تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۹۴۴۶۰
4 سياستمدار لبناني عنوان كردند:

ناکامی‌های آل‌سعود و فتنه‌انگیزی در لبنان آخرین تیر در ترکش

(روزنامه‌ جمهوري اسلامي – 1394/12/05 – شماره 10537 – صفحه 6)

بسیاری از لبنانی‌ها از تصمیم سعودی‌ها در متوقف ساختن کمک‌های تسلیحاتی به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان تعجب نکردند، جنگ ظالمانه علیه مردم مستضعف یمن، کمک به تروریست‌های تکفیری در سوریه، جنایات انتحاری‌های سعودی و بازداشت شاهزاده قاچاقچی سعودی در فرودگاه بین‌المللی بیروت به همراه چند تن ماده مخدر کپتاگون، به اندازه کافی تصویری منفی و نفرت انگیز از آل سعود در لبنان ایجاد کرده است.

هیاهوی بعد ازاعلام هبه سعودی به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان که لبنانی‌ها آن را « چک بی‌محل» می‌خوانند و سپس عدم وفای آل سعود به این عهد باعث شد لبنانی‌ها احساس کنند سعودی‌ها در این پرونده‌ها و اقدام غیرمنطقی به دنبال منافع قبیله‌ای خود هستند.

نگاه منفی به سعودی‌ها با اعلام لغو هبه شدت بیشتری به خود گرفت و بسیاری از لبنانی‌ها این اقدام را نوعی باج خواهی و تلاش برای به ذلت کشاندن خود دانستند و مسئولان و ناظران نیز بر آن صحه گذاشتند.

«عدنان منصور» وزیر سابق امور خارجه لبنان در گفت وگو با ایرنا تصریح کرد که « مزاج شخصی مسئولان نباید بر روابط سیاسی بین کشورها تاثیر بگذارد و عقب نشینی از تعهدات باید بر مبنای دلایل محکم و قانع‌کننده صورت گیرد، بر همین اساس اقدام سعودی‌ها علامت سوال‌های زیادی را ایجاد کرده است».

عدنان منصور تاکید کرد: دلخوری و عدم رضایت از فلان حزب و فلان گروه نمی‌تواند موضع کشورها را در قبال کشوری چون لبنان تعیین کند که با قواعد دموکراتیک و پارلمان اداره می‌شود و قائل به آزادی رای و بیان است. وی فشارهای سعودی را غیرقابل درک خواند و گفت: روشی که سعودی‌ها در پیش گرفته‌اند اگر به موارد دیگر نیز تعمیم پیدا کند باعث از بین رفتن روابط بین کشورها خواهد شد چون در همه کشورها نظرات متفاوتی در خصوص سیاست‌های دولت‌ها وجود دارد.

وزیر سابق امور خارجه لبنان با طرح این سئوال « آیا برخی گروه‌های لبنانی انتقادهای تندی را نسبت به جمهوری اسلامی ایران مطرح نکرده اند؟»، خاطرنشان کرد: اما تهران هیچ گاه بر مبنای این انتقادها تصمیمات منفی علیه لبنان اتخاذ نکرده بلکه برعکس از همه آنها چشم پوشی کرده و حمایت‌های خود را از لبنان ادامه داده است. عدنان منصور اظهار داشت: علاوه بر ایران، سوریه نیز همواره مورد هجوم و سخنان تحریک آمیز برخی گروه‌های لبنانی بوده است اما دمشق هیچگاه با آنها مقابله به مثل نکرده است.

وی تصمیم سعودی‌ها برای متوقف کردن هبه تسلیحاتی به ارتش لبنان را در راستای توطئه فشار علیه مقاومت دانست زیرا مقاومت تنها طرفی است که با تجاوز رژیم صهیونیستی مقابله می‌کند.

وزیر سابق امور خارجه لبنان خاطرنشان کرد: همزمان با این فشارها، برخی گروه‌های داخلی هم علیه حزب‌الله نعره می‌زنند و هیاهو به راه انداخته‌اند و آن را مسئول تمام مشکلات و کمبودهای کشور معرفی می‌کنند و این نشان می‌دهد که موج حملات داخلی و خارجی هر دو یک هدف را دنبال می‌کند.

سعودی‌ها را یک عامل لبنانی تحریک می‌کند

«ایلی فرزلی» معاون سابق رئیس پارلمان لبنان نیز نقش عامل داخلی را در رفتارهای تحریک آمیز علیه مقاومت پررنگ‌تر دانست. وی این گزینه را که ریاض درصدد است تا جنگ خود علیه تهران را به خاک لبنان بکشاند، نفی نکرد اما گفت بر این باور است که در پشت تصمیم‌های سعودی علیه لبنان، یک عامل لبنانی قرار دارد که تلاش می‌کند دست شرکای خود را پیش از جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان در روز دوم ماه مارس باز کند.

ایلی فرزلی تاکید کرد معتقدم ادامه سیاست‌های انتقام جویانه و ظالمانه سعودی‌ها قطعا به شکست راهبردی سعودی‌ها در لبنان منجر خواهد شد.

این سیاستمدار برجسته لبنانی به هراس افکنی برخی وزیران دولت لبنان هنگامی که از تصمیم‌های سخت‌تر سعودی‌ها مانند اخراج لبنانی‌ها از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس سخن می‌گویند، و تصمیم‌های بعدی آل سعود را بدتر و بزرگتر توصیف می‌کنند، گفت این روند نتایج راهبردی خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و سرمایه‌گذاری سیاسی سعودی‌ها در لبنان را تهدید می‌کند.

« نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان و از همپیمانان آل سعود تهدید کرد که توقف کمک‌های تسلیحاتی گام نخست سعودی‌ها است و گام‌های خطرناک‌تر و بزرگتر در راه هستند.

تصمیم ریاض و چراغ سبز آمریکا

«نجاح واکیم» رئیس جنبش مردم و نماینده سابق مجلس لبنان نیز تاکید کرد: پیشنهاد هبه از طرف سعودی‌ها زمانی مطرح شد که جنایات تروریستی در لبنان شدت گرفته بود و عده‌ای خواستار قبول سلاح و تجهیزات از هر طرفی بودند.

واکیم خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داد که حاضر است ارتش لبنان را بدون چشمداشت به همه نوع سلاح تجهیز کند و هبه سعودی‌ها برای این مطرح شد تا فرصت از لبنانی‌ها برای دریافت کمک از ایران و دیگر کشورهای دوست سلب شود.

وی تصریح کرد: ریاض بدون چراغ سبز آمریکا قادر نبود چنین تصمیمی را اتخاذ کند، به ویژه اینکه واشنگتن از مدت‌ها پیش با تجهیز ارتش لبنان با سلاح‌های پیشرفته مخالفت کرده بود.

رئیس جنبش مردم لبنان، هبه سعودی را «چک بی‌محل» توصیف کرد و گفت: همه می‌دانند ریاض هیچگاه در این قضیه جدیت به خرج نداده و این هبه چیزی بیش از جوهر روی کاغذ نبوده است.

ژنرال «جان قهوجی» فرمانده ارتش لبنان هم اخیرا در گفت وگوئی رسانه‌ای از هبه سعودی‌ها به عنوان « جوهر روی کاغذ» یاد کرده بود اما با اعمال فشارهای بر او منجر شد تا توضیحاتی ارائه کند.

باج‌خواهی سعودی‌ها از لبنان

«مصطفی حمدان » دبیر شورای رهبری جنبش ناصری‌های مستقبل (المرابطون) نیز انگیزه سعودی‌ها از اعلام هبه تسلیحاتی را تقویت جایگاه سعد الحریری در داخل لبنان و افزایش شانس تمدید دوره «میشل سلیمان» رئیس‌جمهور سابق لبنان دانست. وی تاکید کرد که پرداخت هبه برای تجهیز ارتش لبنان با مرگ ملک عبدالله پادشاه سابق سعودی متوقف شد، زمانی که «خالد التویجری »رئیس دیوان پادشاهی در اقامت اجباری قرار گرفت، حاکمان جدید تصمیم گرفتند این هبه متوقف شود اما اعلام این تصمیم در شرایط کنونی برای باج خواهی از لبنانی‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: بعید نیست که هدف سعودی‌ها از ایجاد این فضا در لبنان همزمان با بازگشت سعد حریری، فتنه انگیزی بین شیعه و سنی برای ضربه زدن به مقاومت و حزب‌الله باشد. این رویکرد سعودی‌ها بی‌ارتباط با خسارت‌های ریاض در پرونده‌های مختلف منطقه نیست، آن‌ها نفوذ سیاسی و اقتصادی و نیز برگ مبارزه با تروریسم را از دست داده‌اند و اکنون چاره‌ای جز فتنه انگیزی به ویژه در لبنان پیش روی خود نمی‌بیند.

http://jomhourieslami.net/?newsid=82318

ش.د9405890

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات