تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۹۴۴۸۶
پرده‌برداری از مناسبات رسمی دولت‌های عربستان و اسرائیل

آل‌سعود، رژیم اشغالگر کعبه

(روزنامه وطن امروز - 1394/12/11 - شماره 1835 - صفحه 15)

گروه بین‌الملل: سرانجام یک رسانه اسرائیلی از مناسبات رسمی رژیم اشغالگر قدس با دولت سعودی که مدعی پیشداری جهان اسلام است پرده برداشت. شبکه دهم تلویزیون دولتی اسرائیل از سفر چند هفته پیش یک هیات رسمی بلندپایه صهیونیست به ریاض پرده برداشت که در چارچوب مناسبات رسمی اخیر 2 رژیم صورت گرفته است. این در حالی است که همزمان خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، به افشای دیدار مخفیانه عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی و خالد حمیدان، رئیس سازمان استخبارات از فلسطین اشغالی و تل‌آویو پرداخت. بر این اساس الجبیر و حمیدی در تل‌آویو با مقامات صهیونیستی و در رأس آنها بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و یوسی کوهین، رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) دیدار کرده‌اند.

خبرگزاری اسپوتنیک مدعی است این خبر محرمانه را از درز محتوای نامه امنیتی مهمی به دست آورده که هفته گذشته سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه طی سفری سرزده به تهران، به حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران تحویل داده بود. به گفته این خبرگزاری روسی نامه محرمانه شویگو به تهران مربوط به عملیات مشترک عربستان و اسرائیل بوده است که می‌تواند برای سوریه و لبنان خطرات زیادی به همراه داشته باشد. وزیر خارجه سعودی از طرف محمد بن سلمان، وزیر دفاع و حاکم عملی عربستان از رژیم صهیونیستی درخواست کرده برای مداخله نظامی در جنوب سوریه به منظور اعمال فشار بر بشار اسد وارد عمل شود. از طرف دیگر شبکه 10 اسرائیل در گزارشی که برای نخستین‌بار مناسبات رسمی 2 رژیم سعودی و صهیونیستی را فاش کرد به نقل از یک کارشناس امور عربی به تایید خبر دیدار هیأت اسرائیلی از ریاض پرداخت.

تسبی یحزکلی در این شبکه اعلام کرد سعودی‌ها دیرزمانی است تلاش دارند دیدارهای‌شان با مقامات اسرائیلی‌ در خفا صورت گیرد ولی اکنون در دوره ملک سلمان، اطرافیان وی هیچ ابایی از فاش شدن این دیدارها و در حاشیه قرار گرفتن مساله فلسطین ندارند. بدین ترتیب آل‌سعود خود را یک رژیم صهیونیستی دیگر معرفی می‌کند که به‌جای قدس و سرزمین مقدس فلسطین، خانه کعبه و سرزمین مقدس حجاز را تحت اشغال دارد.

به گفته یحزکلی سعودی‌ها خواهان این هستند که اسرائیل در موضوعات متعلق به توافقات با ایران در سطح بین‌الملل نقشی داشته باشد و این امر، گرمی روابط این دو رژیم را در پی داشته است. وی همچنین گفت منافع مشترک، اسرائیل را به عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس نزدیک کرده است. پیش از این نیز موشه یعلون، وزیر امور نظامی اسرائیل درباره ارتباط دوستانه اسرائیل با کشورهای عرب گفته بود: «آنها (کشورهای عرب) ایران و اخوان‌المسلمین را دشمن خود می‌دانند... ایران دشمن ما و رژیم‌های عرب سنی است. آنها (کشورهای عرب) به طور آشکار (با اسرائیلی‌ها) دست نمی‌دهند اما ما پشت درهای بسته دیدار می‌کنیم».

عروبیت بی‌آرمان فلسطین بی‌معناست

کنایه مسؤول روابط بین‌الملل حزب‌الله لبنان در نفی قومیت‌گرایی عربی از سوی عربستان و شیوخ خلیج‌فارس بسیار تکان‌دهنده است آن هم در شرایطی که این دولت‌های عربی عملا در خدمت رژیم اشغالگری هستند که دردانه جهان عرب یعنی فلسطین را در چنگال خود اسیر کرده است. «سیدعمار موسوی» آشفتگی منطقه را نه به‌خاطر اختلاف‌ شیعه و سنی بلکه در تداوم طرح‌های صهیونیستی و آمریکایی با ابزارهای عربی برمی‌شمارد و درباره نقش و جایگاه مدعیان طرح پان عربی می‌پرسد: «شما با همه توان در راستای سرنگونی این طرح گام برداشتید. در این زمینه اموال هنگفتی را هزینه کرده و با دشمنان این امت همکاری کردید. حال اکنون درباره عروبیت سخن می‌گویید؟ از کدام طرح‌های عربی و عروبیتی سخن می‌گویید؟ جایگاه آرمان فلسطین در این طرح‌ها چیست؟»

او سپس در پاسخ تبلیغات ریاض و نوچگانش مبنی بر لزوم بازگشت لبنان به آغوش قومیت عربی، گفت: «چنانچه آرمان فلسطین در این طرح‌ها جایگاهی نداشته باشد، ما هیچ معنی و هویتی برای این عروبیت قائل نیستیم. طرح‌های عربی و عروبیتی بدون آرمان فلسطین هیچ معنی و مفهومی ندارند و سایر عروبیت‌ها، چیزی جز عروبیت «ابا الجهل» نیستند».

به گزارش العهد، موسوی که در مراسم ختم یکی از شهدای مقاومت اسلامی در حسینیه شهرک «سحمیر» در منطقه «البقاع» لبنان سخنرانی می‌کرد تنها گناه لبنان را که مورد غضب عربستان و متحدانش قرار گرفته ناکام گذاشتن طرح تکفیری‌ها می‌داند: «همه فحش‌ها و اتهاماتی که به ما وارد می‌شود، علتی جز مشارکت ما در تضعیف این طرح‌های جهنمی ندارد».

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1835/15/154551/0

ش.د9405799

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات