صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۹۳۳۷۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4385 چهارشنبه 23 تیر 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) سیاست آمریکا اقتضا می‌کند که تفکری در میان ملت ایران تزریق شود تا وانمود کنند ملت ما بر سر یک دوراهی قرار دارد، یا با آمریکا کنار بیاید یا دائماً فشارها را تحمل کند. (95/1/1)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز      
    عبور از دیپلماسی لبخند!

امروز توافق هسته‌ای ایران با شش کشور قدرتمند جهان موسوم به «برجام» یک ساله شد؛ اما به راستی برجام چرا شکل گرفت و قرار بود با این توافق چه اتفاقی بیفتد؟
پس از کش و قوس حدوداً دوازده‌ساله پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات نفس‌گیر 22 ماهه در دولت یازدهم، قرار بود در ازای اعمال یکسری محدودیت‌ها و تعدیل‌ها در برنامه هسته‌ای  تهران، طرف غربی به ویژه آمریکایی اقدامات و تعهداتی را به نفع جمهوری اسلامی ایران انجام دهد که لغو تحریم‌های مالی، بانکی و نفتی مرتبط با برنامه هسته‌ای و پذیرش حق هسته‌ای ایران از سوی گروه 1+5 از جمله آنها بود.
اما با سپری شدن یک سال از انعقاد برجام و شش ماه از اجرایی شدن آن و در حالی که ایران به تمام تعهدات خود پایبند بوده و به همه آنها عمل کرده است، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با امروز و فردا کردن، مانع‌تراشی غیرمستقیم و دعوت آشکار و نهان شرکت‌ها و بانک‌های جهان به حفظ ساختار تحریم‌ها علیه ایران، عملاً برجام را به شکست کشانده و آن را به کاغذپاره‌ای که به قول رئیس بانک مرکزی «هیچ» دستاوردی برای ایران نداشته است، تبدیل کرده‌اند. افزون‌بر این، تهدیدات و مطالبات جدید خارج از دستور برجام، نظیر اعمال تحریم‌های موشکی و حقوق بشری در سنا و کنگره آمریکا طرح شده و در حال بررسی است؛  این در حالی است که مطابق متن برجام، دو طرف باید از هرگونه اقدامی که مخالف روح برجام بوده و به زمینه‌های تداوم همکاری هسته‌ای لطمه وارد می‌کند، اجتناب کنند. با این توصیف، حال که برجام نتوانست از دشمنی دشمنان بکاهد، دو حالت متصور است: اول اینکه، با خوش‌بینی‌ها و سیاست مماشات با دشمنی که راهبرد اولش حذف ما از صحنه است، کنار آمد و به سیاست صبر و انتظاری که هیچ آینده‌‌ای برایش متصور نیست، تن داد. دوم اینکه، به سیاست انقلابی و دیپلماسی تهاجمی برای گرفتن حقوق هسته‌ای خودمان برگردیم و با عبور از دیپلماسی لبخند به دیپلماسی قاطع، فعال و حق به جانب برای حفظ حقوق هسته‌ای پافشاری کنیم. در غیر این‌صورت دستاوردهای حاصل از برجام می‌تواند به ضد خودش تبدیل شود.


▼ گزارش روز  
            
     توجیه‌تراشی!

وزیر جنجالی دولت یازدهم و باز هم اظهار نظری عجیب؛ وزیر صنایع و معادن دولت تدبیر و امید(!) که حضورش در هیئت‌مدیره ده‌ها شرکت خصوصی، دارایی‌های میلیاردی‌اش، اظهارات تعجب برانگیزش درباره خائن بودن معترضان به تولیدات کارخانه‌های خودروسازی و مواردی دیگری از این دست مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود، این بار سخنانی عجیب‌تر را بر زبان آورده و در جمع فعالان اقتصادی یاسوج با دفاع از فیش‌های حقوق نجومی تأکید کرده است: «وجود برخی فیش‌ها با حقوق‌های بالا در جهان طبیعی است. به نظر ما به این همه سر و صدا نیازی نبود و وجود چنین فیش‌هایی هم مرسوم است. بانک‌های سراسر جهان قوانین خاص خود را دارند و کشور ما نیز قوانین خود را دارد.» محمدرضا نعمت‌زاده همچنین درباره عدم انتشار فیش حقوقی خود در توجیهی جالب می‌گوید: «به دوستان در هیئت دولت عرض کردم که بگذارید فیش حقوقی‌ام را منتشر کنم تا مردم بدانند ما به عنوان وزیر حقوق‌مان چند است. دوستان نپذیرفتند و گفتند اگر شما این کار را بکنید تبدیل به یک مد می‌شود و مد شدن این موضوع هم درست نیست.» کاش کسی در آن جلسه پیدا می‌شد و از آقای وزیر می‌پرسید که در کدام کشورها و در کدام شرکت‌های دولتی و وابسته به نظام‌های سیاسی چنین فیش‌ها و قوانینی وجود دارد؟! حتی در صورت اثبات چنین ادعایی، آیا این روش و این فیش‌ها با عدالت اجتماعی مد نظر انقلاب اسلامی همخوانی دارد؟! کاش کسی پیدا می‌شد تا در آن جلسه از وزیر محترم می‌پرسید که آیا بهانه‌تراشی‌هایی چون تبدیل به مد نشدن و... برای جلوگیری از شفاف‌سازی اقتصادی کافی است؟ آیا مردم حق ندارند بدانند وزیر این کشور چقدر حقوق می‌گیرد؟!
جالب اینجاست که ادامه جانبداری یک مسئول دولتی از حقوق‌های نجومی در حالی است که رهبر معظم انقلاب در چند نوبت نسبت به این پدیده زشت تذکر داده و بر برگرداندن اموال به بیت‌المال سخن گفته‌اند و رئیس‌جمهور و رؤسای قوا بر ضرورت برخورد با این پدیده تأکید کرده‌اند!

▼ خبر ویژه  
 قایق‌های هجومی سپاه در نزدیکی کشتی‌های جنگی آمریکا

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی به نقل از ناوبان «فورست گریگس» افسر عملیاتی ناو نئو اورلئان نوشت: «حضور قایق‌های هودانگ سپاه مجهز به موشک‌های قدرتمند ضد کشتی «ینگ‌جی-۸۲» در 300 تا 500 یاردی ناوهای آمریکا در منطقه به امری معمول مبدل شده و قایق‌های ایران مقابل ناوهای آمریکا ایستاده یا دور آنها می‌چرخند. در همین ارتباط پنج قایق نظامی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته به یک ناو آمریکا در تنگه هرمز نزدیک شدند. بر اساس این گزارش، پنج قایق سپاه در فاصله 500 یاردی این کشتی جنگی که حامل «ژوزف ووتل» ژنرال آمریکا و سرپرست مقر فرماندهی نیروهای آمریکا در منطقه بود، قرار گرفتند. وال ‌استریت ژورنال در خاتمه این مطلب نوع قایق سپاه پاسداران ایران را «هودانگ» نام نهاده و آن را  یکی از بزرگ‌ترین قایق‌های هجومی نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران دانسته است که به موشک‌های ضد کشتی و دیگر تجهیزات مجهز است. امکان اصابت به هدف موشک‌های نصب شده در این قایق‌ها بالای 98 درصد تخمین زده شده ‌است.
 
▼ اخبار
نخست‌وزیر جدید انگلیس؛ مانع‌تراش احیای روابط با ایران

«ترزا می» نخست‌وزیر جدید انگلیس یک سیاستمدار بریتانیایی است که از سال 2010 تا کنون در سمت وزیر کشور انگلیس فعالیت داشته است. سال گذشته رسانه‌های انگلیسی گزارش دادند، مقامات وزارت خارجه این کشور از مانع‌تراشی ترزا می در مسیر بازگشایی سفارت این کشور در ایران گلایه دارند. مقامات وزارت خارجه انگلستان در آن زمان می‌گفتند وی با در پیش گرفتن سیاست سخت‌گیرانه در قبال مهاجران موجب شده است تا امکان حصول توافق با ایران برای بازگشایی سفارتخانه‌ها وجود نداشته باشد و مذاکرات حساس برای احیای روابط با ایران را در معرض خطر قرار دهد. ترزا می در آن زمان مانع بازگشایی دفتر صدور روادید در سفارت انگلستان، یعنی یکی از خواسته‌های اصلی ایران، شده است. وی افتتاح دفتر صدور روادید را به اخراج چهار هزار ایرانی از انگلستان مشروط کرده بود.


کلینتون: باید رابطه ایران و حزب‌الله را قطع کنیم

پایگاه ویکی‌لیکس در مطلبی که به ایمیل‌های جنجالی هیلاری کلینتون اختصاص داده است، به موضوع روابط ایران و متحدان منطقه‌ای‌ آن اشاره کرده و قطع شدن رابطه ایران با متحدانش، از جمله حزب‌الله را در گرو نابودی دولت بشار اسد در سوریه می‌داند. یکی از ایمیل‌های جنجالی کلینتون که به موضوع ایران و سوریه پرداخته، به شرح زیر است: «بهترین راه برای کمک به اسرائیل[رژیم صهیونیستی] درباره قابلیت‌های هسته‌ای رو به رشد ایران، کمک به مردم سوریه برای سرنگونی رژیم بشار اسد است. مذاکرات محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران معضل امنیت اسرائیل را حل نمی‌کند و سبب نمی‌شود ایران بخش مهمی از برنامه توسعه سلاح‌های هسته‌ای خود را که آن قابلیت غنی‌سازی اورانیوم است، متوقف کند.»

انتقام‌جویی ترکی الفیصل از ایران

اندیشکده «شورای آتلانتیک» در گزارشی به قلم «باربارا اسلیوین» سرپرست طرح «آینده ایران» در این مؤسسه تحقیقاتی در زمینه همراهی مقام‌های ارشد آل سعود با گروهک منافقین نوشته است: شاهزاده «ترکی الفیصل» سفیر سابق عربستان در انگلیس و آمریکا و رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان با حضور در نشست مجاهدین (منافقین) ناظران امور منطقه را بهت‌زده کرد. وی که گویا با اجازه دولت خود در نشست چندی پیش منافقان در پاریس حضور داشت، رو به جمعیت فریاد زد: «همچون شما، خواهان سقوط جمهوری اسلامی هستم.» وی در ادامه نوشته است: صرف هزینه‌های میلیون دلاری برای پرداخت به مقام‌های آمریکایی به منظور سخنرانی در محافل منافقان مدت‌هاست که سبب تعجب و حیرت ناظران شده است.

حمایت مسکو از سوریه در مبارزه با تروریسم

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت تأکید کرد، مسکو به حمایت خود از سوریه در مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داد. «ویتالی چورکین»‌ نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد، در حال حاضر مشکلات و مسائل قابل‌توجهی در زمینه مبارزه با تروریسم در سوریه وجود دارد و ورود افراط‌گرایان به این کشور از طریق مرزهای ملی سوریه ادامه دارد. چورکین همچنین با انتقاد از حمایت برخی کشورهای منطقه از تروریست‌ها، تأکید کرد: «متأسفانه هنوز هم دسترسی تروریست‌ها به پول و تسلیحات و نیز دسترسی به عوامل نبرد شیمیایی در منطقه ادامه دارد.

▼ اخبار کوتاه
اکبر کمیجانی، قائم‌مقام بانک مرکزی با اشاره به اهداف و نتایج اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، گفت: همه جزئیات اقدامات ایران در چارچوب FATF و نتایج و جوانب ‌آن به مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شد. اخبار و تحلیل‌ها درباره FATF مبنی بر این است که اگر ایران با این نهاد همکاری کند، اطلاعات حساس یا خاصی در اختیار این سازمان یا دیگر کشورها قرار می‌گیرد. FATF نهادی است که با اقدامات نظارتی در صدد است محیط نظام بانکداری بین‌المللی یک محیط اطمینان‌بخش، شفاف، با ریسک کمتر و با نظارت فعالانه باشد.
برخی از منابع برجسته وابسته به جریان «المستقبل» تأکید کردند، اگر حزب‌الله بتواند رأی مورد نیاز میشل عون را تأمین کند و رئیس‌جمهور انتخاب شود، این جریان نیز از این مسئله استقبال خواهد کرد. در همین راستا، شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان طی سخنانی با انتقاد از مشکل‌تراشی عربستان سعودی بر سر راه انتخاب رئیس‌جمهور در بیروت اظهار داشت، مشکل اصلی مداخله خارجی است و طی دو سال گذشته نیز مشخص شد، عربستان تنها طرفی است که سد راه این مسئله می‌شود و گزینه خود را مشروط می‌کند.
وزارت کشور رژیم بحرین که وابستگی مخالفانش به کشورهای خارجی را بهانه‌ای برای ادامه سرکوبگری‌ها در این کشور قرار داده، با صدور بیانیه‌ای مدعی دستگیری چند تروریست شد که در ایران آموزش دیده‌اند! این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای دخالت در ناآرامی‌های بحرین را بی‌پایه و اساس خوانده است.
در پی انتشار ادعای همکاری و هماهنگی قوه‌قضائیه و دادستانی تهران در ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز برای خبرنگاران، «عباس جعفری دولت‌آبادی» دادستان تهران، ضمن تکذیب این ادعا، تأکید کرد: دادستانی تهران پیش از هرگونه اقدامی، مراتب را به‌طور رسمی اطلاع‌رسانی خواهد کرد. در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها تلاش کرده بودند این پیامک‌ها را به دادستانی تهران نسبت دهند.
بر اساس آخرین آمار مرکز ملی آمار فلسطین، جمعیت فلسطینی‎ها به 12 میلیون و 400 هزار نفر رسیده است که از بین آنها هفت میلیون و 590 هزار نفر آواره و چهار میلیون و 810 هزار نفر در کرانه باختری و غزه زندگی می‎کنند.
◄ مرکز ‏آمار ایران اعلام کرد: رشد جمعیت رو به کاهش است؛ به ‌گونه‌ای که میزان تولد نوزادان از دو میلیون نفر در سال به یک میلیون نفر کاهش یافته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات