تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۹۳۹۹۷
علی مطهری در همایش فصلی خانه احزاب:

احزاب کمونیستی و چپ می‌توانند در کشور فعالیت کنند

(روزنامه همدلي ـ 1395/05/02 ـ شماره 373 ـ صفحه 3)

تصور دموکراسی بدون وجود احزاب و تشکل‌ها امکان‌پذیر نیست و بی‌شک حضور احزاب با افکار و عقاید گوناگون و حتی متضاد تا مادی‌که در چهارچوب قانون اساسی فعالیت کنند، نه تنها هیچ‌گونه مشکلی ایجاد نخواهد کرد بلکه زمینه شور و شعف سیاسی خواهد شد و مشارکت عمومی را در امر سیاسی تسهیل و ترغیب می‌کند.

از یاد نبرده‌ایم آن روزهایی که امام (ره) در پاریس بودند و روزنامه‌ها و رسانه‌های غربی صدای او را به گوش جهانیان و ملت ایران می‌رساندند، ایشان بارها بر حق تردیدناپذیر همه جریانات برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی کشور تاکید کردند. روزنامه کیهان در شماره 26 دی‌ماه 1357 که با تیتر درشت «شاه رفت» به‌عنوان یکی از شماره‌های تاریخی ثبت شد، در تیتر دوم و در صفحه نخست خود این عبارت را از امام نقل می‌کند: «در صورت عدم توطئه، مارکسیست‌ها در ابراز عقیده آزادند» این رویکرد در نخستین سال پس از پیروزی انقلاب ادامه داشت و برگزاری مناظره‌هایی با حضور شخصیت‌های فکری و سیاسی از جانب احزاب مختلف، از سازمان چریک‌های فدایی، حزب توده، حزب جمهوری اسلامی و...خود گواه همین منش است.

هرچند در سال‌های بعد شرایط سیاسی به‌گونه‌ای پیش رفت که این سازمان‌ها منحل شده و غیرقانونی اعلام شدند، اما در ابتدای انقلاب تکثرگرایی و حضور جریانات سیاسی گوناگون در کنار هم یکی از تاریخی‌ترین ادوار تاریخ معاصر را رقم زد.

سیاستمداری که جمع اضداد است

به‌هر روی امروز شرایط به‌گونه‌ای دیگر است و به‌نظر می‌رسد حتی گروه‌ها و تشکل‌های نزدیک و همسو نیز به‌سختی امکان فعالیت در قالب تشکل و حزب را می‌یابند. اصولا در ساختار سیاسی فعلی، نگاهی وجود دارد که مخالف تحزب‌گرایی بوده و آن را مخل نظم و اتوریته سیاسی حاکمیت می‌داند، در نقطه مقابل اصلاح‌طلبان و شخصیت‌های سیاسی نزدیک به‌آنان همواره بر این امر تاکید داشته و دارند که بدون حزب، نهاد سیاست صلب خواهد شد و مشارکت مردمی در آن روزبروز کمتر می‌شود.

یکی از کسانی که همواره بر این مهم تاکید کرده، علی مطهری است، سیاستمداری که می‌توان او را جمع اضداد دانست و شخصیتی که مواضع سیاسی‌اش بیشتر به اصلاح‌طلبان نزدیک است. در همین راستا سخنرانی علی مطهری در همایش فصلی خانه احزاب، نکات قابل‌توجهی را در برداشت و یادآور نکاتی بود که به‌نظر می‌رسد شنیدن آن در شرایط امروز، عجیب و غیرقابل باور به‌نظر آید.

علی مطهری در این همایش نشست با بیان اینکه اسلامیت و جمهوریت نظام یکدیگر را نقض نمی‌کنند اظهار داشت: «در واقع دموکراسی در کشور ما در چارچوب اسلام مطرح می‌شود. جمهوری اسلامی در یک کشور غیرمسلمان ممکن است متناقض به نظر برسد اما در یک کشور مسلمان که خواست و اراده اکثریت مردم اسلام است، هیچ تناقضی میان جمهوریت و اسلامیت وجود ندارد.»

حزب از ضرورت‌های مهم دموکراسی است

این نماینده مجلس با بیان اینکه در دموکراسی نمی‌توان مطلق‌نگری داشت، تصریح کرد: «دموکراسی مطلق قابل تحقق نیست و دموکراسی در کشور ما نیز مقید به ایدئولوژی اسلامی است که در بهترین مدل خود با حکومت امیرالمومنین(ع) تحقق یافته است و وقتی بزرگترین دشمن ایشان خوارج بود و برای حکومت‌شان مزاحمت ایجاد می‌کرد، ایشان به بهترین صورت ممکن به حکومت‌داری پرداخت. مجلس یکی از ارکان دموکراسی است و نمایندگان واقعی مردم باید وارد مجلس شوند که البته برخی اوقات اعمال سلیقه بعضی افراد نمی‌گذارد که نمایندگان واقعی مردم وارد مجلس شوند.»

وی احزاب را یکی از ضرورت‌های مهم دموکراسی دانست و با بیان این نکته که احزاب می‌توانند اتاق فکر جامعه باشند، خاطرنشان کرد: «احزاب می‌توانند کادرهای مختلفی برای مناصب گوناگون حکومتی تربیت کنند. یکی از مشکلات کشور ما نبود کادرسازی در عرصه مدیریت اجرایی است.»

نایب رئیس دوم مجلس با اشاره به آثار وجود احزاب و ضرورت آن خاطرنشان کرد: «مردم در روزهای انتخابات در یک سردرگمی به سر می‌برند و نمی‌دانند به چه افرادی اعتماد کنند که در این صورت با توجه به شناخت‌شان از احزاب به کاندیداهای حزبی رای می‌دهند و مطلب و مطالبات خود را نیز از همان حزب پیگیری می‌کنند. احزاب می‌توانند راستگویی و حق‌گرایی را در جامعه ترویج دهند. اگر احزاب با بیان مناسب با مردم به گفت‌وگو بپردازند، در آن صورت می‌توان نمایندگان واقعی مردم را در جایگاه‌های اصلی‌شان دید.»

اگر حزب می‌خواهیم، باید فرهنگ حزبی را بپذیریم

وی تجددگرایی افراطی را یکی از آفت‌های کشور دانست و بیان کرد: «رخنه فرصت‌طلبان و تجددگرایی افراطی از مضرات یک کشور است. به این صورت که ممکن است آن‌چه را که از اسلام نیست را به اسلام نسبت دهیم و تبلیغی دروغین از اسلام را به مردم عرضه کنیم. برخی افراد معتقدند وجود احزاب با وجود ولایت فقیه سازگاری ندارد. افرادی معتقدند که ممکن است برخی احزاب نظر مخالف ولی فقیه داشته باشند. این در حالی است که وجود احزاب منتقد تناقضی با نظر ولی فقیه ندارد و شخص رهبری نیز فرموده‌اند که مهم نیست افرادی نظر متفاوتی با بنده داشته باشند و افراد در بیان نظراتشان آزاد هستند.»

نماینده مردم تهران در خانه ملت با یادآوری نظرات شهید مطهری درباره فعالیت احزاب عنوان کرد:«شهید مطهری معتقدند احزاب مخالف نظام می‌توانند در کشور ما فعالیت کنند و در نتیجه احزاب کمونیستی و چپ گرا نیز می‌توانند در کشور ما فعالیت داشته باشند، ولی باید این نکته را رعایت کنند که با تابلو و شاخص‌های اصلی خودشان خود را به مردم معرفی کنند. اگر می‌خواهیم حزب را بپذیریم باید فرهنگ حزبی را نیز پذیرفته باشیم. اگر با نردبان یک حزب بالا رفتیم باید تعهدهای آن حزب را نیز رعایت کنیم که متاسفانه این مورد در کشور ما رعایت نمی‌شود.»

سخنان مطهری در همایش فصلی خانه احزاب در شرایطی مطرح می‌شود که واقعیت موجود فاصله بسیاری با نگاه او دارد. از سوی دیگر معلوم نیست نقطه‌نظرات او آیا می‌تواند منبعی در ساختار داشته باشد و آیا چنین مواضعی، نشانه‌ای از تغییر رویکرد بخش‌های از حاکمیت است یا خیر؟

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=15191

ش.د9501400

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات