تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۸۹۲۶۶
نایب رئیس شورای عالی انقلاب یمن در گفت‌و‌گو با «ایران»:

عربستان از توافق سیاسی یمنی‌ها ممانعت می‌کند

اشاره: «نایف قانص» نایب رئیس شورای عالی انقلاب یمن و «عبدالرحمان مختار» عضو شورای عالی انقلاب و عضو کمیته تدوین قانون اساسی یمن اواسط مهر ماه در سفر به تهران با برخی از مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار کردند. بازدید آنان از روزنامه ایران فرصتی بود تا درباره وضعیت یمن و آینده پیش روی آن با ایشان گفت‌و‌گو کنیم. گفت‌و‌گویی که در خلال آن انقلابیون یمنی بر خواست پایان جنگ با عربستان و استقرار دولت بر اساس انتخابات و دموکراسی تأکید داشتند.
پایگاه بصیرت / مهراوه خوارزمی

(روزنامه ايران - 1394/08/07 - شماره 6064 - صفحه 21)

* پس از بالا گرفتن مسأله بحرین، برخی کشورها این اتهام را علیه ایران مطرح کردند که با حمایت از جبهه انصارالله و گروه‌های حوثی در امور داخلی یمن دخالت کرده است. پاسخ شما به عنوان نماینده جریانی که ‌توانسته است مخاطب این حمایت‌ها باشد در باره این اتهام‌ها چیست؟ آیا حمایت ایران از خودتان را تأیید می‌کنید؟

** نایف قانص: اتهام‌هایی که در این مورد نسبت به ایران مطرح شده است و آنچه در رسانه‌های سیاه نما در این باره منتشر می‌شود به هیچ وجه درست نیست. آنها می‌خواهند ایران را بهانه حمله به مردم یمن قرار دهند. این سناریویی است که مدت‌هاست از سوی رژیم صهیونیستی و آل سعود پیگیری می‌شود. این سناریو خصوصاً پس از 21 سپتامبر که مردم یمن ریشه آل سعود را قطع کردند، قوت گرفت. زیرا تا پیش از آن عوامل آل سعود بر همه مقدرات ملت یمن و تصمیم گیری‌های سیاسی سیطره داشتند و به نفع رژیم وهابی – تکفیری آل سعود فعالیت می‌کردند و مسائل را رقم می‌زدند. هنگامی که مردم اینها را ساقط کردند، امریکا و رژیم آل سعود چاره دیگری نداشتند جز آنکه وارد جنگ مستقیم با مردم یمن شوند تا باردیگر عوامل خود را به حکومت بازگردانند.

امروز ارتش و کمیته‌های مردمی حقیقت ایالات متحده امریکا را نشان دادند و آبروی آنها را بردند. ملت یمن نشان دادند که امریکا تنها مدعی جنگ علیه تروریسم در یمن بود. حال آنکه می‌بینیم چگونه تروریست‌های القاعده و داعش با حمایت امریکا و آل سعود در مناطق مختلف یمن فعالیت می‌کنند. ده‌ها سال است امریکا مدعی جنگ علیه تروریسم در خاورمیانه و در یمن است، اما امروز امریکا بزرگترین حامی تروریسم در یمن به‌شمار می‌رود.

کمیته‌های مردمی و ارتش یمن توانستند تروریست‌ها را در استان هایی مانند «البیضا»، «ابین» و «شبوه» و «مأرب» از بین ببرند و این یکی از دلایل اصلی جنگ کنونی علیه یمن است. یکی از دلایل دیگر این جنگ ثروت‌ها و منابع طبیعی سرشاری است که در یمن وجود دارد. چنانکه اخیراً «انورعشقی» تحلیلگر سعودی نیز در دیدار با یک مقام صهیونیستی این مسأله را مطرح کرد.

* فارغ از دلایلی که برای آغاز این جنگ مطرح کردید، از سوی ایران طرح چهار ماده‌ای برای حل بحران یمن مطرح شده است که یکی از مفاد اصلی آن «از سرگیری گفت‌و‌گوی ملی یمنی با مشارکت نمایندگان همه احزاب سیاسی و گروه‌های اجتماعی این کشور» است. آیا شما حاضر هستید که پای میز این مذاکره بنشینید؟ بویژه اگر یکی از گروه‌های حاضر در این گفت‌و‌گو‌ها دولت مستعفی یمن باشد. همچنین آیا این طرح را برای حل بحران یمن مؤثر می‌دانید؟

** نایف قانص: ما بارها به گفت‌و‌گوی سیاسی در یمن و هر طرحی در این چارچوب پاسخ مثبت داده‌ایم. نیروهای سیاسی یمن در این زمینه به توافق نهایی برای حل مشکل رسیده‌اند. حتی توافق شد و اسامی کسانی که قرار است در این زمینه فعالیت کنند، مشخص شده است. قرار شد در راستای تشکیل دولت ملی، یک شورای ریاست جمهوری و یک مجلس ملی تشکیل دهیم ولی در آخرین لحظات این رایزنی‌ها جنگ علیه یمن آغاز شد. همچنین سازمان ملل طرحی را ارائه کرد. البته طرح سازمان ملل چندان عادلانه‌ نبود. با این حال ما در آن شرکت کردیم و خواستیم پاسخگوی تصمیم‌های شورای امنیت در این زمینه باشیم. اما در نهایت عربستان و عواملش نپذیرفتند و پاسخ منفی دادند. ما آماده هستیم با تمام نیروهای ملی در یمن پشت میز مذاکره بنشینیم. اما چنانکه می‌دانید دولت فراری یمن در بسیاری از امور اقدام‌های مخالف قانون اساسی یمن و حتی قوانین بین‌المللی انجام داده است.

عبدالرحمان مختار: «عبد ربه منصور هادی» یک شهروند یمنی است. اما متأسفانه خود را کاملاً در اختیار بیگانگان قرار داد و بازیچه آنها شد. وی اکنون نوکر عربستان و کشورهای هم‌پیمان آن است. او خود را بهانه حمله به یمن قرار داد. عربستانی‌ها به بهانه‌های مختلف از منصور هادی استفاده می‌کنند. همچنین ریاض به عنوان یک کشور مخالف این گفت‌و‌گو‌ها نخواهد گذاشت این مذاکرات انجام شود و به نتیجه برسد. ما در روزهای پیش از جنگ به توافق نسبی رسیده بودیم اما آل سعود آتش جنگ را با کمک منصور هادی روشن کرد. سعودی‌ها در حال تخریب کل یمن هستند و علاقه ندارند که نیروهای سیاسی یمن به توافق برسند.

عربستان از «منصور هادی» و اطرافیانش به عنوان یک کارت بازی برای تحقق اهدافش در یمن استفاده می‌کند. هرچند عربستان در باتلاق این جنگ گیر افتاده است اما تمایلی به پایان آن ندارد. هر گونه توافق به معنای شکست عربستان خواهد بود و نیز به معنای این است که مسئولیت این جنگ ظالمانه بر عهده آل سعود است. جنگی که هزاران یمنی در آن کشته شده‌اند و تمام زیرساخت‌های یمن مورد هدف قرار گرفته است.

* آیا نتیجه جنگ عربستان و یمن در جبهه‌های نبرد مشخص خواهد شد یا اینکه پیش از آن ممکن است مذاکره‌ای برای پایان جنگ صورت بگیرد؟ در این صورت شرط شما برای ورود به مذاکره چه خواهد بود؟

**عبدالرحمان مختار: درباره گفت‌و‌گو باید بگویم که الان در مسقط بین همه گروه‌های سیاسی یمنی گفت‌و‌گو جاری است. اما عربستان به عنوان یک سد در برابر این گفت‌و‌گو‌ها ایستاده است. آنها نمی‌خواهند که یمنی‌ها به راه حلی سیاسی دست پیدا کنند. اصلاً جنگ کنونی در یمن هیچ ارتباطی با گفت‌و‌گوها بین گروه‌های یمنی ندارد. اختلاف یمنی‌ها یک مسأله داخلی است و این جنگ یک جنگ خارجی علیه یمن است.

یک دولت خارج از یمن علیه مردم یمن حمله کرده است، این در حالی است که بر اساس قوانین بین‌المللی هیچ کشوری حق ندارد در مسائل داخلی کشور دیگر آن هم از طریق جنگ دخالت کند. بنابر این هیچ ارتباطی میان توافق گروه‌های یمنی و توقف جنگ با عربستان وجود ندارد. البته درست است که عربستانی‌ها مدعی هستند که می‌خواهند مشروعیت را به «عبد ربه منصور هادی» برگردانند. این در حالی است که «منصور هادی» بر اساس قانون اساسی یمن در حال حاضر اصلاً مشروعیت ندارد و نمی‌توانست ریاست جمهوری خود را ادامه دهد.

«منصور هادی » با طرح شورای همکاری خلیج فارس به ریاست جمهوری رسید. قرار بود دو سال رئیس جمهوری باشد و وقتی این دو سال تمام شد، نیروهای سیاسی یمن توافق کردند که این دوره را برای ایشان یک سال دیگر تمدید کنند. این تصمیم هم البته خارج از قانون اساسی بود اما بالاخره توافق کردند. این دوره یک‌ساله هم در 21 فوریه سال 2015 به پایان رسید. یعنی الان «منصور هادی» رئیس جمهوری قانونی یمن نیست و دوره ریاست جمهوری او تمام شده است. این است که اقدام عربستان درواقع استفاده از کارت منصور هادی برای پیش بردن اهداف خودش است.

عربستان امروز به دردسر افتاده است. مطمئن باشید هیچگاه موافقت نخواهد کرد که یمنی‌ها با یکدیگر توافق کنند، زیرا در صورت توافق گروه‌های یمنی، عربستان ناچار خواهد بود جنگ را تمام کند و این یعنی شکست رسمی رژیم سعودی.

نایف قانص: ما در جنگ با عربستان در حال مبارزه با رژیم دیکتاتوری هستیم که فقط می‌خواهد اوامرش اجرا شود. البته سعودی‌ها هیچ وقت فکر نمی‌کردند که با مقاومت اسطوره‌ای و پاسخ محکم ملت یمن مواجه شوند. درست است که عربستان از لحاظ امکانات مادی و نظامی بسیار بالاتر است اما آنها پایداری لازم را ندارند. سلاح ما در مقابل آنها این است که ما مقاوم تر و پایدار تر هستیم. پول و اسلحه به تنهایی پیروزی نظامی به بار نمی‌آورد. توقف این جنگ شاید با فعالیت سیاسی اتفاق بیفتد اما خب عربستانی‌ها اصلاً کاری به این مسائل ندارند و می‌خواهند جنگ را ادامه دهند.

به نظر من جنگ در یک حالت متوقف خواهد شد و آن ورود نیروهای یمنی به عمق خاک عربستان است که از برنامه‌های استراتژیک آینده ماست. اکنون می‌بینید که در مرز عربستان چگونه نیروهای زمینی ما در مقابل نیروهای عربستان ایستاده‌اند. اگر ارتش یمن و کمیته‌های مردمی بیشتر وارد عمق خاک عربستان شوند مطمئن باشید که عربستان خود درخواست پایان جنگ را اعلام خواهد کرد.

* در هر حال وضعیت میدانی یمن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ شما گفته اید پاسخ بزرگی برای عربستان دارید، این پاسخ چه خواهد بود؟

** نایف قانص: دیروز شاهد آن بودیم که نیروهای متجاوز عربستانی با حمایت نیروهای امریکایی وارد خاک یمن شدند و ما پاسخ شدیدی به آنها دادیم و امروز دیدید که چگونه موشک ما به هتل محل اقامت «خالد بحاح» نخست وزیر فراری یمن در عدن رسید. این جزء کوچکی از پاسخ ما به آنها است. نمونه‌ای است که بدانند ما پاسخ‌های بسیار بزرگتری برای آنها داریم. چون ارتش و کمیته‌های مردمی نخواهند گذاشت این‌ها در هیچ منطقه‌ای احساس آرامش کنند. آنها حتی در شهر عدن که فکر می‌کنند جایی برای آغاز حملات زمینی آنها خواهد بود آرامش نخواهند داشت.

چنانکه دیدید آنها تلاش کردند از طریق باب المندب و استان «تعز» وارد شوند، با همه توان شان و نیروهای زمینی، دریایی و هوایی هم آمدند، اما امروز باب المندب و منطقه ساحلی «تعز» در اختیار ارتش و نیروهای مردمی یمن است که توانستند در یک عملیات قهرمانانه این نیروها را عقب بنشانند و ضربه سهمگینی به آنها وارد کنند.

عبدالرحمن مختار: «سید عبد الملک حوثی» اخیراً گفته بود که ما یکسری گزینه‌های استراتژیک داریم. این موضوع به زمان یا به یک مسأله مرتبط نیست. این گزینه‌ها زیاد است و محدود به یک زمان نمی‌شود. این گزینه‌ها می‌تواند در مدت زمان طولانی سبب فرسایش نیروهای متجاوز به یمن شود که ان شاء الله نهایت پیروزی برای ما خواهد بود.

* به نظر می‌رسد جنگ در داخل یمن هم فرسایشی شده است. چه موانعی بر سر راه حل مسائل داخلی یمن وجود دارد؟

** عبدالرحمن مختار: طبیعت نظام آل سعود طبیعتی وحشیانه است که برای تحقق اهدافش دست به هر اقدام کثیفی می‌زند. البته ما تاکنون پاسخ‌های سنگینی به آنها داده آسمان یمن الان تحت مراقبت نیروهای متجاوز است ولی خدا را شکر توانسته ایم با موشک هایی که در اختیار داریم آنها را مورد هدف قرار دهیم. آنچه اتفاق می‌افتد واقعاً یک جنگ فرسایشی است. عربستان از دهه هفتاد میلادی انبارهای تسلیحاتی خود را پر کرده است و حجم بزرگی از سلاح را در اختیار دارد. اما این جنگ فرسایشی بر ما تأثیر زیادی نگذاشته است. آنها تا کنون توانسته‌اند 10 تا 12 تانک ما را از بین ببرند. در حالی‌که ما در نبردهایی که در «عسیر» و «جیزان» و مناطق دیگر داشتیم تعداد بسیار بالایی از تانک‌ها و نفربر‌های آنها را منهدم کردیم. همچنین تا کنون چند هلیکوپتر آپاچی آنها را ساقط کرده‌ایم.

مصلحت کارخانه‌های اسلحه‌سازی امریکا این است که این جنگ ادامه یابد. البته عربستان هم بی‌محابا این سلاح‌ها را می‌خرد و انبارهای بسیار بزرگی از اسلحه فراهم آورده است. اما بزودی شاهد اقدام‌های ارتش یمن و کمیته‌های مردمی خواهیم بود. اقدام‌هایی که فشار این فرسایش را بر عربستان بیشتر نشان خواهد داد و ضربات سهمگینی را به آنها وارد خواهد کرد.

ما با عربستانی‌ها فرق داریم. آنها سلاح زیاد دارند؛ اما ما حکمت و صبر داریم. چنانکه شاهد بودید ما پس از 40 روز پاسخ حمله نظامی آنها را دادیم. همچنین ما تنها مناطق محدودی را مورد هدف قرار ‌دادیم. ارتش یمن و کمیته‌های مردمی بر خلاف سعودی‌ها بسیار تلاش می‌کنند که مردم عادی عربستان هدف قرار نگیرند و احدی از آنها کشته نشود. ما فقط مناطق نظامی را هدف می‌گیریم. حتی وقتی نیروهای نظامی عربستان از مناطق درگیری فرار می‌کنند، مورد هدف قرار نمی‌گیرند. حتی ما مجروحان آنها را معالجه می‌کنیم. کمیته‌های مردمی و ارتش یمن از نظر رفتار اخلاقی که در جنگ به خرج می‌دهند می‌توانند به عنوان نمونه مطرح شوند. این نشانه مدنیت مردم یمن در مقابل عربستانی‌ها است.

* شما برای آینده سیاسی یمن پس از جنگ چه گزینه هایی را پیش‌بینی کرده اید؟

** نایف قانص: گزینه‌ها در اختیار مردم یمن خواهد بود. مردم یمن خود برای آینده سیاسی شان تصمیم می‌گیرند. ما در بیانیه قانون اساسی اعلام کردیم خط مشخصی را در این زمینه قرار دادیم و استراتژی دولت آینده را در این زمینه مشخص کردیم. ما اعلام کردیم که باید یک مجلس ملی تشکیل گردد. در این راه 250 تن از شخصیت‌های یمنی که عضو پارلمان یمن نبودند در این مجلس ملی حضور خواهند داشت. مجلس ملی یک شورای ریاست جمهوری تعیین خواهد کرد، این شورا دولت تشکیل خواهد داد. پس از شورای ریاست جمهوری و دولت مقدمات برگزاری انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری را فراهم خواهند کرد. به این طریق انتخاب به دست خود مردم یمن سپرده خواهد شد. اینکه برخی ادعا می‌کنند ما می‌خواهیم در یمن سلطه گری کنیم درست نیست. همه می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

* ارزیابی تان از سکوت مجامع جهانی و نهادهای حقوق بشری در مقابل کشته شدن غیر نظامیان چیست؟

** عبدالرحمن مختار: می‌دانید که سازمان‌های بین‌المللی با مشارکت کشورها تشکیل شده‌اند. مثلاً شورای امنیت سازمان ملل یک نهاد بین‌المللی با حضور 15 کشور است. عربستان بسیار تلاش کرد تا رأی اعضای شورای امنیت و در رأس آنها رأی امریکا را بخرد. با این اقدام بازوی اجرایی سازمان ملل را به تعطیلی کشاند. متأسفانه امروز سازمان‌های وابسته به سازمان ملل با پول‌های عربستان مست شده‌اند. اثر مستی این پول‌ها ادامه دارد. اما حتماً مثل وقتی که اثر مسکرات از بین می‌رود، اثر پول عربستان نیز از بین خواهد رفت و این با پایداری ملت یمن تحقق خواهد یافت. ملت یمن از خود دفاع خواهد کرد و این پایداری به طور حتم روزی نتیجه خواهد داد.

* نقش رژیم اسرائیل را در مسائل منطقه از جمله در جنگ عربستان علیه مردم یمن چگونه ارزیابی می‌کنید؟

** عبدالرحمن مختار: این یک مسأله مهم است. آنچه شهید «سیدبدرالدین الحوثی» ندا داد، این بود که گفت: «الله اکبر، مرگ بر امریکا و لعنت بر صهیونیست و پیروزی از آن اسلام است.» این شعار انصارالله است. امروز این‌ها این شعار انصار الله را جدی گرفته‌اند و به دنبال بهانه‌ای هستند که بتوانند این صدا را خاموش کنند. در سال 2004 نقش عربستان را دیدیم. شش جنگ علیه انصارالله صورت گرفت. از سال 2004 آنها مستقیماً وارد جنگ علیه انصار الله شدند ولی انصار الله توانست وارد خاک عربستان شود و در داخل عربستان آنها را عقب راند و دیدید که چگونه سعودی‌ها در آن مقطع عقب نشینی کردند. اسرائیل و عربستان وقتی دیدند عوامل آنها در یمن سقوط کرده‌اند، وارد جنگ شدند.

در رسانه‌های صهیونیستی رسماً می‌گویند که انصار الله و حضور انصار الله در باب المندب خطری بزرگ برای رژیم صهیونیستی است. هواپیماهای رژیم اسرائیل در این جنگ رسماً به صنعا حمله کردند و خرابیهایی را به بار آوردند. اثبات شده است حملاتی که با بمب‌های نوترونی به صنعا صورت گرفت به‌وسیله هواپیماهای رژیم صهیونیستی بوده است. این است که معتقدیم اسرائیل به شکل مستقیم و غیر مستقیم در این جنگ حضور دارد و با رژیم آل سعود همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی دارد.

نایف قانص: ما اگر می‌خواهیم قدس را آزاد کنیم باید ریشه صهیونیسم را در ریاض برکنیم و مطمئن باشید در آن صورت است که ما شاهد آزادی فلسطین خواهیم بود.

* راهبرد انصار الله برای خروج از وضعیت اسفبار انسانی که بر یمن حاکم شده است، چیست؟

** نایف قانص: تا کنون 13 هزار نفر از مردم یمن به شهادت رسیده‌اند که 5 هزار نفر از این آمار کودکان یمنی بوده‌اند. 20 هزار نفر نیز درخلال حملات نظامی به یمن زخمی شده‌اند. قبل از جنگ 6 میلیون نفر از مردم یمن زیر خط فقر بودند و حالا این آمار به 21 میلیون نفر رسیده است. در پاسخ به اینکه امروز با چه تدبیری باید ملت یمن از این وضعیت فاجعه بار خارج شود باید بگویم که ابتدا باید محاصره ظالمانه برداشته شود. البته ما می‌دانیم که سوریه هم در محاصره است اما دست کم مرز زمینی اش با لبنان باقی است. مشکل بزرگ ما این است که همه کشورهای همسایه ما با عربستان همراهی می‌کنند.

روزگاری اگر یمن حمایت نمی‌کرد کشور جیبوتی باید با بحران‌های متعدد دست به گریبان می‌بود اما امروز جیبوتی همه فرودگاه‌ها و امکانات خود را در خدمت محاصره کنندگان یمن قرار داده است. حتی هواپیماهایی که دارو حمل می‌کنند مورد هدف قرار می‌گیرند. حال آنکه مردم یمن امروز به دارو و مشتقات نفتی نیاز مبرم دارند. بنابر این راهبرد ضروری ارسال این کمک‌های فوری است. پس از آن باید فشارها بر پایان یافتن این جنگ ظالمانه متمرکز شود. ما خواستار آن هستیم که آزادیخواهان جهان صدای مظلومیت مردم یمن باشند و با برگزاری راهپیمایی‌های بزرگ خواستار توقف این جنگ شوند.

ما ائتلاف چهارگانه ایران، عراق، سوریه و روسیه را برای مبارزه با تروریسم یک اقدام مثبت ارزیابی می‌کنیم. خودمان هم با آل سعود به عنوان یکی از حامیان تروریسم در حال جنگیم و خواستار آن هستیم که به این ائتلاف چهارگانه بپیوندیم.

* گمانه زنی هایی درباره تقسیم دوباره یمن به دو بخش شمالی و جنوبی مطرح شده است، احتمال تحقق این گمانه‌ها تا چه حد است؟

** عبدالرحمان مختار: بله، سناریویی برای نابود کردن یمن و تقسیم آن وجود دارد. عربستان برای تحقق این سناریو هزینه‌های بسیاری کرد. اما اعلامیه قانون اساسی که قبل از آغاز جنگ از سوی عربستان مطرح شد، آن سناریو را شکست داد. به عنوان یکی از اعضای کمیته تدوین قانون اساسی در ابوظبی حضور داشتم و شاهد طرح پروژه‌هایی با عنوان تقسیم یمن به 6 اقلیم بودم. پروژه‌ای که می‌توانست به بالا گرفتن اختلاف‌ها در یمن بینجامد. اما خوشبختانه با صدور اعلامیه قانون اساسی یمن ناکام ماند.

* حضور شما در ایران و رایزنی تان با مقامات ایرانی حول چه موضوعی بود؟

** نایف قانص: سفر ما به ایران در چارچوب سفر به کشورهای منطقه انجام شد. این سفر از مسقط آغاز شد. پس از آن به لبنان رفتیم، با سید حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله و نیز میشل عون رئیس جبهه ملی آزاد و با تمامی احزاب لبنانی عضو گروه 8 مارس دیدار کردیم و موضوع فشار مردمی برای پایان جنگ در این دیدارها مورد بحث قرار گرفت. در سفر به ایران هم درباره مشکلات مشترک منطقه‌ای مذاکره کردیم. زیرا جنگ یمن کل منطقه را هدف قرار داده است. بنابر این ضرورت داشت که در این زمینه همگرایی‌های لازم انجام شود.

* با توجه به اینکه ضروری است از طرف کشورهای دیگر به رسمیت شناخته شوید آیا رایزنی های دیپلماتیک با مقامات کشوری دیگر جز ایران داشته‌اید؟

** نایف قانص: ما به سفرهای دیپلماتیک دیگری هم خواهیم رفت. آماده ایم به هر کشوری که تمایل به گفت‌و‌گو دارد سفر کنیم؛ حتی به کشوری مانند فرانسه که از عربستان حمایت می‌کند. در سفر به فرانسه از آنها می‌خواهیم که دست از حمایت عربستان بردارند. انقلاب فرانسه بر مبنای حمایت از حقوق بشر و دموکراسی انجام شد. این خیلی بد است که امروز وارثان آن انقلاب از دولتی دیکتاتور و ضد حقوق بشر حمایت می‌کنند. سفر ما به کشورهای مختلف حول سه محور رساندن پیام انقلاب یمن، تشریح وضعیت انسانی و فاجعه‌آمیز یمن و ضرورت مبارزه با تروریسم انجام خواهد شد.

http://iran-newspaper.com/newspaper/page/6064/21/95029/0

ش.د9402909

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات