تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۹۰۲۲۶

بازارگرمی تندروها با پخش شایعات یخ!

پایگاه بصیرت / مطهره شفیعی
(روزنامه آرمان - 1394/09/18 - شماره 2922 - صفحه 2)

اصلاح‌طلبان و اعتدال‌طلبان دو گروهی هستند که مصالح کشور را به عنوان اولویت نخست در دستورکار دارند و منافع حزبی وجناحی در رده‌های بعدی اهمیت برای آنها قرار دارد. این شباهت‌ها سبب شد که در زمان تصمیم‌گیری گروه‌ها برای تعیین استراتژی شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، به هم بپیوندند و همکاری مشترکی برای به کرسی نشاندن رئیس‌جمهوری معتدل آغاز کنند که در نهایت به حمایت از حسن روحانی رسیدند. این موضوع به اندازه‌ای برای منافع ملی دارای اهمیت بود که دکتر عارف که کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم معرفی شده بود از گردونه انتخابات کنار کشید و رای خود را به نام روحانی به صندوق انداخت.

پربیراه نیست اگر گفته شود حتی یک نفر از رای دهندگان به روحانی اطلاع نداشتند که مشی او اصلاح‌طلبی نیست و عضو جامعه روحانیتی است که به عنوان یک تشکل اصولگرا شناخته می‌شود . برای هر دو گروه درانتخابات ریاست جمهوری اصلاح‌طلبی و اصولگرایی بی‌معنا شده بود و هدف آنها نشستن لبخند رضایت بر لب ملت بود که با تدبیرشان مبنی بر ائتلاف در حمایت از روحانی به آن دست یافتند اما این اتفاق برای همه شیرین نبود و شاید بتوان گفت برای برخی حتی مزه گس و تلخی داشت چون کرسی‌هایی که هشت‌سال در اختیار همطیفانشان بود را از دست رفته می‌دیدند و در سپهر سیاسی ایران جایگاهی برای آنها که تندروی ویژگی بارزشان شده بود نه تنها درنظر گرفته نشده بود بلکه با برنامه‌های رئیس‌جمهور میانه‌رو که از جمله آن بسط آرامش در کشور بود، پست‌های اجرایی از تندروها پس گرفته و به میانه‌روهاسپرده شد.

این طیف که خود را بازنده رقابت می‌دید اما بیش از یک سال در کما رفت و یک سال هم برای برهم زدن ساخته‌های اعتدال‌طلبان برنامه‌ریزی کرد که یک بازی جدید آنها به تازگی آغاز شده است و آن هم القای دلسردشدن اصلاح‌طلبان و اعتدال‌طلبان از روحانی است و اینکه او اولین رئیس جمهوری خواهد بود که حضور چهارساله در پاستور دارد!

به روحانی رای می‌دهیم

در این راستا دیروز یکی از خبرگزاری‌های اصولگرا گفت وگویی را با آیت‌ا...سیدحسن موسوی تبریزی منتشر و تیتر زد: «احتمال عدم‌حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی در انتخابات۹۶ وجود دارد»! این تیتر در نگاه اول این معنا را به ذهن متبادر می‌کرد که این عضو باسابقه دنیای سیاست به نوعی نارضایتی خود از عملکرد رئیس دولت تدبیر و امید را بیان کرده یا با این جمله درصدد است به روحانی بگوید که در امور دولت، دقت بیشتری داشت باشد.

البته باتوجه به نزدیکی میانه‌روها با اصلاح‌طلبان بعید بود که او بخواهد انتقاد خود را از طریق رسانه‌ای که رابطه خوبی با دولت و اصلاحات ندارد مشخص کند بنابراین تماسی با آیت‌ا... سیدحسین موسوی تبریزی گرفته شد و او پس از اطلاع از آنچه در این خبرگزاری منتشر شده است؛ با تعجب به «آرمان» گفت: «این حرفها که منتشر شده از کیست؟ من که چنین حرفی به آنها نزدم. چرا باید از الان بگویم که به آقای روحانی رای نمی دهیم! من این حرف را نزدم. هنوز معلوم نیست در سال ۹۶ چه اتفاقی خواهد افتاد و چه کسی کاندیدا خواهد شد که بگویم از روحانی حمایت می‌کنیم یا نمی‌کنیم. این حرف من نیست که منتشر شده است. من هیچ وقت نمی‌گویم به روحانی رای نمی‌دهیم.»

مصاحبه را ضبط کردم؛ تکذیب می کنم

بخش بعدی آنچه به عنوان گفت‌وگو با آیت‌ا... موسوی‌تبریزی در رسانه اصولگرا منتشر شده بود این بود که؛ «اصلا دولت با اصلاح‌طلبان ائتلاف ندارد. بیشتر اعضای دولت غیراصلاح‌طلب هستند، ان‌شاءا... که اصلاح‌طلب واقعی هستند، منظور من اصلاح‌طلب اصطلاحی مثلا این حزب و آن حزب است. دولت، اصلا جزو جبهه اصلاح‌طلب نیست. بهترین و نزدیک‌ترین‌ها به دولت جزو جبهه اصلاحات نیستند. خودشان یا گروه دارند یا ندارند. در حال حاضر آقای نوبخت به‌عنوان سخنگوی دولت از گروه اصلاح‌طلب نیست یا آقای نهاوندیان جزو طیف اصولگرایان محسوب می‌شود. میان وزرا نیز در خاطر ندارم وزیری جزو اصلاح‌طلبان باشد.» آیت‌ا... موسوی تبریزی پس از اطلاع از آنچه منتشر شده است؛ خنده‌ای کرد و گفت: «من هم این مصاحبه را ضبط کرده‌ام و می‌توانم بگذارم که گوش کنید چون من نگفتم میان اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها و حامیان دولت فاصله وجود دارد. منظورشان از این فاصله چیست و اصلا چرا باید این حرف را زده باشم؟»

نکته جالب اینجاست که ظاهرا القای چهارساله بودن دولت روحانی برنامه‌ای است که به تمام رسانه‌های مخالف دولت ارائه شده است چنانکه چندی پیش یک سایت اصولگرا بخشی از مصاحبه ابراهیم اصغرزاده با آرمان را منتشر کرد که در آن آمده بود: «اگر آقای روحانی از این فرصت استفاده نکند و نیروهای اصلاح‌طلبی که از وی حمایت می‌کنند را نادیده بگیرد یکی از بهترین فرصت‌های تاریخ بعد از انقلاب را از دست داده است. حمایت هاشمی و رئیس دولت اصلاحات از روحانی باعث شده که کفه ترازوی سیاست امروز ایران به سود روحانی سنگینی کند.

این وضعیت به آقای روحانی اجازه می‌دهد که چانه‌زنی در بالا را انجام دهد. این دو شخصیت محصول رویکردهای اجتماعی حامی خود هستند. آقای روحانی هم باید بداند که اگر بخواهد می‌تواند یک رئیس‌جمهور تأثیرگذار در تاریخ انقلاب باشد. فرصت حمایت گروه‌های اجتماعی از دولت آقای روحانی نباید به تهدید تبدیل شود.» و از این چند خط نتیجه گرفته بود که اصلاح‌طلبان از روحانی دلسرد شده و دیگر به او رای نخواهند داد اما این ادعا، خیالی باطل است چرا که ابراهیم اصغرزاده از جمله حامیان دوآتشه روحانی است و آنچه بیان کرده از باب توصیه دوستانه است که نشانی از دلسردی ندارد.

باز هم تیر تندروها به سنگ خورد

اصلاح‌طلبان همه بر یک موضوع متفق‌القولند و آن اینکه اصلاحات به دنبال منافع ملت است و در انتخابات سال۹۲ هم نشان داد این مسیر را با قدرت طی می‌کند حتی اگر لازم باشد از کاندیدای غیراصلاح‌طلب حمایت کنند. آرمان از آیت‌ا... موسوی تبریزی سوال کرد که همراهی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌طلبان را چطور ارزیابی می‌کنید که او پاسخ داد: «در انتخابات۹۲ این دو گروه با هم خوب کار کردند و نتیجه خوبی گرفتند و اگر این همکاری به شکل خوب ادامه داشته باشد می‌تواند برای هر دو جریان مفید باشد.» و در پاسخ به اینکه در انتخابات مجلس هم شاهد این ائتلاف خواهیم بود، اظهار کرد: «بستگی به شرایط دارد و ارزیابی طرفین از همکاری با یکدیگر که در این مورد نمی‌توان پیش‌بینی کرد.» تکذیب آنچه به نام آیت‌ا... موسوی تبریزی در رسانه‌ مخالف دولت منتشر شده بود پرده از پروژه جدید تندروها برداشت و آنها باید بار دیگر به اتاق فکر بروند و پروژه جدیدی تعریف کنند.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/136758

ش.د9404731

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات