تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۹۲۵۸۵
اعتراف تلخ نعمت‌زاده در جمع نمایندگان مجلس دهم

شاهد فاجعه در بخش صنعت هستیم

پایگاه بصیرت / بهناز قاسمی

(روزنامه جوان – 1395/03/19 – شماره 4831 – صفحه 12)

وزير صنعت، معدن و تجار ت در صحن علني مجلس ضمن دفاع از عملكرد خود از مشكلات فضاي كسب و كار در اين وزارتخانه سخن گفت و افزود: به‌دليل كاهش سرمايه‌گذاري در بخش صنعت شاهد فاجعه هستيم.

روز گذشته محمد‌رضا نعمت زاده به صحن علني مجلس رفت تا از اقدامات وزارت صنعت و تجارت در اجراي سياست‌هاي اقتصادمقاومتي دفاع كند. وي از افزايش تعداد طرح‌ها نسبت به لوايح دست‌و‌پا گير اجراي اقتصاد مقاومتي انتقاد كرد و از نمايندگان مجلس براي رفع اين موانع كمك خواست.

وزير صنعت از ايران به عنوان بزرگ‌ترين كشور اقتصادي جهان بيرون از سازمان تجارت جهاني ياد كرد و گفت: علت بيرون ماندن ما از اين سازمان نه فني بلكه سياسي است. وی با اشاره به رتبه 118 ایران در فضای کسب و کار در بین 189 کشور، گفت: در سه سال گذشته رتبه ما روبه‌بهبود بوده اما کماکان فضای کسب و کار یکی از نقاط ضعف ما است. نعمت‌زاده با اشاره به کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و روند رشد منفی در این بخش افزود: از سال 90 کاهش سرمایه‌گذاری داشتیم و در بخش صنعت و معدن 41 درصد رشد منفی را شاهد بودیم، از این رو فاجعه در بخش صنعت نتیجه عدم سرمایه‌گذاری است. وي در گزارشي از وضعيت صنعت كشور و نيز عملكرد وزارتخانه متبوعش در حوزه اقتصاد مقاومتي گفت: در زمينه افزايش ظرفيت واحدهاي صنعتي در زمينه فولاد ظرفيت ما اكنون 24 درصد است كه مي‌خواهيم آن را به 55 درصد برسانيم و در حال اجراست.

وي با اشاره به اينكه از 24 سياستي كه مقام معظم رهبري در باب اقتصاد مقاومتي مطرح كردند 9 مورد آن مستقيماً به وزارت صنعت مربوط مي‌شود بيان داشت: بخشي از اين سياست‌ها مربوط به اختصاص منابع كارآفريني و مشاركت آحاد جامعه است و توسعه سياست‌هاي دانش‌بنيان، محور قرار دادن رشد بهره‌وري در اقتصاد، استفاده از هدفمندسازي يارانه‌ها جهت افزايش توليد، اشتغال و كمك به ايجاد تعادل اجتماعي يعني درآمد ناشي از هدفمندسازي يارانه‌ها بايد به اين بخش‌ها اختصاص داده شود در حالي كه در سال‌هاي گذشته اين درآمد همه به يارانه‌ نقدي اختصاص يافت. نعمت‌زاده گفت: در دنيا تجربه شده است كه به ازاي هر واحد سرمايه‌گذاري خارجي دو واحد اشتغال ايجاد مي‌شود؛ در همين مدت كوتاه سرمايه‌گذاراني كه آمده‌اند براي سرمايه‌گذاري مي‌گويند مي‌خواهيم 90 درصد محصول را صادر كنيم كه بسيار به اشتغال كمك مي‌كند.

بررسي ۱۲ طرح صنعتي پس از رفع تحريم‌ها

وي با اشاره به آغاز بررسي‌هاي 12 طرح صنعتي به مبلغ 500 ميليون دلار پس از آغاز اجرايي شدن برجام اظهار داشت: تمام مراحل آن انجام شده است و بعضي آغاز نيز شده‌اند. وي از قراردادهاي فراوان امضا شده ميان ايران و طرف‌هاي خارجي سخن گفت‌ و افزود: مثلاً ما تا به حال دستگاه دياليز را وارد مي‌كرديم البته يك واحد توليد داخل داريم اما اكنون در حال بتن‌ريزي است با اينكه سه ماه بيشتر نيست كه اين كار شروع شده است.

سؤال نمایندگان از نعمت‌زاده

علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي كه رياست جلسه را برعهده داشت خطاب به نعمت‌زاده خاطرنشان كرد: گير عمده نمايندگان بر سر تسهيلات بانكي است كه شما ابتداي صحبتتان فرموديد تسهيلات به بخش خدمات واگذار مي‌شود؛ آيا پولي موجود هست كه اين تسهيلات پرداخت شود؟

نعمت‌زاده در پاسخ گفت: از رشد منفي به رشد 8 درصدي رسيدن كار بسيار سختي است ولي اميدواريم كه به آن برسيم كه امسال دولت اعلام كرده است اين رشد به 5، 4 درصد خواهد رسيد. وي ادامه داد: براي رسيدن به رشد 8 درصدي بايد رشد بخش صنعت‌ و معدن 12 درصد بشود كه ما در سال 93 آن را به 6 درصد رسانديم. وزير صنعت، ‌معدن و تجارت به الزامات 8 درصدي شدن نرخ رشد اقتصادي كشور اشاره كرد و گفت: پذيرش اولويت توليد در تمام عرصه‌هاي تصميم‌گيري از جمله اين الزامات است؛ آيا در كشور توليد اولويت ماست؟ اگر توليد اولويت شود نظام بانكي ما نيز اصلاح مي‌شود. نعمت‌زاده با انتقاد از اختصاص بيشتر تسهيلات به بخش خدمات نسبت به بخش توليد به واسطه سوددهي بيشتر گفت: شوراي پول و اعتبار بايد كمك كند و اين تصميمات اصلاح شود.

صنعت استراتژي دارد

نعمت‌زاده در بخش دوم سخنان خود و در پاسخ به سؤالات برخي نمايندگان اظهار داشت: از آنجا كه چند نفر از نمايندگان گفتند صنعت برنامه استراتژي ندارد، بايد بگويم صنعت استراتژي دارد. مشخص بوده و داراي اهداف تعيين‌شده‌اي است. سياست‌ها و راهبردهاي آن نيز مشخص است. در گروه‌هاي صنعتي نيز چند مورد وجود دارد و مابقي آن را هم در حال تهيه هستيم كه صنعت به صنعت تكميل شود و در صورت تكميل تقديم مجلس خواهد شد ولي اگر اين استراتژي درست اجرا شود كار مشكلي است. وزير صنعت، ‌معدن و تجارت ادامه داد: برخي آمدند و گفتند مي‌خواهيم زودبازده اشتغال ايجاد كنيم و طرح‌هاي زودبازده در دولت قبل را ارائه كردند به من گفتند تو اگر بيايي 12 درصد سود بانكي مي‌توانيم بدهيم. من اصلاً اين كاره نبودم.

پول گرفتم و خانه خود را فروختم و يك كارخانه راه‌اندازي كردم. بنده اصلاً اين كاره نبودم. بدهكار شدم و هر روز جريمه روي جريمه مي‌آمد. بدبخت شدم. مي‌گويند نعمت‌زاده بايد اين را راه‌ بيندازد اصلاً شدني نيست. اين 7 هزار و 500 واحد صنعتی كه گفتيم، مشكل مالي دارند نه مشكل بازار. ما كارگروه‌هاي در استان گذاشته‌ايم كه اين موارد را بررسي كنند. وي اضافه كرد: برخي‌ به من مي‌گويند تو مشكل مديريت و تكنولوژي داري ولي آن مسئله نسخه‌هاي ديگري دارد كه در حال كار هستيم. اين 7 هزار و 500 بنگاه عمدتاً با مشكل مالي كار خود را ادامه مي‌دهند. براي اولين بار در طول تاريخ بانك مركزي وادار شده است به دستور ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي اگر بنگاه‌ها چك برگشتي دارند مانع پرداخت نشود . اين را براي اولين بار بانك مركزي ابلاغ كرده است كه براي صنايع كوچك و متوسط است. برخي‌ها مي‌گويند صاحب ندارد در صورتي كه اينها ليست به ليست اسم دارد، صاحب دارد و مسائل آن را بررسي كرديم و مي‌دانيم كه كدام مشكل مالي و كدام مسائل مديريتي دارد حتي كدام دعواي ورثه دارند. انتظار داريم كه شما هم در اين راستا كمك كنيد.

دولت خروج از رکود را بررسی کند

همچنين نماينده مردم بهار و كبودرآهنگ در مجلس شوراي اسلامي خواستار رفع مشکلات واحدهای صنعتی در سال پایانی دولت شود، گفت: انتظار مي‌رود مسئله خروج از ركود و پايان بخشيدن به خواب زمستاني واحدهاي توليدي كه غرق در مشكلات هستند توسط دولت ساماندهي و رفع شود. محمدعلي پورمختار در نطق ميان دستور خود در جلسه علني ديروز مجلس (18 خرداد 95) گفت: با صرف وقت كافي و با ريل‌گذاري و اصلاح قوانين مزاحم و مضر به حال اقتصاد مقاومتي بپردازد، وضعيت پولي و مالي به ويژه نظام بانكي و بانكداري را سامان دهد، بعد نظارتي خود را به ويژه در نحوه اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي تقويت كند. وي افزود: دولت در سال پاياني خود قرار دارد. انتظار است كه به فوريت به مسائلي همچون خروج از ركود و پايان بخشيدن به خواب زمستاني واحدهاي توليدي كه غرق در مشكلات و آثار ركود هستند، رسيدگي شود. بديهي است حل مشكل اشتغال در گرو تحقق اين امر مهم است.

‌شرمندگي وزير صنعت بايد بيشتر باشد

‌مصطفي كواكبيان نماينده مردم تهران در مجلس در انتقاد به عملكرد نعمت‌زاده گفت: رهبري گفته‌اند من از بيكاري جوانان شرمنده‌ام، وزير صنعت بايد بيشتر شرمنده باشد اما در گزارش ديديم كه آقاي نعمت‌زاده هيچ راه حلي براي مشكل بيكاري جوانان ارائه نكردند.

http://javanonline.ir/fa/news/789897

ش.د9500674

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات