تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۸۸۷۷۷

پايداري: يا ما، يا لاريجاني!

اشاره: بيژن نوباوه، عضو جبهه پايداري گفت‌وگويي داشته است كه نشان از خط و نشان جبهه پايداري براي اصولگرايان دارد. او درباره ائتلاف برخي از گروه‌هاي اصولگرا مثل موتلفه، ايثارگران و پايداري و عدم پيوستن قاليباف و لاريجاني به اين ائتلاف اظهار داشته است: «وقتي ما از وحدت اصولگرايان صحبت مي‌كنيم گروه‌هاي عمده را مدنظر داريم كه اين گروه‌ها نيز به ائتلاف رسيده‌اند ولي در هيچ كدام از اين آقاياني كه نپيوسته‌اند عمده و تاثيرگذار در جريان وحدت اصولگرايي نيستند.» او ادامه داد: «در واقع اينها جزو گروه‌هاي عمده اصولگرايي كه در جريان انتخابات تاثيرگذار باشند، نيستند و در جريان بزرگ اصولگرايي عددي به حساب نمي‌آيند. گرچه منافع اين افراد نيز ايجاب مي‌كند كه با گروه‌هاي اصولگرا همراهي كنند.» نوباوه گفت: «من قاليباف را جدا مي‌دانم و قبلا هم اصولگرا كار كرده است و جدا عمل نكرده است فقط آقاي لاريجاني ممكن است جدا عمل كند كه آن هم طيف جدايي نيست.» وي درباره پيوستن لاريجاني به روند وحدت اصولگرايي نيز تاکید کرد: «وي قدرت جدايي ندارد كه بخواهد جداگانه عمل كند، فقط در مجلس است كه اين فراكسيون رهروان را دارد و در بيرون تعيين‌كننده نيست.» اين اظهارات در حالي صورت گرفته است كه قاطبه اصولگرايان به دنبال آن هستند تا علي لاريجاني را در مسير وحدت جريان خود همراه كنند.
پایگاه بصیرت / كياوش حافظي

(روزنامه آرمان - 1394/07/20 - شماره 2875 - صفحه 3)

دوره جديدي از اصولگرايي

بعد از انتخابات 92 اصولگرايان بايد قواي خود را تجديد مي‌كردند. آنها با وجود در دست داشتن هشت ساله قوه اجرايي كشور و در دست داشتن قوه مقننه در انتخابات رياست‌جمهوري یازدهم نتوانستند به وحدت برسند. از بخت بد آنها آيت ا... مهدوي كني و حبيب ا... عسگر اولادي كه تمام همّ و غمشان وحدت اصولگرايان بود، در فاصله انتخابات رياست‌جمهوري و انتخابات مجلس دهم‌ دار فاني را وداع گفتند. آنها بايد افراد جديدي را به عنوان ريش سفيد انتخاب مي‌كردند. سرانجام آيت‌ا... موحدي‌كرماني بر جاي آیت‌ا... مهدوي‌كني نشست و محمدرضا باهنر وظيفه خود دانست راه حبيب‌ا... عسگر اولادي را ادامه دهد. با همه تلاش‌ها دو تشكل اصولگرا در سال94 شكل گرفت. رفت و آمدهاي آيت‌ا... موحدي‌كرماني دبيركل جامعه روحانيت‌مبارز و قائم‌مقام او حجت‌الاسلام سيدرضا تقوي در شوراي همگرايي اصولگرايان باعث تشكيل شوراي فقاهتي اصولگرايان شد كه در اين شورا علاوه بر موحدي كرماني، آیات محمد يزدي و محمدتقي مصباح‌يزدي پرچم هدایت اصولگرايان را به دست گرفتند.

قرار گرفتن نام آيت‌ا... مصباح براي اصولگرايان موجب مسرت بود چرا كه پيش از آن نيز جامعتين محوريت وحدت اصولگرايان را به دست گرفته بود. به هرحال اين اتفاق باعث شد جبهه پايداري كه رهبري معنوي خود را در چهره آيت‌ا... مصباح مي‌بيند با اصولگرايان براي گام برداشتن در يك مسير همپيمان شود. موتلفه اسلامي نيز كه يد طولايي در سياست‌ورزي اصولگرايانه دارد حاضر شد در دوران اعتدال دست در دست جبهه پايداري نوظهور وارد مبارزه جناحي شود. تلاش‌هاي باهنر نيز براي اصولگرايان نويدبخش تشكيل شوراي هماهنگي اصولگرايان بود كه به گفته آنها قرار است به زودي تشكيل شود.

تلاش اصولگرايان براي جذب لاريجاني

از شخصيت‌هايي که طي سال‌هاي گذشته توانسته بازيگر مهمي در جناح اصولگرايان باشد علي لاريجاني رئيس مجلس هشت سال اخير است. وی شخصيتي است كه اصولگرايان دلبسته نظري از سوي او هستند تا بلكه بتوانند وزنه وحدت حداكثري خود را سنگين‌تر كنند. زماني كه هنوز نامي از شوراي فقاهتي يا شوراي هماهنگي اصولگرايان به ميان نيامده بود محمدرضا باهنر از جلسات جامعه روحانيت‌‌مبارز با علي لاريجاني براي وحدت اصولگرايان خبر داد.

ماه گذشته نيز حجت‌الاسلام حسين ابراهيمي عضو جامعه روحانيت مبارز از جلسات حزبش با علي لاريجاني خبر داد و موضع لاريجاني را بازگو كرد. ابراهيمي گفت: لاريجاني در اين جلسه اذعان كرده است؛ «در صورتي كه امور به دست جامعتين باشد بنده كاملا تابع و همراه و هماهنگ هستم.» حجت‌الاسلام رضا تقوي هم که از فعالان وحدت اصولگرايان شناخته مي‌شود اول مهرماه درباره حضور لاريجاني در اين جلسات اعلام كرد اين شورا مايل است از لاريجاني براي شركت در اين جلسات دعوت كند.

جبهه پايداري، مخالف پایداری!

اگرچه اصولگرايان سخت در تلاش براي راضي كردن علی لاريجاني هستند اما اعضاي پايداري هنوز مايل نيستند از مواضع خود عقب‌نشيني كنند. بعد از تشكيل شوراي فقاهتي، جبهه پايداري از مواضع خود عقب‌نشيني كرد. موتلفه نيز كه از قديمي‌ترين تشكل‌هاي اصولگرا بود از عملكرد گذشته جبهه پايداري چشم پوشي كرد و در كنار جمعيت ايثارگران رضايتنامه‌اي امضا كردند كه تنها با يك ليست انتخاباتي وارد عرصه انتخابات شوند. هرچند حجت‌الاسلام مرتضي آقاتهراني دبيركل جبهه پايداري معتقد است لاريجاني وجه مشتركي با اصولگرايان دارد و بايد در ائتلاف و وحدت اصولگرايان باشد اما رفتار و اظهارات اعضاي اين تشكل سياسي نشان‌دهنده جدايي خط اين دو از هم است، مخصوصا كه لاريجاني رابطه خوبي با دولت حسن روحاني دارد.

باهنر نيز معتقد است: «اكثر اصولگرايان قبول دارند كه اگر ائتلافي بين همه هم ممكن باشد سخت‌ترين كار ائتلاف با پايداري است.» از سوي ديگر با يادآوري چند حادثه مي‌توان فاصله بين لاريجاني و جبهه پايداري را مشاهده كرد. 15اسفند91 محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور سابق كليپي از جلسه سعيد مرتضوي با فاضل لاريجاني در مجلس پخش كرد تا بلكه از اين طريق بتواند از استيضاح عبدالرضا شيخ‌الاسلامي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي جلوگيري كند. اگرچه اين اتفاق فاصله موجود لاريجاني و ياران احمدي‌نژاد را بيشتر نكرد لااقل در فضاي جامعه اين را نشان داد كه لاريجاني و مردان احمدي‌نژاد از يك جنس نيستند.

پيش از آن نيز سخنراني لاريجاني در مراسم 22بهمن شهر قم با شعارهاي حاميان دولت ناتمام مانده بود. نمونه بارز ديگري كه مي‌تواند گواه بر موضع‌گيري پايداري‌ها در برابر لاريجاني باشد كانديداتوري روح‌ا... حسينيان عضو جبهه پايداري در برابر علي لاريجاني در خرداد ماه است كه به ابقاي لاريجاني بر رياست مجلس انجاميد. اگر به سراغ نمونه‌هاي اخير اختلافات لاريجاني با جبهه پايداري رجوع كنيم مي‌توان به اختلاف مواضع موجود بين رئيس مجلس و اعضاي پايداري و همچنين سعيد جليلي در پرونده هسته‌اي اشاره كنيم كه به خودي خود مي‌تواند نقش عمده‌اي را در آينده انتخابات مجلس و حتي رياست‌جمهوري 96 داشته باشد.

لاريجاني يا پايداري؟

با همه اينها سوالي كه پيش مي‌آيد آن است كه اصولگرايان بين لاريجاني و جبهه پايداري كدام را انتخاب خواهند كرد؟ لاريجاني كه در هشت سال توانسته نقش بازيگري خود را در ميان اصولگرايان به درستي ايفا كند يا جبهه پايداري كه پايگاهي از هواداران محمود احمدي‌نژاد دارد؟ به نظر مي‌رسد پاسخ اين سوال در جلسه ديروز مجلس و راي‌گيري طرح اقدام متقابل دولت در اجراي برجام مشخص شد چراكه جبهه پايداري در مجلس نتوانست مانعي در مسير اجراي برجام ايجاد كند، آينده سياسي خود را در خطر ديد و اين لاريجاني است كه در رقابت وحدت‌بخشي به اصولگرايان پيروز شد.

http://armandaily.ir/?News_Id=130794

ش.د9404170

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات