صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۹۳۰۹۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 13 تیر 1395 شماره 4378

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مواضع من درباره‌ فتنه‌ سال ۸۸ کاملاً صریح است و بر روی این موضوع حساس هستم و ملاک هم، عدم حمایت از کسانی است که سردمدار فتنه بودند و یا از آن سوءاستفاده کردند و تاکنون نیز اعلام تبری نکرده‌اند. (95/4/12)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
کمپین‌های جهانی

امروزه شبکه‌های مجازی در مقابل تهدیداتی که دارند، فرصت‌هایی را نیز خلق می‌کنند که باید از آنها استفاده کرد؛ برای نمونه در شرایطی که امپراتوری‌های رسانه‌ای سخنان مستدل انقلاب اسلامی را حذف و سانسور می‌کنند، رهبر معظم انقلاب دو نامه خود خطاب به جوانان اروپایی را در بستر شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند که با بازتاب‌های گسترده‌ای روبه‌رو می‌شود. در این راستا، ایشان در دیدار بیش از هزار دانشجو، علاوه بر توصیه‌های سیاسی، اخلاقی و آموزشی به یک بعد آفندی جریان دانشجویی اشاره کردند و مجموعه‌های دانشجویی را به تشکیل یک «جبهه واحد ضدآمریکایی- ضدصهیونیستی» در سطح دانشجویان جهان اسلام فراخواندند و افزودند: «می‌توان با وسایل پیشرفته ارتباطاتی و در فضای مجازی، کمپین‌های عمومی دانشجویان مسلمان را بر اساس مخالفت با سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی شکل داد تا در مواقع لازم، میلیون‌ها جوان دانشجوی مسلمان با موضع‌گیری خود، حرکتی عظیم را در جهان اسلام به وجود آورند.»
مبارزات دانشجویی امروز با توجه به گسترش فضای مجازی دیگر به ساختارهای اداری پیچیده نیاز ندارد و گروه‌های کوچک دانشجویی با ابتکار و تولید گفتمان هدفمند می‌توانند جریان‌هایی را در دانشگاه‌های جهان ایجاد کنند. گفتنی است، راه‌اندازی کمپین بین‌المللی دانشجویی می‌تواند بر مبناهای زیر صورت بگیرد:
1ـ حمایت از ملل مستضعف: یکی از حقیقت‌های آشکار که دل هر آزاده‌ای را آزار می‌دهد، کشتار ملل مستضعف و فقیر با حمایت و پشتیبانی کشورهای غربی است؛
2ـ زیر سؤال بردن حقوق بشر آمریکایی: کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در حالی پرچم حقوق بشر را به دست گرفته‌اند که شدیدترین جنایات حقوق بشری در این کشورها اتفاق می‌افتد؛ به گونه‌ای که آمريکا به هيچ‌کدام از کنوانسيون‌هاي حقوق بشر پايبند نيست.
3ـ رسوا کردن آمریکا به دلیل حمایت از پادشاهان فاسد: حمایت غرب و صهیونیست‌ها از کشورهای فاقد دموکراسی به شیوه برده‌داری در قرن 21، یکی از مفتضح‌ترین روش‌های حکومت‌داری است که دانشجویان باید با کمپین‌های بین‌المللی آنان را رسوا کنند.

▼ گزارش روز 
فراتر از برخورد قهری

در هفته‌های گذشته افشای فیش‌های حقوقی، واکنش رسانه‌ها و مردم و تأکید مسئولان بر برخورد با مدیران متخلف در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت و سرانجام به عزل چندین مدیر و بازگرداندن مبالغی از آخرین دریافتی این مدیران به خزانه کشور منجر شد؛ اتفاق مبارکی که نشان داد نظارت افکار عمومی و وجود رسانه‌ها چقدر می‌تواند به کاهش تخلفات در کشور کمک کند؛ اما در این میان آنچه جای سؤال دارد، این است که آیا چند عزل و برگرداندن مبالغی به بیت‌المال در برخورد با این پدیده کافی است؟ آیا چنین برخوردهایی می‌تواند به طور حتم از تکرار مجدد این قبیل تخلفات مالی جلوگیری کند؟ آیا عزل چند مدیر و برخورد قهری صرف با مسائل مالی در دستگاه‌های دولتی را اصلاح می‌کند؟ پرواضح است که با وجود وجوب چنین برخوردهای قهری با متخلفان، این اقدامات نمی‌تواند سلامت مالی مدیران در آینده را تضمین کند؛ چراکه متأسفانه در برخی موارد نواقص قانونی، عدم شفافیت مالی و اختیارات غیرضرور برخی مدیران و مسئولان اجازه و امکان سوءاستفاده را برای افراد حاضر در پست‌های مدیریتی فراهم می‌کند!
نمی‌توان از واقعیت فرار کرد؛ زیرا تمامی افرادی که در کشور بر مسند مدیریت در پست‌های مختلف تکیه می‌زنند، شاید از خویشتن‌داری و تقوای لازم یک مدیر در تراز انقلاب اسلامی بی‌بهره باشند و با سوءاستفاده از خلأهای قانونی مرتکب جرم‌ها و تخلفاتی از این دست بشوند. از این رو، باید در کنار برخورد قاطع، جدی و بی‌رودربایستی با افراد متخلف، با همت ویژه به اصلاح و تغییر قوانین و ساختارهای مالی پرداخت و مهم‌تر از آن شفافیت و نظارت بر مدیران را افزایش داد تا برای همیشه پرونده فساد اقتصادی در کشور مختومه شود.

▼ خبر ویژه
تنها ناو هواپیمابر روسیه به شرق مدیترانه می‌رود

منابع آگاه از تصمیم روسیه برای اعزام ناو هواپیمابر «آدمیرال کوزنتسوف» به مدیترانه برای مشارکت در عملیات علیه داعش خبر داده‌اند. به نوشته پایگاه خبری «تاس»، یک منبع دیپلماتیک گفته است: تنها ناو هواپیمابر روسیه بین ماه‌های اکتبر 2016 تا ژانویه 2017 (مهر تا بهمن 95) در شرق مدیترانه مستقر خواهد بود. وی افزوده است: «ستاد مشترک طرحی را برای مشارکت این ناو در حمله به گروه‌های تروریستی در جمهوری عربی سوریه آماده کرده است. بر اساس این طرح، خدمه، بلند شدن جنگند‌ه‌ها از روی عرشه برای حمله به اهداف زمینی را تمرین خواهند کرد.» به گفته این منبع مطلع، در پاییز و زمستان امسال جنگنده‌های روسیه همزمان از پایگاه الحمیمیم و عرشه ناو کوزنتسوف برای هدف قرار دادن داعش و دیگر گروه‌های تروریستی، اقدام به عملیات خواهند کرد. قرار است این ناو در نزدیکی ساحل سوریه مستقر شود تا جنگنده‌ها سوخت کافی برای پرواز به سمت اهداف را داشته باشند. پیش‌بینی شده است این ناو حدود 15 جنگنده سوخو-33 و میگ-29 و همچنین 10 بالگرد «کا-52»، «کا-27» و «کا-31» را با خود به سوریه ببرد. «یوری بارمین» تحلیلگر روسی در واکنش به این خبر در توئیتر نوشته است: «روسیه در حال برنامه‌ریزی برای تقویت حضور نظامی خود در سوریه همزمان با انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست که به نظر اتفاقی نمی‌رسد.»
 
▼ اخبار
1- رقابت بوئینگ و ایرباس برای ورود به ایران
علی آهنی، سفیر ایران در فرانسه درباره آخرین اطلاعات مربوط به قرارداد‌های اقتصادی با فرانسه گفت: «با پیگیری‌های به عمل آمده و خبری که دارم، سند امضا شده در تهران به‌زودی عملیاتی می‌شود که شامل تولید سه نوع خودرو و مهم‌تر از آن انتقال تکنولوژی و صادرات تولید است.» آهنی با بیان اینکه در زمینه ایرباس مذاکرات پیش رفته و مراحل نهایی را طی می‌کند، افزود: «مشکل اصلی قرارداد ایرباس مشکل بانکی و تأمین مالی است که مذاکرات خوبی در این زمینه صورت گرفته است. البته ایرباس همچنان منتظر مجوز خزانه‌داری آمریکاست.» آهنی در پایان گفت: «به نظر می‌رسد، با توجه به مذاکرات با بوئینگ، کار ایرباس تسریع خواهد شد؛ چراکه آمریکایی‌ها با توجه به رقابتی که بین بوئینگ و ایرباس هست، اجازه نمی‌دهند به راحتی یک بازار چند میلیارد یورویی از آنِ ایرباس شود و خودشان بی‌نصیب بمانند؛ به این ترتیب پیشرفت کار با بوئینگ، کار با ایرباس را نیز تسریع می‌کند.»
2- مطبوعاتی که بیشترین یارانه‌ها را گرفته‌اند
فهرست یارانه ١٢ میلیارد تومانی مطبوعات منتشر شد. بر اساس این فهرست، بالاترین میزان دریافتی را روزنامه «دنیای اقتصاد» با 559 میلیون و 827 هزار و 450 تومان داشته است. دو روزنامه وابسته به مؤسسه خبر نیز در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند که «خبر جنوب» 470 میلیون و 338 هزار و 407 تومان و «خبر ورزشی» 234 میلیون و 650 هزار و 297 تومان دریافتی داشته‌اند. روزنامه «شرق» با دریافتی 161 میلیون و 730 هزار و 399 تومان در رتبه چهارم، روزنامه «اعتماد» با 113 میلیون و 173 هزار و 670 تومان در رتبه پنجم و «هفته‌نامه سیب سبز» با دریافتی 104 میلیون و 741 هزار و 910 تومان در رتبه ششم قرار گرفته‌اند.
3- ضرب سکه داعش
یک منبع آگاه از عشایر موصل گفت: گروه تروریستی داعش، سکه طلای جدیدی را به نام خود ضرب و به بازار شهر تزریق کرده است. این سکه طلا با واحد پول دینار و با عیار 21، 4/25 گرم وزن دارد. ارزش این سکه معادل 140 دلار آمریکا و 187 هزار دینار عراقی است. «القدس العربی» نیز در این‌باره نوشت: گروه تروریستی داعش که از حدود یک سال پیش ضرب این سکه طلا را آغاز کرده است، تلاش می‌کند تمام معاملات خود را با این سکه انجام دهد و رفته‌رفته آن را جایگزین پول داخلی عراقی و دلار آمریکا کند.
4- اگر آمریکا تجاوز کند پایش را از مچ قطع می‌کنیم
امیر سرتیپ «فرزاد اسماعیلی» فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) درباره تهدیدات رژیم سعودی و آمریکا علیه ایران، اظهار داشت: تهدید سعودی علیه ایران را باب نکنید؛ چراکه خود آمریکا هم جرئت تهدید نظامی علیه ایران را ندارد. وی تأکید کرد: اگر پای آمریکا که از همه قلدرتر است در ایران باز شود؛ از مچ قطع خواهد شد و رجزخوانی بقیه کشورها در این زمینه، بی‌پایه و اساس است.
5- طیب‌نیا برای مدیران سقف حقوقی تعیین کرد
علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: تعیین سقف حقوقی برای مدیران را به شرکت‌ها ابلاغ کرده‌ام که فعلاً سقف پرداخت‌ها محدود شود تا تصمیمات اساسی در زمینه موضوع پرداخت‌ها اتخاذ و اعمال شود. در روزهای گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه حداکثر دریافتی مدیران عامل بانک‌ها ماهیانه ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و مدیران عامل شرکت‌ها ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد.

▼ اخبار کوتاه
هفت قاچاقچی که با استفاده از پاراگلایدر به صورت هوایی، مواد مخدر صنعتی را از کشور افغانستان به ایران حمل می‌کردند، در نقطه صفر مرزی دستگیر شدند. پس از بسته شدن مرزهای جنوب شرق با ایجاد دیوار مرزی، حفر گودال و سیم خاردار، قاچاقچیان برای انتقال مواد‌ مخدر نوعی منجنیق ساخته‌اند که برای پرتاب ١٠ کیلو مواد مخدر تا فاصله یک یا دو کیلومتری کاربرد دارد. گفتنی است، مرزبانی بسیاری از این منجنیق‌ها را کشف و ضبط کرده است.
با وجود تأکید سخنگوی وزارت کشور مبنی بر پایان یافتن روند تغییر استانداران، یک منبع آگاه در وزارت کشور خبر داد، گزینه بعدی تغییر و تحولات از سوی وزارت کشور در سطح استانداری‌ها در آذربایجان غربی رخ خواهد داد و طی روز‌های آتی قربانعلی سعادت، استاندار فعلی آذربایجان غربی از سمت خود برکنار خواهد شد.
اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی خود در مراسم افطاری در شهرستان «کیلیس» در نزدیکی مرزهای سوریه ضمن حمایت از تروریست‌ها در این کشور، اظهار داشت: موضع آنکارا در قبال سوریه طی شش سال گذشته تغییری نکرده است. درباره سوریه آنچه را که شش سال پیش می‌خواستیم، امروز نیز همان را می‌خواهیم.
شنیده شده است عفت مرعشی، همسر هاشمی رفسنجانی که به دلیل مشکلات معده و زخم اثنی‌عشر در خرداد ماه سال جاری در بیمارستان بستری بود، پس از ترخیص در منزل دچار ایست قلبی می‌شود که با حضور به موقع پزشکان مشکل او برطرف می‌گردد.
محسن رفیق‌دوست، اولین وزیر سپاه در پاسخ به این پرسش که آیا حاضر است فیش حقوقی خود را منتشر کند، گفت: بنده به مدت شش سال است که نه از سپاه و نه از بنیاد حقوقی دریافت نمی‌کنم؛ زیرا احتیاجی ندارم و بر حسب علاقه و وظیفه مشغول به کار هستم.
بر اساس ارزیابی‌های رسمی در عراق، داعش اکنون تنها 10 درصد خاک عراق را در اختیار دارد؛ این در حالی است که این گروه تروریستی در حمله گسترده تابستان 2014 بیش از 40 درصد خاک عراق را اشغال کرده بود.
شهرام جزایری یکی از محکومان مشهور اقتصادی در ایران می‌گوید: به دنبال تأسیس «بانک جهانی شهرام» و ساختن فیلم «بانک جهانی شهرام» است که قرار است بازارهای بین‌المللی را پوشش دهد.
مسجد شهر «نیس» فرانسه پس از 15 سال کش‌وقوس با شهرداری این شهر برای نخستین‌بار درهایش را به روی نمازگزاران گشود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات