده شده برخي سوالات از وزراي كابينه به خاطر مسائل شخصي بوده است».

عارف با بيان اينكه بايد جايگاه مجلس اصلاح شود، بر ضرورت حضور نخبگان در انتخابات مجلس تاكيد كرد.

او با بيان اينكه در انتخابات مجلس آينده تشكل‌هاي مردمي تاثيرگذار هستند، گفت: «شرايط كشور ايجاب مي‌كند جبهه اصلاحات و جريان اعتدال با يك ليست در انتخابات حاضر شوند. همه جريانات داخل جبهه اصلاحات هم بايد تحت شوراي واحدي عمل كنند».

رييس بنياد اميد ايرانيان همچنين در پاسخ به سوالي، فعاليت اصلي بنياد متبوعش را كادرسازي و توانمند‌سازي جوانان اعلام كرد و گفت: «گروه اميد ايرانيان با برنامه راهبردي در انتخابات نقش‌آفريني مي‌كند و يكي از برنامه‌هاي جدي ما مسائل معيشتي مردم است».

او با برشمردن دستاوردهاي دولت اصلاحات، يادآور شد: «نمونه عيني دستاوردهاي اقتصادي دولت اصلاحات اجراي كامل برنامه سوم بود كه در آن دوران كشور شاهد رشد اقتصادي قابل توجهي بود، متاسفانه در دوران بعد از دولت اصلاحات به دليل سوء مديريت رشد اقتصادي متوقف شد».

عارف مهم‌ترين مساله كشور را مديريت دانست و گفت: «دولت تدبير و اميد در شرايط بسيار سختي روي كار آمد و منتقدان دولت بايد متوجه شرايط دولت باشند. مطمئنا يكي از دستاوردهاي عظيم دولت توافق هسته‌اي بود كه بعد از تاييد برجام توسط رهبر معظم انقلاب و نامه ايشان به رييس‌جمهور انتظار است به جاي پرداختن به حاشيه‌ها، به دولت براي دوران پس از اجراي برجام كمك شود».

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=29073

ش.د9404286

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات