فرهنگی >>  فرهنگی >> نبض فرهنگ
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۹۰۱۱۹
تأملی بر سخنان یک روحانی اصلاح‌ طلب!

بهترین راه‌کار برای برخورد با بدحجابی چیست؟

کلام این فرد نشان می‌دهد که وی برای برقراری هنجار در کشور راهی ندارد و ساده‌ترین راه که تعطیلی گشت ارشاد است را پیشنهاد کرده و نام ٱن را نیز بهترین راه گذاشته است.
پایگاه بصیرت / احسان آیتی
گروه فرهنگی /فاضل میبدی، روحانی اصلاح‌طلب حامی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار سایت انتخاب درباره گشت‌‌های نامحسوس گفته است: «من بر این باور هستم، گذاشتن گشت نامحسوس آن هم برای کنترل مردم که به قول آنها جلوگیری از حجاب هست علاوه بر اینکه نتیجه‌ای نمی‌دهد بلکه نتیجه بدتری هم به خود می‌گیرد».

وی آنگاه برای اینکه این باور خود را توضیح دهد؛ ادامه داده است: «درست است که در جامعه ما نباید هنجارهای اخلاقی شکسته شود و همه ما قبول داریم مردم یک چارچوبی را پذیرفتند و بر طبق آن چارجوب باید به خیابان‌ها بیایند، ولی در مواجهه با فرد هنجارشکن راه‌های خیلی بهتر وجود دارد.» میبدی در ادامه تلاش کرده در مورد این راه‌های خیلی بهتر! صحبت کند و نتیجه سخنان او در مورد این راه‌های خیلی بهتر این است که باید کلا گشت ارشاد و برخورد با مجرمین و هنجارشکنان اخلاقی را تعطیل کرد.

این روحانی اصلاح طلب بدون اینکه توجه کند چارچوب‌هایی که برای هنجار اجتماعی پذیرفته، بر سخن خود این گونه استدلال آورده است: «برخورد با منکر راه‌های مختلفی دارد. در کتاب‌های ما هم آمده که اولا کسانی که وارد این کار می‌شوند باید خودشان عالم باشند، آگاه و اخلاقی باشند، ثانیا مطمئن باشند تاثیر مثبت بر روی جامعه می‌گذارند ولی ما اگر آماری از این نوع برخوردهایی که صورت گرفته بگیریم تا به حال تاثیر مثبت نداشته است و نباید دیگر این مسیر را ادامه بدهیم»

این سخنان روحانی اصلاح طلب که سایت انتخاب وی را استاد حوزه نامیده است جدای آنکه ضابطین قوه قضاییه و نیروی انتظامی را تلویحا نا آگاه و بی اخلاق نامیده، از چند جهت مخدوش است:

1- باید بین امر به معروف مردم و آحاد مومنین که یک وظیفه شرعی همکانی است با برخوردهای پلیس که در واقع وظیفه فراتر از امر به معروف زبانی است و می تواند در حکومت اسلامی به مرحله عمل هم وارد شود تفاوت گذاشت!

پلیس ضمن آنکه وظیفه امر به معروف را به عهده دارد باید امنیت روانی و اجتماعی را هم تامین نماید. برای نمونه نمی‌شود چون امر به معروف روی معتادین اثر ندارد و سال به سال تعداد آنها زیاد می‌شود برخورد با معتادین را متوقف نمود چون تاثیری نمی‌گذارد!

نمی‌شود چون گران‌فروش حرف گوش نمی‌کند و امر به معروف روی آن اثر ندارد از پلیس و مامورین ذیربط خواسته شود به آنها کاری نداشته باشد! احتمال اثرگذاری مربوط به امر به معروف توسط شهروندان جامعه است نه مخصوص پلیس جامعه اسلامی!

2- اینکه اثرگذاری در امر به معروف به چه معناست خود باید مورد بحث قرار گیرد. چنانچه حضرت آیت الله مجتبی تهرانی شاگرد حضرت امام خمینی(ره)، در کتاب سلوک عاشورایی جلد دوم که به امر به معروف اختصاص دارد، بیان می‌دارد این اثرگذاری گاه در زمان دیگری و یا روی اشخاص دیگری صورت می‌گیرد و همین مقدار اثر گذاری سبب وجوب امر به معروف می‌شود. به عنوان نمونه قیام حسینی اگر چه در زمان خود و بر روی افراد حاضر در سپاه یزید اثر نداشت اما در زمان‌های آینده و بر روی افراد بسیاری در تاریخ اثر گذاشت و لذا این امر سبب وجوب قیام حسینی به واسطه امر به معروف شد. از این رو شایسته است آقای میبدی در وهله اول معنای خود از اثرپذیری را توضیح دهد و سپس شیوه آمارگیری خود در مورد بی‌ اثر بودن این طرح را بیان کنند.

3- کلام ایشان نشان می‌دهد که ایشان هم برای برقراری هنجار در کشور راهی ندارند و ساده‌ترین راه که تعطیلی گشت ارشاد است را پیشنهاد کرده و نام ٱن را بهترین راه گذاشته است!

میبدی در ادامه بیان داشته است: «اگر توریست و سرمایه‌گذار خارجی بخواهد به ایران سفر داشته باشد و این اخبار را بشنود، دیگر احساس امنیت نمی‌کند و قطعا به ایران سفر نمی‌کند.»

اولا این طرح نامحسوس ربطی به گردشگران ندارند و هدفش برخورد با بی‌حجابان و هنجار شکنان علنی و مزاحمین نوامیس مردم است. یقینا اگر توریستی به نحو درست بشنود که در ایران چگونه امنیتش تامین می‌شود اتفاقا برای ورود به ایران رغبت هم پیدا می‌کند. اما اگر در کشور برخی همچون آقای میبدی و هم‌فکران ایشان تصویری نادرست و حتی معکوس از این طرح ارائه دهند و مدام بنویسند و بگویند و سیاسی با آن برخورد کنند گردشگران وحشت خواهند کرد! از این رو شایسته است ایشان به جای سیاه‌نمایی، تبیین صحیح گشت اخلاقی را بشنود و بفهمد و آنگاه در مورد آن لب به سخن گشاید. ضمن آنکه آیا فرهنگ کشور مهم است و اولویت بیشتری دارد و یا گردشگری؟

میبدی در آخر تصریح کرده است: «حل این مشکلات باید از طریق مسائل اقتصادی باشد. جوانی که کاری برایش نیست امیدی در آتیه برایش نیست، نمی‌شود انتظار داشت در خیابان هرچه را ما می‌گوییم گوش کند». مشخص نیست این کلام آقای میبدی چه ارتباطی با بحث دارد؟ یقینا مشکلات اجتماعی علل و ریشه‌های گوناگون دارند و این به این معنا نیست که چون به علت آن نپرداختیم کلا باید کار را تعطیل نمود.

مثلا اعتیاد ریشه در چندین عامل دارد حال چون مسئولین به عوامل آن توجه ندارند فعلا نیروهای انتظامی دست روی دست بگذارند تا مسئولین برای رفع عوامل اصلی آن اقدام کنند؟ بله یکی از راه‌های حل این گونه مشکلات حل مشکل اقتصادی است و نه همه آن و نمی‌توان چون فعلا در اقتصاد و فرهنگ کوتاهی می‌شود برخورد انتظامی با جرائم تعطیل نمود.

به نظر می‌رسد آقای میبدی هم مانند دولت بهترین راه‌ها برای از بین بردن مشکلات تعطیل و تعلیق می‌داند و به عنوان یک روحانی راهکار دیگری برای این امر ندارد!

انتهای پیام/‌

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات