تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۹۳۷۹۶
آیا دولت تدبير و اميد همچنان بر مذاكره با عربستان اصرار مي‌كند؟

آل‌سعود «تدبیر مذاکره» را تحقیر کرد

پایگاه بصیرت / مهدی پورصفا

(روزنامه جوان – 1395/04/22 – شماره 4857 – صفحه 5)

حضور ترکی الفصيل رئيس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان در اجلاس سالانه منافقين در پاريس پيام روشن و واضحي براي ايران بود و آن هم اينكه سياست عربستان سعودي در مقابل ايران تنها تند و تند‌تر خواهد شد و كار به جايي رسيده است كه سعودي‌ها با اصلي‌ترين گروه تروريستي ايراني همپيمان مي‌شوند، البته پيش از اين نيز اخباري از حمايت عربستان از گروه‌هاي تروريستي در شرق ايران منتشر شده بود و حتي برخي منابع آگاه بر اين نكته تأكيد كرده بودند كه سعودي‌ها در حال تخليه سلاح براي گروه‌هاي تروريستي در شرق ايران هستند. ديگر براي هر ناظر آگاهي مسلم شده است كه سياست سعودي‌ها در راستاي حمايت از تروريسم در عراق و سوريه و تقابل حداكثري با ايران است. نگاهي به برخي رفتارهاي سعودي طي دو سال گذشته به خوبي نشان مي‌دهد اراده سعودي‌ها در چه سمتي قرار گرفته است.

گستاخي سعودي‌ها

نكته جالب اينجاست كه با وجود رفتار سعودي‌ها اصلي‌ترين كساني كه مدعي حقوق بشر در دنياي امروز هستند، در مقابل كشتار زنان و مردان بي‌گناه در كشورهاي مختلف از سوي سعودي‌ها چشمان خود را بسته‌اند و تنها به محكوميت‌هاي موضعي اكتفا مي‌كنند. درست دو سال پيش، اوباما به‌همراه تيم همراه براي سفري سه‌روزه عازم عربستان شد؛ سفري كه بدون توجه به نقض گسترده‌ حقوق بشر، نقض آزادي بيان، نداشتن انتخابات، نقض حقوق زنان، نداشتن پارلمان، موروثي بودن حكومت، نداشتن حزب و رسانه‌ مستقل، مواجهه‌ نظامي عليه انقلاب‌هاي مردمي و حمايت از تروريسم و صرفاً با ملاحظه‌ قراردادهاي تسليحاتي امريكا انجام شد. اين موضوع نشان‌دهنده اين است كه معيارهاي حقوق بشري مجامع بين‌المللي، متناقض، دوگانه و مبتني بر منافع مادي حاصل از ارتباط با بنگاه‌هاي تسليحاتي و اقتصادي است.

هفته‌نامه‌ فرانسوي «ژورنال دو دي‌مانش» نيز با انتقاد از سفر فرانسوا اولاند رئيس‌جمهور اين كشور به عربستان مي‌نويسد: «اولاند طي سه سال رياست‌جمهوري‌اش، براي چهارمين‌ بار به عربستان سفر كرد.» داگلاس هربرت، كارشناس مسائل سياسي در گفت‌وگو با شبكه‌ «فرانس۲۴» بيان مي‌كند: «اولاند به‌عنوان رئيس‌جمهور كشوري كه خود را سرآمد حقوق بشر مي‌داند، به‌يكباره به كشوري مي‌رود كه فعالان حقوق بشر آن را يكي از بزرگ‌ترين ناقضان حقوق بشر مي‌دانند.» بي‌شرمانه‌تر اينكه پايگاه خبري «اخبارالساعه» امارات بيان مي‌دارد رئيس‌جمهور فرانسه به رياض اطمينان داده است كه در تجاوز عليه مردم يمن مي‌تواند روي كمك‌هاي همه‌جانبه‌ پاريس حساب كند.

در اين ميان فرانسه كشوري است كه ميزبان سعودي در همايش منافقين مي‌شود.

گسترش تروريسم به روش سعودي

در سطح منطقه‌اي نيز رفتار سعودي براي همه مسجل كرده كه اين كشور تنها و تنها به دنبال گسترش تروريسم است، البته اين رفتار سعودي‌ها ريشه در ساختار داخلي اين كشور دارد كه هرگونه حركت آزادي‌خواهانه‌اي را سركوب كرده و با آن مخالفت مي‌كند. دولت سعودي كه روند بيداري اسلامي در كشورهاي اسلامي و منطقه را بر ضرر منافع خود مي‌ديد، در سال‌هاي اخير كوشيده است با دخالت‌هاي مستقيم و غيرمستقيم، به‌زعم خود اوضاع را كنترل كند اما نتيجه‌ آن چيزي جز افزايش خشونت و پرورش جريان‌هاي تكفيري و تروريستي در منطقه نبوده است. اشتباهات سعودي در سوريه به گونه‌اي بود كه وقتي ايران در حال ايفاي نقش در سوريه براي حل بحران اين كشور بود و عربستان از اين امر ممانعت مي‌كرد حتي فيليپ هاموند، وزيرخارجه‌ انگليس موضع‌ وزيرخارجه‌ عربستان در قبال نقش ايران در عربستان را اشتباه توصيف كرد.

همچنين روزنامه‌ بلومبرگ در مقاله‌اي به بررسي اوضاع غرب‌ آسيا پرداخته و با كنار گذاشتن سهم غرب در به‌وجود آوردن بحران سوريه، به نقل از برخي از تحليلگران مي‌نويسد: «بحران سوريه را عربستان به‌طور عمدي به راه انداخت و هدف از آن ريشه‌كن كردن تلاش‌هاي اوباما براي حل‌و‌فصل درگيري‌ها در منطقه به‌ويژه در سوريه است.»

حمايت از تروريست‌ها در عراق و افغانستان تنها اشتباه سعودي‌ها نبوده است بلكه سعودي‌ها امروز يمن را به يك خرابه تمام‌عيار تبديل كرده‌اند.

جنگ در يمن به قدري فاجعه‌بار بوده است كه باربارا بودين، استاد دانشگاه جرج تاون و سفير سابق امريكا در يمن، در نشستي براي بررسي تحولات يمن در مؤسسه‌ تحقيقاتي وودرو ويلسون در واشنگتن گفت: «حمايت امريكا از عربستان سعودي در جنگ يمن، همسو با منافع امريكا نيست.» وي در تشريح علل اين اشتباه گفت: «علت اول اينكه اين جنگ به‌خوبي پيش نرفته است و هزينه‌هاي انساني اين جنگ بسيار تكان‌دهنده و زياد است.» او ادامه داد: «محاصره كردن بندرهاي يمن و جلوگيري از ورود محموله‌ كمك‌هاي بشردوستانه به اين كشور، جنايت جنگي به شمار مي‌رود و تأسف‌آور است وقتي تلاش‌هايي براي تحقيقات درباره‌ واقعيت‌هاي جاري در يمن صورت مي‌پذيرد، ايالات‌متحده مانع اين تلاش‌ها مي‌شود... امريكا در اين جنگ كاملاً شريك جرم است و بي‌ترديد، اين وضع در آينده براي امريكا نتايج خوشايندي نخواهد داشت.» همچنين روزنامه‌ امريكايي «نيويورك تايمز» نيز با اشاره به اينكه دخالت نظامي عربستان در يمن، تمامي روزنه‌هاي اميد براي برقراري ثبات در آن كشور را از بين برد، نوشت: «حملات آل‌سعود نتايج فاجعه‌باري را به‌دنبال داشته است، به‌طوري كه در حمله به يكي از اردوگاه‌هاي آوارگان در يمن، ۴۰ نفر كشته شدند.»

از سوي ديگر سعودي‌ها با حضور تمام‌عيار در بحرين نيز با تمام قدرت در حال سركوب مردم اين كشور و جلوگيري از هر گونه حركت آزادي‌خواهانه در اين كشور هستند. بحرين بعد از موج بيداري اسلامي سال ۲۰۱۱ به‌سمت مطالبات اسلامي حركت مي‌كرد، با يورش و لشكركشي عربستان براي سركوب خواسته‌هاي خويش مواجه شده است. علاوه بر كشته و زخمي شدن تعداد زيادي از مردم عادي در اين كشور با حمايت‌هاي سعودي، بسياري از خانه‌ها و حدود 40 درصد از مساجد اين كشور نيز تخريب شده است.

سركوب آزادي‌خواهان در منطقه

در اين ميان برخي از عناصر داخلي تصور مي‌كنند كه با فرستادن سيگنال‌هاي دوستانه مي‌توان با عربستان رابطه مناسب برقرار كرد، در حالي كه اتفاقات فوق ثابت كرده كه مقابله با ايران راهبرد قطعي عربستان است و تنها در صورتي كه ايران عملاً از شرق مديترانه عقب‌نشيني كند، سعودي‌ها حاضر به برقراري رابطه دوستانه با ايران هستند. با اين حال رئيس دولت تدبير و اميد بارها از موضعي پايين خواستار برقراري روابط دوستانه با عربستان است. اين اظهارات سبب شده است تا برخي ناظران خارجي تصور كنند ايران به دنبال رابطه با عربستان به هر قيمتي است. از جمله اين موارد گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس درباره سخنان پيرامون محاكمه عاملان حمله به عربستان بود كه در اين باره نوشت: رئيس‌جمهور ايران شفافيت در دادگاه آتي ۴۸ مظنون حمله به اماكن ديپلماتيك عربستان در ايران در ماه ژانويه را خواستار شد؛ حمله‌اي كه باعث شد عربستان سعودي روابطش با تهران را قطع كند و روابط بين اين دو قدرت منطقه‌اي را تيره كرد.

آسوشيتدپرس در ادامه اضافه كرد: اين اظهارات كه از تلويزيون دولتي پخش شد مسلماً به دنبال جلب توجه به اين پرونده است و مي‌تواند تلاش‌هاي روحاني در ايجاد روابط حسنه با اين كشور سني را منعكس كند. پس از اينكه رياض يك روحاني برجسته شيعه را اعدام كرد مردم خشمگين ايران به اماكن ديپلماتيك عربستان تعرض كردند.

با اين حال سعودي‌ها بارها به اين نكته اشاره كرده‌اند كه حاضر به عقب‌نشيني از مواضع خود نيستند. به عنوان مثال عبدالله عسكر، رئيس كميته امور خارجه در شوراي شبه مجلس عربستان سعودي، تفاوت بين روحاني و احمدي‌نژاد را با تفاوت بين «كوكا كولا و پپسي» مقايسه مي‌كند. او به خبرگزاري رويترز مي‌گويد: فكر نمي‌كنم او مانند احمدي‌نژاد رفتار كند و با لحني خصمانه سخن بگويد اما وقتي پاي مسائل اصلي در ميان باشد به تصور من او نيز مجبور خواهد بود در چارچوبي حركت كند كه رهبر ايران طراحي کرده است. حالا با حمايت صريح عربستان سعودي از سازمان منافقين به نظر مي‌رسد وقت اين باشد كه داخلي‌ها به جاي مواضع نرم در برابر عربستان به صورت قاطع با گستاخي‌هاي اين كشور برخورد كنند و دست از اصرار بر مذاكره بردارند.

http://javanonline.ir/fa/news/796705

ش.د9501175

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات