تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۸۹۲۱۶

پيش نياز اجراي برجام

پایگاه بصیرت / عباس حاجي‌نجاري

(روزنامه جوان - 1394/08/19 - شماره 4673 - صفحه 2)

پيش نياز اجراي برجامبا اعلام نظر و ابلاغ نامه رهبر انقلاب اسلامي مبني بر تأييد مشروط مصوبه شوراي عالي امنيت ملي، فرآيند قانوني بررسي برجام به پايان رسيد و دوران اجراي آن آغاز شد. اين نامه كه در حقيقت آن را مي‌توان فراتر از موضوع هسته‌اي «سند صيانت دستاوردها و اندوخته‌هاي تاريخي ملت ايران » نامگذاري كرد، به همراه خود الزاماتي دارد كه اهتمام دولتمردان را به آن فراتر از استقبال اوليه ، در مسير اجراي آن ايجاب مي‌كند.

مقام معظم رهبري در اين ابلاغ با تأكيد بر برخي از اقداماتي كه در مسير اجراي برجام بايد صورت گيرد با اشاره به پيشينه برخورد نظام سلطه با انقلاب اسلامي و تجربيات تلخي كه مردم ايران از برخوردها و بدعهدي‌هاي امريكايي‌ها دارند در بند نهم ابلاغيه خود تأكيد مي‌فرمايند: «وجود پيچيدگي‌ها و ابهام‌ها در متن برجام و نيز گمان نقض عهد و تخلفات و فريبكاري در طرف مقابل به ويژه امريكا، ايجاب مي‌كند كه يك هيئت قوي و آگاه و هوشمند براي رصد پيشرفت كارها و انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا بدان تصريح شده است، تشكيل شود. تركيب و وظايف اين هيئت بايد در شوراي عالي امنيت ملي تعيين و تصويب شود.»

اكنون و به‌رغم گذشت نزديك به 20 روز از ابلاغ اين سند كه رياست محترم جمهور در پيام تشكر خود از آن به عنوان «آغازگر فصلي نوين در حركت رو به تعالي جمهوري اسلامي ايران» ياد كرده‌اند، نه تنها از تشكيل اين هيئت خبري نيست، بلكه انتشار برخي اخبار نگران‌كننده از روند اجرايي برجام، به ويژه در زمينه جمع‌آوري سانتريفيوژها و. . . سبب شد كه 20 نفر از نمايندگان مجلس طي تذكري به رئيس‌جمهور، خواستار توقف دستور جمع‌آوري سانتريفيوژهاي فردو و نطنز شوند.

در تذكر اين نمايندگان آمده بود: «متأسفانه در چند روز گذشته چند پيمانكار براي جمع‌آوري سانتريفيوژهاي فردو وارد اين سايت شده‌اند و شروع به جمع‌آوري زيرساخت‌هاي اين سايت نموده‌اند. جناب آقاي رئيس‌جمهور! اين اقدام توأم با تعجيل در زماني اتفاق مي‌افتد كه بند يك از شروط نه‌گانه رهبر معظم انقلاب اسلامي مبني بر اخذ تضمين كافي از رئيس‌جمهور امريكا و اتحاديه اروپا كه نوشتن نامه رسمي از جانب آنها مبني بر لغو تحريم‌ها در زيرساخت‌هاي تحريم‌هاست محقق نشده است.»

فرآيند فوق نشان‌دهنده اين است كه در مسير حركت آينده نيز ممكن است دستگاه‌هاي مسئول نتوانند همانند گذشته از فرصت‌هايي كه در مسير اجراي برجام براي كشور ايجاد مي‌شود به درستي بهره‌برداري كنند و برعكس حتي هزينه‌هاي اضافي نيز مانند دوران تصويب بر كشور تحميل شود، چراكه دست‌اندركاران مذاكره‌كننده نبايد ارزيابي روشن رهبر انقلاب از مسير بررسي و تصويب برجام را كه در اين نامه بر آن تأكيد شده است، از نظر دور دارند آنجايي كه ايشان تصريح كردند: « با اين حال محصول مذاكرات كه در قالب برجام شكل گرفته است دچار نقاط ابهام و ضعف‌هاي ساختاري و موارد متعددي است كه در صورت فقدان مراقبت دقيق و لحظه به لحظه، مي‌تواند به خسارت‌هاي بزرگي براي حال و آينده‌ كشور منتهي شود».

بر اين اساس است كه تشكيل هيئت به عنوان شرط اوليه اجراي برجام بايد مورد توجه قرار گيرد. آنچه كه تشكيل اين هيئت را ضروري مي‌نماياند، چند نكته اساسي است:

1ـ از آنجايي كه پيچيدگي‌ها و ابهامات متن برجام امكان تفسير و برداشت‌هاي ناهمگون را فراهم مي‌كند، اين هيئت مي‌تواند نقش برنامه‌ريز و هماهنگ‌كننده و ناظر در مسير اجراي برجام را داشته و در فرصت‌هاي مقتضي براي افكار عمومي روشنگري كند.

2ـ نقض عهد، تخلفات و فريبكاري‌هاي ممتد امريكايي‌ها را مردم ايران فراموش نمي‌كنند. امريكايي‌ها بعد از قرارداد الجزاير كه منجر به آزادي جاسوسان امريكا شد، تعهد داده بودند كه در امور داخلي ايران دخالت نكنند، اين در حالي است كه در همان ايام كمك‌هاي امريكايي‌ها در حمايت از صدام در جنگ عليه ايران تا حمايت آشكار از فتنه‌انگيزان و. . . در داخل نشان دادند كه آنها هيچ‌گاه به تعهدات خود عمل نكرده‌اند. بدعهدي گذشته امريكايي‌ها ايجاب مي‌كند تا شوراي عالي امنيت ملي كه بر اساس اصل يكصد وهفتاد وششم قانون اساسي وظيفه تأمين منافع ملي، پاسداري از انقلاب اسلامي و تماميت ارضي و حاكميت ملي را برعهده دارد، با نظارتي دقيق ‌منافع ملي را در مسير اجراي برجام به درستي محقق کند و البته به رهبري و مردم پاسخگو باشد.

3ـ تشكيل هيئت با حضور افراد خبره و آگاه در عرصه‌هاي مختلف و به ويژه در ابعاد فني اين ضمانت را ايجاد مي‌كند كه در عين سرعت و دقت در كار، منافع ملي در مسير اجرا نيز رعايت شده و طبعاً ملاحظات سياسي و شتابزدگي‌هايي كه حتي برداشت‌هاي انتخاباتي از آن مي‌شود، لطمه جبران‌ناپذيري را بر سال‌ها مقاومت و ايستادگي مردم و تلاش‌هاي دانشمندان هسته‌اي ايران ايجاد نكند.

4ـ نقش شوراي عالي امنيت ملي در تشكيل و هدايت اين هيئت كه طبعاً اشراف عملياتي و نظارتي، نيز بر آن خواهد داشت، با توجه به جايگاه شورا و حضور سران نظام، هم پشتوانه‌اي براي دستگاه‌هاي اجرا كننده برجام و هم نقطه اطميناني براي صيانت از اندوخته‌ها و دستاوردهاي ملي خواهد بود.

5ـ پس از تأييد برجام، امريكايي‌ها از اين تحول و از اين روز به عنوان روزي مهم براي اوباما وكاخ سفيد ياد مي‌كنند، به گونه‌اي كه حتي در برخورد با موضوع آزمايش موشك عماد نيز تلاش كردند به گونه‌اي واكنش نشان داده نشود كه اعتراض آنها اصل ماجراي اجراي برجام را تحت الشعاع قرار دهد.

اين امر نشان دهنده نياز مبرم آنها به اين توافق است. براين اساس با يك برنامه‌ريزي روشن مي‌توان فرصت‌هاي از دست رفته در دوران تصويب را در دوران اجرا جبران كرد. اين تنها از عهده مرجعي بالاتر از وزارت امور خارجه ياسازمان انرژي اتمي، يعني شوراي عالي امنيت ملي بر مي‌آيد.

6ـ رصد تحركات امريكايي‌ها در موضوعات غير هسته‌اي در مسير اجراي برجام نيز از دغدغه‌هاي مهم در مسير تحولات سياسي كشور و منطقه است. تحليل هفته گذشته صداي امريكا تنها گوشه‌اي از اين ملاحظات را عيان مي‌كند. وب‌سايت اين رسانه اصلي فارسي زبان، وابسته به كاخ سفيد در اين تحليل به انتظار غرب براي تأثير گذاري توافق هسته‌اي در دوحوزه فرهنگي و استراتژيك ايران پرداخته و مي‌نويسد: توافق جديد پر از قابليت‌هاي سياسي، فرهنگي، اقتصادي و استراتژيك است و به توانمندي ميانه‌روها در ايران به شكلي مي‌افزايد كه مي‌تواند به گشايش سياسي ترقي‌خواهانه‌اي در آن كشور بينجامد.

در ادامه اين تحليل آمده است: طغيان ايران امري فرهنگي است، نه سياسي. زنان «بد حجاب» در ايران هيچ شباهتي به انقلابي‌هاي كلاسيك ندارند. اگر انقلاب ايران يك انقلاب فرهنگي و نه سياسي باشد، اين زنان پيشقراولان آن هستند. با ادامه تعامل ايران با جهان بلندپروازي آنها بيشتر خواهد شد. سنت گرايان از اين ترس دارند. آيت الله خامنه‌اي رهبر جمهوري اسلامي، از همين رو تأكيد كرد كه تهديدهاي اقتصادي و امنيتي كم اهميت‌تر از تهديدهاي فرهنگي و سياسي است و نسبت به مقاومت مردم در برابر رخنه آنها هشدار داد.

صراحت امريكايي‌ها در بيان مقاصدشان براي اثرگذاري بر فرآيندهاي داخلي ايران، حداقل بايد تلنگري براي مسئولان عاليرتبه باشد تا موضوع «نفوذ» را در پسا برجام جدي بگيرند و مصالح ملي را در اين مسير برمنافع بخشي ارجح بدانند.

http://javanonline.ir/fa/news/752504

ش.د9404402

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات