تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۹۲۷۴۳
سرخوردگي آمريکا از عملکرد آل‌سعود در يمن

وحدت يمني‌ها و آشفتگي رژيم سعودي (بخش دوم و پاياني)

(روزنامه اطلاعات - 1395/03/23 - شماره 26461 - صفحه 12)

راديو اسپوتنيک در گزارشي به سرخوردگي واشنگتن از عملکرد ائتلاف عربي به سرکردگي عربستان در يمن اشاره و چرايي توقف روند تحويل بمب‌هاي خوشه اي آمريکا به رياض را تحليل کرد.در اين گزارش آمده است: مقام‌هاي ارشد آمريکايي به تازگي اعلام کردند که آمريکا به عربستان بمب خوشه اي تحويل نمي دهد.

راديو اسپوتنيک دليل اين تصميم واشنگتن را از «مارکوس پاپادوپولوس» سردبير نشريه «پاليتيکس فرست» و تحليل‌گر سياسي جويا شد.وي گفت: سه دليل براي اتخاذ اين تصميم وجود دارد. دليل نخست اينکه امروزه رسانه‌هاي اجتماعي همه جا مشاهده مي شوند.افشاگري در مورد عربستان، فراگير است و مردم در سراسر دنيا اندک اندک به ماهيت شنيع اين کشور در داخل و خارج، پي مي‌برند.وي افزود: در مورد ايدئولوژي رسمي عربستان يعني وهابيت و اينکه عربستان به چه نحو افراط‌گري مذهبي و تروريسم را به سراسر جهان صادر مي‌کند، سخن مي‌گويم. اين اقدامات در حالي روي مي‌دهد که زمزمه‌هايي به گوش مي‌رسد مبني بر اينکه رياض از بمب‌هاي خوشه‌اي در بمباران مناطق مسکوني در يمن استفاده کرده است.

اين تحليلگر در مورد معنايي که توقف تحويل بمب‌هاي خوشه اي به عربستان براي آمريکا دارد گفت : اين مساله براي واشنگتن ناراحت کننده است، زيرا از روابط بسيار محکمي با سعودي‌ها برخوردار است. وي افزود در اين ميان، از نوع روابط دو کشور پرده برداشته مي شود و اين مساله براي تشکيلات داخلي آمريکا چندان خوشايند نيست. در اين خلال، آمريکا به خاطر درگيري‌هاي يمن بسيار نگران است، زيرا بيم دارد که هر گونه درگيري در خاورميانه از ظرفيت فراگير شدن برخوردار باشد.

پاپادوپولوس گفت : آمريکا مي کوشد درگيري در يمن را مهار کند، زيرا هر چه تخلفات حقوق بشري عربستان ادامه يابد، زيان بيشتري به روابط واشنگتن با رياض وارد مي‌شود. وي در مورد اين مساله که آيا توقف روند تحويل بمب‌هاي خوشه اي به عربستان اوضاع را تغيير مي‌دهد يا نه، افزود: چنانچه اين بمب‌ها ديگر از سوي سعودي‌ها مورد استفاده قرار نگيرد، يک مورد مثبت است اما پر واضح است که زرادخانه عربستان صرفا از اين نوع سلاح سرشار نيست.

وي گفت: سعودي‌ها همه نوع سلاحي را در يمن امتحان مي کنند که نتيجه آن کشته و زخمي شدن غيرنظاميان است. دولت باراک اوباما رئيس جمهوري آمريکا تاکنون چند بيانيه در زمينه نگراني درخصوص اعمال خشونت در يمن منتشر کرده، اما هنوز کاهش حمايت نظامي يا تاکتيکي خود از ائتلاف عربي به سرکردگي سعودي را به طور رسمي علني نکرده است.

تحليل گر ياد شده گفت: آمريکا مناطقي را که در آن دستي در آتش داشته، ناچيز برشمرده است. به عنوان مثال اين کشور دخالت در کوزوو در سال 1991 را کوچک برشمرد و حال آنکه کوزوو اکنون لکه ننگي در قلب اروپا براي جرايم سازمان يافته، جنايت جنسي و قاچاق مواد مخدر است.وي افزود: آمريکا همچنين نقش خود در افغانستان، عراق، ليبي و سوريه را کم اهميت جلوه گرفته است. سردبير نشريه پاليتيکس فرست در پايان چنين نتيجه گرفت: وقايع بسياري ظرف 20 سال گذشته به خاطر سياست‌هاي بدون ملاحظه واشنگتن روي داده است و مردم عادي از بابت آن متحمل رنج و درد شده اند.

آمريکا نمي‌خواهد عربستان در جنگ يمن پيروز شود

با نگاهي به رخدادهاي يمن و ناتواني عربستان براي پيروزي نظامي در جنگ يمن و از روند مذاکرات گروه‌هاي يمني در کويت که از حدود سه هفته قبل جريان دارد اين گونه برمي‌آيد که دولت کنوني آمريکا نمي‌خواهد که عربستان پيروزي نظامي و سياسي تعيين کننده‌اي در يمن به دست آورد که از طريق آن رياض نفوذ از دست داده خود را مجددا احيا کند.

به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه فرامنطقه‌اي القدس العربي، منابع ديپلمات غربي که پيگير جنگ يمن از رياض هستند مي‌گويند، واشنگتن فشارهايي بر رياض جهت ادامه مذاکرات ميان دولت مستعفي يمن و انصارالله و گروه علي عبدالله صالح، رئيس جمهوري پيشين يمن در کويت اعمال مي‌کند.بعد از گذشت بيش از يک ماه از مذاکرات کويت، عربستان مطمئن شده است که اين مذاکرات دور خود چرخيدن است و انصارالله و گروه وابسته به علي عبدالله صالح از طريق اين مذاکرات نوعي حضور سياسي بين‌المللي مي‌يابند.

يک مشاور در هيات وابسته به دولت مستعفي يمن در مذاکرات کويت مي‌گويد: سناريوي جلسات مذاکرات تبديل به يک مساله تکراري هر روزه شده است چرا که دو هيات دولت مستعفي و هيات انصارالله و گروه وابسته به علي عبدالله صالح سه ساعت در صبح با هم نشست برگزار مي‌کنند و هيات دولت مستعفي پيشنهادهايش را براي توقف جنگ و بازگشت اين دولت مستعفي به صنعاء و عقب نشيني نيروهاي انصارالله پس از تحويل اردوگاه‌ها و سلاح‌هاي سنگين مطرح مي‌کند و هيات انصارالله نيز در جلسه شبانه پيشنهادهايي عکس پيشنهادهاي مطرح شده عليه دولت مستعفي را مطرح مي‌کند.اين منبع مدعي است که انصارالله و گروه وابسته به علي عبدالله صالح نمي‌خواهند به توافق صلحي دست يابند که به جنگ پايان دهد و نظام دولت مستعفي را به صنعاء بازگرداند.

احمد ولد الشيخ احمد، فرستاده سازمان ملل به يمن که هر از گاهي اعلام مي‌کند پيشرفتي در مذاکرات حاصل شده است به نظر مي‌رسد که قدرتش کمتر از آن است که گروه‌هاي يمني را ملزم به تحقق وعده‌هايشان کند .يک سفير عربي مي‌گويد که فرستاده سازمان ملل از اجازه آمريکا و غرب براي تحميل راه حل بر طرف‌هاي يمني برخوردار نيست.

عليرغم ائتلاف تحت امر عربستان که براي بازگرداندن دولت مستعفي به صنعاء و خارج کردن انصارالله و به شکست رساندن نيروهاي علي عبدالله صالح تشکيل شده است اما به نظر مي‌رسد که عربستان عملا قادر نبوده تاکنون جنگ در يمن را به نفع خود فيصله دهد و پيروزي نظامي را محقق کند درحاليکه براي تاکيد بر رهبري خود در منطقه و جهان عرب در مقابله با ايران به اين پيروزي نظامي نياز داشت. عربستان به نظر مي‌رسد که به تنهايي وارد اين جنگ شده است اما ساير کشورهاي ائتلاف عربي به ويژه کشورهاي عربي حوزه خليج فارس مشارکتي نمادين دارند. به جز امارات که با قدرت در جنگ عليه يمن شرکت دارد هرچند که مشارکتش در جنوب يمن متمرکز است.

بسياري در رياض سوال‌هايي را درباره دلايل عدم مشارکت مصر و اردن در جنگ عليه يمن مطرح مي‌کنند. چرا که عدم مشارکت عملي مصر و اردن در جنگ عليه يمن در حالي صورت مي‌گيرد که اين دو کشور اعضايي در ائتلاف عربي هستند و عربستان با اين دو کشور توافق‌هاي همکاري استراتژيک و شوراهاي هماهنگي مشترک امضا کرده است و آنها ميلياردها کمک مالي عربستان را دريافت کرده‌اند.بسياري در مورد توافق‌هاي همکاري نظامي با آمريکا سوال مي‌پرسند که شامل مشارکت در محاصره دريايي يمن در جلوگيري از ارسال سلاح از طريق دريا به انصارالله مي‌شود اما به گفته منابع ارسال سلاح به يمني‌ها همچنان ادامه دارد.

بسياري در رياض در مورد رابطه ميان ابوظبي با علي عبدالله صالح، رئيس جمهوري پيشين يمن مي‌پرسند که احمد علي صالح، پسر وي همچنان مقيم امارات است و اداره سرمايه‌گذاري‌هاي چند ميليارد دلاري پدرش را برعهده دارد. حتي اين سوال در مورد واقعيت نقش امارات در يمن مطرح شده است. چرا که پس از عربستان امارات کشوري است که بيشترين مشارکت نظامي را در اين جنگ دارد و نيروهاي اماراتي نقش تاثيرگذاري را در عدن و آزادسازي حضرموت و المکلا از افراد مسلح القاعده داشتند. اما امارات از مشارکت در نبردهاي نظامي که در شمال يمن جريان داشته و همچنان جريان دارد به ويژه براي مشارکت در شکستن محاصره شهر تعز يا مأرب يا الجوف امتناع مي‌ورزد.

ممکن است علت اين امر مخالفت ابوظبي با مشارکت در هرگونه تلاش نظامي باشد که افراد مسلح حزب اصلاح يمن وابسته به اخوان المسلمين در آن مشارکت دارند چرا که امارات به دليل دشمني‌اش با اخوان المسلمين در هر مکاني در جهان عرب که تبديل به يک استراتژي براي امارات شده است نمي‌خواهد حزب اصلاح هيچ نقشي در آينده سياسي يمن داشته باشد و اين علي رغم آن است که حزب اصلاح يک گروه اصلي در زمينه نظامي و سياسي در يمن به شمار مي‌آيد و از اينجا مي‌توان گفت که ابوظبي از تعيين علي محسن الاحمر (يک شخص نزديک به حزب اصلاح) به عنوان فرمانده نيروهاي وابسته به دولت مستعفي و سپس معاون رئيس جمهور راضي نبوده است.

سفير يکي از کشورهاي ائتلاف عربي مي‌گويد: امارات تقسيم مجدد يمن را تاييد مي‌کند و براي تحقق اين هدف تلاش مي‌کند و تمامي مشارکتش را در بخش جنوبي يمن ثابت کرده است. چرا که امارات پس از مشارکت و خارج کردن عدن از کنترل نيروهاي يمني در راستاي بازسازي آن برآمد و اين علي رغم حضور افراد مسلح سلفي در يمن بود که تلاش مي‌کنند مانع از نفوذ جدايي طلبان جنوب يمن شوند که امارات حامي اين جدايي طلبان است.

اين سفير مي‌گويد که امارات ميزبان شخصيت‌هاي جدايي طلب برجسته يمن همچون علي سالم البيض و ابوبکر العطاس و ديگر افراد شده است و اين افراد حدود دو هفته قبل نشست‌هايي در ابوظبي براي بررسي آينده اوضاع سياسي در يمن برگزار کردند و برخي از آنها بر تقسيم يمن و برخي بر تشکيل نظام کنفدرالي تاکيد کردند.

عربستان طبيعتا نمي‌خواهد که يمن مجدد تقسيم شود. چرا که از نظر عربستان مشروعيت در يمن مشروعيت نظامي است که تمامي يمن از شمال آن تا جنوب آن تحت کنترل دارد و عربستان نمي‌خواهد يکي از نتايج جنگ عليه يمن تقسيم آن باشد و به نفع عربستان نيست انصارالله و گروه وابسته به علي عبدالله صالح کنترل شمال يمن را در دست داشته باشند و جنوب يمن را از دست آنها خارج کنند.اين سفير عربي مي‌گويد امارات اين پيشنهاد را مطرح کرده است که علي عبدالله صالح در چارچوب راه حلي سياسي براي بحران يمن از اين کشور خارج شود .

اين سفير مدعي شد، بايد اين مساله را در نظر داشت عربستاني که با انصارالله به اين توافق دست يافت که انصارالله حملاتشان را به مرزهاي جنوبي متوقف کنند و در مقابل جنگنده‌هاي سعودي حملات به استان صعده مرکز انصارالله را متوقف سازند در حال حاضر پيشنهاد خروج علي عبدالله صالح و عبدالملک حوثي، رهبر انصارالله را به خارج از يمن را پذيرفته است. اين سفير مي‌گويد که آمريکا نيز اين پيشنهاد را پذيرفته است .

اين سوال‌ها و نقطه نظرها ترديدهايي را پيرامون نيت واقعي قدرت‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي همچون آمريکا برمي‌انگيزد که نمي‌خواهند عربستان پيروز نبرد در يمن باشند. هرچند که ممکن است به عربستان اجازه داده شود تا نيمي از اين پيروزي را از آن خود کند چه بسا اين قدرت‌ها مي‌خواهند عربستان همچنان به جنگ در يمن مشغول باشد تا درآمدهاي مالي خود و توانايي‌هاي سياسي و نظامي‌اش را از دست بدهد.

داستان تمام نشدني عربستان و القاعده

در 29 مي ( مه) سال 2004 افراد مسلح وابسته به گروه تروريستي القاعده، با حمله به تاسيسات نفتي در منطقه الخبر عربستان، با هدف انهدام مرکز پتروشيمي الخبر عربستان، شمار زيادي از ساکنان اين منطقه و نيز اتباع خارجي فعال در اين منطقه را کشته و زخمي کردند. آن ايام افکار عمومي جهان از جبهه سياسي سعودي – القاعده اطلاع کافي نداشتند، اما حال که نزديکي رژيم سعودي و القاعده بر همگان آشکار شده است، شک و ترديد‌ها در اين خصوص به حقيقت تبديل شده است.

گروه تروريستي القاعده حمله به تاسيسات نفتي در منطقه الخبر را به منظور تضعيف اقتصادي دولت عربستان و غرب ناميد؛ هدفي که در ظاهر درست امادر باطن، فريبي بزرگ بود. پيوند رژيم سعودي و القاعده از «الخبر» آغاز شد و با پشتيباني اين رژيم از انديشه سلفي – تکفيري و نيز حمايت مالي و تسليحاتي از طالبان در افغانستان، لشگر طيبه در پاکستان و جبهه النصره و القاعده در سوريه و يمن، به اوج خود رسيد.«پاتريک کاکبرن» نويسنده و خبرنگار برجسته ايرلندي، عربستان را حمايت کننده اصلي گروه‌هاي تروريستي در سوريه مي داند؛ امري که «جيمز وولسي» سياست مدار برجسته آمريکايي نيز بر آن تا کيد دارد و برآن است که 'وهابيسم سعودي خاکي است که در آن القاعده و ديگر سازمان‌هاي تروريستي مرتبط در آن رشد کرده اند.

'گزارش‌هاي ميداني و آرايش خطوط مقدم جنگ در تعز يمن نشان مي دهد نيروهايي از ائتلاف ضد يمن تحت حمايت عربستان همراه با نيروهاي اماراتي ، سوداني و عناصر گروه تروريستي القاعده در يک جبهه واحد ضد نيروهاي انصارالله يمن در حال جنگ هستند. عناصر گروه تروريستي القاعده در جنوب يمن حضور دارد و تلاش مي کنند حضور خود را در يمن تقويت کنند.

بر‌اساس شواهد موجود، شاخه القاعده در يمن قوي‌ترين شاخه القاعده است تا جايي که گفته مي‌شود اگر القاعده در يمن نباشد، در کل دنيا هم وجود نخواهد داشت. کما اينکه ريشه خاندان خود بن لادن هم به شهر حضرموت يمن مي رسد که در سال 1930 ميلادي به عربستان مهاجرت کردند.اينگونه بود که عربستان و چند کشور عربي کوچک در توطئه اي صهيونيستي، ششم فروردين سال جاري براي بازگرداندن عبدربه منصور‌هادي رييس جمهوري مستعفي يمن به حکومت ، حملات گسترده اي را بر ضد مردم اين کشور آغاز کردند.

رژيم سعودي هدف از حملات خود به يمن را بازگرداندن‌هادي به قدرت ، خارج کردن نيروهاي مردمي و نيروهاي انصارالله از شهرها و مناطق مختلف يمن و تسليم شدن آنها اعلام مي کرد؛ اما با مقاومت مردم يمن و انصارالله، هيچ يک از اين اهداف محقق نشد و در مقابل، اما، هزاران يمني به خاک و خون کشيده شده و زيرساخت‌هاي اين کشور عربي ويران شده اند و اين بار مي بينيم آن‌ها براي رسيدن به اهداف نامشروع خود به دنبال به کارگيري عناصرگروه تروريستي القاعده در يمن است. رژيم سعودي مي داند با وجود حملات گسترده هوايي و استفاده از تجهيزات پيشرفته جنگي در يمن ، بدون کمک نيروهاي القاعده در داخل خاک يمن، نمي تواند موفقيتي در مقابل نيروي انصارالله، داشته باشد و تاکنون نيز همين گونه بوده است.

حقيقت آن است که القاعده در عربستان متولد شد و در رياض رشد کرد و اکنون در سوريه و يمن به دنبال محقق کردن اهداف نامشروع رژيم سعودي است .در همين خصوص، «زيگمور گابريل» سياست مدار آلماني معتقد است که افراطي گري و تروريسم در جهان، ريشه در وهابي‌گري سعودي دارد که مروج اصلي آن، عربستان سعودي است. اين در حالي است که کمک‌هاي مالي و تسليحاتي به تروريست‌هاي القاعده و داعش از سوي رژيم سعودي، در سوريه و يمن، نشان از وجود تناقض در رفتار حاکمان سعودي دارد؛ تناقضي که ريشه در انديشه کوته فکرانه وهابي گري و سياست‌هاي خصمانه با انديشه مترقي و پيشرو تشيع دارد.

البته واضح است که وجود تناقض و نيز سياست‌هاي مضحک و توهم گونه حاکمان سعودي، ريشه در تقابل انديشه سطحي و نا متقن وهابي گري با انديشه اي پيشرو، مترقي و سرشار از افتخارات علمي و فرهنگي در جهان اسلام يعني، انديشه تشيع علوي، دارد.همکاري وتوطئه چيني عليه ملت‌هاي منطقه خاورميانه ، نشان مي دهد سر و صداهاي عربستاني‌ها مبني بر دشمني با گروه‌هاي تروريستي مانند القاعده و داعش،ظاهري و فريبکارانه است وهدف آن‌ها تنها رسيدن به اهداف نامشروع سياسي داخلي و منطقه‌اي خود است، اين در حالي است که ، اغلب جوانان اين کشور تفکرات افراط گرايانه ، تکفيري و داعشي دارند و به همين دليل است که حمايت عربستان ار تروريسم دولتي، بويژه، القاعده به هيچ عنوان عجيب نيست، زيرا تفکرات وهابي- سعودي همان انديشه القاعده است و رژيم سعودي در چارچوب سياست‌هاي آمريکا و رژيم صهيونيستي، انديشه القاعده، که همان کشتار و جنگ و سياست‌هاي خصمانه با جهان تشيع است را دنبال مي کند.

حقيقت، اما، پيروزي آن انديشه مترقي و پيشرويي است که ريشه در معارف و تعاليم ناب اسلامي دارد؛ انديشه تشيع، مبتني بر صلح، بشر دوستي و انسان گراست و وجود اين انديشه زلال و ناب است که باعث شده است رژيم بدوي و وابسته سعودي، نسبت به آن به مقابله مستقيم روي بياورد. جريان درس آموز تاريخ نشان داده است، صهيونيسم جهاني و وهابيسم سعودي در چارچوب انديشه ضد بشري و نامشروع خود، در مقابله با خواست و اراده ملت‌ها راه به جايي نخواهند برد و شکست حقيقي آنها، حتمي است.

يک بام و دو هواي سعودي در گفتگوهاي صلح يمن

تداوم يورش عربستان سعودي به شهرهاي يمن در زماني که گفتگوهاي صلح اين کشور در کويت در حال برگزاري است نشان از افزايش فشارها بر نمايندگان مردم يمن در جهت کسب امتياز بيشتر در جريان مذاکرات دارد؛ امري که مي تواند مسير مذاکرات را به بن بست بکشاند.بيش از يک سال از حمله نظامي عربستان سعودي به يمن مي‌گذرد و مردم اين کشور همچنان منتظر آتش‌بس دائمي و پايان يافتن جنگ و درگيري در کشورشان هستند. در اين راستا و در سايه آتش‌بس شکننده‌اي که از تاريخ 23 فروردين ماه سال جاري برقرار شده است، دور تازه‌اي از گفت وگوهاي صلح ميان نمايندگان کميته مردمي «انصارالله» و «علي عبدالله صالح» رييس جمهوري پيشين يمن (موسوم به هيات صنعا) از يک سو با نمايندگان «عبدربه منصور‌هادي» رييس جمهوري مستعفي و فراري يمن (موسوم به هيات رياض) در سوي ديگر ميز مذاکرات نشست کويت برگزار شده که همچنان در جريان است .

گفتگوهاي کويت را مي توان طولاني ترين و دشوارترين مذاکره طرف‌هاي يمني دانست که از آغاز حمله عربستان به اين کشور شکل گرفته است. در اين دور از گفت وگوها، طرف‌هاي يمني ديدارهايي را هم با حضور «اسماعيل ولد الشيخ احمد» نماينده سازمان ملل در امور يمن و هم به صورت مستقيم با يکديگر داشته اند اما همچنان مسير و نتيجه اين گفت و گوها نامشخص است و به دليل فشارهاي عربستان سعودي و دولت مستعفي يمن هر زمان احتمال تعليق آن مي رود.در ادامه چنين فشارهايي بود که 12 ارديبهشت ماه در حالي که خبرهايي از پيشرفت مذاکرات از سوي نماينده سازمان ملل در امور يمن به گوش مي رسيد، هيات رياض مذاکرات را ترک کرد و گفت و گوها به مدت چند روز به حالت تعليق در آمد.

هيات رياض دليل ترک گفت وگوها را نقض آتش‌بس از سوي هيات صنعا اعلام کرد. اين در حالي است که عربستان سعودي به دليل تداوم يورش به مناطق گوناگون يمن در طول مذاکرات صلح، عامل اصلي بن بست در اين گفت وگوها بود. هر چند با پادرمياني و تلاش‌هاي امير کويت 2 طرف بار ديگر به ميز مذاکره برگشتند، اما تداوم اين روند و نقض آتش بس از سوي عربستان و هيات رياض موجب شکننده شدن فرايند گفت وگوها شده است که در بلندمدت مي تواند به شکست کامل آن بيانجامد.

هدف عربستان سعودي‌ها از تداوم حمله به يمن و نقض آتش بس، افزايش فشارها بر انصارالله در جهت تحميل خواسته‌هايش در جريان گفت وگوها است. به عبارت ديگر، عربستان قصد دارد به هيات صنعا نشان دهد که در صورت شکل نگرفتن توافق مورد نظر سعودي‌ها، تنها گزينه پيش رو گزينه نظامي است.اين شواهد نشان مي‌دهد عربستان و هيات رياض از ورود جدي مذاکرات به مسير سياسي جلوگيري مي‌کنند زيرا دستاورد چنداني از يک سال جنگ پرهزينه در يمن پيش‌رو نمي‌بينند و براي پيشبرد گفت وگوهاي صلح مجبورند به بسياري از خواسته‌هاي نمايندگان انصارالله تن دهند، به همين دليل است که با سنگ‌اندازي در جريان گفت وگوها، تلاش دارند انصارالله را عامل بر هم خوردن مذاکرات صلح معرفي کنند.

به عبارتي ديگر، عربستان با ادامه حمله به يمن همزمان با گفت وگوهاي صلح در کويت در تلاش است موازنه در عرصه ميداني را به سود خود تغيير دهد تا از اين راه بتواند علاوه بر افزايش فشارها بر هيات صنعا، دست هيات رياض را براي امتياز گيري از هيات صنعا بازتر کند.هيات رياض معتقد است پيش از هر توافق سياسي، ارتش و نيروهاي وابسته به کميته مردمي انصارالله بايد سلاح خود را کنار بگذارند و از مناطقي که کنترل آن را به دست گرفته‌اند عقب‌نشيني کنند. در برابر، نمايندگان هيات صنعا اعلام کرده‌اند ارتش و کميته مردمي انصارالله تا پيش از تشکيل دولت تازه که همه گروه‌هاي يمني را شامل شود، سلاح خود را زمين نخواهند گذاشت.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\06\06-11\20-20-44.htm&storytitle=%D3%D1%CE%E6%D1%CF%90%ED%20%C2%E3%D1%ED%98%C7%20%C7%D2%20%DA%E3%E1%98%D1%CF%20%C2%E1%9D%D3%DA%E6%CF%20%CF%D1%20%ED%E3%E4

ش.د9500854

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات