تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۹۲۴۹۴
در همایش ملی روش‌های تحلیل اطلاعات و با حضور وزیر اطلاعات و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی مطرح شد

آفت سانسور و خودسانسوری

(روزنامه شرق ـ 1395/03/17 ـ شماره 2600 ـ صفحه 2)

روز گذشته همایش ملی روش‌های تحلیل اطلاعات از سوی دانشگاه «اطلاعات و امنیت ملی» با همکاری ٣٠ مرکز علمی و پژوهشی و با حضور دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، وزیر اطلاعات و جمعی از مقامات کشوری برگزار شد. در این همایش که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، «سیدمحمود علوی»، وزیر اطلاعات، «علی شمخانی»، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و «حسام‌الدین آشنا»، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری سخنرانی كردند.وزیر اطلاعات سخنانی گفت که می‌توان از آن، «رعایت آزادی بیان درباره تحلیلگران» را برداشت کرد؛ «افراد باید بدون واهمه تحلیل اطلاعاتی داشته باشند». او همچنین از لزوم همکاری با «مراکز علمی و نخبگان کشور» صحبت کرد و «سانسور و خودسانسوری» را «آفت‌ جدی تحلیل اطلاعاتی» معرفی کرد. «شمخانی» نیز «قدرت ایدئولوژیک»، «فرهنگ مقاومت و اسلام ناب محمدی» را از مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی دانست. به گفته او این سه مؤلفه، راه رهایی از ظلم، دیکتاتوری و استبداد است. «حسام‌الدین آشنا» هم در سخنانش به موضوعات روز، ازجمله ادعای اخیر «بی‌بی‌سی» درباره امام خمینی(ره) پرداخت.

آفت جدی تحلیل اطلاعاتی

در این همایش، «سیدمحمود علوی»، وزیر اطلاعات گفت: «در عرصه کار اطلاعاتی تجمیع اطلاعات بدون تحلیل، جنگلی را درست می‌کند که برون‌رفت از آن ترسیم نشده و سرگردانی شدیدی را ایجاد می‌کند». به گزارش «ایرنا» او ادامه داد: «بسیاری از تحلیل‌ها بدون چارچوب است و ابزارهای ارتباطی هم انتقال این تحلیل‌های بدون چارچوب را تسهیل کرده است؛ بنابراین هرچه بتوانیم از این ابزارها بهره مثبتی ببریم، نتایج بهتری خواهیم گرفت». وزیر اطلاعات با تأکید بر اینکه تحلیل‌ها باید علمی و با مدیریت صحیح باشند، نه اینکه از تحلیل‌ها پیشگیری و جلوگیری شود، تصریح کرد: «تحلیل‌های اطلاعاتی باید آسیب‌شناسانه، راهگشا، واقع‌نگر و آینده‌پژوه و به‌دور از توهم باشد». او ادامه داد: «در تحلیل اطلاعاتی نیازمند همه رشته‌های علمی اعم از علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، حقوق و مدیریت خواهیم بود و تمام رشته‌ها برای تحقق امنیت ملی باید هم‌افزایی داشته باشند». علوی ادامه داد: «تحلیل‌ها باید عقل‌محور باشد و اگر تحلیل‌ها از احساسات نشئت گرفته باشد یا آمیخته با حب و بغض، خصلت‌محور یا سلیقه‌ای باشد، آن‌گاه امنیت ملی را با مخاطره مواجه خواهد کرد و امنیت ملی مبتنی بر توهم‌های اطلاعاتی غیرحقیقی خواهد شد». وزیر اطلاعات سانسور و خودسانسوری را آفت جدی تحلیل اطلاعاتی دانست و تأکید کرد: «دراین‌صورت تصمیم‌گیران کشور از درک حقایق بازمی‌مانند و این‌گونه تحلیل‌ها صرفا به توجیه افکار و نظرات تحلیلگر پرداخته و تصمیم‌گیران را از مواجهه با شرایط جدید بازمی‌دارد». علوی انحراف در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های غیرسازنده را که اتلاف منابع و فرصت‌ها را در پی دارد از نتایج تحلیل‌های غیرواقعی دانست.

افراد باید بدون واهمه تحلیل اطلاعاتی داشته باشند

او فضای باز و آزاداندیشانه در مسائل راهبردی را از ضرورت‌ها دانست و گفت: «باید در تحلیل از برچسب‌زدن به تحلیلگران و عوام‌زدگی پرهیز کرد. اگر در این عرصه به افراد برچسب چپ و راست زده شود، تحلیلگر به سمت و فضایی می‌رود که از این برچسب‌ها مصون بماند. افراد باید بدون واهمه تحلیل اطلاعاتی داشته باشند». او همچنین پرهیز از آمیختن واقعیات با ذهنیات را ضروری دانست و گفت: «اگر این اتفاق در کار تحلیل اطلاعاتی عمدی باشد، مصداق خیانت را معنا می‌دهد».وزیر اطلاعات از تحلیلگران اطلاعاتی خواست تا از مطلق‌گرایی پرهیز کنند و تصریح کرد: «در تحلیل اطلاعاتی باید نسبیت‌گرایی که ازجمله لوازم طبیعی علوم انسانی است، رعایت شود. همچنین زمانی می‌توان به داده‌ها اعتماد کرد که از یک چارچوب علمی تبعیت کند که اگر این‌گونه نشود، قطعا نتیجه لازم را در اختیار تصمیم‌گیران قرار نخواهد داد».علوی استفاده از نرم‌افزارهای نوین، ایجاد بانک‌های اطلاعاتی، استفاده از دیدگاه متفکران و اندیشمندان و بهره‌گیری از خرد جمعی را از ضروریات کار تحلیل اطلاعاتی برشمرد و افزود: «باید با مراکز علمی و نخبگان کشور همکاری کرد و با مراکز پژوهشی و هم‌افزایی ارتباط داشت».وزیر اطلاعات همچنین گفت: «هرچه کار اطلاعاتی را دانش‌بنیان دنبال کنیم، به دستاوردهای بهتر، امنیت دانش‌بنیان‌تر، پایدارتر و آسیب‌ناپذیرتر می‌رسیم و اگر با شتاب مناسب در این عرصه حرکت نکنیم، دچار تأخر اطلاعاتی خواهیم شد و زیان می‌بینیم».

آشنا: کار بی‌بی‌سی از الطاف خفیه الهی است

«حسام‌الدین آشنا»، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری نیز در سخنرانی خود با اشاره به چالش‌های عرصه چرخه تولید خبر و تحلیل اطلاعات گفت: «چالش‌هایی وجود دارد که نمی‌توان بدون توجه به این چالش‌ها به تحلیل این خبرها پرداخت».به گزارش «ایسنا»، او با اشاره به چالش‌های موجود در چرخه تحلیل اطلاعات، گفت: «یکی از این چالش‌ها تولید خبر است».او با ارائه مثال «بی‌بی‌سی فارسی» درباره پخش مستندی از امام خمینی(ره) افزود: «این کار بی‌بی‌سی از الطاف خفیه الهی است. آنها اول ادعا کردند سندی را کشف کرده‌اند؛ درحالی‌که ارزش اطلاعاتی آن صفر بود و پس از آن بار اطلاعات سنگین ایجاد کردند که در واقع از اطلاعات سوءاستفاده کرده‌اند. بعدا مشخص شد مرحوم کمره‌ای به سفارت آمریکا رفته و گفته فلانی پیغامی داده است».«آشنا»، در ادامه با ارائه مثال دیگر در زمینه تولید خبر، گفت: «سایتی مطلبی انتشار کرده که یکی از سران اصلاحات، به آشنا پیام محرمانه داده علیه فلان سردار بزرگ مطلبی بنویس؛ اما نباید مشخص شود که ما گفتیم مطلبی بنویس. حال تأیید‌کردن این مطلب هم مصیبت است. سؤال این است که اگر مسئله محرمانه بوده آن سایت خبری چگونه به آن دست یافته و اگر هم درک کرده آن مطلب محرمانه است، چگونه منتشر کرده‌اند و اگر خبر را از پایه ساخته، باید به او «ایول» بگوییم».

شمخانی: نفوذ، مهلک‌ترین شکل خصومت دشمنان انقلاب اسلامی است

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، مهم‌ترین مؤلفه قدرت جمهوری اسلامی ایران را درونی‌بودن آن دانست و گفت: «نفوذ مهلک‌ترین شکل خصومت دشمنان انقلاب اسلامی است که این مؤلفه مهم را مورد هدف قرار داده است». به گزارش «ایرنا»، «علی شمخانی» افزود: «انقلاب اسلامی در هیچ جای جهان بی‌نام خمینی شناخته شده نیست و تداوم مسیر صحیح انقلاب اسلامی نیز بدون حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ممکن نیست». او با بیان اینکه شهید حسن باقری، الگوی بارزی برای دانش اطلاعات و نقش بسزای آن در پیروزی عملیات‌ها در جنگ تحمیلی است، تأکید کرد: «پیروزی و ناکامی در جنگ، مبتنی بر اشراف اطلاعاتی یا نقص و خلأ آن بود و مؤثرترین عملیات‌های اطلاعاتی در جنگ با ساده‌ترین روش‌ها و متکی بر ابتکار عمل نیروهای جوان بسیجی صورت می‌گرفت». دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «قدرت اطلاعاتی، یک قدرت چند بعدی است که می‌توان آن را یک فراقدرت نامید و در واقع نقش پیونددهنده و یکپارچه‌کننده مجموعه قدرت را دارد». شمخانی ادامه داد: «وزارت اطلاعات می‌تواند طیف تعامل استراتژیک بازیگران، ارتباط و اتحاد تا صلح، بحران و جنگ را برای اعمال استراتژی‌های مختلف فراهم کند». او تأکید کرد: «با این نوع نگاه، توان و قدرت اطلاعاتی چیزی نیست که جایگزین داشته باشد». شمخانی با بیان اینکه قدرت موشکی امروز ایران رکنی از عناصر بازدارنده قدرت است، اضافه کرد: «قدرت ایدئولوژیک، فرهنگ مقاومت و اسلام ناب محمدی از دیگر مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران است که درواقع راه رهایی از ظلم، دیکتاتوری و استبداد است». او ادامه داد: «این رکن قدرت، سدی برای جلوگیری از توسعه صهیونیست در منطقه و پایه اقتدار استراتژیک جمهوری اسلامی ایران را شکل داده است».

او همچنین موضوع اقتصاد مقاومتی را خنثی‌کننده تحمیل به شکل تحریم دانست و تصریح کرد: «قدرت اقتصاد مقاومتی، جمهوری اسلامی ایران را از تأثیرپذیری فشار دشمنان مصون می‌کند و جلو پیشروی آنها را می‌گیرد». دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، با یادآوری اینکه باید قدرت دیگری را به قدرت موشکی و ایدئولوژیک ایران اضافه کرد، گفت: «این قدرت، قدرت اطلاعاتی است که همواره عامل اصلی برتری ایران در عرصه‌های نظامی، انتظامی، جنگ نرم و توان سایبری بوده است».

http://www.sharghdaily.ir/News/94656

ش.د9500628

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات