تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۹۱۰۰۵
محمد اشرفي اصفهاني در گفت‌وگو با آرمان:

برجام تمام ‌شده؛ هياهوها جنگ زرگري است

مقدمه: حضور آيت‌ا... هاشمي ‌و همچنين حضور احتمالي سيدحسن خميني اهميت انتخابات خبرگان رهبري را بيش از گذشته كرده است. اين در حالي است كه واكنش‌ها به مساله برجام نيز همچنان در فضاي كشور وجود دارد و برخي با استفاده از كليدواژه «نفوذ» تلاش مي‌كنند اهميت برجام را تحت‌الشعاع قرار دهند. به همين دليل با حجت‌الاسلام محمد اشرفي اصفهاني فعال سياسي اصلاح‌طلب و رئيس هيات بدوي تخلفات نهاد رياست‌جمهوري درباره اين مسائل گفت‌وگو كرديم. اشرفي اصفهاني معتقد است: «پس از انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۲ و پيروزي آقاي روحاني در اين انتخابات جريان اعتدال و ميانه‌رو اهميت بيشتري نسبت به گذشته پيدا كرده است. در دو سال گذشته نيز تاحدودي عقلاي جريان‌هاي سياسي به سمت اعتدال و ميانه‌روي كشيده شده‌اند و از افراط و تفريط خودداري مي‌كنند.به نظر من حضور آيت‌ا... هاشمي ‌در انتخابات خبرگان در راستاي تحكيم و تعميق مشي اعتدالي در نهادهاي ديگر قدرت است. اگر آيت‌ا... هاشمي ‌و طيف فكري نزديك به ايشان در انتخابات خبرگان پيروز شوند گفتمان اعتدال با وضعيت بهتري به سطح افكار عمومي ‌انتقال پيدا مي‌كند». وي همچنين تصريح مي‌كند: «عده‌ای به دنبال بهانه‌جويي از دولت هستند و با استفاده از كلماتي مانند «نفوذ» تلاش مي‌كنند برجام را در بين افكار عمومي ‌به صورت منفي و خلاف واقع نشان دهند. مساله برجام تمام شده و مردم ايران از اين اتفاق خوشحال هستند. اين در حالي است كه حتي آيت‌ا... جنتي هم در نماز جمعه عنوان كردند مساله برجام تمام شده است. بنده بايد با قاطعيت به اين عده عنوان كنم مساله برجام تمام شده و مخالفان برجام آب در هاون مي‌كوبند. همه اين هياهوها جنگ زرگري است و كسي نبايد به آن اعتنا كند. بهتر است اين عده نيز با مردم همراه شوند و بيشتر از اين براي مردم و كشور مساله‌آفريني نكنند». در ادامه متن اين گفت‌وگو را با «آرمان» از نظر مي‌گذرانيد.
پایگاه بصیرت / احسان انصاري

(روزنامه آرمان – 1394/08/24 – شماره 2903 – صفحه 7)

* حضور آيت‌ا... هاشمي ‌و همچنين حضور احتمالي سيد حسن خميني در انتخابات مجلس خبرگان رهبري را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

** انتخابات مجلس خبرگان از اهميت بسيار بالايي برخودار است. اين در حالي است كه انتخابات مجلس شوراي اسلامي‌ نيز در اسفندماه هم‌زمان با انتخابات خبرگان برگزار مي‌شود و به همين دليل ما در يك مقطع بسيار مهم سياسي و اجتماعي قرار گرفته‌ايم. در نتيجه حضور شخصيت‌هاي برجسته‌اي چون آيت‌ا... هاشمي ‌تاثير بسيار زيادي بر فضاي انتخاباتي آينده خواهد گذاشت. بنده معتقدم مجلس خبرگان را نمي‌توان بدون آيت‌ا... هاشمي ‌تصور كرد، چرا كه ايشان يك استوانه بسيار مستحكم براي اين مجلس به شمار مي‌روند. براي پي بردن به حقانيت آيت‌ا... هاشمي ‌بايد به سخنان حضرت امام (ره) استناد كرد. حضرت امام (ره) بارها آيت‌ا... هاشمي ‌را مورد لطف خود قرار داده و در يك جا عنوان كردند: «نهضت زنده است چون هاشمي‌ زنده است.»

در شرايط كنوني نيز وضعيت به همين شكل است و آيت‌ا... هاشمي ‌با مشي اعتدالي خود يكي از وزنه‌هاي اساسي و مهم در راستاي عزت و سربلندي جمهوري اسلامي ‌به شمار مي‌روند. نكته ديگر اينكه حضور آيت‌ا... هاشمي ‌نشان‌دهنده اهميت انتخابات مجلس خبرگان رهبري است. وجود طيف‌هاي مختلف فكري و چندصدايي در مجلس خبرگان رهبري مي‌تواند سبب طراوت و نشاط سياسي شده و تصميم‌گيري‌ها را دقيق‌تر و عقلاني‌تر كند. پس از انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۲ و پيروزي آقاي روحاني در اين انتخابات جريان اعتدال و ميانه‌رو اهميت بيشتري نسبت به گذشته پيدا كرده است. در دو سال گذشته نيز تاحدودي عقلاي جريان‌هاي سياسي به سمت اعتدال و ميانه‌روي كشيده شده‌اند و از افراط و تفريط خودداري مي‌كنند. به نظر من حضور آيت‌ا... هاشمي ‌در انتخابات خبرگان در راستاي تحكيم و تعميق مشي اعتدالي در نهادهاي ديگر قدرت است.

اگر آيت‌ا... هاشمي ‌و طيف فكري نزديك به ايشان در انتخابات خبرگان پيروز شوند گفتمان اعتدال با وضعيت بهتري به سطح افكار عمومي ‌انتقال پيدا مي‌كند. درباره حضور احتمالي سيدحسن خميني نيز بايد عنوان كنم ايشان از شخصيت‌هاي تاثيرگذار و معتدل فضاي سياسي كشور هستند كه در سال‌هاي گذشته مواضع اعتدالي و عقلاني داشته‌اند. وجود ايشان در انتخابات مجلس خبرگان علاوه بر اينكه مي‌تواند باعث نشاط سياسي بيشتر در عرصه انتخابات شود يك برگ برنده براي نيروهاي معتدل نيز خواهد بود. دليل اين مساله نيز اين است كه حضور سيدحسن خميني در كنار آيت‌ا... هاشمي‌ و همچنين آقاي روحاني در انتخابات خبرگان سبب تجميع و تمركز نيروهاي معتدل خواهد شد و تصميم‌گيري را براي مردم راحت‌تر مي‌كند.

* ممكن است بين آيت‌ا... هاشمي، سيدحسن خميني و آقاي روحاني يك ائتلاف انتخاباتي شكل بگيرد؟

** آيت‌ا... هاشمي، آقاي روحاني و سيدحسن خميني تقريبا داراي يك ديدگاه مشترك درباره حقوق مردم، عقلانيت و اعتدال هستند. اين افراد براي رأي مردم ارزش و اعتبار قائل هستند و رأي مردم را حق‌الناس مي‌دانند. هر سه اينها ديدگاه‌هاي اعتدالي درباره دين دارند و معتقدند دين بايد در زندگي مردم به صورت كاربردي وجود داشته باشد و قرائتي سهل و آسان از دين ارائه مي‌دهند. اين افراد تلاش مي‌كنند چهره‌اي رحماني از دين به مردم معرفي كنند. نكته ديگر اينكه هر سه شخصيت نامبرده داراي محبوبيت زيادي در بين مردم هستند. مردم كشور نيز در انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۲به ديدگاه‌هاي اين افراد رأي مثبت دادند و اين ديدگاه را براي مديريت كشور مناسب‌تر تلقي كردند. به صورت طبيعي اين ديدگاه مي‌تواند در مجلس خبرگان رهبري نيز تاثيرگذار باشد و براي آينده كشور افق‌هاي جديدتري را ترسيم كند.

در شرايط كنوني مطالبات مردم بيشتر در اين نوع ديدگاه و تفكر تعريف مي‌شود و به همين دليل اين تفكر پيروز انتخابات خبرگان خواهد بود. نكته ديگر درباره مجلس خبرگان اين است كه ما نبايد مساله را بدون دليل منطقي پيچيده كنيم. در يك فضاي دموكراتيك همه جريان‌هاي سياسي بايد ديدگاه‌هاي خود را براي افكار عمومي ‌تشريح ‌كنند و سپس مردم با شنيدن همه نظرات بهترين نظر را انتخاب ‌كنند. به همين دليل تمام مسئولان برگزاري انتخابات بايد زمينه را براي برگزاري يك انتخابات برابر و سالم مهيا كنند.

نكته ديگر اينكه هم‌زماني انتخابات مجلس شوراي اسلامي ‌و انتخابات مجلس خبرگان رهبري، اهميت و جايگاه اين مجلس را بيش از هر زمان ديگري كرده است. با پيروزي آقاي روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري جريان‌هاي شكست خورده در انتخابات تلاش‌هاي گسترده‌اي را براي به دست گرفتن نهادهاي موازي دولت آغاز كرده‌اند. نكته ديگر اينكه پيروزي شكست‌خوردگان انتخابات رياست‌جمهوري در انتخابات مجلس شوراي اسلامي ‌و همچنين خبرگان رهبري مي‌تواند تاحدود زيادي التيامي ‌بر زخم‌هاي اين جريان باشد. به همين دلیل جريان سياسي معتدل بايد تلاش كنند با همه پتانسيل و امكانات خود در انتخابات مجلس خبرگان و همچنين مجلس شوراي اسلامي ‌شركت كنند.

* سير تفكرات آيت‌ا... هاشمي ‌از سال۵۷ تا ۹۴ چه مراحلي را طي كرده است؟ هاشمي ‌سال۹۴ چه تفاوتي با هاشمي ‌سال۵۷ دارد؟

** آيت‌ا... هاشمي ‌همواره از تاثيرگذاري بسيار زيادي در فضاي سياسي و افكار عمومي‌ برخوردار هستند. اين وضعيت با تغيير دولت و رئيس‌جمهور نيز تغيير نمي‌كند و ما مشاهده مي‌كنيم كه جايگاه آيت‌ا... هاشمي ‌پس از پايان همه دولت‌ها يك جايگاه ثابت و مشخص بوده و هيچ‌گاه دچار خدشه نشده است. بنده يك جمله از آيت‌ا... مقتدايي درباره جايگاه آيت‌ا... هاشمي‌ در مجلس خبرگان نقل مي‌كنم.

ايشان يك بار به من گفتند: «در زماني كه آيت‌ا... مشكيني در قيد حيات بودند و رياست مجلس خبرگان را برعهده داشتند عملا آيت‌ا... هاشمي‌ رئيس مجلس بودند و اغلب تصميمات مهم مجلس با مديريت و مشورت ايشان صورت مي‌گرفت». بنده از سال۱۳۴۱در فضاي سياسي كشور حضور داشتم و فعاليت سياسي مي‌كردم. در نتيجه به خوبي از سابقه و رويكرد شخصيت‌هاي سياسي آگاهي دارم و تحليل مناسبي از نوع تفكرات آنها دارم. به همين دليل درباره آيت‌ا... هاشمي ‌بايد عنوان كنم ايشان چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامي‌ داراي تفكرات اعتدالي و عقلاني بوده‌اند و همواره با افراط و تفريط مخالف بوده و با آن مبارزه مي‌كردند.

حضرت امام (ره) به همين دليل به ايشان اعتماد داشتند و در بحران‌هاي سرنوشت‌ساز از آيت‌ا... هاشمي‌ استفاده مي‌كردند. در سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب نيز آيت‌ا... هاشمي ‌همچنان رويكرد عقلاني و اعتدالي خود را اعمال مي‌كردند و اجازه نمي‌دادند ساحت مقدس نظام جمهوري اسلامي‌ايران مورد هجمه افراط‌گرايان و تفريط‌گرايان قرار بگيرد. بنده در ساليان گذشته يعني از ابتداي انقلاب تا امروز چند خصوصيت بارز را در آيت‌ا... هاشمي‌ مشاهده كردم. نخستين خصوصيت ايشان اين است كه همواره به دنبال ايده‌هاي نو و افكار جديد هستند و تلاش مي‌كنند مواضعي اتخاذ كنند كه با مقتضيات زمان سازگاري داشته باشد. همين خصوصيت ايشان هم بوده كه جريان‌هاي سياسي را در مقاطعي به ايشان نزديك يا دور كرده است. آيت‌ا... هاشمي ‌هر زمان كه احساس كنند بايد به شيوه‌اي متفاوت رفتار كند و موضع جديدي بگيرد بدون هيچ مصلحتي اين كار را انجام داده‌اند.

خصوصيت ديگر ايشان آينده‌نگري و دورانديشي است. مواضع ايشان در تاريخ انقلاب نشان مي‌دهد كه سخنان ايشان همواره با نگاه به افق‌هاي آينده بيان مي‌شود. هوشياري و مردمداري از ديگر خصوصيات ايشان است. در طول اين سال‌ها افراد زيادي تلاش كردند آيت‌ا... هاشمي‌ و جايگاه ايشان را به حاشيه ببرند. با اين وجود هيچ كدام از اين افراد و جريان‌ها موفق نشدند به اهداف خود دست پيدا كنند. در نتيجه به نظر من تفكرات آيت‌ا... هاشمي ‌در اين سال‌ها هيچ‌گونه تغييري نداشته و ايشان همواره مشي اعتدالي را سرلوحه رفتار سياسي خود قرار داده‌اند.

* در شرايط كنوني برخي با كليد واژه «نفوذ» درصدد فشار به اصلاح‌طلبان و حاميان دولت و همچنين تاثيرگذاري بر فضاي انتخابات مجلس هستند. به نظر شما استراتژي اين عده چيست و به چه اهدافي مي‌انديشند؟

** متاسفانه برخي اين نكته را فراموش كرده‌اند كه توافق به وجود آمده تنها مختص به يك جريان خاص سياسي در كشور نيست و مجموعه نظام به اين تصميم رسيده‌اند كه در شرايط كنوني «توافق» بهترين راه ممكن است. به نظر مي‌رسد برخي از جريان‌هاي سياسي از توافق هسته‌اي متضرر شده‌اند كه چنين رفتاري از خود بروز مي‌دهند. اين گروه‌ها همواره در وضعيت تنش زندگي مي‌كنند و در وضعيت ثبات و آرامش كاركرد خود را از دست مي‌دهند و دچار خسران و زيان مي‌شوند. در نتيجه واكنش اين گروه‌ها به توافق هسته‌اي مساله‌اي طبيعي و قابل پيش‌بيني است. با اين حال به دليل اينكه مجموعه نظام سياسي به اين نتيجه رسيده كه در شرايط كنوني توافق بهترين راه‌حل ممكن است اين‌گونه جريان‌ها در درازمدت چاره‌اي به جز سكوت نخواهند داشت.

نكته جالب اين است كه در شرايطي كه هم ايران و هم ۱+۵ و هم نظام بين‌الملل از توافق هسته‌اي رضايت دارند و منتظر هستند تا با اجراي مفاد تعيين شده، دنيا به دنيايي آرام‌تر تبديل شود، متاسفانه شاهد تحركات گروهي هستيم كه به نظر من با علم بر هزينه‌ساز بودن تحركاتشان انواع اقداماتی را انجام مي‌دهند تا برجام را زير سئوال ببرند بلكه از اين طريق منافع به خطر افتاده خود را از خطر نجات دهند. آنها تعامل ايران با نظام بين‌الملل را حتما اتفاقي مثبت مي‌دانند، اما از آنجايي كه اعتبار و حيثيت سياسي و مديريتي آنها در نزد افكار عمومي‌ زير سوال رفته است، به شكلي وانمود مي‌كنند كه مثلا نگران تبعات منفي توافق انجام شده هستند.

اين عده چون نمي‌خواستند حل و فصل هسته‌اي به نام رقيب سياسي‌شان نوشته شود با بهانه‌هاي واهي هم نوع مذاكرات را تخريب مي‌كردند و هم اينكه پس از توافق سعي دارند اين ذهنيت را به جامعه القا كنند كه ما در قبال طرف مقابل تسليم شد‌ه‌ایم، اين در حالي است كه مقام معظم رهبري و ساير چهره‌هاي مهم و تاثيرگذار كشور به كرات توافق انجام شده را اتفاقي موثر در راستاي كاهش مشكلات كشور عنوان كرده‌اند و بارها از تيم مذاكره‌كننده تجليل به عمل آورده‌اند. به نظر من اين عده به دنبال بهانه‌جويي از دولت هستند و تلاش مي‌كنند برجام را در بين افكار عمومي ‌به‌صورت منفي و خلاف واقع نشان دهند.

مساله برجام تمام شده و مردم ايران از اين اتفاق خوشحال هستند. اين درحالي است كه حتي آيت‌ا... جنتي هم در نماز جمعه عنوان كردند مساله برجام تمام شده است. بنده بايد با قاطعيت به اين عده عنوان می‌كنم مساله برجام تمام شده و مخالفان برجام آب در هاون مي‌كوبند. همه اين هياهوها جنگ زرگري است و كسي نبايد به آن اعتنا كند. بهتر است اين عده نيز با مردم همراه شوند و بيشتر از اين براي مردم و كشور مساله‌آفريني نكنند.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/134431

ش.د9405031

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات