تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۹۰۸۲۸

ترور سردار اسراي لبنان؛ حزب الله چگونه پاسخ مي‌دهد؟ (بخش اول)

(روزنامه اطلاعات ـ 1394/10/03 ـ شماره 26334 ـ صفحه 12)

سرويس خارجي: نويسنده و روزنامه نگار سرشناس عرب تأکيد کرد، ترسي که اکنون به دليل انتظار در دل صهيونيستها افتاده است، بسيار دردناکتر از خود انتقام است.عبدالباري عطوان در مطلبي در روزنامه رأي‌اليوم درباره پاسخ حزب الله لبنان به رژيم صهيونيستي در پي ترور شهيد سمير قنطار نوشت،انتقام حزب‌الله حتمي است و اسرائيل هزينه سنگيني را خواهد پرداخت؛ پاسخ حزب‌الله تکان دهنده و بزرگ و سريعتر از آن چيزي خواهد بود که بسياري تصور مي‌کنند.

سيد حسن نصرالله رهبر مقاومت لبنان يک سال قبل وعده داد که جبهه جولان را مي گشايد، و فکر نمي کنيم که اين تيم از فرماندهان ارشد لبناني براي تفريح در آنجا بودند؛ بلکه آنان در حال آماده سازي اين جبهه به عنوان نقطه‌اي براي عمليات بودند، مانند آنچه که در جنوب لبنان و غزه روي داد؛ شايد شاهد آن باشيم که اين جبهه تقريبا فراموش شده شعله ور شود؛ آن هم به صورتيکه که حتي به ذهن اسرائيلي ها و همپيمانان آن نخواهد رسيد. اسرائيل از هر زمان ديگري نگرانتر است، زيرا زمان و نوع سلاح مورد استفاده در پاسخ به اين جنايت را نمي‌داند؟ آيا از جنوب لبنان صورت مي‌گيرد يا از بلندي‌هاي جولان اشغالي يا خارج از فلسطين؟ اين عمليات چگونه صورت خواهد گرفت، با موشک‌ها يا پهپادهاي "ايوب" يا بمب‌هاي کاشته شده در مرزهاي شبعا يا تونل‌هاي سري مرزي مانند آن کاري که نيروهاي مقاومت غزه انجام دادند؟ترسي که اکنون به دليل انتظار در دل اسرائيل افتاده است، بسيار دردناکتر از خود انتقام است؛ هنگامي که ژنرال محمدعلي جعفري فرمانده کل سپاه مي گويد اسرائيل بايد منتظر صاعقه‌اي ويرانگر باشد و سپاه به حمايت گسترده از مبارزان و مجاهدان در منطقه تا پاک شدن جرثومه فساد از جغرافياي سياسي منطقه ادامه مي دهد، اسرائيل حق دارد که در ترس و نگراني باشد.

اظهارات يک مسئول اسرائيلي که گفته بود، ما قصد ترور ژنرال الله دادي را نداشتيم و فکر مي کرديم که سرنشينان دو خودرو گروهي از مبارزان عادي حزب الله هستند، بيانگر اين مسأله است که اين رژيم از دست زدن به اين جنايت پشيمان شده است.انتظار براي اجراي حکم اعدام از خود اعدام ترسناکتر است؛ ايستادن در برابر چوبه دار .. به ويژه آنکه اين انتظار طولاني شود.. فرد مجرم نمي‌داند که چه زماني او را براي ايستادن در برار جلاد بيدار مي کنند . اين همان وضعيتي است که اسرائيل در آن قرار گرفته است.همانطور که گفتم، مشکل از نظر اسرائيلي ها اين است که احتمالات براي نحوه انتقام گرفتن زياد است؛ اما بارزترين آنها احتمال وجود تونل‌هايي سري زير مرزهاي لبنان است.من دو سال قبل از موزه مقاومت و جنگ سال 2006 در مليتا در جنوب لبنان ديدن کردم و نمونه اي از اين تونل‌هاي مقاومت را ديدم. همچنين مقبره تانک‌هاي مرکاوا را که افتخار صنايع نظامي اسرائيل است، مشاهده کردم.

در جريان تجاوز اخير اسرائيل به غزه اين تونل‌هاي مقاومت را به ياد آوردم؛ هنگامي که مردان قسام شاخه نظامي جنبش حماس از زير زمين و وسط يک پايگاه نظامي اسرائيلي خارج شدند و همه کساني را که در آن بودند از پا درآورده و کل عمليات را تصوير برداري کردند و پس از غنيمت گرفتن سلاح‌ها، سالم به پايگاهشان بازگشتند.اگر اين دستاورد شاگردان بود، پس دستاورد اساتيدي که به مردان حماس ساختن اين تونل‌ها را آموخته‌اند چه خواهد بود.اسرائيل روزهاي دشوار و پرخطري را در پيش رو دارد، سران اين رژيم ابتکار عمل را در دست ندارند.نخستين ضربه در جنگ‌ها تعيين کننده نيست ، درست مانند آنچه که در جنگ ژوئيه 1967 و سال 1973 روي داد. همچنين کساني که اکنون مقابل اسرائيل ايستاده اند، به دنبال شهادتند و از آمادگي و سلاح بيشتري برخوردار هستند.

از طرفي،زماني که جنگنده‌ها و موشک‌هاي رژيم صهيونيستي بيش از شش بار براي ترور سمير قنطار تلاش کردند و نهايتا بار هفتم موفق شدند اين بيانگر دو مساله اساسي است: يکي اينکه اين شهيد خطر بزرگي عليه طرح اسرائيلي بوده و دوم اينکه به رغم بالا گرفتن روند عادي سازي روابط، تنش‌هاي خونين، فتنه‌هاي طايفه‌اي و نژادي، مداخله‌هاي نظامي خارجي و متوسل شدن برخي از اعراب به اسرائيل به عنوان همپيمان، مقاومت عربي و اسلامي عليه اين طرح همچنان ادامه دارد و شدت گرفته است.

عبدالباري عطوان، سردبير روزنامه مستقل رأي اليوم در گزارشي درباره ترور سمير قنطار، از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان در سوريه نوشت،سمير قنطار زماني که به صف مقاومت فلسطين پيوست در حالي که سنش 17 سال بيشتر نبود به دنبال شهادت بود اما نزديک به 37 سال اين شهادت به تاخير افتاد؛ سي و هفت سالي که 30 سالش را در اسارت به سر برد و هفت سال باقيمانده را نيز براي انقلاب در جبهه بلندي‌هاي اشغالي جولان سوريه و برافروختن شعله مقاومت در آنجا سپري کرد. مبالغه نمي‌کنيم اگر بگوييم که دانش آموزانش يا به بياني بهتر مردانش مسير وي را ادامه خواهند داد و بسياري به آکادمي وي مي‌پيوندند.

سه سال پيش بود که براي نخستين بار سمير قنطار را در يکي از رستوران‌هاي ساحلي بيروت ديدم. آن زمان من به دعوت همکار و دوستم غسان بن جدو در آنجا حضور داشتم و پس از مشارکتم در بخشي از برنامه مشهور "بحث آزاد" در شبکه الجزيره وي را ديدم. در بين شرکت کنندگان همسر بزرگوار سمير قنطار نيز حضور داشت؛ زني که پس از آزادي سمير قنطار از زندان‌هاي اسرائيل با وي ازدواج کرد و سيد حسن نصرالله، دبيرکل حزب الله لبنان نيز در مراسم ازدواج آن‌ها حضور داشت. کسي در گوش من آرام گفت که سمير قنطار درجه والايي در صف مقاومت دارد و اجراي طرح بزرگي را برعهده گرفته است.من از حرف‌هاي سمير قنطار که در طول ديدار لبخند از روي لبانش رخت بر نمي‌بست غافلگير شدم. زماني که گفت مقاومت هرگز منتظر حمله اسرائيل نمي‌ماند بلکه زمام امور را به دست خواهد گرفت و خاک غصب شده را آزاد خواهد کرد.

خيلي متواضع بود و به هيچ وجه نمي‌گفت من فلان کار را کردم. در طول زمان ديدارمان حسرت مي‌خورد که در بين شهدايي نيست که دست به عمليات عليه اسرائيلي‌ها زده‌اند. قنطار چندين بار طي اين ديدار گفت که به سرزمين فلسطين بازخواهد گشت؛ سرزميني که عاشق آن بوده است. اين شهادت مستحق وي و تاريخ طولاني مقاومتش است. وي استحقاق اين شهادت را داشت چراکه براي تبديل جولان به گورستان متجاوزان و اشغالگران تلاش مي‌کرد و تلاشش براي تحقق اين هدف همواره در سکوت انجام مي‌شد.شايد اسرائيلي‌ها در ترور قنطار موفق شده باشند اما بهاي سنگيني را براي اين ماجراجويي حساب نشده خواهند پرداخت چراکه هيچ گريزي از انتقام نيست هرچه ميزان شهادت بيشتر شود ميزان انتقام آن نيز بيشتر خواهد شد. ما در طول سال‌ها و ماه‌هاي گذشته اين را تجربه کرده‌ايم. مرداني هستند که اگر وعده بدهند عمل مي‌کنند و اگر به انتقام تهديد کردند آن را اجرا مي‌کنند.زمان اين ترور که چند ساعت پس از صدور قطعنامه شوراي امنيت درباره حل سياسي بحران سوريه بود سيلي به ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه و موفقيتش در تحميل شروطش بر همگان بود.من به کساني که در شبکه‌هاي اجتماعي درباره اينکه موشک‌هاي پيشرفته روسيه از نوع اس 400 و اس 300 کجا مي‌روند و چرا جنگنده‌هاي اسرائيلي را هدف قرار نمي‌دهند که اين عمليات ترور را انجام دادند، حق مي‌دهم. آن‌ها حق دارند چنين انتقاداتي بکنند.

بسياري و از جمله خود من تصور مي‌کرديم که موشک‌هاي روسيه نقطه تحول استراتژيکي در تغيير معادله در منطقه باشد و به حملات و نقض‌ حريم هوايي سوريه توسط اسرائيل پايان بدهد.من اميدوارم که اوضاع اينگونه پيش نرود و روسيه واکنش سختي عليه اين اقدام تحريک‌آميز اسرائيل که مي‌خواهد پيروزي بزرگ روسيه در شوراي امنيت و قطعنامه آن درباره سوريه را از بين ببرد، نشان دهد. بايد پيش از آنکه عليه روسيه به خاطر عدم واکنش به اين اقدام اسرائيل شتابزده حکم صادر کنيم کمي درنگ کنيم.مساله‌اي که به خوبي روشن است اين است که يک نقض امنيتي از سوي اسرائيل عليه وحدت مقاومت صورت گرفته است؛ مقاومتي که شهيد قنطار براي آزادي جولان رهبري آن را برعهده داشت. اين نفوذ امنيتي اسرائيلي‌ها را به اطلاعات کاملي درباره تحرکات، مقر اقامت و ساختمان‌هايي رساند که شهيد قنطار در آنجا تردد داشت مثل نفوذ مشابهي که درباره تحرکات شهيد عماد مغنيه در دمشق صورت گرفت؛ مساله‌اي که يک تحقيق جدي براي شناختن چگونگي رخ دادن چنين نفوذهايي را مي‌طلبد.

ما به دنبال بحث و جدل درباره تبرئه روس‌ها و سامانه موشکي پيشرفته آن‌ها و کوتاهي‌شان در مقابله با جنگنده‌هاي اسرائيلي نيستيم که مي‌گويند جنگنده‌اي که عمليات ترور را انجام داده موشک خود را زماني که بر فراز جولان بوده شليک کرده و حريم هوايي سوريه را نقض نکرده است. مساله مهم اين است که عمليات ترور روي خاک سوريه و در منطقه جرمانه در نزديک دمشق انجام شده و اجراي اين عمليات اهانتي اول به سوريه و بعد به روسيه است. هيچ توجيهي هم در اين باره قابل قبول نيست.ما معتقديم اين ضرب المثل مشهور عربي در اينجا صدق مي‌کند که خير از دل شر بيرون مي‌آيد. شايد اين شهادت بزرگ براي مردي بزرگ که امت و عقايدش و فلسطين را دوست داشت بسياري از سياست‌هاي کنوني به ويژه سياست روسيه را در قبال اسرائيل تغيير دهد و تل‌آويو درسي فراموش نشدني بگيرد همانطور که درسي فراموش نشدني از شکست بزرگش در جنگ 2006 و تمامي جنگ‌هايش در نوار غزه گرفت.اسرائيل با روزهاي سختي مواجه خواهد شد و در نهايت بزرگترين بازنده خواهد بود. در حال حاضر نيز در يک وضعيت امن دروغين به سر مي‌برد و در انتظار طوفاني است که هر لحظه در حال جمع آوري قدرت خود است. سرسختي اسرائيل عليه مقاومت ضعيف است و عمرش به پايان خود نزديک مي‌شود. آنچه که در سوريه و منطقه رخ مي‌دهد دير يا زود مثل سيل دامن اسرائيل را خواهد گرفت. ايام بين ما داوري خواهد کرد.

در همين حال،خوشحالي صهيونيست ها از ترور سمير قنطار طولاني نخواهد بود زيرا آن ها بهاي سنگيني براي اين اقدام خواهند پرداخت.روزنامه السفير چاپ لبنان نوشت، خوشحالي اسرائيلي ها از ترور سمير قنطار، سردار اسيران لبناني طولي نخواهد کشيد. آنها تصور مي کنند که اين پرونده را بسته اند اما پس از سخنراني سيد حسن نصرالله دبيرکل حزب الله لبنان اسرائيلي ها متوجه شدند که فاکتور جديدي هست که بايد بهاي آن را بپردازند، بهاي آن نيز سنگين خواهد بود.در اين حال نيروهاي مقاومت مي دانند که اسرائيلي ها از ژوئيه 2006 و بلکه از زمان آزادسازي در سال 2000 سعي دارند با ايجاد درگيري شرايطي ايجاد کنند تا در ميدان نبرد و در زمينه هاي اطلاعاتي و امنيتي «دست برتر» را داشته باشند اما حزب الله آن ها را با اقدامي که فکرش را هم نمي کنند، غافلگير مي کند. ترور سمير قنطار از سوي اسرائيلي ها نه براي خود شهيد و نه مقاومت و نه خانواده اش غيرمنتظره نبود. او همواره مي گفت که باور کنيد به اينجا بازنگشته ام جز براي اينکه به فلسطين بازگردم. بازگشتم تا بازگردم.زندگي سمير قنطار در اسارت و آزادي سرشار از مقاومت بود از نخستين عمليات او در نهاريا گرفته تا اسارت طولاني (حدود 30 سال) و آزادي و پيوستن دوباره به صفوف مقاومت و در نهايت هم به شهادت رسيد.وي در سال 1978 ميلادي طي يك عمليات ضد صهيونيستي در شهر صهيونيست نشين «نهاريا» به اسارت در آمد و حدود 30 سال بعد در سال 2008 آزاد شد و در لبنان «سردار اسرا» لقب گرفت.سمير قنطار در تاريخ 22 آوريل 1979 در حالي كه تنها 16 سال داشت به همراه سه تن از اعضاي گروه فلسطيني «جبهه خلق براي آزادي فلسطين» به نام‌هاي عبدالمجيد أصلان، مهنا المؤيد و احمد الأبرص به شمال اراضي اشغالي نفوذ كردند و به محل اقامت يك صهيونيست به نام هاران در شهر نهاريا يورش بردند و در اقدامي متهورانه او را ربودند.در همين زمان با نيروهاي پليس مواجه و با آنان درگير شدند كه در جريان اين درگيري يكي از نيروهاي پليس رژيم صهيونيستي كشته شد.

در اين درگيري دو تن از همراهان قنطار يعني اصلان و مؤيد شهيد شدند اما خود وي و احمد أبرص از سوي نيروهاي پليس رژيم صهيونيستي دستگير شدند.روزنامه السفير چاپ لبنان در ادامه اين مطلب درباره حمله هوايي به محل اقامت سمير قنطار، خاطرنشان کرد، دو جنگنده اف 15 اسرائيل از دور ساختماني را در جنوب منطقه جرمانا در حومه دمشق پايتخت سوريه بمباران کردند. اين دو جنگنده از پايگاه هتساريم در جنوب فلسطين اشغالي به سمت شمال به پرواز در آمدند سپس بدون عبور از خط آتش بس در جولان چهار بمب هوشمند اسپايس 2000 به اين ساختمان شليک کردند.از زير آوار اين ساختمان پيکرهاي شهيد سمير قنطار «فرمانده کميته هاي مردمي در جولان آزاد شده» و دو شهيد ديگر به نام‌هاي محمد نعسو و فرحلان شعلان بيرون کشيده شد اما 20 نفر ديگر از ساکنان اين ساختمان زخمي شدند.پيش از اين در تابستان گذشته نخستين تحرکات رژيم صهيونيستي براي ترور سمير قنطار با شکست مواجه شد. در اين عمليات بالگرد اسرائيلي کارواني را در ورودي منطقه «حضر» هدف قرار داد. آن ها گمان مي کردند سمير قنطار در اين کاروان است. در اين حمله سه نفر از نيروهاي مقاومت شهيد شدند و اسرائيل به سرعت اعلام کرد که قنطار کشته شده است اما طولي نکشيد که اين خبر تکذيب شد.به احتمال زياد، آمريکايي ها با اسرائيلي ها در زمينه سازي براي عمليات ترور سمير قنطار در منطقه جرمانا همکاري کرده اند. واشنگتن هشتم سپتامبر گذشته سمير قنطار را در فهرست تروريست هاي تحت تعقيب قرار داد و با اين کار براي رژيم صهيونيستي پوششي اضافي در خصوص ترور او فراهم کرد پوششي که اين رژيم نيازي به آن ندارد.

از ديگر سو،مدير مرکز مطالعات عربي و بين‌الملل لبنان با بيان اينکه «سمير قنطار» با شهادتش، راه جديدي براي رزمندگان مقاومت ترسيم کرد، يادآور شد پاسخ مقاومت اسلامي به اين جنايت اسرائيل قطعي است.«غالب قنديل» مدير مرکز مطالعات عربي و بين‌الملل لبنان با اشاره به شهادت «سمير قنطار» از رهبران مقاومت اسلامي لبنان در حمله موشکي رژيم صهيونيستي به سوريه تاکيد کرد که رژيم صهيونيستي تاوان اين ماجراجويي را خواهد پرداخت.وي شهيد سمير قنطار را يکي از برجسته‌ترين فرماندهان مقاومت اسلامي در رويارويي با توطئه‌هاي دشمنان خواند و گفت: بدون ترديد امروزه مقاومت به يک عامل اساسي در رويارويي با ائتلاف استعماري صهيونيستي و در دفاع از سوريه، فلسطين و منطقه خاورميانه تبديل شده است و بر کسي پوشيده نيست که قنطار از مدت‌ها پيش نه تنها در دمشق بلکه در مناطق مختلف سوريه حضوري فعال داشت.مدير مرکز مطالعات عربي و بين‌الملل لبنان افزود، ‌قنطار پس از آزادي از زندان‌ رژيم صهيونيستي در پي پيروزي حزب‌الله در جنگ 33 روزه، به صفوف رزمندگان مقاومت اسلامي در رويارويي با دشمن صهيونيستي بازگشت و طي ماه‌هاي گذشته گزارش‌ها و اطلاعات مختلفي درباره نقش برجسته سمير قنطار در نبرد با گروه‌هاي مسلح مورد حمايت اسرائيل در سوريه منتشر شده است.وي با اشاره به حمايت‌هاي دشمن صهيونيستي از تروريست‌هاي مستقر در منطقه «جولان» سوريه، گفت: اسرائيل همه نمادهاي مقاومت که در مبارزه با صهيونيست‌ها و مزدورانشان نقشي ايفا مي کنند را هدف قرار مي‌دهد و براي همين است که مواضع ارتش سوريه را با هدف حمايت و پشتيباني از گروهک‌هاي مسلح هدف قرار داده است.

قنديل با اشاره به حمله جنگنده‌هاي صهيونيستي به فرماندهان مقاومت اسلامي در منطقه جولان به مسافت اندکي از شهر «قنيطره»، تاکيد کرد: مطالبي که سايت‌ها و رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي اندکي پس از شهادت سمير قنطار منتشر کرده‌اند به مثابه اعلام رسمي اين حمله به رزمندگان مقاومت در حومه جنوبي دمشق است.وي تروريسم تکفيري و دشمن صهيونيستي را دو روي يک سکه خواند و تاکيد کرد ، نبرد با تروريسم تکفيري و رژيم صهيونيستي نبردي يکپارچه است زيرا گروهک‌هاي تکفيري، در راستاي خدمت به منافع اسرائيل ايفاي نقش مي‌کنند و ارتباط عملي بين اين دو، ديگر بر کسي پوشيده نيست.قنديل در پاسخ به سئوالي درباره تاثير شهادت قنطارها بر تحولات و معادلات قدرت در سوريه گفت: تجربه‌هاي تاريخي نشان داده که هر گاه خون رزمندگان مقاومت ريخته شود، اين جنبش قدرتمندتر و ريشه دارتر مي‌شود. سمير قنطار دوستان و همقطاران زيادي دارد که راهش را ادامه مي‌دهند و روند مبارزه با رژيم صهيونيستي و گروهک‌هاي تروريستي مزدور رژيم اشغالگر توسط آنها ادامه خواهد يافت. بنابراين هيچ نگراني درباره آرماني که سمير قنطار پرچم آن را برافراشته بود، وجود ندارد هر چند که نبود وي در ميان رزمندگان مقاومت به خاطر اراده و تجربه‌هاي بالايي که در جنگ با دشمن صهيونيستي داشت، مايه تاسف است.

وي با بيان اينکه قنطار با شهادتش راه جديدي را براي جوانان لبناني، سوري و فلسطيني و همچنين براي رزمندگان مقاومت در مبارزه با دشمن ترسيم کرد، يادآور شد که جنايت صهيونيست‌ها در به شهادت رساندن سمير قنطار قطعا بدون پاسخ نخواهد ماند.قنديل پيش‌بيني کرد، محور مقاومت همواره حق پاسخ به هر جنايتي را براي خود محفوظ مي‌دارد و اين پاسخ با هماهنگي بين ايران، سوريه و حزب الله لبنان و در زمان و مکان مناسب داده خواهد شد. بنابراين پاسخ مقاومت در راه است و زمان و مکانش توسط اعضاي اين محور مشخص خواهد شد. پيش از اين نيز جنايت‌هاي رژيم اشغالگر قاطعانه توسط محور مقاومت داده شدند و ضربه‌هاي سهمگيني بر پيکره اسرائيل وارد شده است. محور مقاومت بر زبان «سيد حسن نصر الله» دبير کل حزب الله لبنان چنين موضوعي را بارها تاکيد کرده است .

مدير مرکز مطالعات عربي و بين‌‌الملل لبنان در پاسخ به سئوالي مبني بر اينکه «صهيونيست‌ها چگونه توانستند در سايه حضور نيروي هوايي روسيه در سوريه، مرتکب چنين جنايتي در دمشق شوند؟» گفت: رژيم صهيونيستي از آغاز تحولات سوريه، فعاليت‌هايي نظامي در اين کشور داشته است و از طرف ديگر سامانه موشکي روسيه نيز در سواحل غربي سوريه مستقر است و تا کنون مطلبي درباره اتخاذ تدبيري براي استقرار سامانه موشکي در نزديکي دمشق منتشر نشده است و معتقدم که موضوع پدافند هوايي ودفاع هوايي از دمشق نيازمند اطلاعات بيشتري است. وي در پاسخ به سئوالي درباره شايعات برخي رسانه‌ها مبني بر وجود هماهنگي نظامي بين مسکو و تل‌آويو گفت: شايعاتي که منتشر شده درباره هماهنگي صرفا براي جلوگيري از درگيري ناخواسته بين دو طرف است و هيچ مطلبي درباره هماهنگي در راستاي هدف قرار دادن امنيت يا مراکز سوريه منتشر نشده است و معتقدم که چنين موضوعي به هيچ روي وارد نيست.قنديل همچنين به سفر اخير «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيوينستي به مسکو اشاره و تاکيد کرد، در آن سفر بر سر جلوگيري از هر گونه درگيري و تنش بين دو طرف توافق شده است. همه مي‌دانيم که روسيه با اسرائيل رابطه دارد ولي از طرح‌هاي زياده خواهانه آن رژيم حمايت نمي‌کند.

در همين حال، برخي گزارش‌هاي خبري حاکي است که هنوز روشن نيست که رژيم صهيونيستي چطور اين حمله را انجام داده. آيا با جنگنده بوده است يا خير اما برخي منابع آگاه مي‌گويند که اسرائيل بدون ورود به حريم هوايي سوريه و از فضاي جولان اشغالي و با موشک هدايت شونده از يک جنگنده محل استقرار قنطار را هدف گرفته است.          ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2015\12\12-23\20-28-46.htm&storytitle=%CA%D1%E6%D1%20%D3%D1%CF%C7%D1%20%C7%D3%D1%C7%ED%20%E1%C8%E4%C7%E4%BA%20%CD%D2%C8%20%C7%E1%E1%E5%20%8D%90%E6%E4%E5%20%81%C7%D3%CE%20%E3%ED%9D%CF%E5%CF%BF

ش.د9405001

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات