تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۹۲۵۵۴
7نفر از فراكسيون ولايت و 5 نفر از فراكسيون اميد در ترکیب هیئت رئیسه مجلس دهم

لاریجانی با 237 رأی رئیس ماند

پایگاه بصیرت / کبری آسوپار

(روزنامه جوان – 1395/03/12 – شماره 4826 – صفحه 2)

مجلس دهم روز گذشته رئيس و 11 عضو ديگر هيئت رئيسه دائم را انتخاب كرد تا به مدت يك سال اداره خانه ملت را برعهده داشته باشند. در اين انتخابات درون‌مجلسي، علي لاريجاني به عنوان رئيس و مسعود پزشكيان و علي مطهري نواب رئيس مجلس توسط نمايندگان برگزيده شدند.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد اكثريت هيئت رئيسه از فراكسيون ولايت(اصولگرايان) هستند. از 12 عضو هيئت رئيسه، هفت نفر از فراكسيون ولايت و پنج نفر از فراكسيون اميد هستند. با اين حساب 58 درصد هيئت رئيسه مجلس دهم اصولگرا و 42 درصد اصلاح‌طلب است. همچنين در جلسه ديروز گزارش همه شعب بررسي اعتبارنامه نمايندگان قرائت شد كه طي آن تمامي اعتبارنامه‌ها به تصويب رسيد.

اعتبارنامه‌ها بي‌اعتراض تصويب شد

قرائت گزارش شعب پانزده‌گانه بررسي اعتبارنامه‌ها اولين دستور كار جلسه ديروز مجلس بود. با قرائت گزارش مربوط به هر شعبه، علي لاريجاني از نمايندگاني که اسامي آنها قرائت شده بود، خواست قيام کنند، گرچه شلوغي جلسه به گونه‌اي بود که اغلب معلوم نبود کساني که ايستاده‌اند به درخواست لاريجاني قيام کرده‌اند يا نمايندگاني هستند که سر جاي خود نيستند.

در روند قرائت اعتبارنامه‌ها، چند نفر از نمايندگان از جمله کواکبيان، لاهوتي و تابش به روند تأييد اعتبارنامه‌ها اعتراض کردند و از رئيس مجلس خواستند اعتبارنامه هر نماينده به صورت جداگانه قرائت شود که لاريجاني توضيح داد: مطابق آيين‌نامه جديد، پس از قرائت گزارش هر شعبه همه اعتبارنامه‌ها تأييد مي‌شود. اين تذکر سه بار در جلسه مطرح شد و هر سه بار نيز لاريجاني مجبور شد توضيحات خود را درباره تغيير آيين‌نامه تکرار کند!

نماينده قائمشهر به شلوغي جلسه اعتراض کرد و از لاريجاني خواست تصميمي اتخاذ شود تا تلفن همراه در داخل صحن آنتن ندهد. لاريجاني نيز ضمن تأييد صحبت اين نماينده تأکيد کرد که بايد در اين‌باره تصميمي اتخاذ شود ولي تأكيد كرد قطع آنتن‌هاي موبايل مشكلاتي به همراه دارد.

پوست كلفت باشيد!

قرائت گزارش شعب پانزده‌گانه ادامه داشت تا اينکه سکينه الماسي، سخنگوي شعبه 11 در پشت تريبون قرار گرفت. پيش از اينکه او سخن خود را آغاز کند لاريجاني توضيحاتي در مورد عکسي که از او در واکنش به آغاز سخنان الماسي با «به نام خداوند رنگين‌کمان» منتشر شده بود ارائه داد و آن را شيطنت رسانه‌اي خواند و گفت: در آن زمان به جهت خستگي، چشمم را مالش دادم که رسانه‌ها شيطنت کردند. در آن عكس خنده لاريجاني به خواندن اين شعر مشهود است. او همچنين به اين نماينده جديدالورود توصيه کرد: بايد از اين به بعد پوست کلفت باشيد؛ ‌از اين شيطنت‌ها زياد مي‌کنند. الماسي نيز به روال دفعه قبل گزارش خود را با يک شعر آغاز کرد: اهل دل چون نامه انشاء مي‌کنند/ابتدا با نام زهرا مي‌کنند. پس از قرائت گزارش شعبه 11، هادي قوامي، نماينده اسفراين از لاريجاني خواست با توجه به اينکه اعتبارنامه بيش از دوسوم نمايندگان تأييد شده انتخابات هيئت رئيسه برگزار شود تا جلسه با قدرت بيشتري ادامه پيدا کند، اما لاريجاني با اين پيشنهاد مخالفت کرد و گفت چرا بايد بقيه نمايندگان را که اعتبارنامه آنها هنوز قرائت نشده، از رأي دادن محروم کنيم. به‌رغم برخي اظهار نظرات قبلي در مورد اعتبارنامه نادرقاضي‌پور، هيچ يك از اصلاح‌طلبان اعتراضي به اين اعتبارنامه نكردند.

انتخاب رئيس با رقيبي كم‌رأي‌تر از آراي سفيد!

از قبل مشخص شده بود كه بعد از ناكامي سنگين محمدرضا عارف در برابر علي لاريجاني در انتخابات هيئت رئيسه موقت با فاصله حدود 70 رأي، او براي انتخابات هيئت رئيسه دائم كانديدا نمي‌شود. به نظر مي‌رسيد لاريجاني در انتخابات روز گذشته بي‌رقيب باشد، اما در ساعات آخر خبر اعلام كانديداتوري مصطفي كواكبيان منتشر و البته باعث تعجب شد. رأي نياوردن او قطعي و روشن بود و مشخص نبود او به چه دليلي كانديدا شده است. محمدرضا تابش، كانديداتوري كواكبيان را يك «تصميم شخصي» دانست كه «در مورد آن بحثي نشده بود» و اضافه كرد «خود آقاي كواكبيان علاقه‌مند به رقابت بود.» اعلام كانديداتوري كواكبيان با اعتراض چندباره اعضاي فراكسيون اميد مواجه شد و خواهان انصراف او شدند كه كواكبيان نپذيرفت.

در نهايت بعد از آغاز رأي‌گيري كواكبيان قصد انصراف داشت، اما به دليل آنكه رأي‌گيري آغاز شده بود، انصراف وي مطابق قانون امكانپذير نبود. پيش از اين کواکبيان از جايگاه خود در انتهاي صحن سعي داشت با تکان دادن دستش لاريجاني را متوجه خود کند که لاريجاني خطاب به او گفت: آقاي کواکبيان، شما هم از آن آخر باي‌ باي مي‌کنيد! همچنين جعفرزاده ايمن‌آبادي، نماينده رشت با صداي بلند از کواکبيان خواست انصراف ندهد. در نهايت نتيجه انتخابات رياست مجلس اينگونه توسط لاريجاني اعلام شد: اين حقير سراپا تقصير ٢٣٧ رأي، برادرمون كواكبيان ١١ رأي؛ رأي سفيد 28 عدد. اين نتيجه نشان مي‌داد كه آراي سفيد از آراي كواكبيان بالاتر است. از سويي با توجه به عدم كانديداتوري عارف و تصميم غيررسمي فراكسيون اميد براي رأي دادن به لاريجاني، تعداد بالاي آراي سفيد به نسبت پنج رأي سفيد انتخابات موقت، نشان مي‌داد برخي اميدي‌ها براي رأي دادن به لاريجاني قانع نشده‌اند. با اين وجود لاريجاني سعي کرد از کواکبيان دلجويي کند و بعد از قرائت آرا توضيح داد: آقاي کواکبيان وسط رأي‌گيري گفتند که انصراف مي‌دهند، اما ما نمي‌توانستيم تغييري ايجاد کنيم.

گفتني است لاريجاني در مجلس هشتم با کسب 237 رأي از 260 رأي مأخوذه رئيس مجلس شد. وي همچنين در مجلس نهم نيز با کسب 173 رأي از مجموع 275 رأي توانست به رياست مجلس نهم برسد. بدين ترتيب لاريجاني در مجلس دهم نيز با کسب 237 رأي (دقيقاً آرايي که در مجلس هشتم کسب کرد) توانست براي بار سوم بر کرسي رياست قوه مقننه تکيه زند و از اين لحاظ يک رکورد در طول تاريخ مجلس شوراي اسلامي محسوب مي‌شود.

پزشكيان و مطهري، نواب رئيس مجلس

رياست مجلس آنچنان كه از قبل معلوم بود، به اصولگرايان و فراكسيون ولايت رسيد؛ اما نايبان رئيس مجلس از آن اصولگرايان نشد و نسبت به انتخابات هيئت رئيسه موقت تغيير كرد. محمد دهقان، حميدرضا حاجي‌بابايي، علي مطهري و مسعود پزشکيان کانديداي نواب هيئت رئيسه دائم مجلس دهم شدند که پس از رأي‌گيري، از مجموع 273 رأي، مسعود پزشکيان(گزينه فراکسيون اميد) با کسب 158 رأي و علي مطهري(گزينه فراکسيون اميد) با کسب 133 رأي به ترتيب به عنوان نواب اول و دوم هيئت رئيسه دائم مجلس دهم انتخاب شدند. محمد دهقان 118 رأي و حميدرضا حاجي‌بابايي نيز 123 رأي را به خود اختصاص دادند. در واقع علي مطهري با تفاوت 10 رأي نايب‌رئيس مجلس شد. با اعلام نتايج، گرفتن عكس يادگاري با پزشكيان و مطهري بازارش داغ شد و عارف هم به جمع آنان پيوست. گرفتن عکس يادگاري توسط مطهري و پزشکيان همچنان ادامه داشت که لاريجاني به شوخي خطاب به آنها گفت: دوستاني که آن انتها هستند بفرماييد بنشينيد، خسته مي‌شويد؛ من نگران حال شما هستم. لاريجاني که داماد آيت‌الله مطهري است، خطاب به علي مطهري نيز گفت: آقاي مطهري، بفرماييد بنشينيد؛ جواب همشيره‌تان را نمي‌دانيم چه بدهيم!

رئيس مجلس در ادامه سعي در آرام کردن فضاي جلسه را داشت و با خطاب قرار دادن تک‌تک نمايندگان آنها را به صندلي‌هاي خود بازگرداند.

جلسه ديروز با معرفي ساير اعضاي هيئت رئيسه دائم ادامه پيدا کرد و در نهايت، غلامرضا کاتب(فراکسيون ولايت)، اميرحسين قاضي‌زاده‌هاشمي (فراکسيون ولايت)، اکبر رنجبرزاده (فراکسيون ولايت)، علي‌اصغر يوسف‌نژاد (فراکسيون اميد)، احمد اميرآبادي‌فراهاني (فراکسيون ولايت) و محمدعلي وکيلي (فراكسيون اميد) به عنوان دبيران و بهروز نعمتي (فراکسيون ولايت)، محمد آشوري‌تازياني (فراکسيون ولايت) و محمدقسيم عثماني (فراكسيون اميد) به عنوان ناظران هيئت رئيسه انتخاب شدند. بر اين اساس پنج کرسي به ليست اميد و هفت کرسي به فراکسيون ولايت رسيد. پس از اداي سوگند اعضاي هيئت رئيسه، لاريجاني در سخناني کوتاه از اينکه بررسي اعتبارنامه‌ها و انتخاب هيئت رئيسه دائم به سرعت انجام شده تا مجلس به حل موضوعات اساسي کشور برسد ابراز خرسندي کرد. او همچنين توضيح داد که هفته آينده مجلس به بحث و بررسي درباره صنعت، کشاورزي، اقتصاد، سلامت، مسائل ديپلماتيک و آسيب‌هاي اجتماعي خواهد گذشت تا مجلس دهم در اولين دستور مهم خود وارد برنامه ششم توسعه شود.

نمايندگان مجلس دهم هفته آينده با رهبر انقلاب ديدار مي‌كنند.

http://javanonline.ir/fa/news/788732

ش.د9500662

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات