صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۹۳۳۹۹

اخبار ویژه روزنامه ها 24 تیرماه

کیهان/
عقده‌گشایی ارشاد علیه کیهان به نیابت از مدیریت اشرافی
وزارت ارشاد ضمن یک عقده‌گشایی کور و رسوا علیه روزنامه کیهان، این روزنامه را در رتبه 3 رده‌بندی کرده و برخی نشریات حامی دولت را در رتبه 1 و 2 جا داده است.
طبق جدول من‌درآوردی ارشاد، روزنامه‌هایی مانند ایران، اطلاعات، خبر ورزشی (وابسته به معاون مطبوعاتی)، خراسان، دنیای اقتصاد و شرق در رتبه یک قرار گرفته‌اند.
در رتبه دوم نیز نام روزنامه‌های اعتماد و جمهوری اسلامی، دیده می‌شود. وزارت ارشاد در رتبه سوم نام کیهان را در کنار روزنامه‌هایی مانند فرهیختگان، صمت، شهروند، آسیا، جهان صنعت، آفتاب یزد و آرمان قرار داده است.
این عقده‌گشایی «رو» که از ابتذال متولیان امر در وزارت ارشاد حکایت می‌کند، در حالی است که همین طیف بهتر از هر کس از تعداد پرحجم مخاطبان کیهان و اثرگذاری بلامنازع آن در افکار عمومی خبر دارند. یک نمونه از این اثرگذاری اجتماعی را می‌توان در روشنگری نسبت به عملکرد مدیریت اشرافی و حقوق‌های نجومی آنها مشاهده کرد که با وجود ماله‌کشی کنتراتی ده‌ها نشریه درجه یک دولتی یا در اجاره دولت، تبدیل به یک مطالبه اجتماعی شده است. عملکرد مشابه را در زمینه روشنگری نسبت وعده‌های خلاف واقع درباره برجام می‌توان مشاهده کرد هر چند که طبیعتاً به مذاق ویژه‌خواران مدیریت اشرافی از قبیل وزارت ارشاد تلخ بیاید و به برخی عقده‌گشایی‌های سخیف و کودکانه منتهی شود.

اسباب‌کشی مریم سرخور از حرمسرای رجوی به حرمسرای فیصل
یکی از نویسندگان و کارشناسان برجسته عراقی اسراری از رابطه بین «ترکی فیصل» رئیس سابق استخبارات عربستان سعودی و «مریم رجوی» سرکرده گروهک تروریستی منافقین را فاش کرد و گفت ترکی فیصل و مریم رجوی ازدواج کرده‌اند.
«ماجد زهیر شنتاف» درباره علت ظهور یکباره شاهزاده سعودی (ترکی فیصل) در کنفرانس گروهک منافقین گفت: شاهزاده امیر سعودی قریب دو سال و نیم است که با رجوی رابطه نزدیک دارد و این رابطه، اخیراً منجر به ازدواج آنها شده است.
به گزارش سایت صوت العراق ماجد زهیر اضافه کرد اعلام خبر مرگ «مسعود رجوی» همسر سابق مریم رجوی در این کنفرانس توسط ترکی فیصل شگفتی همه اعضای گروهک حاضر در کنفرانس را برانگیخت، اما پیشدستی ترکی فیصل عملاً به گمانه‌زنی‌ها خاتمه داد وعملاً شاهزاده سعودی با اعلام مرگ مسعود رجوی، نقش خود در این گروهک را نشان داد.
کارشناس عراقی افزود اصل رابطه بین رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان با مریم رجوی به چهار سال قبل برمی‌گردد؛ وقتی که ترکی فیصل با رجوی در شهر «زوریخ» سوئیس آشنا شد. این همان کنفرانسی است که فیصل از رابطه راهبردی بین عربستان سعودی و رژیم اشغالگر اسرائیل پرده برداشت. ماجد زهیر افزود: بعد از زوریخ، دیدارها بین فیصل و مریم رجوی بیشتر شد تا جایی که مریم رجوی به مدت 10 روز با ترکی فیصل در کشتی سیاحتی شخصی این امیر سعودی به سر برد تا اینکه کشتی آنها در بندر خانواده سلطنتی عربستان در فرانسه پهلو گرفت.
به نوشته این کارشناس عراقی، همراهی 10 روزه مریم و ترکی با اعتراض شدید در داخل گروهک منافقین همراه شد و حتی چند تن از اعضای برجسته این گروهک با مریم رجوی جدال لفظی شدیدی پیدا کردند و متعاقب این جدال لفظی بود که دونفر از اعضای معترض از گروهک رانده شدند و یک نفر دیگر فعالیتش به حال تعلیق درآمد.
این نویسنده عراقی در ادامه به سخنان «حمید خوش‌باوری» یکی از افرادی که با مریم رجوی جدال لفظی داشته و به خاطر آن از گروهک نفاق کنار گذاشته شد- استناد کرده است. خوش‌باوری گفته جای تأسف است که سازمان به دست یک امیر سعودی سالخورده و زنی که شیفته شهوت و پول است، چنین سرنوشتی پیدا کند، زنی که 20 سال پیش از شوهرش طلاق گرفت و بدون مراعات هیچ فاصله‌ای، بعد از سه روز با مسعود رجوی ازدواج کرد.
نویسنده عراقی در ادامه می‌افزاید تمامی هزینه‌های کنفرانس پاریس را سفارت عربستان در فرانسه تأمین کرده و حتی بلیط‌های حضور تمامی اعضا را از خارج فرانسه، ریاض پرداخت کرده است.
یادآور می‌شود مسعود رجوی سرکرده منافقین برای فریب بنی‌صدر، با دختر وی ازدواج کرد اما پس از آن که بنی‌صدر از قدرت افتاد دختر وی را طلاق داد و ابریشمچی را وادار کرد همسرش مریم قجر عضدانلو را طلاق اجباری داده و به رئیس سازمان واگذار کند. چند سال بعد اما رجوی به همین بسنده نکرد و رسماً به تشکیل حرمسرایی متشکل از چند ده عضو سازمان اقدام کرد، حال آن که قبلاً با دستور «انقلاب ایدئولوژیک» خواستار جدایی همسران در سازمان از یکدیگر شده بود.

هشدار اقتصاددانان به روحانی از دولت قبل بیشتر شده است
«در حالی که هشدار اقتصاددانان به نسبت دولت قبلی افزایش یافته،‌ دولت توجه قابل ملاحظه‌ای به این انتقادها ندارد.»
فرشاد مؤمنی اقتصاددان اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان ضمن بدگویی و تخطئه دولت سابق می‌گوید: هنگامی که آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسیدند امیدواری بیشتری بین کارشناسان به وجود آمد که دولت جدید به تحقیقات و اظهارات کارشناسان توجه بیشتری نشان خواهد داد و از این تحقیقات و پژوهش‌ها در اجرای بهتر سیاست‌های دولت استفاده خواهد کرد. با این وجود در دولت آقای روحانی نیز توجه کمی به تحقیقات کارشناسان در این زمینه صورت گرفت. این در حالی بود که میزان هشدارهای اقتصاددانان در دولت روحانی به مراتب از دولت احمدی‌نژاد بیشتر بوده است. توجه نکردن به اظهارات کارشناسان در دولت آقای روحانی در نهایت به مسئله افشای فیش‌های حقوقی و زد و خوردهای جریانی و سیاسی تبدیل شد.
وی با بیان اینکه دولت در زمینه فیش‌های نجومی فاقد استراتژی و برنامه بوده است، می‌افزاید: دولت در این زمینه برخورد قاطعی با این مسئله نکرد و رویکرد دولت گذشته را در این زمینه ادامه داد. از سوی دیگر گوش این دولت برای نقد ناصحان و دلسوزان شنوا نیست و حاضر نیست سخنان کارشناسان را درباره معایب رویکرد در پیش گرفته مورد توجه جدی قرار بدهد.
استعفا یا عزل مدیران در این زمینه کوچک‌ترین اتفاقی بود که باید رخ می‌داد. در تمام کشورهای جهان مدیران خاطی یا برکنار می‌شوند یا با فشار افکار عمومی استعفا می‌دهند. با این وجود برکناری مدیران یک راهکار منفعلانه است و عمیق و کاربردی نیست. کارشناسان همواره بر این نکته تأکید کرده‌اند که پیشگیری مهم‌تر از درمان است. هنگامی که می‌توان با برنامه‌ریزی و نظارت جدی‌تر از بروز چنین بحران‌هایی در اقتصاد کشور جلوگیری کرد چرا باید اجازه داد یک بیماری ساده به مرور زمان و براثر عدم درمان صحیح و بی‌توجهی به یک بیماری مهلک و کشنده تبدیل شود.

معاون برکنار شده بیمه نرفته برگشت!
مسئولان وزارت اقتصاد و بیمه ایران به نقض دستور رئیس جمهور پرداخته و 2 تن از اعضای هیئت مدیره بیمه ایران را که در دوره مدیریت قبلی از جایگاه معاونت برکنار شده بودند، در دوره مدیریت محسن پورکیانی با سفارش وزیر اقتصاد به معاونت‌های قبلی بازگردانده‌اند.
به گزارش دانا؛ تخلفات بیمه ایران در شرایطی طی یک ماه گذشته منتشر شد که هر روز ابعاد تازه‌تری از اتفاقات رخ داده در این مجموعه به دست می‌آید. همین چند روز پیش بود که رئیس جمهوری در بند پنجم بیانیه مهمی که خطاب به ملت شریف ایران که در پی گزارش مربوط به پرداخت‌های نامتعارف به برخی مدیران صادر شد تأکید کرد: کلیه دستگاه‌های اداری، به ویژه آن دسته از شرکت‌ها و بانک‌های دولتی که برای انجام وظایف قانونی اقدام به ایجاد یا ثبت شرکت یا عناوین مشابه در داخل و یا خارج از کشور می‌کنند، باید از انتخاب مدیران ستادی به عنوان عضو هیئت مدیره به هر نحو خودداری کنند و در موارد ضرور نیز که با تأیید بالاترین مقام دستگاه تعیین می‌شود حق دریافت هیچگونه حقوق یا پاداش را نخواهند داشت.
این در شرایطی است که مسئولان وزارت اقتصاد و به تبع آن بیمه ایران در اقدامی آشکار، به نقض این دستور رئیس جمهور پرداخته و طبق اسناد به دست آمده 2 تن از اعضای هیئت مدیره بیمه ایران را که در دوره مدیریت قبلی از جایگاه معاونت برکنار شده بودند، در دوره مدیریت محسن پورکیانی با سفارش وزیر اقتصاد به معاونت‌های قبلی بازگردانده شدند.
این در شرایطی است که رئیس جمهوری به صراحت از مخالفت خود با انتخاب مدیران ستادی به عنوان عضو هیئت مدیره مجموعه‌های مختلف دولتی سخن گفته است.
یکی از اولین اقدامات پورکیانی رئیس جدید بیمه ایران، انتصاب حیدری به عنوان معاون فنی شرکت بیمه ایران بود.
اهمیت معاونت فنی در مجموعه بیمه ایران از آن جهت است که این معاونت ارتباط نزدیکی با شبکه فروش دارد. چرا که این شبکه رقمی بالغ بر 700 میلیارد تومان در سال درآمد برای بیمه ایران دارد و از طرفی نیز 10 هزار شبکه وجود دارند که تنها 20-30 نفر از این 10 هزار شبکه جزو فعالان عرصه فروش در بیمه ایران به شمار می‌روند.
این بدان معناست که از یک شبکه 10 هزارتایی، تنها 20 تا 30 نفر هستند که بهترین بهره را می‌برند و گفته می‌شود این 20 تا 30 نفر نیز به صورت مستقیم با معاون فنی شرکت در ارتباط هستند و 85 درصد از فروش بیمه ایران نیز از طریق همین شبکه است.
دانا پرسید: چرا یک عضو هیئت مدیره در شرایطی که در دوران مدیریت سابق از کار برکنار شده بود، بار دیگر در اقدامی غیر قانونی و در مغایرت با دستور رئیس جمهور به عنوان معاون فنی بیمه ایران منصوب می‌شود.

هر 6 روز یک هیئت آمدند ... اما دریغ از یک قرارداد واقعی
روزنامه ایران می‌گوید کشور پس از برجام شاهد ترافیک هیئت‌های اقتصادی خارجی بوده است.
این روزنامه در تیتری بزرگ نوشت: در پسابرجام، هر 6 روز یک هیئت خارجی به ایران می‌آید. این رقم رشد 3 برابری ورود هیئت‌ها را نشان می‌دهد.
روزنامه رسمی دولت در عین حال توضیح نداده که از حدود 150 هیئتی که به ایران آمده و مورد پذیرایی قرار گرفته‌اند، چند مورد به عقد قرارداد و سرمایه‌گذاری و مبادلات اقتصادی منتهی شده است. به اذعان کارشناسان داخلی و خارجی، اغلب این سفرها به قرارداد و همکاری اقتصادی واقعی منجر نشده چرا که شرکت‌ها و بانک‌های خارجی، به شکل پنهان و پیدا از سوی آمریکا تهدید به تحریم و مجازات می‌شوند و چون در گذشته برخی بانک‌ها تا 9 میلیارد دلار هم جریمه شده‌اند، بنابراین علی‌رغم میل، حاضر نیستند ریسک همکاری را بپذیرند و به همین اعتبار «فاکتور کردن سفر هر 6 روز یک هیئت خارجی» به مردم فاقد ما به ازای واقعی و ارزش اقتصادی است.
روزنامه ایران در عین حال از قول مهدی کرباسیان مدیر سازمان توسعه و نوسازی صنایع اذعان کرد «در جابه‌جایی پول مشکلاتی وجود دارد». اخیراً سفیر کره جنوبی تصریح کرده بود کشورش برای مبادله پول و بدهی‌های ایران همچنان با مشکل مواجه است.
در این میان جمشید پژویان اقتصاددان تصریح می‌کند: توافق برجام علی‌رغم اینکه توسط تیم خبره‌ای به ریاست محمد جواد ظریف وزیر خارجه و تیم‌های فنی و اقتصادی همراه به انجام رسید اما متأسفانه انتظارات و نتایج مطلوب و مد نظر ما را تاکنون تحقق نبخشیده است. ایران تمام تعهدات خود را انجام داده است و به اذعان نهادهای نظارتی نظیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری تامی در جهت پیاده‌سازی مفاد برجام صورت داده است اما طرف مقابل به تمام تعهدات خود پایبند نماند و بخش اعظم آن را نادیده گرفته است. آنها متعهد بودند که تمام پول‌های بلوکه شده ما را آزاد کنند ولی بدون اینکه این کار را به نحو شفاف و سریعی انجام دهند، به بخشی از اموال ما هم دست‌اندازی کردند. این دزدی آشکار است و نمی‌توان به هیچ وجه آن را توجیه نمود. بنده معتقدم که آمریکایی‌ها زرنگ‌تر از آنند که تن به تعهدنامه‌ای بدهند که قدرت اجرایی بالا و با ضمانتی داشته باشد. آنها تعهداتی را قبول کردند و فراتر از آن راه‌های فراری برای خود تعبیه کردند و از زیر تعهدات شانه خالی کردند.

عارف نامزدی ریاست جمهوری در سال 96 را رد نکرد
سرلیست فهرست امید در انتخابات مجلس، نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را رد نکرد.
محمدرضاعارف در انتخابات سال 92 نامزد بود اما 3 روز مانده به روز رأی‌گیری با فشار اصلاح‌طلبان، مجبور به انصراف شد. او در حالی با دلخوری اعلام انصراف کرد که حاضر نشد از روحانی اعلام حمایت کند. وی هر چند در انتخابات هفت اسفند 94 به مجلس راه یافت اما در رقابت با لاریجانی برای ریاست مجلس ناکام ماند. این در حالی است که پزشکیان و مطهری برخلاف عارف توانستند به عنوان نائبان رئیس انتخاب شوند.
عارف در چنین وضعیتی در مواجهه با خبرنگاران و درباره برخی سخنان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آینده مطرح کنند می‌گوید: «فعلاً نظری در این رابطه ندارم و اجازه بدهید وارد این بحث نشویم زیرا مهم‌ترین بحث فعال بودن در مجلس و فعال شدن کمیسیون‌هاست و پرداختن به مطالبات مردم است.»
عارف در پاسخ به این سؤال که اگر اصلاح‌طلبان این تقاضای کاندیداتوری را داشته باشند آیا او می‌پذیرد یا ترجیح می‌دهد دوره 4 ساله نمایندگی‌اش را به پایان ببرد گفت: «من فقط می‌توانم بگویم که در حال حاضر اولویت اصلی‌ام مجلس و امور نمایندگی است.»
برخی اصلاح‌طلبان مانند زیباکلام چندی پیش اعلام کردند اگر روحانی در سال 96 نامزد نشود و فرد دیگری جایگزین او شود، عاقلانه‌تر است. ریزش آرای روحانی و عملی نشدن وعده‌های اقتصادی دغدغه این طیف است. با این حال طیفی از اصلاح‌طلبان عارف را قابل اعتماد نمی‌دانند و او را اصلاح‌طلب قلابی و بدلی توصیف کرده‌اند.

وطن امروز/
احضار سفیر فرانسه به وزارت امورخارجه ایران
به‌دنبال برگزاری گردهمایی گروهک تروریستی منافقین در پاریس، «ابوالقاسم دلفی» مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با فراخواندن سفیر فرانسه در تهران مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به برگزاری این تجمع را به وی ابلاغ کرد. به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، ابوالقاسم دلفی تصریح کرد: برگزاری این تجمع توسط کسانی که دستشان به خون مردم ایران آغشته است و با صحنه گردانی پدر و پایه‌گذار گروهک‌های تروریستی همچون طالبان، القاعده و داعش و شریک صهیونیست‌ها انجام شد و بیان اظهارات سخیف از سوی آنها علیه جمهوری اسلامی ایران در خاک فرانسه غیرقابل قبول است.  مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه کشورمان همچنین تاکید کرد: اجازه دادن به مقامات سایر کشورها برای تبلیغ و اهانت به کشوری ثالث ناقض موازین حقوق بین‌المللی و امری محکوم و غیر قابل قبول در جهان است. وی همچنین خواستار اعلام موضع رسمی دولت فرانسه در قبال این گروهک تروریستی و اظهارات ضدایرانی مطرح شده توسط بانیان و حامیان تروریست‌های تکفیری و گروهک‌های ضدبشری در پاریس شد. سفیر فرانسه هم با اعلام این موضوع که دولت فرانسه با این گروهک تروریستی هیچگونه ارتباطی ندارد و آن را به رسمیت نمی‌شناسد، بیان داشت مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را در اسرع وقت به مقامات فرانسوی منتقل خواهد کرد.

تلاش کانادا برای تصویب دوباره قطعنامه ضدایرانی در سازمان ملل
دولت فعلی کانادا همانند دولت‌های قبلی این کشور قصد دارد رهبری تلاش سازمان ملل را در پاییز امسال بر عهده بگیرد و از وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران انتقاد کند. به گزارش تسنیم به نقل از رسانه‌های خبری کانادا، دولت جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا قصد دارد مانند دولت‌های قبلی، تلاش زیادی را از طریق سازمان ملل انجام دهد تا از وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کند و وضعیت حقوق بشر در کشور را زیر سوال ببرد. این برای چهاردهمین سال متوالی خواهد بود که کانادا رهبری تلاش‌هایی را برعهده دارد تا از طریق مجمع عمومی سازمان ملل، وضعیت حقوق بشر در ایران را در زمره کره‌شمالی و سوریه قرار دهد. دانیل ژان، وزیر سابق خارجه کانادا در یادداشتی در ماه ژانویه برای استفان دیون، وزیر جدید خارجه این کشور نوشت: این قطعنامه‌ها همیشه بحث‌برانگیز و جنجالی بوده است. پاییز گذشته، ایران دولت کانادا را به گسترش ایران‌هراسی متهم کرد. ایران که ظاهرا انتظار لحن ملایم‌تری را از دولت ترودو داشت، از این موضع دولت کانادا ناامید شده است. شانتال گاگنون، سخنگوی وزارت خارجه کانادا تاکید کرد: زمانی که قطعنامه نهایی شود، متن آن تازه‌ترین تحولات درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را منعکس خواهد کرد. سال گذشته، قطعنامه ضدایرانی کانادا با 76 رای موافق، 35 رای مخالف و 68 رای ممتنع به تصویب رسید.


آغاز تغییرات در دولت
اگر چه گمانه‌زنی‌ها از تلاش دولت برای تغییر در اعضای کابینه یازدهم خبر می‌داد ولی این تغییرات در سطح معاونان رئیس‌جمهور کلید خورد و معاونان پارلمانی و حقوقی رئیس‌جمهور تغییر کردند.  به گزارش تسنیم، حسن روحانی طی حکمی حسینعلی امیری، قائم‌مقام وزیر کشور را به معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور منصوب کرد. همچنین طی حکمی جداگانه مجید انصاری جایگزین الهام امین‌زاده در معاونت حقوقی ریاست جمهوری شد. پس از انتصاب مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به‌عنوان معاون حقوقی، الهام امین‌زاده معاون سابق امور حقوقی رئیس‌جمهور به‌عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی منصوب شد. همچنین سیدعلیرضا آوایی که ریاست سازمان ثبت احوال کشور و همچنین ریاست دادگستری استان تهران را عهده‌دار بوده است نیز به‌عنوان بازرس ویژه ریاست‌جمهوری منصوب شد. براساس این گزارش، پس از حکم روحانی برای قائم‌مقام وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در حکمی سیدسلمان سامانی را به‌عنوان قائم‌مقام وزیر کشور در امور مجلس و سخنگوی وزارت کشور منصوب کرد.
4 شرط نمایندگان کرمانشاه برای همراهی در سفر رئیس‌جمهور
نماینده مردم قصرشیرین و سرپل ذهاب با انتقاد از مخالفت رئیس‌جمهور با تبدیل منطقه قصرشیرین و اورامانات به منطقه آزاد و ویژه، از ۴ شرط نمایندگان برای همراهی رئیس‌جمهور به کرمانشاه سخن گفت. فرهاد تجری در گفت‌وگو با مهر، درباره نامه مجمع نمایندگان کرمانشاه به رئیس‌جمهور گفت: لایحه ایجاد مناطق ویژه و آزاد تجاری در مجلس به تصویب رسید اما مرز قصرشیرین و منطقه اورامانات جزو مناطق آزاد و ویژه قرار نداشت. نماینده مردم قصرشیرین و سرپل ذهاب در مجلس افزود: در جلسه با مسؤولان دولت، مقرر شد ذیل مصوبات سفر استانی تبدیل قصر شیرین به منطقه آزاد و اورامانات به منطقه ویژه در نظر گرفته شود اما رئیس‌جمهور با تبدیل مرز قصرشیرین به منطقه آزاد و منطقه اورامانات به منطقه ویژه مخالفت کرد. نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با تاکید بر اینکه سفر رئیس‌جمهور به کرمانشاه هیچ امتیازی برای استان کرمانشاه ندارد و این سفر تبلیغاتی و تشریفاتی است، گفت: تبدیل مرز قصرشیرین به منطقه آزاد و منطقه اورامانات به منطقه ویژه اقتصادی و همچنین تکمیل پروژه راه‌آهن اراک به کرمانشاه و کرمانشاه به خسروی جزو مطالبات نمایندگان کرمانشاه است که در صورت عدم تحقق این مطالبات، نمایندگان، رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی نخواهند کرد. نماینده مردم قصرشیرین و سرپل ذهاب تصریح کرد: احساس می‌کنیم همراهی نمایندگان در سفر رئیس‌جمهور در واقع شرکت در پروژه عوامفریبی است.

ظریف درباره‌ اجرای برجام به کمیسیون امنیت توضیح می‌دهد
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت ظریف به همراه عراقچی و سایر معاونانش سه‌شنبه هفته آینده درباره گزارش 3 ماهه دوم وزارت امور خارجه درباره اجرای برجام توضیح می‌دهد. سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در این جلسه وزیر امور خارجه علاوه بر گزارش درباره‌ اجرای برجام گزارشی از آخرین تحولات منطقه و عرصه‌ بین‌المللی ارائه می‌دهد. گفتنی است، براساس قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، وزارت امور خارجه هر 3 ماه یک بار باید گزارش خود درباره نحوه اجرای برجام را به این کمیسیون ارائه دهد، کمیسیون امنیت ملی نیز موظف است هر 6 ماه یک بار گزارش اجرای برجام را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.
 
غیرقابل اعتماد بودن آمریکا  تجربه یک ساله برجام
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اثبات «غیرقابل اعتماد بودن آمریکا» را تجربه یک ساله برجام دانست. علاءالدین بروجردی در یک سالگی برجام به بدعهدی‌های آمریکایی‌ها اشاره کرد و در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما، افزود: فکر می‌کنم با بدعهدی‌های آمریکا 2 موضوع کاملاً روشن شد و شفافیت بیشتری پیدا کرد یکی اینکه جمهوری اسلامی ایران در جغرافیای سیاسی امروز جهان، کشوری است که پیوسته به تعهدات خودش پایبند است و ما در برجام این موضوع را مجدد به نمایش گذاشتیم.  وی افزود: موضوع دوم اینکه آمریکا کشوری غیرقابل اعتماد است و به راحتی به تعهدات خود عمل نکرده است.  نماینده مردم بروجرد اظهار داشت: این 2 نکته به عنوان دو فراز تجربه یک سال گذشته برای جهانیان روشن‌تر شد و امروز بسیاری از کشورهای دنیا واقعاً آمریکا را غیرقابل اعتماد می‌دانند. وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به دلیل اینکه احساس می‌کنند سهمی در بازار ایران در پسابرجام برای آنان تعریف نشده است به دنبال برهم زدن بازی هستند، افزود: در توافقی که برای خرید هواپیمای ایرباس صورت گرفت آنقدر فشار آوردند که شرکت ایرباس عمل نکند تا اینکه با بوئینگ هم توافقی حاصل و آنوقت مشکل ایرباس هم حل شود. سیاستی که آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند به خاطر این نکته بوده و علاوه بر آن زیاده‌خواهی‌های آمریکا هم برخلاف روح برجام است.

ایران/
واکنش وزارت خارجه به ادعای ضد ایرانی بحرین
وزارت کشور بحرین در بیانیه‌ای با تکرار ادعاهای پیشین خود مدعی شد که دو مظنون را به اتهام بمبگذاری که منجر به کشته شدن یک زن در ماه گذشته شد و نیز به اتهام ارتباط با ایران دستگیر کرده است. به گزارش ایسنا، وزارت کشور بحرین در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن به شبکه‌ العربیه فرستاده شد، ادعا کرده است:‌ این دو فرد مورد حمایت ایران بوده‌اند و آموزش‌هایی را در این کشور دیده‌اند. به ادعای العربیه، مقامات بحرینی همچنین مظنون سوم این انفجار را شناسایی کرده‌اند اما گفتند که او به ایران فرار کرده است.
این انفجار در روستای اکرشرقی در جنوب منامه پایتخت بحرین در 30 ژوئن رخ داد  که طی آن یک زن کشته شد.  این انفجار خساراتی را بر جای گذاشت. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان   این اتهامات را  تکراری، کذب، بی اساس و روشی کهنه و منسوخ شده خواند. به گزارش ایرنا، قاسمی از دولت بحرین خواست به جای تکرار این‌گونه اتهام‌های بی اساس و اتخاذ رویکردهای عبث و آزموده شده، از بی نتیجه بودن این اقدامات درس گرفته و به حل ریشه‌ای معضلات و مشکلات داخلی خود بپردازد.
بابک زنجانی در بیمارستان بستری نیست
وکیل مدافع بابک زنجانی می‌گوید براساس تماس‌هایی که خانواده موکلش با بیمارستان آتیه گرفته‌اند، زنجانی در بیمارستان بستری نیست. به گزارش ایرنا، رسول کوهپایه‌زاده با بیان اینکه موکلش طی هفته گذشته برای انجام برخی آزمایش‌ها دو مرتبه به بیمارستان آتیه منتقل و حتی یک نصفه روز نیز بستری شده است، اظهار کرد: «موکلم به بیماری کولیت روده و برخی نارسایی‌های گوارشی مبتلا شده و ظاهر قضیه از نامساعد بودن اوضاع حکایت دارد.»
به گفته وکیل مدافع بابک زنجانی، براساس نتایج آزمایش‌های صورت گرفته، احتمال انجام عمل جراحی روی موکلش وجود دارد.   بنابر این گزارش، بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده نفتی از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی مفسد فی‌الارض شناخته شده و به اعدام، رد مال و جزای نقدی معادل یک چهارم مبلغ رد مال محکوم شدند که متهمان به این حکم اعتراض کردند و پرونده برای رسیدگی در مرحله تجدیدنظر به دیوان عالی کشور ارسال شده است.
روایتی از مخالفت علم‌الهدی با احمدی‌نژاد
یکی از شاگردان آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد، روایتی قابل تأمل از موضع وی در قبال محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری سابق مطرح کرده است. علی الهی خراسانی، شاگرد علم‌الهدی در گفت‌وگویی با مجله «روبه‌رو»  گفته است: «آقای علم‌الهدی در جلسه‌ای خصوصی می‌گفت من هر روز می‌روم حرم و گاهی احمدی‌نژاد را لعن می‌کنم؛ البته مواضع علنی ایشان شاید به این غلظت نباشد.  می‌گفت اگر امر دایر شود، بین احمدی‌نژاد و اصلاح‌طلبان، باید همه به اصلاح‌طلبان رأی بدهیم؛ چرا‌که مشکل ما با اصلاح‌طلبان، سیاسی است؛ اما با احمدی‌نژاد، اعتقادی.»  
وی افزوده است: «وقتی احمدی‌نژاد پیوندش با مشایی علنی شد، آقای علم‌الهدی جزو معدود کسانی بود که با اینکه بشدت پر و بال به او داده بود و مانند خیلی‌ها اعتقاد داشت احمدی‌نژاد مجری منویات رهبری است، خیلی زود علیه او موضع گرفت. خب اینها خسته شده بودند.   احساس کردند 16 سال را از دست داده‌اند.  وقتی احمدی‌نژاد آمد و آنقدر مخلص و خاکی و دستبوس رهبری بود، دیدند کسی آمده که مایه امیدواری است؛ اما فکرش را هم نمی‌کردند آن ماجرای قهر 11 روزه و نافرمانی از رهبر پیش بیاید. الان آقای علم‌الهدی نظرش این است که احمدی‌نژاد و مشایی مبانی‌شان را از سید‌حسین نصر گرفته‌اند و خارج از مسیر ولایت هستند.»

وزیر ورزش دولت قبل، رکورددار سفرهای خارجی
خبرگزاری برنا در مطلبی، وزیر ورزش دولت دهم را رکورددار سفرهای خارجی دولتمردان در دوره قبل دانسته است. بر این اساس، محمد عباسی از مردادماه سال 90 تا مردادماه سال 92 به مدت 24 ماه وزیر ورزش و جوانان بوده است. در روزهایی که به خاطر تحریم‌ها و بی‌تدبیری‌های دولت وقت قیمت ارزهای خارجی بشدت افزایش یافته، تورم به بالاترین نقطه خود رسیده و مردم روزگار سختی را می‌گذراندند، محمد عباسی حتی رکورد وزیر امور خارجه وقت (علی‌اکبر صالحی) در سفر خارجی را شکسته بود و با 18 سفر، در صدر وزرای پروازی قرار گرفته بود.

برنا نوشته است: او در این 18 سفر ثبت شده در وزارت ورزش، مبلغ  158 هزار و 566 دلار و 41 هزار یورو در دوران اوجگیری قیمت ارز از وزارت ورزش و جوانان دریافت کرده است. از این مبلغ 123 هزار و 291 دلار و 21 هزار و 520 یورو هزینه کرده و براساس اسناد موجود، مابقی پول را که چیزی در حدود دو میلیارد و 300 میلیون ریال با احتساب قیمت دلار و یورو در آن سال‌ها می‌شود، بازنگردانده است. نکته عجیب‌تر میزان هزینه‌کرد آقای وزیر بوده به طوری که وی با وجود  استفاده از امکانات دولتی در کشورهای دیگر، به طور میانگین بابت هر سفر نزدیک به 10 هزار دلار هزینه کرده است.


جام جم/
روسیه موفق به ساخت رادارهای جدید و بسیار پیشرفته شده که قادرند هرگونه جنگنده پنهانکار چون «اف-35 » و غیره را شناسایی و رهگیری کنند. نام این رادار «گل آفتابگردان» یا (Sunflower) است./ وبگاه نکست بیگ فیوچر

کردها به هیچ وجه با تقسیم سوریه موافق نیستند

هدیه یوسف، رئیس مجلس موسسان به‌اصطلاح نظام دموکراتیک فدرالی در شمال سوریه گفت کردها نظام فدرالی در سوریه را گزینه مناسب می‌دانند و به هیچ وجه با تقسیم سوریه موافقت نخواهند کرد. وی تاکید کرد: همه آنچه کردها می‌خواهند، گسترش دموکراسی در سوریه برای برخورداری شهروندان از صلح و پذیرش تنوع نژادی است.هدیه یوسف افزود: اعلام حکومت دموکراتیک مستقل در عین العرب، الجزیره و عفرین تجربه دولت مستقل را به کردها داده است.وی در پاسخ به این‌که آیا دولت خودمختار کردها به رسمیت شناخته خواهد شد یا نه، گفت: آمریکا و کشورهای (به‌اصطلاح) ائتلاف بین‌المللی با وجود حمایت نظامی از کردها بر ضد تروریسم، هیچ تمایلی به حمایت از نظام فدرالی ندارند./ اسپوتنیک


خراسان/

شریعتمداری برای تفهیم اتهام درباره 9 شکایت به دادسرا رفت
حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان روز سه شنبه گذشته برای تفهیم اتهام درباره 9 فقره شکایت جدید به دادسرا رفت. روزنامه کیهان با اعلام این خبر نوشت: شاکیان کیهان عبارتند از مهدی هاشمی‌رفسنجانی، فاطمه راکعی، نهاد ریاست‌جمهوری، جهاد دانشگاهی، دانشگاه آزاد، شورای عالی امنیت ملی، میراث فرهنگی، سازمان بهزیستی و بازرسی انتخابات. براساس این خبر شکایت مهدی هاشمی درباره گزارشی از تخلفات وی بوده است ،هم چنین  شورای عالی امنیت ملی شکایت کرده است که چرا این روزنامه  مصوبه این شورا درباره ممنوع‌التصویر بودن رئیس دولت اصلاحات را مطرح کرده واین اقدام را افشای محتوای سری مصوبه شورای عالی امنیت ملی دانسته است . براساس این خبر  تفهیم اتهام درباره شکایت‌های سازمان بهزیستی، میراث فرهنگی و هیئت مرکزی بازرسی انتخابات به جلسات بعدی موکول شد.
 
انتقاد فرانسه ازگروهک منافقین! 
«رامن نادال» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در نشست هفتگی خود گفت که دولت فرانسه هیچ تماسی را با منافقین برقرار نکرده است. این موضوع پس از آن بیان می‌شود که جمعه گذشته گروهک تروریستی منافقین نشستی را با حضور برخی مقامات غربی و سعودی از جمله ترکی الفیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعات سعودی در پاریس برگزار کرد. شرکت کنندگان این نشست خواستار براندازی نظام ایران شده بودند. با این حال وزارت خارجه فرانسه عنوان داشت که هیچ تماسی با این  گروهک  برقرار نکرده و آن را سازمانی «غیر دموکراتیک» و «خشن» بر می‌شمارد. سه شنبه شب وزارت خارجه ایران با احضار سفیر فرانسه مراتب اعتراض خود را به سفیر این کشور در خصوص برگزاری نشست منافقین در حوالی پاریس اعلام کرده بود.
ولایتی: نشست پاریس محل ورشکستگان سیاسی بود
در همین رابطه رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تجمع اخیر در پاریس محل ورشکستگان سیاسی بود؛ چه آن هایی که خائن به کشورشان بودند مانند منافقان و چه افرادی مانند وزیر اسبق رژیم سعودی که به آن جا رفتند و سوته دلان گرد هم آمدند. به گزارش ایرنا، علی اکبر ولایتی افزود: این ها با تجمع در پاریس بنای سخنان بی پایه و دشمنی های شیطانی و لاف در غربت زدن سر دادند. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اظهارات ترکی الفیصل گفت: او علیه ایران یاوه می بافد، نه در کشور خود و نه در بین حکومت فعلی جایی دارد و نه در صحنه بین المللی ارزشی دارد.
عارف: استیضاح هیچ وزیری در دستور کار فراکسیون امید نیست
رئیس فراکسیون امید با تاکید براین که فعلا استیضاح هیچ وزیری از جمله استیضاح ربیعی در دستور کار فراکسیون قرار ندارد گفت: تلاش می‌کنیم حتی الامکان برخی مشکلات را با تعامل با دولت حل و فصل کنیم، اما از اهرم‌های نظارتی از جمله استیضاح هم در صورت نیاز استفاده خواهیم کرد.
 
کواکبیان ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز به خبرنگاران را به گردن گرفت!
مصطفی کواکبیان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا منبع پیامک های تهدید‌آمیز به خبرنگاران مشخص شد ،  به مزاح گفت: گویا کواکبیان این پیامک‌ها را ارسال کرده چرا که هیچ نهادی درباره این مسئله اظهارنظر نکرده است.
 
نامه به روحانی برای جلوگیری از ورود فریدون به نهاد ریاست جمهوری
سیدمحمدجواد ابطحی ، حسینعلی حاجی‌دلیگانی و جواد کریمی‌قدوسی  طی نامه‌ای به رئیس جمهور بااشاره به نقش برادر وی در برخی مسائل مالی اخیر خواستار ممانعت از ورود حسین فریدون به نهاد ریاست جمهوری شدند.

کریمی قدوسی: مستندات پرونده فریدون در اختیار 50 نماینده است
میزان- جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان، درباره اظهارات خود مبنی بر "تقلید صدای رئیس جمهور توسط حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور" ادعا کرد: این خبر دارای مکتوبات و مستنداتی است که در اختیار حداقل 50 تا 60 تن از نمایندگان قرار گرفته است. کریمی قدوسی چندی پیش در گفت و گو با یکی از خبرگزاری های داخلی مدعی شده بود که یکی از پرونده های حسین فریدون در دادگاه، تقلید صدای رئیس جمهور است. فریدون در گفت و گو با ایرنا این ادعا را تکذیب کرده بود.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات