تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۹۲۶۳۹

سعید حجاریان: مي‌خواهند بگويند روحاني هم با آمريکايي‌ها‌ ارتباط دارد

(روزنامه مردم‌سالاري - 1395/03/20 - شماره 4057 - صفحه 2)

سعيد حجاريان به ادعاي يک شبکه بيگانه در خصوص پيام امام به دولت کندي پاسخ داد.

سعيد حجاريان در گفت‌و‌گو با جماران، با اشاره به اسناد ادعايي در خصوص پيام امام خميني به دولت کندي که هنگام حصر در قيطريه منتشر شده، گفت: در جريان گزارش اخير بي بي سي ادعا شده که امام از طريق آيت‌الله شيخ خليل کمره‌اي پيغامي‌را به دولت کندي فرستاده است؛ در حالي که نکته مهم در اين ميان آن است که اساسا شيخ خليل کمره‌اي در طول حصر امام امکان ملاقات با ايشان را نداشته است.

وي در تشريح اين موضوع افزود: در دوران حضور امام در منزل آقاي روغني در قيطريه همسر امام ليستي بيست نفره را به سيف عصار مسئول پرونده امام در ساواک مي‌دهد تا اين افراد براي ملاقات بتوانند به محل اقامت امام بيايند؛ اما از اين ليست بيست نفره فقط چند نفر از نزديکان امام همچون مرحوم آيت‌الله پسنديده و آيت‌الله اشراقي امکان حضور پيدا مي‌کنند و لذا اصلا آقاي کمره‌اي ملاقاتي با امام نداشته است که بخواهد پيغامي‌از طرف ايشان ببرد.

حجاريان يادآور شد: شاه همانگونه که در قضيه دکتر اميني نيز نمايان بود، نسبت به جناح دموکرات آمريکا و دولت کندي حساسيت داشت و اين امر دليل ديگري بر عدم امکان ارسال چنين پيغامي‌به کندي از طرف امام محسوب مي‌شود.

وي گفت: خبرنگار بي‌بي‌سي فارسي که اين گزارش را منتشر کرده، نماينده سابق اين شبکه در تل آويو بود که گرايش شديدي به صهيونيست‌ها‌ دارد؛ اتفاقا به همين دليل او را از اين سمت عزل کرده و به نمايندگي در آمريکا فرستادند و اکنون به قول خودش به دنبال اسناد رفته است، در حالي که حتي يک سند هم در مورد رابطه امام با کندي منتشر نکرده است؛ او اگر راست مي‌گويد اين سند را منتشر کند.

حجاريان يادآور شد: کندي مدتي پس از حصر امام ترور شد و لذا حتي اگر مرحوم کمره اي از قول خودش هم حرفي به آمريکايي‌ها‌ زده باشد اثري نداشته است، چرا که کندي مرده بود.

وي يکي از هدف‌ها‌ي اين فضاسازي در برهه زماني فعلي را تخريب حسن روحاني رئيس جمهوري دانست و گفت: آنها مي‌خواهند بگويند روحاني هم امروز با آمريکايي‌ها‌ ارتباط دارد؛ بي‌بي‌سي مي‌خواهد عده‌اي را در داخل ايران بترساند و آتو به دست آنها بدهد که دولت فعلي نيز از طريق امثال دکتر ظريف و... با آمريکا مرتبط است.

حجاريان ادعاي بي‌بي‌سي در مورد رابطه امام با کندي را مهم تر از ادعاي رابطه با دولت کارتر خواند، چرا که پيش‌تر پاسخ‌ها‌ي متعددي در اين خصوص داده شده است.

وي در ادامه تصريح کرد: اساسا چرا آمريکا بايد در آن مقطع(سال 1342) با امام ارتباط مي‌گرفت؟ در آن زمان مراجع تقليد طراز اولي در حوزه علميه حضور داشتند و آمريکا اگر مايل به ارتباط گرفتن بود بايد با مراجع تقليد وقت تماس برقرار مي‌کرد.

حجاريان در ادامه گفت: نکته جالب در همين زمينه گفت و گوي فردي به نام پرويز معتمد مأمور دستگيري امام است؛ وي در تاريخ 11 خردادماه امسال در مصاحبه اي که در يک سايت خبري خارج از کشور منتشر شد، گفته بود: «خانم(همسر امام) گفتند آقا فرمودند از شما سؤال کنم حالا که ما در اختيار شما هستيم آيا اعضاي فاميل اجازه ملاقات با ما را دارند يا خير و چنانچه نيازي به دارو و يا احتمالاً پزشک پيش آمد اجازه هست که پزشک مخصوص خانواده به اين محل بيايد... در پاسخ ايشان گفتيم ليست کساني را ‌که مايل به ملاقات با آن‌ها هستيد در اختيار ما قرار دهيد تا به اطلاع مقامات برسانيم و نتيجه را به شما ابلاغ ‌کنيم.

حاج خانم نامه‌اي به دست سيف عصار دادند که اگر اشتباه نکنم حاوي اسامي ‌بيش‌از 20 نفر از فاميل درجه يک و افرادي که از فعاليت‌هاي آنان آگاهي داشتيم بود. 24 ساعت بعد اسامي‌افرادي که مي‌توانستند به ديدار ايشان بيايند مورد تأييد قرار گرفت. تا آن‌جايي که يادم مانده (آيت‌الله) مصطفي خميني، (آيت‌الله) شهاب‌الدين اشراقي داماد آيت‌الله (امام)خميني و آيت‌الله پسنديده برادر ايشان هر از گاهي به ملاقات ايشان مي‌آمدند. دخترها هم مي‌آمدند. منتهي به آن‌ها گفته شد لطفاً موارد مطرح شده در اين‌جا را بيرون بازگو نکنيد. اگر خبري به گوش ما برسد و يا اتفاقي بيفتد که مشکلي را به وجود آورد ارتباط قطع خواهد شد».

اما همين فرد در مصاحبه ديگري که در همان سايت پس از انتشار گزارش بي‌بي‌سي منتشر شد سخن خود را تغيير داد و گفت: «من در آن گفتگو توضيح دادم ما در مورد [آيت‌الله] خميني سختگيري آن‌چناني نمي‌کرديم. هدف‌مان کنترل اوضاع بود. اجازه مي‌داديم افراد مختلف به ديدار او بيايند. پيام وي به دولت آمريکا ناشي از صحت روايت من است». وي در پايان گفت: در واقع اينها نيز به همنوايي و همراهي با بي بي سي پرداختند که تناقض ياد شده نشانگر دروغ بودن اين ادعاهاست.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=249313

ش.د9500717

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات