تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۸۹۸۶۷

احساس وظيفه جناحي

پایگاه بصیرت / ناصر ايماني
(روزنامه رسالت - 1394/09/17 - شماره 8545 - صفحه 1)

مدتي است اصلاح طلبان ما احساس وظيفه ملي کرده اند تا پالايش دروني در جناح اصولگرا به راه انداخته و اعتداليون آنها را از تندروها جدا کنند و در جهت خدمت و حمايت از اصولگرايان راهي را براي بقاي آنها در صحنه سياست براي آينده پيدا كنند!! که در اين رابطه نام برخي بزرگان اصولگرا مانند حضرات ناطق نوري و لاريجاني و ولايتي را هم مي برند. نگارنده به نقاط ضعف و اشتباهات اصولگرايان اذعان دارد. همچنان که اصولگرايان نيز در جهت رفع اين نقايص راهکارهايي را در نظر دارند و تلاش هاي لازم را معمول کرده و مي کنند؛ اما اينکه جناح اصلاح طلب ما اخيراً فعاليت شديدي را براي معتدل کردن اصولگرايان آغاز نموده، نکته ديگري است که بايد بيشتر بدان پرداخت:

1. مضمون اين حرکت اصلاح طلبان بدان معناست که جناح آنها مبري از هر گونه تندروي است و آنها چون از گذشته معتدل بوده اند و تلاش مي کنند تا براي تلطيف جناح مقابل، آنها را نيز به سلک خود در آورند و اصولگرايان را که ذاتا تندرو هستند، پالايش نمايند!

اين در حالي است که سابقه تندروي دوم خردادي ها در هشت سال دولت اصلاحات و نيز وقايع سال 88 هنوز به عنوان نقطه سياهي در پرونده آنها باقي است و اصلاح طلبان ما هرگز از راديکاليسم افسار گسيخته خود اظهار ندامت نکرده اند بلکه هنوز هم بسياري از آن تندروها در مصادر مهم تاثيرگذاري در جناح اصلاح طلب حضور دارند. تندروهاي اصولگرا، حداقل به مباني نظام و حکومت اعتقاد دارند اما تندروهاي آنها که اساساً سکولار هستند و فرق بسياري ميان اين دو نوع راديکاليسم وجود دارد!

لذا تصور نمي کنم سناريوي جديد اصلاح طلبان براي ايجاد تصوير ذهني از اصولگرايان به عنوان جماعتي تندرو، در افکار عمومي موثر باشد. اگر کسي بخواهد اصولگرايان را تندرو خطاب کند، حتما اصلاح طلبان صلاحيت اين ايراد اتهام را ندارند! زيرا راديکاليسم در کشور ما حتي از زمان مرحوم امام (ره)، توسط جناح چپ آغاز شد و ادامه يافت.

2. سناريوي جديد اصلاح طلبان صرفاً با هدف انشقاق در جبهه اصولگرايان پيگيري مي شود. آنها تلاش دارند که اصولگرايان را چند پاره کنند تا در انتخابات به هدف خود يعني کسب بيشترين کرسي ها برسند. آنگاه راحت تر مي توانند برخي اصولگرايان را که فريب سناريوي اعتدال سازي را خوردند، حذف نمايند.

ايجاد شکاف در صف اصولگرايان توسط اصلاح طلبان با شناسايي دقيق نقاط ضعف آنها و افراد دلخور و مسئله دار با جناح اصولگرا و نيز تطميع آنها به واگذاري بخشي از قدرت به آنها در آينده صورت مي گيرد.

البته دوستان اصولگرا و شخصيت هاي موثر آنها حافظه تاريخي خود را از دست نداده اند که به ياد بياورند همين اصلاح طلبان طي دو دهه اخير با برخي چهره ها که از جماعت عقب ماندند، چه کردند و چگونه آنها را پاره پاره نمودند!

3. کلمه اعتدال اسم رمز جناح دولت است. فقط کافي است نام برخي از اصولگرايان را اصولگراي معتدل بگذارند. در اين صورت اولاً جناح دولت داراي عده و عده بيشتري در انتخابات مي شود و ثانياً اصولگرايان جدا شده، هراسي به خود راه نمي دهند که به جناح اصلاح طلب پيوسته اند و نوعي آرامش خيال براي مرحله انتقالي پيدا مي کنند!

در واقع کريدوري که نام آن «اعتدال» هست براي مرحله انتقال از اصولگرايي به اصلاح طلبي راديکال است که در اين برهه زماني نام آن را اعتدال نهاده اند. به بيان ديگر اعتدالي که اصلاح طلبان ما منادي آن باشند، همان راديکاليسم گذشته است که با توجه به مقتضيات زمان، کمي آن‌را بزک کرده اند!

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=218127

ش.د9404772

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات