صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۹۳۱۹۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 19 تیر 1395 شماره 4381

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دریافت‌های نامشروع باید برگردانده بشود و اگر کسانی بی‌قانونی کرده‌اند مجازات بشوند و اگر سوءاستفاده‌ای شده است، بایستی اینها را از این کارها برکنار بکنند. (95/4/16)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز 
توطئه فراموشی مسئله اول

رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی با اشاره به مشکلات جهان اسلام، در تبیین علت این مشکلات فرمودند: «استکبار جهانى و در رأس آنها آمریکا می‌خواهند این منطقه را سرگرم و مشغول به خود بکنند تا رژیم صهیونیستى نفس راحتى بکشد؛ اینها می‌خواهند مسئله‌ فلسطین را به فراموشى بسپرند،... استکبار می‌خواهد ملت فلسطین را انکار کند. مسئله‌ فلسطین مسئله‌ محورى دنیاى اسلام است، مسئله‌ فلسطین مسئله‌اى است که هیچ کشورى نباید فراموش کند؛ هیچ کشور اسلامى بلکه حتى کشورهایى که از وجدان انسانى برخوردارند، نباید فراموش کنند که این یک مسئله‌ اصلى است. ...قضایاى دیگر دنیاى اسلام به گمان ما غالباً براى این است که این مسئله‌ فلسطین فراموش بشود، آن‌‌وقت فاجعه‌‌آفرینى می‌کنند.» (16/4/95)
در واقع، تلاش برای تأمین امنیت رژیم صهیونیستی یکی از ستون‌های اصلی سیاست‌های آمریکا و دیگر قدرت‌های استکباری در منطقه و مهم‌ترین مسئله‌ای است که سبب نقش‌آفرینی آنها در ایجاد مشکلات، درگیری‌ها، خشونت‌های فرقه‌ای و... در میان کشورهای منطقه شده و رژیم صهیونیستی را در حاشیه امن قرار داده است. این روش برای جهان غرب از آن رو اهمیت دارد که وحدت و همنوایی در جهان اسلام را نشانه گرفته و سبب تفرق و تضعیف جهان اسلام می‌شود. در واقع، با این روش، به جای آنکه مجموعه نیروهای درونی جهان اسلام صرف مبارزه با دشمن اصلی، یعنی رژیم صهیونیستی و تلاش برای حل مسئله فلسطین، به منزله مسئله اصلی جهان اسلام شود، صرف برادرکشی و جنگ درون‌تمدنی می‌شود. این موضوع به‌ویژه با شروع موج سوم بیداری اسلامی در سال 2011 و متعاقب آن افزایش افراط و تکفیر در منطقه مورد توجه قدرت‌های مستکبر غربی قرار گرفته است. به طور مشخص باید گفت، این کشورها افزون بر اینکه در تشکیل گروه‌های تروریستی مانند داعش نقش داشتند،‌ در مراحل بعدی نیز به تقویت آنها کمک کرده و حتی با تشکیل ائتلاف‌های دروغین، نه تنها دامنه فعالیت‌های آنها را محدود نکردند، بلکه در مقاطعی نیز مانع مبارزه با آنها و شکست‌شان شدند.

▼ گزارش روز
پاسخی خواهیم یافت؟

از سخنان جدید «کوین مک‌کارتی» رهبر جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا که با استناد به سخنان «بان کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل متحد درباره «ناسازگار بودن» آزمایش‌های موشکی ایران با روح برجام از وضع قریب‌الوقوع تحریم‌های جدید علیه ایران سخن می‌گوید تا تلاش نمایندگان آمریکا برای جلوگیری از عملیاتی شدن قرارداد کشورمان با بوئینگ همگی چهره واقعی شیطان بزرگ را نشان می‌دهد و این ضرورت را برای هزارمین بار به مسئولان کشور یادآوری می‌کند که نباید به گفته مقامات کاخ سفید اعتنا و اعتماد کرد؛ اما فراتر از این تذکر، پرسشی که در برابر افکار عمومی قرار می‌گیرد، این است که آیا با این وضعیت و این نحوه برخورد طرف مقابل هنوز برجام پابرجاست؟! امروز افکار عمومی جامعه ایران از خود می‌پرسد، در حالی که کشور ما به سرعت به تعهدات خود در زمینه هسته‌ای عمل کرد و بسیاری از تأسیسات خود را برچید، طرف مقابل تا کی و کجا می‌خواهد در اجرای تعهدات خود امروز و فردا کند و هر روز مانع تازه‌ای در راه وصول منافع ملت ایران در برجام بتراشد؟! امروز افکار عمومی حق دارد که در وجود ضمانت‌های اجرایی محکم و کارساز به منظور اجرای دقیق برجام و تحقق منافع کشورمان تردید کرده و از مسئولان بخواهد که با فاصله از شعارهایی، چون «تاریخ به احترام برجام خواهد ایستاد»، «آفتاب تابان برجام»، «پس از برجام هر روز یک گشایش» و... کمی هم درباره بندهای مختلف و سازوکارهای اجرایی و آثار آن توضیح ارائه دهند. ملت ایران امروز حق دارد که از همراهی‌های غیرضرور با طرف‌های غربی و عدم صراحت لهجه برخی مسئولان در موضوع برجام و چگونگی اجرای آن خسته شده باشد و خواستار نمایان شدن واقعی آثار برجام در زندگی‌شان باشد! پرسش‌هایی که همه ما امیدواریم کسی پیدا شود که به آنها پاسخ دهد.

▼ خبر ویژه
سند جدید از نقش فتنه 88 در تشدید تحریم‌‌های ایران

یکی از نزدیکان هیلاری کلینتون در زمان فتنه سال 1388 به وی توصیه کرده است برای تقویت مخالفان داخلی در ایران، از رویکرد «هویج و چماق» استفاده کند. یکی از ایمیل‌های «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا که به تازگی از وضعیت محرمانه خارج شده، حاوی اطلاعات جدیدی درباره نقش فتنه سال 1388 در تشدید تحریم‌ها علیه ایران و توسل واشنگتن به راهبرد استفاده از دیپلماسی در کنار تحریم‌ها برای زنده نگه داشتن شعله اغتشاشات داخلی پس از حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 است. این ایمیل را «سیدنی بلومنثال» از نزدیکان «هیلاری کلینتون» و یکی از نفرات دخیل در شکل‌دهی به تصمیمات او به تاریخ 17 فوریه 2010 برابر با چهارشنبه 28 بهمن 1388 برای وی ارسال کرده است. موضوع ایمیل «ایران و عربستان سعودی» است و «بلومنثال» آن را برای گزارش‌دهی درباره دیداری که با «پوشکا فیشر» وزیر خارجه اسبق آلمان داشته، ارسال کرده است. وی در بخشی از این ایمیل از تعبیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب که راهبرد آمریکایی‌ها در قبال ایرانی‌ها را با مضمون «دست چدنی در دستکش مخملی» توصیف کرده بودند، استفاده کرده و گفته است: واشنگتن برای تقویت مخالفان داخلی ایران باید از این روش استفاده کند.
 
▼ اخبار
1- ردّ پای تشیّع ‌انگلیسی برای اختلاف‌افکنی از طریق سینما
به تازگی یاسر الحبیب یکی از چهره‌های مشهور فرقه انحرافی تشیع انگلیسی طی سخنانی در شبکه ماهواره‌ای «فدک» که با حمایت مالی انگلستان و جریان‌های مخالف وحدت در بین مسلمانان اداره می‌شود، از ساخت فیلمی به نام «یوم‌العذاب» پرده برداشت و گفت: «این فیلم که برجسته‌ترین کارگردان‌ها و هنرمندان غربی آن را تهیه خواهند کرد، به تبیین زندگی حضرت زهرا(س)، به ویژه دوران پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) خواهد پرداخت. مردم جهان برای نخستین‌بار در این فیلم خواهند دید که چگونه خلیفه اول و همراهانش به منزل آن حضرت حمله بردند و حرمت ایشان را شکستند! این فیلم سبب تخریب شخصیت اسطوره‌ای خلفا (شیخین) خواهد شد... و فرق بین اسلام واقعی و اسلام انحرافی (اسلام سقیفه) را نشان خواهد داد... قسم خورده‌ایم که انتقام حضرت زهرا(س) را خواهیم گرفت.» در پی انتشار این اخبار در چند روز اخیر حضرات آیات مراجع عظام تقلید علوی گرگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، جعفر سبحانی و صافی گلپایگانی ساخت آثاری از این قبیل را زمینه‌ساز اختلاف‌افکنی برشمردند و آن را جایز ندانستند.
2- پیگیری ماجرای فریدون درکمیسیون اصل90
 سیدحسین نقوی حسینی، نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر لابی‌گری حسین فریدون، برادر و دستیار رئیس‌جمهور در انتصاب مدیران عامل میلیاردی بانک‌ها، گفت: بر اساس اخبار رسیده، آقای فریدون در انتصاب مدیران عامل بانک‌ها اختیاراتی داشته و با لابی‌گری آنها را در جایگاه مدیرعاملی می‌نشانده است. نقوی حسینی تصریح کرد: وی با این لابی‌گری موجب سوءظن‌ها شده و چهره دولت را مخدوش کرده است. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اقدامات مجلس برای برخورد با این‌گونه لابی‌گری‌ها و تخلفات، گفت: خانه ملت مسئولیت این موضوع را برعهده کمیسیون اصل 90 گذاشته و این کمیسیون در نظر دارد تا همه ابعاد مسئله را بررسی و نتیجه را برای مردم بازگو کند.
3- اعلام آماده‌باش در اداره‌های پلیس سراسر آمریکا
اداره‌های پلیس سراسر آمریکا پس از تیراندازی‌های روز پنجشنبه به سمت افسران پلیس در «دالاس» از شهرهای ایالت «تگزاس» به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. به گزارش روزنامه «یو‌اس‌ای‌ تودی»، این اتفاق پس از آن رخ داد که اعتراضات مردمی علیه نژادپرستی در شهر «دالاس» آمریکا به کشته شدن دست‌کم پنج افسر پلیس و زخمی شدن شش نفر دیگر به ضرب گلوله منجر شد. دالاس، یکی از چندین شهر آمریکا بود که در اعتراض به قتل نژادپرستانه دو سیاه‌پوست طی روزهای گذشته در آن تظاهرات برگزار می‌شد. پس از تیراندازی‌های دالاس، اداره پلیس نیویورک، تدابیر امنیتی را افزایش داده و از افسران پلیس خواسته است از انجام مأموریت‌های گشت‌زنی تک‌نفره خودداری کنند.
4- کدام وزارتخانه‌ها فیش‌های نجومی داشته‌اند؟
گزارش کمیته ویژه‌ای که پس از ابلاغ رئیس‌جمهور و به دستور اسحاق جهانگیری به منظور بررسی همه‌جانبه مسئله فیش‌های حقوقی، زمینه‌ها، ابعاد و موارد مختلف آن تشکیل شده بود، منتشر شد. در بخشی از این گزارش آمده است: «وجود مواردی از پرداخت‌های غیرمتعارف در بخش‌هایی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت مشاهده شد که با توجه به ماهیت تخصصی آنها، بررسی و تصمیم‌گیری درباره آنها نیازمند زمان و دقت بیشتری است که وزرای مربوط موظف شدند با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصمیمات لازم را در این‌باره اتخاذ نمایند.»

▼ اخبار کوتاه
امیر خجسته، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مجلس نهم با اعلام ارائه گزارش مبسوطی از پرونده تفحص از بنیاد شهید به رئیس قوه قضائیه، گفت: رئیس قوه قضائیه دستور دادند تا این موضوع در دادگاهی پیگیری شود. اینکه می‌گویند این پرونده مختومه شده، اطلاعات غلطی است. ما مشکلات عدیده‌ای در بانک دی و سیستم‌های اقتصادی در بنیاد شهید داشتیم که کمیته تحقیق و تفحص در بررسی‌های خود به آنها پرداخت.
بیژن زنگنه گفت: ساعت 2 بامداد امروز شنبه پس از ساعت‌ها تلاش سرسختانه در کنار آتش و در شرایط بسیار سخت و دمای بالای خوزستان، آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی‌سینا مهار و خاموش شد. وزیر نفت با بیان اینکه پتروشیمی بوعلی‌سینا ظرف مدت دو تا سه هفته به مدار تولید برخواهد گشت، افزود: من تصور می‌کنم مدیریت بحران و فرماندهی عملیات اطفای حریق پتروشیمی بوعلی‌سینا بسیار درست و حرفه‌ای عمل کردند.
وزیر خارجه انگلیس به صراحت اعلام کرد، اشتباه آمریکا درباره ارتش عراق پس از سقوط صدام موجب پیدایش گروه تروریستی داعش شده است. به گزارش گاردین، «فیلیپ هاموند» در کمیته امور خارجه مجلس عوام انگلیس گفت: برکناری جمعی اعضای حکومت صدام‌حسین اشتباهی فجیع بود و هم‌اکنون بسیاری از بعثی‌های دوره صدام، در پست‌های ارشد گروه تروریستی داعش هستند.
اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که برای سرنگونی دولت قانونی سوریه از هیچ کمک مادی و تسلیحاتی به تروریست‌ها دریغ نکرده است، به تازگی در سخنانی با تأکید بر اینکه ما نمی‌توانیم بپذیریم سوریه با ریشه‌های تاریخی از بین برود؛ مدعی شده است سوریه در آستانه پاک شدن از نقشه جهان قرار دارد!
داعش فیلم تبلیغاتی تازه‌ای منتشر کرده و در آن ساختار خلافت خودخوانده‌اش را نشان داده است. این گروه ادعا کرده است در مجموع 35 استان در سراسر جهان دارد که 19 استان آن در عراق و سوریه و 16 استان، از جمله خراسان خارج از سرزمین‌های تحت سلطه این گروه است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در همایش بزرگ جهادگران رضوی با بیان اینکه مسئله ازدواج جوانان مورد غفلت واقع شده است، گفت: متأسفانه بودجه فرهنگی را خرج ساختن استخر کردند، در حالی که بخش عظیمی از وحشت‌های ما مربوط به شهوت است که بخش زیادی از آن با ازدواج رفع می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات