تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۹۳۲۶۵
سیدحسن خمینی هدف اصلي‌اش از ورود به انتخابات را مطرح كرد:

جلوگیری از مصادره امام(ره)

(روزنامه شرق – 1394/12/20 – شماره 2542 – صفحه 1)

جماران: حجت‌الاسلام «سیدحسن خمینی» در دیدار اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آنچه در جریان مقدمات و متن انتخابات اخیر رخ داد، گفت: «همان‌گونه که ماه‌ها قبل از ثبت‌نام با برخی دوستان مطرح کرده بودم، از روز اول تقریبا مطمئن بودم چه اتفاقاتی رخ خواهد داد، گرچه نتایج مبارکى که در پی آمد بیش از حد تصور بود». یادگار امام بازگشت به امام در جریان تحولات سیاسی جاری کشور را یک امر مبارک خواند و افزود: «باید قرائت‌های مختلف در این چارچوب به رسمیت شناخته شود و نباید کسی را به زور از این دایره بیرون کنیم». او جلوگیری از مصادره امام را هدف اصلی از ورودش به انتخابات خواند و تأکید کرد: «باید تلاش کنیم امام نماد وحدت ملی جامعه ایران باقی بماند». یادگار امام با تأکید بر تقویت عناصر مختلف وحدت ملی و با اشاره به قدرت عظیم مذهب تشیع در وحدت جامعه ایران، شخص امام خمینی را انسان بزرگی خواند که امروز نیازمند آن هستیم و یادآور شد: «جمهوری اسلامی ثمره مجاهدت ١٤٠٠ساله تشیع است و پشتوانه این دستاورد نیز اندیشه و کاریزمای شخص امام راحل است، بنابراین عظمت این شخص نباید بشکند و باید جلوی به‌انحصار‌درآمدن آن توسط یک جریان را نیز بگیریم».

«سیدحسن خمینی»، بازگشت به امام در جریان تحولات سیاسی جاری کشور را یک امر مبارک خواند و افزود: «باید قرائت‌های مختلف در این چارچوب به رسمیت شناخته شود و نباید کسی را به زور از این دایره بیرون کنیم». او دلیل احیای نام و یاد امام در آستانه انتخابات اخیر را در مشکل‌گشایی و فایده‌مندی شخصیت ایشان دانست و ابراز امیدواری کرد آفات احتمالی در این مسیر در آینده و گذشته رفع شود. در ابتدای این دیدار، آیت‌الله سیدحسین موسوی‌تبریزی در سخنانی با تجلیل از شخصیت علمی یادگار امام، گفت: «همه ما اصل شخصیت امام و آثار امام را که این حکومت است، قبول داریم، اما واقعیت این است که از کلام ایشان برداشت‌های متفاوتی وجود دارد». او خطاب به سیدحسن خمینی افزود: «در ابتدا موافق کاندیداتوری شما در انتخابات نبودم، اما بعد به این نتیجه رسیدم که این تصمیم و اتفاقات پس از آن، از الطاف خفیه الهی بود، همان‌گونه که در روزهای اول انقلاب فرمایش امام را مبنی بر اینکه فوت حاج‌آقا مصطفی از الطاف خفیه الهی است، نمی‌فهمیدیم، اما بعدا عمق معنای آن را متوجه شدیم».

آیت‌الله موسوی‌تبریزی ادامه داد: «مهم‌ترین لطف خفیه الهی این بود که شما ثبت‌نام کردید، اما رد صلاحیت شدید چراکه گرچه حضور در خبرگان می‌توانست مؤثر باشد، اما تأثیر آن از رد صلاحیت (آن هم با وجود تأیید و حمایت مراجع عظام تقلید) کمتر بود و اساسا از عوامل مهم تحرک اجتماعی و به‌ویژه نسل جوان در روز انتخابات این اقدام بود».

او رد صلاحیت یادگار امام را موجب تأثیرگذاری بیشتر اجتماعی وی و نیز تلنگری جدی برای مردم و مسئولان خواند و ابراز امیدواری کرد درس ناشی از این واقعه موجب بقا و تقویت جمهوری اسلامی شود. دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم همچنین با بیان خاطراتی از تلاش مرحوم حاج سیداحمد خمینی در حفظ و مراقبت از آثار امام ایشان را شخصیتی تأثیرگذار در دوران امام دانست. در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفضل موسویان با اشاره به سؤال‌های نسل جدید درباره امام بر اثر تبلیغات منفی موجود، مواجهه بیت امام با این تبلیغات و اندیشه‌ها در جریان انتخابات را اتفاقی مهم خواند. همچنین حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین جعفر سعیدیان‌فر در سخنانی با تأکید بر حفظ مجموعه تفکر امام، سیدحسن خمینی را شخصیتی شایسته برای این کار دانست.

دیدار آیت‌الله‌العظمی محفوظی با یادگار امام

همچنین حضرت آیت‌الله‌العظمی «محفوظی» از مراجع تقلید و وصی آیت‌الله‌العظمی بهجت (ره)، با حضور در بیت یادگار گرامی امام در قم با او دیدار کرد. در این دیدار حضرت آیت‌الله‌العظمی محفوظی به بیان حدیثی از امیرالمؤمنین (ع) پرداخت و گفت: «حضرت علی (ع) انسان عاقل را از مستی مال، قدرت، علم، مدح و ثنا بر حذر می‌دارند و بر همین اساس قدرت و عناوین مختلف، یک ابزار بازی در دست انسان‌هاست و ما باید بتوانیم در این میان خود را حفظ کنیم و بدانیم تغییر و تقلب دنیا در دستان خداوند است». ایشان با آرزوی اینکه همه کارها صبغه الهی داشته باشد و از روی هوا، حرکتی صورت نگیرد، از رد صلاحیت یادگار امام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری انتقاد کرد و یادآور شد: «همه باید در روز قیامت درباره اعمالشان پاسخ‌گو باشند و این نکته را فراموش نکنند، مگر آنکه اعتقادی به این امور نداشته باشند».

آیت‌الله‌العظمی محفوظی در همین زمینه با بیان اینکه گاهی اوقات ابر سیاهی جلوی آفتاب را می‌گیرد، به همگان توصیه کردند: «انذار علمای اخلاق مبنی بر محاسبه دائم نفس را باید جدی گرفت، چراکه دشمن در کمین است که بتواند از هر راهی ضربه بزند». ایشان با اشاره به شخصیت بزرگ امام خمینی و بیان خاطراتی از دروس اخلاق ایشان، گفت: باید ببینیم آیا اکنون امام‌خمینی‌ها و آیت‌الله گلپایگانی‌ها در حوزه وجود دارند یا خیر؟ ایشان در پایان، خطاب به یادگار امام گفت: «دعای من همیشه بدرقه راه شماست». در این دیدار که حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی نیز حضور داشت، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی از حمایت‌های ارزشمند این مرجع عالی‌قدر تقلید از بیت امام سپاسگزاری کرد و طول عمر و سلامتی ایشان را از خداوند مسئلت کرد.

راه نرفته زیادی در حوزه ورزش داریم

حجت‌الاسلام «سیدحسن خمینی» در اولین همایش خیرین ورزش‌یار کشور با اشاره به جایگاه والای صدقه و خیرات در دستورات اسلام به بیان روایات متعددی در این خصوص پرداخت و یادآور شد: «پیامبر (ص) می‌فرمایند که در روز قیامت همه‌جا غرق آتش است؛ به‌جز برای کسانی که صدقه داده‌اند و اینها زیر سایه‌بان صدقه خودشان قرار می‌گیرند. ایشان در روایتی دیگر می‌فرمایند وقتی یک انسان دستش را برای کار خیر گشاده می‌کند خداوند به او لبخند می‌زند و به همین سبب آمرزیده می‌شود». یادگار امام گفت: «جایگاه امروز ورزش ما با توانمندی‌های جامعه فاصله زیادی دارد و این فاصله را باید پر کرد و راه آن گسترش ورزش در سراسر کشور است». او با اشاره به پاداش‌های اخروی و دنیوی صدقه، بهترین صدقه از نگاه پیامبر(ص) را صدقه‌ای ذکر کرد که انسان در هنگام سلامت و نشاط عطا می‌کند.

سیدحسن خمینی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) توصیه کرده‌‌اند که هر مسلمانی هرروز صدقه بدهد، ادامه داد: «پیامبر (ص) صدقه را صرفا نیاز مالی نمی‌دانند و کمک‌کردن به دیگران، ارشاد و برداشتن موانع از پیش‌روی مردم را نیز صدقه می‌دانند». یادگار امام با بیان اینکه بهترین صدقات، صدقات جاریه است که پس از مرگ انسان از او باقی بماند، سرمایه‌گذاری در ورزش و تلاش در جهت بالابردن فضاهای ورزشی در کل کشور را صدقه جاریه و امر مبارکی دانست که اگر کسی قصد دارد کار خیری را برای همیشه از خودش باقی بگذارد، در اینجا می‌تواند هزینه کند. او با اشاره به اینکه امروز به اندازه یک‌دوم میانگین لازم، فضای ورزشی در کشور وجود ندارد، گفت: «با ایجاد فضای ورزشی در یک منطقه محروم جلوي بسیاری از ناهنجاری‌ها، بزهکاری‌ها و تلفات احتمالی گرفته می‌شود». سیدحسن خمینی با بیان اینکه خداوند در ازای لطف و کرامت خویش به دیگران انتظار دارد که از خلق‌الله دستگیری کنیم، افزود: «نخبگان جامعه پا روی دوش تک‌تک افراد جامعه گذاشته‌‌اند و کسانی هم که درآمد و تمکن مالی خوبی کسب کرده‌‌اند در قبال مردم وظایفی دارند که اگر برای آنها هزینه‌ای کنند ثواب بزرگی کرده‌اند».

یادگار امام با اشاره به نشاط اجتماعی در پی پیروزی در ورزش‌های همگانی تصریح کرد: «ورزش قهرمانی پیوند عمیقی با ورزش عمومی دارد و نشاط اجتماعی حاصل از آن، ممکن است با خیّری که در یک نقطه دورافتاده توانسته با ایجاد یک موقعیت ورزشی ورزشکاری را تربیت کند، مرتبط باشد و تا وقتی آن مجموعه برقرار است، برکات آن برای او نوشته می‌شود». او گفت: «اگر انسان برای گسترش فضاهای ورزشی کاری کند، هم به جامعه ادای دین کرده است و هم برای آخرت خویش صدقه‌ای را پیشاپیش فرستاده است». یادگار امام با بیان اینکه در حوزه ورزش هرچه کار کنیم کم است و راه نرفته زیادی در این حوزه داریم، یادآور شد: «بحمدالله دولت در این زمینه تلاش زیادی می‌کند و دکتر گودرزی، وزیر محترم ورزش و جوانان، با توجه به تحصیلات و تخصص خویش شناخت درستی از موضوع دارند». «سیدحسن خمینی» در پایان گفت: «جایگاه امروز ورزش ما با توانمندی‌های جامعه فاصله زیادی دارد که این فاصله را باید پر کرد و راه آن گسترش ورزش در سراسر کشور است».

http://www.sharghdaily.ir/News/88207

ش.د9405624

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات