تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۹۰۸۵۱
مديريت لاريجاني را قبول دارم

شيخ قدرت‌الله عليخاني: احمدي‌نژاد ديگر تمام شد

(روزنامه آرمان - 1394/09/24 - شماره 2925 - صفحه 3)

نماينده ادوار مختلف مجلس اين روزها مشغول آماده‌سازي خود براي ورود به مجلس دهم است. شیخ قدرت‌ا... عليخاني كه از سران طيف ميانه‌رو‌هاست اعتقاد دارد مجلس دهم نه مانند مجلس ششم خواهد شد و نه مانند مجلس نهم بلكه معتقد است اكثر كرسي‌ها از سوي اعتدالیون پر مي‌شود. خبرآنلاين نوشت؛ شیخ قدرت‌ا... عليخاني گفت: بايد مجلسي داشته باشيم كه عقلاي جريانات مختلف در آن حضور داشته باشند. چرا كه رسيدگي به وضعيت اقتصاد، اشتغال و مشكلات مردم، محور اصلي امور است و پيگيري اين مسائل بايد خارج از خط و خطوط حزبي و جناحي مورد توجه باشد. ضمن اينكه داشتن برنامه و انسجام براي تحقق آن مهم است اما تا زماني كه تحزب در كشور جا نيفتد، براي حل مشكلات مردم نبايد خيلي درگير تصميم‌گيري‌هاي گروهي شد.

وی با بيان اينكه قوي‌ترين رئيس مجلس آيت‌ا... هاشمي بوده است، ادامه داد: ضمن آنكه مديريت آقاي لاريجاني را قبول دارم. دوره ششم هم در خدمت آقاي كروبي بوديم كه باصفا و دوست‌داشتني بودند. معاون پارلمانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مواجهه با اين سوال كه بخشي از اختلافات شما با برخي دوستان اصلاح‌طلبان در مجلس ششم بر سر اين بود كه عنوان مي‌كرديد اصلاح‌طلبان و مجلس اصلاح‌طلب بايد با ساير نهادها تعامل داشته باشد، اظهارکرد: مرور زمان ثابت كرد كه نياز به تعامل است. يك واقعيت را فراموش نكنيد آن هم اينكه اگر امروز همان افراد اصلاح‌طلب در مجلس باشند روش‌هاي آن دوره را در پيش نخواهند گرفت.

علیخانی درباره تكرار مجلس ششم گفت: شكل نمي‌گيرد اما مجلس اصولگرايي از جنس مجلس فعلي هم ديگر شكل نخواهد گرفت. شما هم در پرسش‌هايتان تنها به اصلاح‌طلبان ايراد نگيريد، تندروي‌ها و بي‌تدبيري‌هاي جناح مقابل را هم كه امروز اين وضع را براي كشور رقم زده، در نظر داشته باشيد. وي تاكيد كرد: آنهايي كه مي‌دانند رد صلاحيت مي‌شوند، نبايد ثبت‌نام كنند و فكر نمي‌كنم اصلاح‌طلبان اين کار را بکنند.

طيف احمدي‌نژاد چه مي‌كند؟

نماینده سابق قزوین در مجلس درباره طيف احمدي‌نژاد و جبهه پايداري هم گفت: آنها تلاش مي‌كنند حضورشان را در فضاي سياسي حفظ كنند و البته مانعي براي هيچ فرد و گروهي نيست و نبايد باشد. ممكن است از برخي شهرستان‌ها تعداد اندكي از آنها (حدود ۱۰ نفر) به مجلس بيايند. شايد برخي از آنها هم كه در حد وزير بوده‌اند نه به واسطه انتساب به احمدي‌نژاد بلكه سابقه نمايندگي در حوزه انتخابيه يا مسئوليت‌هاي عالي در دولت قبل شانس موفقيت داشته باشند. حالا هم برخي از اعضاي دولت سابق جلساتي را برگزار مي‌كنند كه آقاي تقوي محور آن است و مي‌گويند با توصيه آيت‌ا... مهدوي اين كار را مي‌كنند اما مشخص نيست كه اگر اين نقل قول درست است چرا خود آيت‌ا... مهدوي‌كني نتوانستند اين اصولگرايان را به وحدت برسانند! جالب اينكه در اين جلسات بيشتر وزراي نزديك به احمدي‌نژاد حضور دارند تا اصولگرايان اصيل.

وي در پاسخ به اينكه خود احمدي‌نژاد چطور؟ گفت: احمدي‌نژاد ديگر تمام شد. علیخانی درباره كمرنگ شدن شيخوخيت در بين اصلاح‌طلبان و بااشاره به اينكه قبلا اگر وارد فضاي انتخابات مي‌شديم يك سر ماجرا افرادي چون عبدا... نوري و موسوي خوئيني‌ها و... بودند، درباره جايگاه شيخوخيت گفت: اين چهره‌ها همچنان نفوذ خودشان را بين اصلاح‌طلبان دارند. كل جريان اصلاح‌طلبي براي آقاي موسوي خوئيني‌ها يك احترام خاصي قائل هستند. آقاي خوئيني‌ها را خيلي‌ها نمي‌شناسند، برخي هم به ايشان جفا كردند و مي‌كنند. ايشان يك انسان متعهد و متعبد است. اين دورنمايي كه برخي مخالفان درباره ايشان درست كردند جفا بود. آقاي عبدا... نوري نيز از عقلاي جريان و مورد احترام همگان است.

اختلاف اصلاح‌طلبان بر سر روش‌هاست

وي در واكنش به اينكه مدتي قبل بحث اختلاف بين شوراي مشورتي و شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان مطرح شد و بعد هم شاهد شكل‌گيري شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در جهت رفع اين اختلافات بوديم اظهار کرد: اصلاح‌طلبان اگر اختلافي با هم داشته باشند بر سر روش‌هاست. شما اينها را نشناخته‌ايد. روز آخر تصميم نهايي كه اعلام شود همه متحد و به‌خط مي‌شوند. علیخانی درباره دليل علاقه اصلاح‌طلبان به ناطق نوري و اين قسم يارگيري‌ها از بين چهره‌هاي سياسي اصولگرا توضيح داد: تا آنجا كه بنده اطلاع دارم، آقاي ناطق نوري نمي‌آيند. در حال حاضر هم معتقدم جريان آقاي لاريجاني به تفكرات آقاي ناطق‌نوري نزديك است. آقاي ناطق‌نوري هم براي لاريجاني خيلي احترام قائل است. همانطور كه در سال۸۴ لاريجاني كانديداي مورد حمايت ناطق نوري در انتخابات رياست‌جمهوري بود. همان اعتماد ديروز را امروز هم به آقاي لاريجاني دارند. امروز هم خيلي‌ها آقاي لاريجاني را تخريب مي‌كنند، اما اين تخريب‌ها او را محبوب‌تر كرده است. اتفاقي كه براي آقاي هاشمي هم افتاد و هرچه هجمه عليه ايشان كردند باعث محبوبيت بيشترشان شد. يك عده اصولگرا كه در اقليتند، امروز به آقاي لاريجاني اهانت مي‌كنند؛ در حالي كه اكثريت مراجع ايشان را قبول دارند. بنده معتقدم آقاي لاريجاني هيچ جا، خلاف نظر رهبري كاري را انجام نمي‌دهند.

معاون پارلمانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد فعاليت هاي پشت پرده ناطق نوري هم گفت: درباره انتخابات مجلس همانطور كه اخيرا آقاي لاريجاني هم اشاره كردند، ناطق نوري فعاليت‌هايي دارند. يك نكته‌اي را هم بگويم و آن اينكه در مجمع تشخيص مصلحت نظام از قديم رسم بوده كه بخشي از اعضا كه با هم حشر و نشر بيشتري دارند پس از جلسه رسمي مجمع دور هم جمع مي‌شوند. آقاي ناطق نوري به اين جمع مي‌گويد: «انجمن اسلامي مجمع.» در آستانه انتخابات گذشته در همين جمع پيشنهاد نامزدي به آقاي ناطق نوري شده و ايشان نپذيرفته بود. به آقاي روحاني پيشنهاد كردند و ايشان هم اظهار داشتند كه اگر اين جمع حمايت كند، آمادگي دارند كه نامزد شوند. وي در پاسخ به اين سوال كه چهره‌اي بين اصولگرايان هست كه بتواند نقطه پيوند و نزديكي عقلاي اصولگرا و اصلاح‌طلب شود؟

گفت: عقلايي هستند كه مي‌توانند واسطه باشند، اما متاسفانه در درون خود جريان‌هاي اصولگرا هنوز ظرفيت تعامل را پيدا نكرده‌اند و تا زمزمه تعامل با اصلاح‌طلبان مطرح مي‌شود، تندروها با فضاسازي مانع از نزديكي دو جناح مي‌شوند. علیخانی درمورد رجوع اصلاح‌طلبان به هاشمي براي انتخابات هم تصریح کرد: آقاي هاشمي، ملي فكر مي‌كنند و محدود به يك جناح خاص نيستند اما بدون شك در هيچ انتخاباتي بي‌تاثير نيستند و بي‌تفاوت هم نمي‌مانند. وي درباره اعلام كانديداتوري سيدحسن خميني براي مجلس خبرگان هم اظهار کرد: طبيعي است كه هر چهره‌اي اين آمادگي را در خود ببيند مي‌تواند وارد صحنه انتخابات شود. آيت ا... سيدحسن خميني، هرچند به واسطه جايگاهشان نزد مردم نيازي به كمك ندارند اما بنده و همه دوستان در خدمت ايشان خواهيم بود.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/137217

ش.د9404626

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات