تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۸۹۴۲۶

محمدرضا عارف: اجازه نمی‌دهم از سکوتم سوءاستفاده شود

(روزنامه شرق ـ 1394/07/30 ـ شماره 2429 ـ صفحه 7)

رئیس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به سؤالی درخصوص سکوتش در برابر برخی بی‌اخلاقی‌های جریان‌های مختلف سیاسی، گفت: سکوت من آگاهانه و بر اساس رویکرد اخلاقی‌ام است و در تمام دوران فعالیتم تلاش کردم منافع ملی بر منافع حزبی اولویت داشته باشد. البته اجازه هم نخواهم داد از سکوتم سوءاستفاده شود. محمدرضا عارف در دیدار جمعی از اصناف و بازاریان تهران با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یارانش، به یکی از اهداف اصلی قیام امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: فریضه دینی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر یکی از اهداف اصلی قیام امام حسین(ع) بود که امروزه باید توسط آحاد جامعه به‌عنوان یک اصل اساسی در دین و فرهنگ ما موردتوجه قرار بگیرد، اگر این فریضه دینی توسط مسئولان و مردم جدی تلقی می‌شد، با رذایل اخلاقی که متأسفانه در جامعه وجود دارد روبه‌رو نبودیم. او ادامه داد: دروغ‌گفتن و تهمت‌زدن از جمله رذایل اخلاقی هستند که متأسفانه در جامعه قبح آن ریخته شده است. به‌راحتی در تریبون‌ها و رسانه‌ها به همدیگر تهمت‌های ناروا می‌زنند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش به نقش بازاریان در پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در دوران دفاع مقدس و سازندگی کشور، اشاره کرد و گفت: متأسفانه به خاطر مشغولیت‌های فراوان عملا از سرمایه معنوی بازار غافل شدیم. در دوران انقلاب، سخن و کلام یک بازاری برای اکثریت جامعه سندیت داشت و این اعتبار و جایگاه یک بازاری بااخلاق را نشان می‌داد، به نظرم باید رجعتی به همان فرهنگ اصیل کسب‌وکار داشته باشیم تا جایگاه و منزلت بازاریان ارتقا یابد.

صداوسیما در دوره اصلاحات در کنار دولت نبود

عارف با اشاره به دستاوردهای دولت اصلاحات در زمینه رونق کسب‌وکار، یادآور شد: اگرچه شعار دولت اصلاحات توسعه سیاسی بود، ولی کارهای عظیمی در حوزه اقتصاد صورت گرفت که یکی از آنها اجرای تمام و کمال برنامه سوم توسعه بود؛ متأسفانه دستاوردهای اقتصادی دولت اصلاحات به‌خوبی برای افکار عمومی بیان نشد و صداوسیما هم در آن مقطع در کنار دولت نبود. او با اشاره به دغدغه‌های مطرح‌شده توسط بازاریان درخصوص رکود اقتصادی، گفت: توجه بیش‌ازحد به مسئله تورم باعث شد دولت از رشد اقتصادی غافل شود، اگرچه تلاش‌های خوبی توسط دولت تدبیر و امید در حوزه اقتصادی انجام شده است ولی به خاطر تنگناهایی که دولت با آن مواجه است، زمان بیشتری برای نتیجه‌دادن اقدامات اقتصادی دولت نیاز است. رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به موفقیت دولت در توافق هسته‌ای، گفت: به نظر می‌رسد آثار روانی توفیق دولت در برجام که در جامعه قابل‌مشاهده است، شرایط را برای حل مشکلات اقتصادی فراهم کرده است و دولت باید از این شرایط به نحو مطلوب استفاده کند. او بر ضرورت همراهی بازاریان با دولت تأکید کرد و گفت: بخشی از رکود اقتصادی به‌خاطر تحریم‌های آزار‌دهنده بوده است ولی اکنون با توجه به شرایط پس از اجرائی‌شدن برجام، بستر‌های لازم برای عملیاتی‌شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فراهم شده است. عارف با بیان اینکه شخصا به توسعه متوازن و پایدار اعتقاد دارم، بر ضرورت توجه جدی به بخش خصوصی و ارتقای این بخش در دهه چهارم انقلاب با توجه به سیاست‌های اصل 44 که مصوب رهبر معظم انقلاب است، تأکید کرد.

تأثیر شرایط منطقه بر انتخابات هفتم اسفند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: شرایط کشور و منظقه ایجاب می‌کند که انتخابات هفتم اسفند با پشتوانه عظیم مردمی برگزار شود و ان‌شاء‌الله مسئولان نظارتی و اجرائی در امر انتخابات به‌گونه‌ای عمل کنند که شاهد انتخاباتی پرشور و با حضور حداکثری مردم باشیم. او با تأکید بر اینکه مجلس باید در جایگاه اصلی خود قرار بگیرد، گفت: اگر مجلسی متخصص و همراه با دولت داشته باشیم، مطمئنا بسیاری از دغدغه‌های اقشار مختلف جامعه از جمله بازاریان محترم از حیث قانون‌گذاری رفع خواهد شد.

آرمان چه نوشته است

محمدرضا عارف به همان سبک همیشگی خود در برابر خطی که برخی از رسانه‌ها در پی گرفته‌اند، واکنش نشان داده است؛ یعنی سکوتی که آمیزه‌ای از هشدار را نیز در خود دارد. او گفته که بر اساس منافع ملی و رویکرد اخلاقی سکوت کرده اما، اجازه سوءاستفاده از این سکوت را نخواهد داد. پاسخ عارف بی‌آنکه بخواهد نامی از مرجع تخریب بیاورد، احتمالا به مطالب اخیر روزنامه آرمان بازمی‌گردد. مطلبی که از قضا واکنش محمد هاشمی، برادر اکبر هاشمی‌رفسنجانی، را هم در پی داشته است. او گفته که مطالب تخریبی این روزنامه درباره عارف موردتأیید آیت‌الله نیست و این روزنامه هم موردتأیید هاشمی‌ها نیست. این روزنامه در تحلیلی با عنوان «به ریاست مجلس نیاندیش!» مطالبی را درباره اینکه عارف نباید به ریاست مجلس فکر کند، نوشته و مضرات آن را هشدار داده بود. این در حالی است که عارف به همراه غریبانی و موسوی‌لاری جزء ترکیب سه‌نفره هیأت‌رئیسه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و البته در رأس آن قرار گرفته است. اگرچه رأی‌گیری برای ریاست عارف انجام نشده، اما به گواهی اعضای شورای سیاست‌گذاری، تردیدی درباره ریاست عارف بر این جایگاه وجود ندارد. حالا بعد از طرح این موضوع، آرمان در تحلیلی از عارف می‌خواهد که به ریاست مجلس آینده فکر نکند. اما آرمان چه نوشته بود؟ این روزنامه در تحلیل خود چنین آورده بود: «محمدرضا عارف بیش از سایر اصلاح‌طلبان فعالیت‌های انتخاباتی خود را برای ورود به مجلس دهم آشکار و نمایان کرده است. عارف بیش از آنکه به‌عنوان یک چهره سیاسی مطرح باشد، یک چهره دانشگاهی و آکادمیک است چنانچه در دولت اصلاحات معاون‌اول بود».

این روزنامه می‌افزاید: «برای قرارگرفتن عارف در سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم، مخالفان کمی در این اردوگاه وجود دارند اما ظاهرا خود او هنوز به این جمع‌بندی درباره پذیرش سرلیستی اصلاح‌طلبان در صورت درخواست آنها نرسیده است چنان‌که اظهاراتش بوی تردید می‌دهد». این روزنامه در انتها تیر خلاص را زده و چنین نوشته است: «به‌نظر می‌رسد عارف درنهایت سرلیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم باشد اما اینکه از او به‌عنوان گزینه‌ای برای ریاست مجلس نام برده می‌شود، کمی جفا در حق اوست و دوست‌نماهایی که با این‌چنین اظهاراتی تنها توقعات را از معاون‌اول دولت اصلاحات بالا می‌برند، سعی دارند درصورت عدم تحقق ریاست او بر مجلس، به شخصیت سیاسی او ضربه وارد کنند. واضح است با حضور فردی به نام علی لاریجانی در مجلس دهم، فضا برای دیگران کمی محدود خواهد شد بنابراین مصلحان توصیه می‌کنند فقط به سرلیستی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس، بسنده شود و او با ورود به مجلس نه بر کرسی ریاست مجلس بلکه بر کرسی ریاست فراکسیون اصلاح‌طلبان تکیه بزند تا این طیف با اقتدار بالایی در جهت نیل به خواسته‌های اصلاح‌طلبانه رأی‌دهندگان حرکت کند. البته عارف از چنان پختگی سیاسی‌ای برخوردار است که القائات دوست‌نماهای غیرخیرخواه بر او اثر نگذارد چنان‌که در سال 92 هم این استقلال فکری و تصمیم‌گیری عالی را به نمایش گذاشت». اما در کنار واکنش عارف، محمد هاشمی، رئیس‌دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، هم نسبت به مطلب این روزنامه واکنش نشان داده است.

او در گفت‌وگو با سایت «روز نو» در ابتدا گفته است: «روزنامه آرمان هیچ ارتباطی با آیت‌الله هاشمی و خانواده ایشان ندارد و مطالب این روزنامه هم مورد تأیید ما نیست. این روزنامه هم مثل سایر رسانه‌ها شاید طرفدار آیت‌الله هاشمی باشد اما اینکه بگویند روزنامه خانواده هاشمی است، صحت ندارد». هاشمی با اشاره به خط‌ونشان كشيدن اخیر این روزنامه برای دکتر عارف، اشاره می‌کند: «مطالب تخریبی این روزنامه درباره دکتر عارف مورد تأیید آیت‌الله هاشمی نبوده و نیست، چراکه آیت‌الله هاشمی همواره بر وحدت نیروهای سیاسی کشور تأکید داشته‌اند. آیت‌الله هاشمی همواره روابط خوبی با دکتر عارف داشته است و تأکید داشته‌اند دکتر عارف شخصیت متعهد و بااخلاقی است».

منبع: پایگاه امید

http://www.sharghdaily.ir/News/76621

ش.د9402981

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات