صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۸۹۰۲۸

اخبار ویژه روزنامه‌های 23 فروردین ماه

روزنامه کیهان **

نصف بار دولت را روحانی به تنهایی بر دوش می‌کشد

سخنگوی دولت اصلاحات گفت: روحانی فاقد یک تیم فکری و کاری در دولت است.

رمضان‌زاده بی‌آن‌که به خلأهای به مراتب بزرگ‌تر در دولت موسوم به اصلاحات اشاره کند، می‌گوید: روحانی به تنهایی نصف بار کابینه را به دوش می‌کشد.

روزنامه آرمان از رمضان‌زاده پرسید: به نظر می‌رسد دولت آقای روحانی رابطه ارگانیک و سازمان‌یافته‌ای با تئوریسین‌ها و نخبگان فکری جامعه برقرار نکرده است. دلیل این مسئله چیست؟ آیا دولت تدبیر و امید فاقد توانایی ارتباط با نخبگان فکری جامعه است؟

وی در پاسخ گفت: به نظر من زمانه تغییر کرده و نمی‌توان توقع داشت دغدغه‌های مدنی و سیاسی دولت آقای روحانی مانند دولت اصلاحات باشد. به هر حال دولت اصلاحات در یک فضای خاص سیاسی ظهور کرد و اغلب نخبگان فکری و سیاسی به صورت خودجوش به دولت کمک می‌کردند؛ در حالی که آقای روحانی به تنهایی بار دولت را به دوش کشیده و فاقد یک تیم فکری قوی و منسجم بوده است. نکته دیگر اینکه شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کنونی از بسیاری از جهات با شرایط دولت اصلاحات متفاوت است. در دو سال گذشته نیز آقای روحانی فرصت کافی برای ساماندهی تیم همراه خود را نداشته است. به نظر من آقای روحانی برای حرکت بهتر در مسیر آینده حتماً باید یک اتاق فکر منسجم تشکیل بدهد و از نیروهای تحول‌خواه و جلوبرنده جامعه استفاده صحیح‌تری کند.

دلیل همراهی نکردن مورد انتظار برخی اعضای کابینه با آقای روحانی چیست؟ آیا انتخاب این افراد از ابتدا اشتباه بود؟ رمضان‌زاده در پاسخ این سؤال هم می‌گوید: آقای روحانی از بین افرادی که می‌شناختند اعضای کابینه خود را انتخاب کردند. ایشان به دلیل اینکه در فضای سیاسی کشور درگیری عملی نداشتند و با نیروهای فکری جامعه آشنایی زیادی نداشتند موفق نشدند یک کابینه فکری منسجم و قوی تنظیم کنند. کابینه آقای روحانی بیشتر رویکرد عملیاتی دارد. این رویکرد عملیاتی نیز به دلیل سن بالای اعضای کابینه و همچنین محافظه‌کاری این افراد اجازه نداده اهداف آقای روحانی به صورت کامل محقق شود. به همین دلیل من معتقدم در شرایط کنونی آقای روحانی به تنهایی مسئولیت نصف کابینه را به دوش می‌کشند.

آمار واقعی بیکاران2/7 یا 5 میلیون نفر؟

رئیس اتاق بازرگانی با انتشار آماری متفاوت از بانک مرکزی می‌گوید تعداد واقعی بیکاران از 2/729 میلیون که بیش از پنج میلیون نفر است.

به گزارش روزنامه جوان، محسن جلال‌پور می‌گوید: هر ساعت 150 نفر به بیکاران اضافه می‌شود و برای حفظ وضعیت موجود به ایجاد 150 فرصت شغلی در هر ساعت و برای از بین بردن بیکاری به ایجاد 300 شغل در ساعت تا پنج سال آتی نیاز داریم.

در این بین جلال‌پور در حالی نسبت به اوضاع بازار کار هشدار داده است که از نقش بخش خصوصی که وی این بخش را نمایندگی می‌کند و 83 درصد از بازار کار را در اختیار دارد صحبتی به میان نیاورده است، با این حال نرخ بیکاری در طول مدت فعالیت دولت یازدهم (92 تا 94) به ترتیب 10/4، 10/6 و 11 درصد بوده است.

جلال‌پور طی مطلبی در صفحه اینستاگرامش نسبت به اوضاع بازار کار کشور هشدار داد و نوشت: در حالی که عدد بیکاران کشور بیش از 5 میلیون برآورد شده، آگاهی از اینکه هر ساعت حدود 150 نفر به جمعیت بیکاران افزوده می‌شود، نگرانی را صد چندان می‌کند. با این وجود اگر در هر ساعت، 150 نفر کار پیدا کنند، تازه توانسته‌ایم سطح موجود را حفظ کنیم.

دولت بعد از 3 سال چه چیزی جای مسکن مهر گذاشته است؟!

«دولت یازدهم در حالی مسکن مهر را دیکته‌ای پر غلط می‌داند که خود هنوز تکلیف مسکن اجتماعی را معلوم نکرده است».

روزنامه همشهری در تیتر اول خود (سقف کاغذی برای کم درآمدها) به نقد سخنان اخیر رئیس جمهور در تخطئه مسکن مهر پرداخت و نوشت: رئیس جمهور در دیدار اعضای شورای مرکزی بنیاد مسکن تأکید کرد تأمین مسکن در داخل شهر یا اطراف آن با مسکن مهر در بیابان فرق دارد. با این حال رئیس جمهور درباره نحوه تأمین بودجه برای مسکن محرومان سخنی به میان نیاورد هر چند از چنین طرح‌هایی حمایت زبانی کرد.

دولت یازدهم از همان روزهای نخست فعالیت خود، طرح مسکن اجتماعی را به عنوان جایگزین مسکن مهر بر سر زبان‌ها انداخت و آن را به عنوان راهکاری برای تأمین مسکن کم‌درآمدها معرفی کرد. با وجود این هنوز این طرح وارد فاز اجرایی نشده است. وزارت راه و شهرسازی در سال نخست فعالیت دولت یازدهم اعلام کرد که در قدم اول باید طرح جامع مسکن مورد بازنگری قرار گیرد تا برنامه‌های بخش مسکن بر مبنای آن پیش برود. تدوین و بازنگری طرح جامع مسکن اما تا تیر ماه سال گذشته ادامه پیدا کردتا عملاً تا این زمان خبری از طرح مسکن کم‌درآمدها نباشد. در طرح جامع مسکن، سرفصلی برای مسکن کم‌درآمدها تعیین شده و به طور کامل چارچوب فعالیت در این بخش معین شده است اما همچنان از اجرای آن خبری نیست. سید محمد پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی پس از تدوین طرح جامع مسکن اعلام کرد که در افق 1405 وظیفه اصلی ما تأمین مسکن دهک‌های پایین جامعه است.

براساس آنچه در طرح جامع مسکن به عنوان وضع موجود خانواده‌های فاقد مسکن مورد توجه قرار گرفته است، 40 درصد هزینه‌های خانوار در گروه‌های پایین درآمدی صرف مسکن می‌شود در حالی که اندازه متعارف آن در سطح جهانی حدود 25 درصد است. طبق برآوردهای انجام شده، حدود 48 درصد از خانوارهای فاقد مسکن در دهک‌های اول تا چهارم و 29 درصد آنها در دهک‌های 5 تا 7 قرار دارند. با این حساب 2 میلیون و 522 هزار خانوار شهری مستأجر در دهک اول تا چهارم درآمدی قرار دارند که در تأمین مسکن با مشکل جدی مواجه هستند.

سید حسن علوی عضو کمیسیون عمران مجلس می‌گوید دولت برای مسکن محرومان برنامه‌ای ندارد.

گرانی سکه و طلا در عقب‌نشینی بورس

روزنامه‌های حامی دولت از عقبگرد بورس و گران شدن تدریجی و بی‌سر و صدای سکه و طلا خبر می‌دهند.

روزنامه اعتماد از «بازگشت به عقب بورس» خبر داد و نوشت: بورس در سومین شب سال جدید با عقبگرد مواجه شد. بنابراین گزارش شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات شنبه 21 فروردین ماه 95، با کاهش 98 واحدی به رقم 80 هزار و 654 واحد رسید.

این روزنامه همچنین می‌نویسد: قیمت سکه باز هم رکورد زد. در نخستین روز هفته، شوک بازار هم به اوج خود رسید تا قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و قدیم به بالاترین نرخ خود در یک سال گذشته برسند.

در نخستین روز کاری هفته، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، با افزایش شش هزار و 500 تومانی یک میلیون و 32 هزار تومان واگذار شد. این گران‌ترین قیمت سکه طرح جدید در یک سال گذشته است و همین امر سبب شد که در روز گذشته، رکورد قیمت سکه در 12 ماه گذشته شکسته شود. همچنین سکه طرح قدیم هم در حالی با قیمت یک میلیون و 31 هزار تومان مبادله شد که این مهم به معنای افزایش قیمت پنج هزار تومانی آن نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته است.

از سوی دیگر روزنامه شرق با انتشار این خبر که «طلا گران‌تر می‌شود» خاطرنشان کرد: سکوتی بازار ارز را در بر گرفته است. دلار در یک بازه مشخص بالا و پایین می‌شود. نه جرأت دارد پا را از سه هزار و 500 تومان فراتر بگذارد و نه توان عقب‌نشینی به کانال قیمتی سه هزار و 300 تومان را دارد. دلار دولتی اما فقط افزایش را تجربه می‌کند هر چند که این افزایش قیمت چندان محسوس نیست. دیروز قیمت هر دلار دولتی سه هزار و 28 تومان اعلام شد. خبرها همه در بازار طلا است. سکه از یک میلیون و 30 تومان هم گذشت و طرح جدید تا یک میلیون و 30 هزار تومان هم پیش رفت. اغلب سکه‌ها همین روند افزایشی را در پیش گرفتند. کارشناسان طلا معتقدند قیمت طلا در هفته جاری بیش از این افزایش پیدا می‌کند.

شرق: سوئیفت نتوانست اقبال به بانک‌ها را زیاد کند

یک روزنامه زنجیره‌ای بر بی‌اعتباری ادعای بازگشایی سوئیفت نزد سرمایه‌گذاران اذعان کرد.

شرق با مرور اوضاع بازار بورس تصریح کرد سرمایه‌گذاران به دنبال شناسایی فرصت‌های جدید هستند و سوئیفت نتوانست اقبال به بانک‌ها را زیاد کند. این روزنامه می‌افزاید: با وجود روال سال‌های قبل که اولین هفته‌های سال جدید معمولا، بازار با اقبال خریداران مواجه می‌شد، هفته دوم فروردین را می‌توان هفته‌ای منفی، فرسایشی و نوسانی دانست. منفی‌ترین روز هفته، یکشنبه بود که به دلیل فشار فروش شدید در گروه خودرویی و ساخت قطعات باعث ایجاد جو منفی در بازار و به تبع آن منفی شدن کل بازار و کاهش بیش از 700 واحدی شاخص شد.

گروه بانکی نیز هفته‌ای کم حجم و منفی را تجربه کرد. گروه بانکی از جمله گروه‌هایی است که انتظار می‌رفت با توجه به تایید باز شدن سوئیفت و اکران عمومی آن توسط بانک مرکزی و نیز تحلیل‌هایی که نشان از پتانسیل‌های خوب این گروه دارد، از اقبال خوبی برخوردار شود اما کماکان از بی‌توجهی فعالان بازار رنج می‌برد.

مردم 5 سال دیگر صبر کنند شاید ثمره برجام را چشیدند!

در حالی که مقامات دولتی پس از اجرایی شدن برجام در 27 دی 94 وعده رونق اقتصادی در سال جاری را می‌دانند، یک سایت حامی دولت این وعده را به دولت دوم روحانی حواله کرد!

عصر ایران پیش از این با بیان اینکه مردم شیرینی برجام را حس نمی‌کنند، نسبت به روگردانی مردم ابراز نگرانی کرده بود. این سایت در همین زمینه در مطلب دیگری نوشت: دستاوردهای روحانی عظیم و درخشان است اما شاید این تلاش‌ها در امروز و فردا ثمر ندهد و مردم در سال‌های پیش‌رو طعم شیرین این تلاش‌ها را بچشند. روحانی زمین‌آبادی را تحویل نگرفت که به آسانی بتواند در آن بذرهای امید را به ثمر بنشاند. او وقتی به قدرت رسید با سنگ‌لاخی روبرو بود که ابتدا باید از این سنگ‌ها و ناهمواری‌ها پاک می‌شد، بعد روحانی و دوستانش تلاش می‌کردند برنامه‌ها و سیاست‌های خود را اجرا کنند.

نویسنده با ادعای اینکه «چهار سال ابتدایی روحانی تلاش برای پاکسازی سنگ‌های انداخته شده در مسیر پیشرفت است» می‌نویسد: روحانی می‌تواند در چهار سال دوم از مزرعه برجام برداشت کند و برنامه‌های اصلی اقتصادی خود را که بر پایه برجام استوار کرده بود، به سرانجام برساند. در این میان باید گفت نه تنها روحانی باید چهار سال دیگر رئیس‌جمهور باشد، بلکه تفکر اعتدال و عقلانیت در دولت‌های بعدی نیز ادامه پیدا کند.

لاریجانی با زبان خوش کنار برود وگرنه...!

عضو فراکسیون افراطیون در مجلس ششم می‌گوید لاریجانی به نفع عارف در ریاست مجلس دهم کنار بکشد.

حمایت علی تاجرنیا عضو احزاب منحله مشارکت و اتحاد ملت از عارف در حالی است که برخی اصلاح‌طلبان مشارکتی صراحتاً از عارف به عنوان اصلاح‌طلب بدلی و قلابی و عامل محافل امنیتی یاد می‌کردند. این طیف در سال 92 نیز علی‌رغم میل عارف، او را مجبور به انصراف توأم با دلخوری 3 روز مانده به انتخابات کردند و او بدون اعلام حمایت از روحانی کناره‌گیری کرد.

تاجرنیا در روزنامه اجاره‌ای آفتاب یزد نوشت: آقای لاریجانی در موضوع برجام و سایر مباحث مناقشه برانگیز بر آن بود تا مسائل را در حداقل تنش پیگیری کند اما آنچه در این میان حائز اهمیت است این است که افکار عمومی انتظارات مشخصی از مجلس دهم دارد.

وی می‌افزاید: رئیس مجلس تابلوی بیرونی و سخنگوی پارلمان است و به وسیله او جهت‌گیری‌های کلان مجلس روشن می‌شود. اگر ما بخواهیم یک نمادی داشته باشیم به عنوان نماد همراهی دولت و جریان اصلاحات، نقشی برجسته‌تر از نقش آقای دکتر عارف این روزها نمی‌توانیم بیابیم. متأسفانه برخی از سیاسیون، عملگرایی‌شان به گونه‌ای پیش رفته که بسیاری از مباحث و اخلاقیات را در فضای سیاسی فراموش کرده‌اند. یادمان نرود که اگر کناره‌گیری دکتر عارف از انتخابات ریاست جمهوری نبود، امروز موضوعی به نام انتخابات و پیروزی اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان یک امر بی‌معنی بود.

تاجرنیا می‌نویسد: ضمن تقدیر از عملکرد آقای لاریجانی و اینکه به هر حال ایشان در مقاطع سرنوشت سازی با دولت همراهی کردند، احساس می‌کنم اگر درصدد احترام به افکار عمومی باشیم، نمی‌توانیم پیروزی دکتر عارف را نادیده بگیریم. شاید بهترین و نیکوترین روش این باشد که شخص آقای دکتر لاریجانی با توجه به مراجعه‌ای که به افکار عمومی دارد و جایگاهی که آقای دکتر عارف در انتخاب مردم داشته است و هم چنین جایگاهی که خودش در انتخابات اخیر داشت و بخشی از آن را مرهون اصلاح‌طلبان است، همان طور که آقای دکتر عارف به نفع آقای روحانی از کاندیداتوری ریاست جمهوری انصراف داد، ایشان هم برای احترام به افکار عمومی(!) و هم چنین تلاش در جهت جا انداختن اینکه رفتارهای صحیح و اخلاقی در حوزه سیاست فراموش نمی‌شود خودش پیشنهاد دهنده این اتفاق باشد.

شفاف بگویید کدام بانک‌های خارجی اعتبارات اسنادی را می‌پذیرند؟

دولت فهرست و نام بانک‌های خارجی را که بعد از اجرای برجام، اعتبارات اسنادی ایران را می‌پذیرند اعلام کند.

سایت الف با اشاره به اظهارات ضد و نقیض درباره سوئیفت نوشت: دولت خبرنگارانی را برده اتاق سوئیفت بانک مرکزی تا نشان دهد سوئیفت وصل است. از آن سو تجاری که دستشان زیر ساطور شرکتها و ادارات دولتی نیست، از تماشای این نمایش، حیرت زده‌اند ومی‌گویند که بانکهای خارجی اعتبارات اسنادی ایران را قبول نمی‌کنند...

کاری به حرف رئیس جمهور اتریش و بحث‌های این چند روز ندارم اما انتظار می‌رود خبرنگاران مستقل و آزاده، پاسخ صریح و روشن این دو سؤال شفاف را مجدانه و مصرانه از مسئولان مربوطه مطالبه کنند؛ 1- حال که سوئیفت برقرار شده، دولت فهرست و نام بانکهای خارجی که بعد از اجرای برجام، اعتبارات اسنادی ایران را می‌پذیرند، اعلام کند. 2- آقای رئیس جمهور روز اجرای برجام فرمودند در اولین روز رفع تحریم‌ها هزار ال‌سی باز شده است. آقای عراقچی اخیراً و سه ماه پس از اجرای برجام فرمودند سیصد ال‌سی باز شده. آیا این سیصد ال‌سی، بخشی از آن هزار ال‌سی روز اول بوده یا اینکه جمعاً هزار و سیصد ال‌سی تاکنون باز شده است؟!

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* شیرکو جودت رئیس کمیته نفت و گاز مجلس اقلیم کردستان عراق در گفت‌وگو با رسانه‌های منطقه اقلیم گفت: حکومت اقلیم کردستان عراق 53 درصد از خاک این اقلیم را به شرکتهای نفتی فروخته است. وی روز یکشنبه افزود: 53 درصد خاک اقلیم کردستان عراق به مدت 25 سال در قالب قراردادهای نفتی به شرکتهای نفتی فروخته شده و بدتر از آن، سهم حکومت اقلیم کردستان عراق از چاههای نفتی است؛ در حال حاضر تنها 20 درصد چاههای نفتی به اقلیم تعلق داشته و سهم شرکتهای نفتی 80 درصد است. به گفته شیرکو جودت، شرکتهایی چون شورون و گاز پروم و جنل انرژی در زمره بزرگترین شرکتهای نفتی حاضر در اقلیم کردستان عراق می‌باشند. وی که در زمره فراکسیون حزب اتحاد اسلامی کردستان عراق در مجلس اقلیم است، اضافه کرد: 41 هزار و 597 کیلومتر مربع از مجموع 78 هزار و 836 کیلومتر مربع خاک اقلیم کردستان عراق به شرکتهای نفتی واگذار شده است. گروههای سیاسی کرد عراقی همسو با بغداد، در زمره منتقدان سیاستهای نفتی اقلیم کردستان عراق هستند.

* رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرد تل آویو به طرح ساخت پل ارتباطی بین مصر و عربستان اعتراض کرده است. روند احداث این پل از چند سال پیش و در دوره حسنی مبارک متوقف شده بود اما پس از به قدرت رسیدن عبدالفتاح السیسی در اواسط سال 1392 از سر گرفته شد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، رادیو اسرائیل افزود این رژیم احداث پل ارتباطی بر فراز جزایر تیران و صنافیر را که در ورودی خلیج عقبه واقعند، تهدیدی راهبردی برای این رژیم می‌داند چون با ساخت این پل آزادی کشتیرانی رژیم صهیونیستی در جنوب دریای سرخ در معرض خطر قرار می‌گیرد. این رادیو افزود کابینه اسرائیل بارها اعلام کرده است بسته شدن تنگه تیران عاملی برای بروز جنگ خواهد شد. در پیمان کمپ دیوید که در سال 1358 میان اسرائیل و مصر به امضا رسید بر آزادی کشتیرانی اسرائیل از طریق تنگه تیران تاکید شده است. قرار است پل ارتباطی بین مصر و عربستان منطقه شرم الشیخ را به راس حمید در منطقه تبوک در شمال عربستان متصل کند. طول این پل که برفراز جزایر تیران و صنافیر احداث می‌شود 50 کیلومتر خواهد بود.

*********************************

روزنامه خراسان**

عصر ایران نوشت :

"بازگشت به قدرت به هر قیمت" ؛ این خلاصه استراتژی جریان بازمانده از دولت قبل است تا بتواند بار دیگر در نیمه سال 96 قوه مجریه را به دست بگیرد. آنها اما راه سختی در پیش دارند و سختی راه شان، دو دلیل عمده دارد: یکی کارنامه نابهنجارشان در آن 8 سال و دیگری، اقدامات زیربنایی دولت روحانی است که هر چند افتان و خیزان، رو به سمت اصلاح تدریجی امور دارد.

تابناک نوشت:

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه و پرحاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این روزها با کتابی در خصوص شیوه و فنون ثروتمند شدن در قفسه کتابفروشی‌های تهران حضور دارد. کتاب «دو مرد با یک پیام» کتابی است از دونالد ترامپ و رابرت کیوساکی که در آن این دو میلیاردر از شیوه و فنون ثروتمندشدنشان سخن می‌گویند.

افکار نیوز مدعی شد:

شنیده شده که اخیرا یکی از منتخبان زن مجلس دهم، در راهروهای مجلس تردد داشت که نوع پوشش و رفتار وی باعث اعتراض برخی نمایندگان فعلی شده است.در همین زمینه یک نماینده زن فعلی مجلس گفت: این منتخب زن مانتو بر تن و یک کت زنانه هم در دست داشت. همچنین روسری سبز و چهره‌ای متفاوت از حد معمول داشت.

صراط نیوز نوشت:

علی مطهری اعلام کرده است که تصمیم دارد برای پست نایب رئیسی مجلس دهم کاندیدا شود. به این ترتیب شاید عارف مجالی برای نایب رئیسی اول هم پیدا نکند.به این ترتیب، چه بسا عارف که مرد انصراف‌های انتخاباتی لقب گرفته، این بار هم ناچار شود به دلیل کمبود آرا از رقابت برای ریاست مجلس انصراف دهد و رقابت را برای نایب رئیسی ادامه دهد؛ جایی که معلوم نیست بتواند توفیقی کسب کند.

سایت نو اندیش نوشت :

عبدالکریم عابدینی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قزوین با تأکید بر این‌که عده‌ای می‌خواهند جامعه آرمانی و ایده آلی دیگری را برای ما ترسیم کنند، گفت: هنر آن‌هایی که تفریحشان را دفاع از مظلومان سوریه می‌بینند، پذیرفتنی است اما کسی که به کیش می‌رود، باید از آن فرصتی برای کیش کردن شیطان بسازد؛ نه این‌که در کیش در پی مات کردن انقلاب باشد.وی تأکید کرد: امروز عده‌ای به کیش می‌روند تا انقلاب را مات کنند و کسی دیگر به کیش می‌رود تا شیطان را کیش و مات کند.

*********************************

روزنامه ایران**

ولایتی : شریکی مطمئن‌تر‌ از روس‌ها در دنیا نداریم

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه «نگاه یک» سیما در پاسخ به منتقدان گفت: «آیا شریکی مطمئن‌تر از روسیه در دنیا هست که مواردی که آنها مطرح کردند به ما بدهد؟» علی اکبر ولایتی تصریح کرد: «روس‌ها با تأخیر نیروگاه هسته‌ای بوشهر را به ما تحویل دادند، اما دادند.» وی افزود: کار روس‌ها درخصوص «اس 300» بالاخره انجام خواهد شد و با وجود اختلافات حقوقی همان طور که رئیس جمهوری این کشور وعده داده است، این قضیه انجام خواهد شد اما کدامیک از کشورهای اروپایی حاضر هستند که به ما یک گلوله بدهند؟» ولایتی با اشاره به قرارداد تحویل «سوخو 30» به ایران گفت: «همان طور که وزیر دفاع صحبت کرده و پوتین هم وعده کرده، این موضوع انجام خواهد شد اما امریکایی‌ها که ادعای مذاکره دارند، می‌گویند که ما نمی‌گذاریم روسیه به ایران سوخو بدهد، باید مقایسه کرد و دید که کدامیک به ما نزدیک‌تر هستند.» وی درخصوص بازگشت روس‌ها از سوریه اظهار کرد: «آنها از اول اعلام کردند که مدت محدودی در سوریه خواهند ماند و ما پیش‌بینی می‌کردیم که این مدت سه ماه باشد اما آنها 6 ماه ماندند و بالاخره آنها هم به دنبال منافع خود هستند.» ولایتی گفت: «مذاکره پشت پرده ای با امریکا نداریم.»

دیوان محاسبات: تخلفات در دولت روحانی کاهش یافت

رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: «با کنترل نحوه هزینه‌کرد دستگاه‌های اجرایی که در سایه تعامل دیوان محاسبات و دولت یازدهم رقم خورده است، تعداد تخلفات دستگاه‌های اجرایی کاهش محسوسی داشته است.» به گزارش «ایسنا»، امین‌حسین رحیمی در حاشیه بازدید رئیس دیوان محاسبات اتریش از سامانه الکترونیکی دیوان محاسبات (سنا)، گفت: «اگر بیت‌المال در جای خودش هزینه می‌شد، در کشور اینقدر با مشکل روبه‌رو نبودیم.»

مطهری: نامزد نایب رئیسی مجلس دهم می‌شوم

علی مطهری آمادگی خود را برای نامزدی پست نایب رئیسی مجلس آینده اعلام کرد. نماینده تهران در مجالس نهم و دهم در جدیدترین پست اینستاگرامی خود نوشت: «این روزها بسیاری از مردم و خبرنگاران از من می‌پرسند که آیا تصمیم نداری برای ریاست یا نایب رئیسی مجلس آینده در انتخابات هیأت رئیسه آن شرکت کنی؟» وی افزوده است: «برای آنکه یک پاسخ عمومی داده باشم، عرض می‌کنم که فعلاً تصمیم دارم برای نایب رئیسی مجلس دهم کاندیدا شوم. امیدوارم آنچه برای خودم و کشور و انقلاب اسلامی خیر و صلاح است، پیش بیاید.»

انتقاد از تحریف آشکار علیه‌ هاشمی

مشاور رئیس مجمع تشخص مصلحت نظام گفت: «در تحریفی آشکار از قول من نوشته بودند فلانی یعنی من، گفته‌ام که توئیت اخیر را آیت‌الله دیده و نسبت به آن اعلام رضایت کرده‌اند. تعجب من این است که دست آقایان کاملاً خالی است و بی اعتنا به تیتر مقاله‌ام که از قول آیت‌الله نوشته‌ام «من که توئیت ندارم» و در ادامه آورده‌ام اساساً شأن و فرصت آیت‌الله ‌هاشمی توئیت گذاشتن و از این نوع کارها را اقتضا نمی‌کند و دیگر اینکه ادبیات این توئیت‌ها با ادبیات آقای‌ هاشمی سازگاری ندارد. به گزارش انتخاب، غلامعلی رجایی افزود: «این رسانه‌ها و افراد، این همه تأکید مرا در «رد» انتساب «توئیت» موشک عمداً نادیده گرفته و ذوق زده در کمال تهیدستی دروغی دیگر آفریده‌اند.»

فرجام نامعلوم شکایت از قاضی‌پور

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس درباره شکایت فراکسیون زنان مجلس نهم از نادر قاضی‌پور، با تأکید بر اینکه «درباره اشخاص اظهار نظر نمی‌کنم»، تنها به بیان این جمله اکتفا کرد که «هیچ شکایتی به دست ما نرسیده است.» این سخن عبدالرضا مصری در حالی است که در نیمه اسفندماه حلیمه عالی،‌ عضو فراکسیون زنان مجلس از شکایت این فراکسیون به هیأت رئیسه مجلس درباره سخنان نادر قاضی‌پور خبر داده بود اما تاکنون خبری از نتیجه این شکایت منتشر نشده است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

انفجار در کابل همزمان با سفر کری

شنبه‌شب، جان کری، وزیر خارجه آمریکا به منظور دیدار با مقامات افغانستان و در سفری از پیش اعلام نشده وارد کابل، پایتخت این کشور جنگزده شد. ساعتی پس از حضور جان کری، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان نگذشته بود که صدای انفجاری در نزدیکی سفارت آمریکا شنیده شد. براساس گزارش خبرگزاری افغانستانی «طلوع‌نیوز»، 3 فروند راکت در مناطق PD2 و PD10 منطقه دیپلماتیک کابل فرود آمده است. کری در این سخنرانی خود بر ادامه حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان تأکید کرده بود. پس از انفجار، صدای تیراندازی نیز در پایتخت افغانستان شنیده شد.

بیش از400 کشته و زخمی در آتش‌سوزی معبدی در هند

در اثر آتش‌سوزی در معبد «پتنگال دیوی» در منطقه پاراور در استان کرالای هند، بیش از ۱۰۲ نفر جان خود را از دست دادند و ۳۵۰ نفر نیز زخمی شدند. این حادثه شنبه‌شب اتفاق افتاد و با توجه به وخامت اوضاع احتمال افزایش تلفات وجود دارد. علت این حادثه را ترقه‌بازی و مراسم نورافشانی در این معبد عنوان کرده‌اند که در نهایت سبب آتش‌سوزی در انبار معبد شده است. به گفته رسانه‌های محلی، آتش‌سوزی زمانی اتفاق افتاد که جرقه ناشی از یک ترقه حریق و انفجار در خرمن مواد محترقه و فشفشه‌ها را سبب شد.

انهدام گروهک وابسته به داعش در لبنان

دستگاه امنیتی لبنان یک گروهک تروریستی با 5 عضو را که برای جذب جوانان به یک مدرسه مذهبی با هدف تبلیغ ایدئولوژی داعش در شمال لبنان فعالیت می‌کردند، شناسایی و بازداشت کرد. به گفته این منابع، جوانانی که جذب این گروهک می‌شدند، پیش از اعزامشان به «رقه» و پیوستن به داعش یا اجرای عملیات تروریستی در داخل کشور برای آموزش به یک مدرسه مذهبی در شمال لبنان منتقل می‌شدند.

رسوایی جنسی رئیس سابق خانه نمایندگان آمریکا

گروه بین‌الملل: رسوایی جنسی و کودک‌آزاری پس از سیاستمداران عالی‌رتبه انگلیسی سرانجام گریبان همتایان آمریکایی‌شان را هم گرفت. کمتر از 3 سال پس از آنکه نایب‌رئیس مجلس عوام بریتانیا به اتهام چند تجاوز جنسی بازداشت شد، تقریبا در همان سطح سیاسی، رئیس سابق خانه نمایندگان ایالات متحده نیز به اتهاماتی مشابه متهم شد. دنیس هسترت، رئیس یا سخنگوی سابق مجلس پایین‌دستی کنگره پیش‌تر به سوءاستفاده جنسی از یک شهروند نوجوان مذکر آمریکایی متهم شده بود و روز شنبه بعد از طرح این اتهام و تایید آن از سوی دادگاه، به پرداخت 3 میلیون و 500 هزار دلار جریمه نقدی به قربانی محکوم شد. هسترت متهم شده است در زمان مربیگری کشتی، یکی از اعضای تیم خود را که در آن زمان 14 سال سن داشت مورد سوءاستفاده جنسی قرار داده است.

4 دانش‌آموز سابق این اتهام را ضد سخنگوی سابق خانه نمایندگان تایید کردند. او همچنین متهم شده که برای مخفی نگه داشتن این اتهام مبالغ هنگفتی رشوه پرداخت کرده است. هسترت با یک اتهام غیرجنایی و صرفا مالی دیگر هم روبه‌رو است، چرا که از ارائه اطلاعات مالی خود به بانک‌ها و به مسؤولان اف‌بی‌آی طفره رفته و به آنها دروغ گفته بود. اتهام سوءاستفاده جنسی رئیس سابق کنگره پایین‌دستی به سال‌های 1965 الی 1981 بازمی‌گردد که در آن زمان در یکی از مدارس حاشیه شهر شیکاگو در منطقه یورک ویل، معلم و مربی کشتی بود. اما دنیس هسترت 74 ساله پس از ترک حرفه معلمی به حزب جمهوری‌خواه وابسته شد و به عنوان نماینده ایلی‌نویز به مجلس نمایندگان آمریکا راه یافت و تا مقام ریاست یا سخنگویی مجلس هم ارتقا یافت.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات