تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۸۹۱۶۶

«کوربين» رهبر غيرمعمول کارگرها (بخش دوم و پاياني)

(روزنامه اطلاعات ـ 1394/07/16 ـ شماره 26273 ـ صفحه 12)

احزاب انگلستان ‌در تضاد ماندن يا ترک اتحاديه اروپا

رهبران دو حزب اصلی انگلستان یعنی حزب حاکم یا همان حزب محافطه کار و حزب اپوزیسیون یا حزب کارگر نظرات کاملا متفاوتی در رابطه با ماندن یا ترک اتحادیه اروپا دارند.

«جرمی کوربین» رهبر جدید حزب کارگر انگلیس تایید کرد حزب کارگر کمپین ترک اتحادیه اروپا تشکیل نداده و با برگزاری همه‌پرسی جدایی موافق نیست. کوربین در گفتگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی در پاسخ به سوالی درباره موضع حزب کارگر برای ترک اتحادیه اروپا و تشکیل کمپین گفت که چنین کمپینی در دوره رهبری وی تشکیل نخواهد شد.البته کوربین گفت:مایل است تغییراتی در اروپا ببیند و امیدوار است که یک اروپای اجتماعی، منسجم و بدون تناقض را شاهد باشد نه یک اروپایی که مانند بازار آزاد است.وی توضیح داد مخالفتش در گذشته علیه اروپا به دلیل مخالفت با دیوید کامرون نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار انگلیس بود. کوربین در توضیح این مساله گفت:با این مخالفت در واقع نمی‌خواست این فرصت را به دست کامرون بدهد که اجازه مذاکره مجدد در شرایط عضویت اتحادیه اروپا داشته باشد که در آن صورت این اتفاق بر حقوق کارگران تاثیر گذار می‌بود.وی همچنین در گفت‌وگو با شبکه 4 خبر انگلیس گفت:مبارزه برای نگه داشتن انگلیس در اتحادیه اروپا در طبیعت وی است.

وی در این گفتگو افزود،علاوه بر مخالفت با ترک اتحادیه اروپا با پروژه تسلیحات هسته‌ای تریدنت و با کمپین بمباران هوایی سوریه مخالف است. درباره حملات هوایی سوریه کوربین گفت:چنین اقداماتی هیچ راه حلی برای جنگ داخلی که این کشور را در برگرفته، نخواهد بود.کوربین که به سمت رهبری حزب کارگر انگلیس انتخاب شد، با مخالفان بسیاری در درون کشور و به تبع آن با چالش‌های متعددی روبروست. وی ضد سیاست‌های اقتصادی حزب حاکم یعنی حزب محافظه‌کار و در تضاد با سیاست‌های جنگ طلبانه و جنگ افروزانه انگلیس بوده و است.رهبری وی بر حزب کارگر با تشکیل کابینه یا همان دولت سایه همراه است که این کابینه می‌تواند در دور بعدی دولت انگلستان باشد.

پیروزی کوربین به دلیل حمایت از مستضعفین

جرمی کوربین در میان فعالان ضدامپریالیستی در جهان چهره‌ای شناخته شده است و برخی معتقدند همین موضع‌گیری‌های او در حمایت از مستضعفین داخل و خارج انگلیس باعث شد تا او به ریاست حزب کارگر برسد. اما تمامی رهبران در حزب کارگر از جمله "تونی بلر"، در مقابل او صف کشیده‌اند. جرمی کوربین تا پیش از آن‌که نامزد شرکت در انتخابات ریاست حزب کارگر شود، تقریباً میان مردم انگلیس فردی ناشناخته بود. وی در انتخابات رهبری حزب کارگر که عمدتاً بر پایه شعار و برنامه‌های نمایندگان در حوزه سیاست‌ داخلی صورت می‌گیرد، پیروز شد. دلیل اصلی پیروزی کوربین مواضع او درباره مخالفت با ریاضت اقتصادی، قطع بودجه خدمات تأمین اجتماعی و افزایش مالیات برای افراد فقیر طبقه متوسط در عین قطع مالیات برای ثروتمندان، بوده است. البته موضع کوربین در سیاست خارجی هم اهمیت زیادی دارد، چون بسیاری از اعضای حزب کارگر با سیاست‌های دولت انگلیس از جمله حمله به عراق در دوران تونی بلر و اکنون دخالت‌های کامرون در سوریه مخالف هستند. این در حالی است که این تفکر در میان مردم وجود دارد که غرب، بیش از حد در خاورمیانه، از عراق گرفته تا افغانستان و لیبی دخالت می‌کند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند برای آن‌که کسی مشابه کوربین پیدا کنیم، شاید لازم باشد به دوران "مایکل فوت" رهبر حزب کارگر در اوایل دهه ۸۰برگردیم. آن‌چه کوربین را از بقیه متمایز می‌کند، سابقه طولانی او در سیاست خارجی و سفرهای متعددش به کشورهای مختلف است. وی همیشه از جنبش‌های آزادی‌خواه در دنیا حمایت کرده است و از این نظر نسبت به اکثر رهبران قبلی حزب کارگر که صرفاً درباره سیاست‌های داخلی انگلیس اطلاعات داشتند، مسلط ‌تر بر مسائل بین‌المللی به نظر می‌رسد.«جاناتان استیل»، کارشناس و نویسنده مسائل انگلیس به خبرنگار مشرق گفت:جرمی کوربین همیشه یکی از اعضای جناح رادیکال حزب کارگر بوده است.

وی در امور خارجی، تجربه زیادی دارد و به کشورهای بسیار زیادی سفر کرده و همیشه با دخالت در امور کشورهای دیگر مخالفت کرده است؛ چه ۳۰سال پیش در آمریکای مرکزی که آمریکا در السالوادور و نیکاراگوئه دخالت می‌کرد، چه زمانی که آپارتاید در آفریقای جنوبی حاکم بود و چه دخالت‌های کنونی در خاورمیانه. این جنبه مهمی از شخصیت کوربین است، اما فکر نمی‌کنم موجب پیروزی او در انتخابات شده باشد. دلیل موفقیت او این بود که مردم از سیاست‌های اقتصادی دولت خسته شده‌اند و معتقدند باید یک تغییر اساسی به وجود بیاید. این اعتقاد وجود دارد که حتی "اد میلیبند" هم که از سال ۲۰۱۰ریاست حزب کارگر را به عهده داشت، در این زمینه، سیاست‌های خیلی متفاوتی با حزب محافظه‌کار نداشت.

حزب کارگر، بزرگ‌ترین حزب مخالف دولت در انگلیس است و اهمیت زیادی دارد. دیوید کامرون نخست‌وزیر کنونی این کشور در مجلس عوام، تنها با ۱۲کرسی بیش‌تر، اکثریت را دارد. بنابراین اگر برخی از هم‌حزبی‌های او در مسائل خاص با او هم‌عقیده نباشند، مانند آن‌چه در برخی سیاست‌های داخلی طی هفته‌های گذشته مشاهده کرده‌ایم، تصمیم‌های او در مجلس عوام به کرسی نخواهد نشست. این یعنی داشتن یک حزب کارگر قوی که جرمی کوربین هم در همین جهت گام برمی‌دارد. به خصوص این‌که رهبر سابق حزب کارگر یعنی "اد میلیبند"، حتی درون خود حزب هم با انتقادات زیادی مواجه بود و موجب شده بود محبوبیت حزب کارگر در انگلیس کاهش پیدا کند.کوربین پس از موفقیت در انتخابات ریاست حزب کارگر، به زودی یک "دولت سایه" تشکیل خواهد داد، به این معنی که کابینه‌ای دقیقاً شبیه به کابینه دولت تشکیل می‌دهد. مثلاً اگر کابینه دولت، یک وزیر آموزش و پروش دارد، کابینه سایه هم چنین وزیری خواهد داشت. "حمید نیکو" کارشناس مسائل انگلیس درباره کارکرد دولت سایه در انگلیس به مشرق می‌گوید،در مجلس عوام پارلمان انگلیس، وقتی یک حزب پیروز می‌شود و اکثریت کرسی‌ها را به دست می‌آورد، حزبی که شکست می‌خورد، به طور اتوماتیک به یک اپوزیسیون تبدیل می‌شود. در مدتی که حزب پیروز، روی کار است، حزب دیگر تلاش می‌کند تا از سیاست‌های داخلی و خارجی حزب حاکم انتقاد کند و آن را به چالش بکشد.

انتخاب کوربین به عنوان رئیس حزب کارگر می‌تواند فصل جدید و مهمی را در تقابل میان دو حزب کارگر و محافظه‌کار رقم بزند. در حال حاضر که حزب کارگر، در قدرت نیست، یک "دولت سایه" را تشکیل می‌دهد. "جاناتان استیل" نیز درباره مسئولیت دولت سایه می‌گوید: "وزرای کابینه سایه، مسئولیت یا توان تصمیم‌گیری ندارند، اما می‌توانند درباره سیاست‌های دولت صحبت کنند و پوشش رسانه‌ای هم دریافت می‌کنند. بسیاری اوقات در تلویزیون حاضر می‌شوند و کارشان این است که سیاست‌های جایگزین به جای سیاست‌های رسمی دولت پیشنهاد دهند. یکی از نکاتی که کوربین درباره کابینه سایه خود گفته، این است که ۵۰درصد این کابینه از زنان تشکیل خواهد شد. این اقدام باعث می‌شود فشار بر دولت کامرون افزایش یابد تا دست به اقدامی مشابه بزند.حمید نیکو معتقد است کوربین در بسیاری از جهات، از سیاست‌های حزب حاکم انتقاد می‌کند،مثلاً حزب محافظه‌کار درباره مهاجران، رویکرد بسیار تندی دارد و با پذیرش مهاجر در انگلیس حتی از کشورهای اروپایی، مخالف است. یعنی اگر یک کارگر مثلاً لهستانی بخواهد به انگلیس برود و آن‌جا کار کند، بسیار به او سخت می‌گیرند. از طرفی، جرمی کوربین در صحبت‌های خود گفته است که ما اتفاقاً باید بیش از این مهاجر بپذیریم. این رویکرد در حمایت از پناهندگان و آوارگان، یک چرخش جدی و تغییر نگاه را نشان می‌دهد.جرمی کوربین اخیراً مقاله‌ای در روزنامه گاردین منتشر کرد و شدیداً با آن‌چه خودش بمب‌های سعودی که روی یمن ریخته می‌شود نامید، مخالفت کرد. این موضعی بسیار شبیه به موضع ایران است. کوربین همچنین گفت، دولت انگلیس باید به خاطر سرکوب جنبش دموکراسی‌خواهان در بحرین، با دیکتاتوری این کشور مخالفت کند. این در حالی است که، حکومت بحرین، سلاح‌های خود را از انگلیس می‌گیرد.

در همین رابطه،جاناتان استیل وجود بسیاری از مواضع مشترک میان وی و ایران را تأیید می‌کند، ولی می‌گوید، برخی سیاست‌های کوربین هم هست که با مواضع ایران بسیار فاصله دارد. مثلاً این‌که کوربین معتقد است بشار اسد، مرتکب جنایت شده است، اما این دلیل نمی‌شود که این کشور را بمباران کنیم. در حالی که می‌دانیم، سیاست دولت ایران، حمایت از بشار اسد است. یکی دیگر از مسائلی که درباره کوربین وجود دارد و در رهبران قبلی حزب کارگر نبوده است، توجه به موضوع فلسطین است. او با سیاست‌های توسعه‌طلبانه و اشغال فلسطین توسط اسرائیل به شدت مخالف است و این مخالفت را در قالب حمایت از حماس و همین‌طور حزب‌الله نشان داده است.

از سویی،«شاپیر رضوی» مدیر مؤسسه گفتگوی بین‌المللی در انگلیس و از دوستان نزدیک جرمی کوربین درباره مواضع بین‌المللی کوربین گفت:کوربین درباره انقلاب اسلامی در ایران مواضع بسیار مثبتی دارد و درباره حماس و حزب‌الله هم معتقد است که باید با تمامی گروه‌ها حرف زد، حتی اگر با آن‌ها موافق نباشید. آن‌چه درباره کوربین باید بدانید این است که وی همیشه حامی مظلومین در دنیا بوده است. من به عنوان یک مسلمان که تقریباً تمامی عمرم را در انگلیس زندگی کرده‌ام، ترجیح می‌دهم مدیریت کشورم به دست کسی مانند جرمی کوربین باشد تا به دست برخی از حاکمان عرب. نه به این خاطر که کوربین ارتباط خاصی با مسلمانان دارد، بلکه به این خاطر که او در جهتی تلاش می‌کند که با آرمان‌های عدالت‌خواهانه و مبارزه علیه ظالمان هم‌جهت است.

اما آن‌چه درباره جرمی کوربین بسیار شگفت‌انگیز است، این است که تمام خواص در حزب کارگر از جمله "تونی بلر"، که انگلیس را وارد جنگ علیه عراق کرد، در مقابله با کوربین صف کشیده‌اند. حزب کارگر، اخیراً در مسائلی مانند حمله به عراق و اعمال سیاست‌های ریاضت اقتصادی، موضعی شبیه به محافظه‌کارها اتخاذ کرده است، اما اکنون، جرمی کوربین می‌داند آرزوها و نیازهای مردم انگلیس واقعاً چیست و می‌تواند حزب کارگر را در جهتی متفاوت از گذشته هدایت کند.جاناتان استیل درباره این‌که آیا می‌توان انتظار داشت کوربین نخست‌وزیر آینده انگلیس باشد، گفت: هر چیزی ممکن است، اما ما با انتخابات نخست‌وزیری در انگلیس فاصله زیادی داریم و از الآن هیچ چیز را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. همان‌طور که مخالفان کوربین می‌گفتند ممکن نیست او به عنوان رئیس حزب کارگر انتخاب شود، اما دیدیم که این اتفاق افتاد.

باید ببینیم طی سال‌های آینده آیا می‌تواند حمایت افراد بیش‌تری را در حزب کارگر جلب کند و هم‌چنین مردم بیش‌تری را متقاعد کند به او رأی بدهند یا نه.جاناتان استیل می‌گوید،رسانه‌های انگلیس از پیروزی کوربین در انتخابات اخیر بسیار شگفت‌زده شده‌اند. اگرچه پیروزی کوربین از قبل پیش‌بینی شده بود، اما اختلاف آرایی که کوربین به دست آورد، تقریباً برای هیچ‌کس قابل پیش‌بینی نبود. موفقیت او حتی از "تونی بلر" هم که سال ۱۹۹۴به ریاست حزب کارگر انتخاب شد، بزرگ‌تر بود. بنابراین او درون حزب کارگر، حمایت بیشتری، حتی نسبت به تونی بلر دارد. بر همین اساس، با گذر زمان، رسانه‌های انگلیس انتقادات بسیار شدیدی را از او و به خصوص سیاست‌های خارجی‌اش آغاز خواهند کرد. باید در نظر بگیرید که رسانه‌های انگلیسی حامی جناح راست هستند و همان‌طور که "اد میلیبند" را در انتخابات قبلی نخست‌وزیری انگلیس تخریب کردند، در انتخابات آینده هم تلاش خواهند کرد تا چهره کوربین را خراب کنند .

انگلیس در آستانه تحول

«حسام الدین واعظ زاده» مدرس روابط بین الملل دانشگاه تهران در گفتگو با ایرنا اظهار داشت، رهبر جدید حزب کارگر انگلیس دارای دیدگاه های سوسیالیستی و چپ در زمینه مسائل داخلی و خارجی است که این مساله می تواند دگرگونی هایی در رویکردهای آینده ی لندن به شکل تحولی از پایین به بالا به وجود آورد.اخیرا «جرمی کوربین» در انتخابات سراسری حزب کارگر انگلیس به عنوان رهبر این حزب برگزیده شد. نکته ای که این انتخاب را برجسته ساخت دیدگاه های ویژه وی در مسایل داخلی و خارجی است. کوربین به شدت با سیاست های اقتصادی دولت محافظه کار انگلیس مخالف و خواستار پیگیری سیاست های سوسیالیستی و کمک به قشرهای کم درآمد و متوسط است.

وی در حوزه سیاست خارجی نیز رویکردهایی متفاوت با دولت های پیشین انگلیس را دنبال می کند. کوربین بارها از سیاست های جنگ طلبانه انگلیس و دخالت در امور خاورمیانه انتقاد و در برابر، حضور فعالتر لندن در اتحادیه‌ی اروپا را به عنوان هدف اعلام کرده است.به همین بهانه، گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا گفتگویی را با «حسام الدین واعظ زاده» استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران و دبیرکل «شورای روابط بین الملل ایران» ترتیب داده است. واعظ زاده بر این باور است که انتخاب کوربین ریشه در ویژگی های هویتی حزب کارگر و رهبران آن دارد.

همچنین، ویژگی های شخصیتی کوربین از وی انسانی حامی طبقه پایین جامعه را به نمایش گذاشته است.دبیرکل شورای روابط بین الملل ایران دگرگونی گرایش های کلی اروپا به سوی احزاب چپ را ناشی از روندهای سیاسی درونی و شرایط زمانی می داند و تاکید دارد مخالفت با انتخاب کوربین در داخل و بیرون حزب کارگر ناشی از به خطر افتادن منافع برخی افراد است. این تحلیلگر مسائل انگلیس تصریح کرد،کوربین به عنوان رهبر دومین حزب پر قدرت انگلیس می تواند چالش های زیادی را برای دولت این کشور ایجاد کند و باعث دگرگونی هایی از پایین به بالا در این کشور شود. اگر کوربین در انتخابات سراسری انگلیس بتواند رای بیاورد در بسیاری از زمینه‌ها شاهد تغییر رویکردهای این کشور خواهیم بود.در ادامه متن کامل گفت‌وگوی ایرنا با واعظ زاده آمده است:

* علت اصلی گرایش اعضای حزب کارگر به چهره یی چپ گرا با نگاه سوسیالیستی و انتخاب وی به رهبری حزب چیست؟

** ما می دانیم که سیستم سیاسی انگلیس پارلمانی است و این احزاب هستند که نقش اصلی را دارند و با به دست آوردن اکثریت آرا، هم می توانند عضو پارلمان شوند و هم هدایت و تشکیل دولت را در دست گیرند. از مهمترین اهداف کوربین ایجاد اتفاق و وحدت درونی در حزب کارگر است که به شدت دچار بحران و انشقاق رهبری و حزبی شده است. ما شاهد بودیم که در جریان جنگ عراق پنج وزیر کابینه حزب کارگر به علت مخالفت با جنگ استعفا کردند و این اتفاق ضربه ی بزرگی به اتحاد و حیثیت این حزب بود.

کوربین تلاش دارد تا توازنی در اصول و دیدگاه اصلی حزب ایجاد کند. وی انتخاب حزبی خود را مدیون آرای اتحادیه های کارگری و اعضای جدیدی است که به تازگی به عضویت حزب درآمده اند. پیروز نشدن حزب کارگر در انتخابات 2015 پارلمانی، خود علت قابل توجهی در ضعف و نبود شایستگی رهبری حزب کارگر بود اما علت بزرگتر را باید بحران هویت و ایدئولوژی در این حزب دانست که از زمان «تونی بلر» آغاز شده بود .انتخاب کوربین در واقع بازگشت به گرایش و اعتقاد سنتی این حزب به سوسیالیسم است. البته سوسیالیسم بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و افول کمونیسم درآن دیار از جهت های مختلفی در سراسر اروپا دچار تغییر شد.

کوربین در زندگی شخصی خود ساده زیستی را رعایت کرده است. همچنین وی به استفاده نکردن از خودروی شخصی، ننوشیدن الکل و مصرف نکردن سیگار و گیاه خواری اعتقاد دارد. این مسائل باعث شد تا وی به عنوان نماد یک فعال مدنی، دوستدار طبیعت و حامی حقوق کارگران و دشمن سرمایه داران مرفه معرفی شود. بنا بر این، اعضای حزب کارگر به ویژه قشر جوان وی را به عنوان ناجی و اعاده کننده افکار و ایدئولوژی سنتی و از دست رفته ی حزب کارگر می دانند. عامل دیگر این گرایش، وجود فاصله ی طبقاتی میان اقشار مردم بریتانیا است که طی 20 سال گذشته این شکاف بیشتر شده است. مردم مخالف سختگیری های اقتصادی هستند و کوربین خود را کسی معرفی کرده است که می تواند خواسته های مردم و طبقه متوسط را به منصه ظهور برساند. وی همچنین برای انتخابات پارلمانی 2020 و پیروزی حزب کارگر برنامه های ملی و عمومی دارد.

* چرا در سراسر اروپا گرایش به احزاب چپ و سیاست های سوسیالیستی بیشتر شده است؟

** کوربین با رسیدن به رهبری حزب کارگر، بسیاری را در بریتانیا و کشورهای غربی غافلگیر کرد. به نظر می رسد هر 10 سال یکبار، روندهای سیاسی داخلی اروپا با هم به سوی یک گرایش حزبی و نزدیک به هم حرکت می کنند. 15 سال پیش وقتی حزب کارگر به رهبری بلر در بریتانیا به قدرت رسید، وی حزب کارگر را بنام «کارگر نوین» معرفی کرد که گویای دوری از ایدئولو‍ژی سوسیالیسم و نزدیکی به جناح احزاب راست سنتی و لیبرال بود.

در همان زمان در فرانسه، آلمان، ایتالیا و تعدادی دیگر از کشورها، احزاب راستگرای اروپایی به قدرت رسیده بودند. احزاب غربی مانند بسیاری از پدیده ها و حرکت های اجتماعی و سیاسی پویا هستند و تلاش دارند محبوبیت خود را در اجتماع افزایش دهند ضمن آنکه برای بدست آوردن قدرت به نگاه و تمایلات مردم و فضای عمومی جامعه نیز توجه می کنند. این چرخش در دیدگاه رهبری حزب کارگر با سابقه افکار و ایده‌های سوسیالیستی که حدود یک قرن از عمر آن می گذرد، واقعه مهمی در سیاست داخلی بریتانیا و پیام ویژه‌ای برای سیاستمداران انگلیسی و اروپایی به همراه دارد و آن زمزمه های تغییر و تحول در سیاست های این کشور از پایین به بالا است. این در حالی است که بلر و اخلاف وی در واقع فلسفه وجودی حزب سوسیالیستی کارگر را که با پشتیبانی اتحادیه ی کارگری به قدرت رسید در 15 سال گذشته تغییر دادند .

* هنوز هم در رده های بالای حزب کارگر مخالفت های بسیاری با چهره ای چون کوربین وجود دارد. شما دلیل های مخالفت افراد بانفوذ حزب کارگر با این انتخاب را چه می دانید؟ آیا می توان گفت حزب کارگر انگلیس در حال پوست اندازی و بازگشت به گذشته است؟

** رهبران قدیمی حزب کارگر به ویژه آن‌هایی که در این 15 سال گذشته به سیاست‌های سرمایه داری و کاپیتالیستی حزب کارگر عادت کرده اند مخالف تحول در بالاترین سطح رهبری حزب هستند. کوربین خواهان افزایش حداقل دستمزد کارگران و گرفتن مالیات بیشتر از ثروتمندان است. رهبر جدید به دنبال اعاده آبرو و حیثیت از دست رفته حزب کارگر و پررنگ کردن ارزش ها و اصول گذشته این حزب با رویکردی جدید است. در این فضا تبلیغات علیه رهبری جدید، از جمله اینکه وی می خواهد زنان را از عرصه ی کار و سیاست کنار بگذارد و سیستم کمونیستی ایجاد کند به طور عمده از سوی کسانی مطرح می شود که نگران این تحول و از دست دادن منافع حزبی خود هستند.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2015\10\10-07\20-25-07.htm&storytitle=%C7%CD%D2%C7%C8%20%C7%E4%90%E1%D3%CA%C7%E4%20%9D%CF%D1%20%CA%D6%C7%CF%20%E3%C7%E4%CF%E4%20%ED%C7%20%CA%D1%98%20%C7%CA%CD%C7%CF%ED%E5%20%C7%D1%E6%81%C7

ش.د9403081

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات