تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۹۴۸۹۱

تشديد واگرايي در اردوگاه جمهوريخواهان (بخش اول)

(روزنامه اطلاعات - 1395/05/28 - شماره 26515 - صفحه 12)

سخنان جنجالي «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوريخواه درباره بازماندگان سرباز مسلمان کشته شده ارتش آمريکا سبب شد چهره هاي سياسي به ويژه جمهوريخواهان باز هم وي را هدف انتقادهاي خود قرار دهند؛ موضع‌گيري‌هايي که مي‌تواند به افزايش چشمگير آراي منفي ترامپ بيانجامد.سخنان اخير ترامپ در ارتباط با خانواده «همايون خان» سرباز مسلمان و پاکستاني الاصلِ نيروي زميني ارتش آمريکا که سال 2004 در جنگ عراق کشته شد، بار ديگر اين اين نامزد جمهوريخواه رياست جمهوري آمريکا را هدف انتقادها قرار داد.

چندي پيش «خضر خان» پدر همايون خان در نشست حزب دموکرات در فيلادلفيا ضمن تمجيد از «هيلاري کلينتون» نامزد نهايي اين حزب، مواضع ترامپ را زير سوال برد. خضر خان از ميهن پرستي مسلمانان در آمريکا و از خودگذشتگي فرزندش سخن به ميان آورد و گفت : اگر تصميم با ترامپ بود پسرش هرگز در آمريکا نمي بود.

او از ترامپ پرسيد: سوال من اين است که آيا شما اصلا قانون اساسي آمريکا را خوانده اي؟در اين همايش، همسر خضر‌خان نظاره گر ايستاده بود اما سخني به زبان نياورد. همين موضوع به دستمايه اي براي ترامپ تبديل شد تا در مصاحبه با شبکه «اي.بي.سي» اين کشور بگويد: اگر به زنش نگاه کنيد، او آنجا ايستاده بود. چيزي نداشت که بگويد. شايد هم اجازه نداشت که حرفي بزند. نمي دانم، شما به من بگويد؟به دنبال سخن تمسخرآميز ترامپ، «غزاله خان» مادر سرباز کشته شده آمريکايي با انتشار يادداشتي در ستون آزاد روزنامه «واشنگتن پست» دليل نرفتنش پشت تريبون را شدت ناراحتي خود عنوان کرد و نوشت: هر چند در همايش سخن نگفته است اما همه جهان و همه آمريکا درد مرا حس کردند.سخنان تمسخرآميز ترامپ به با واکنش رهبران 2 حزب دموکرات و حتي جمهوريخواه مواجه شد .

واکنش به سخنان ترامپ

سخنان حاشيه ساز نامزد حزب جمهوريخواه در جريان انتخابات درون حزبي تاکنون بارها مورد انتقاد چهره هاي سياسي آمريکا قرار گرفته است. در مورد اخير نيز رهبران و شخصيت هاي برجسته حزب هاي دموکرات و جمهوريخواه به گفته هاي ترامپ واکنش نشان دادند. در اين ارتباط، «باراک اوباما» رييس جمهوري آمريکا به طور غيرمستقيم به سخنان ترامپ اشاره و تاکيد کرد: هيچ کس به اندازه خانواده هايي که ستاره طلايي هستند براي آزادي و امنيت ما فداکاري نکرده است.

همچنين، کلينتون رقيب انتخاباتي ترامپ نيز اظهار کرد با آنچه که از ترامپ سرزده، انتهايي براي کارهايش نمي توانم تصور کنم.بيشترين و شديدترين اظهارنظرها در خصوص گفتار تحقيرآميز ترامپ درباره مسلمانان را شخصيت هاي مطرح جمهوريخواه بيان کردند. در اين پيوند، سناتور «مک کين» طي بيانيه اي اظهارنظرهاي ترامپ را محکوم کرد و از حزب متبوع خود خواست نامزدي را برگزيند که نمونه اي از کشور و آينده حزب جمهوريخواه باشد.

او تاکيد کرد : نامزد حزب جمهوريخواه در انتخابات، مجوزي براي اهانت به بهترين شهروندان اين کشور ندارد. همچنين «پل رايان» رييس مجلس نمايندگان آمريکا هر چند از ترامپ نام نبرد اما ضمن تقدير از خانواده همايون خان، هرگونه انتقاد از مسلمانان آمريکايي را که به کشورشان خدمت کرده اند، محکوم کرد.

برخي از رقيبان ترامپ در مرحله مقدماتي انتخابات درون حزبي نيز به اين اقدام او واکنش نشان دادند که از جمله آنان مي توان به «ليندسي گراهام»، «جان کي سيک» و «جب بوش» اشاره کرد. افزون بر آن، «برايان دافي» رييس انجمن کهنه سربازان جنگ هاي خارجي نيز تاکيد کرد که سال انتخابات باشد يا نباشد، اين انجمن تمسخر اعضاي خانواده هاي ستاره طلايي را تحمل نمي کند.

موضعگيري‌هاي مشابه ترامپ

سخنان اخير ترامپ نخستين اظهارنظر تبعيض آميز وي در مورد اقليت ها به ويژه مسلمانان نيست و به احتمال قوي آخرين آنها نيز نخواهد بود. اين قبيل سخنان در ماه هاي گذشته طي کارزارهاي انتخاباتي درون حزبي، بارها از زبان ترامپ جاري شده است. مهاجران و مسلمانان بيش از هر اقليت و گروهي مورد حمله تبليغاتي ترامپ قرار گرفته اند.

او در جريان رقابت هاي ميان دوره اي بارها از اهميت ممنوعيت ورود مسلمانان به آمريکا سخن گفته است. وي حتي در ميانه آذرماه پارسال خواستار ممنوعيت کامل ورود مسلمانان به خاک آمريکا شد. فشار افکار عمومي در نهايت باعث شد تا چندي پيش وي در گفت وگو با شبکه «فاکس نيوز» ممنوعيت ورود مسلمانان به آمريکا را موقت و حتي در حد يک پيشنهاد قلمداد کند. ترامپ حتي در زمان رقابت هاي درون حزبي جمهوريخواهان طي بيانيه اي با استناد به يک نتيجه نظرسنجي اعلام کرد که شمار قابل توجهي از مسلمانان از آمريکايي ها متنفرند و در نتيجه بايد از اين کشور دور بمانند.

او همچنين در ارتباط با همسايه جنوبي نيز تاکيد کرد : در صورت برنده شدن در انتخابات رياست جمهوري، ديواري بزرگ در مرز آمريکا و مکزيک با هزينه آن کشور خواهد کشيد تا از ورود مکزيکي ها به آمريکا جلوگيري کند.سخناني از اين دست زمينه ساز آن شده است تا افزون بر آشکار شدن شکاف در اردوگاه جمهوريخواهان، جنبشي بين مسلمانان آمريکا عليه ترامپ شکل بگيرد؛ جنبشي که گفته مي شود امروز بيش از 300 هزار عضو دارد و با ادامه اين روند چه بسا که جمهوريخواهان باز هم نتيجه را به رقيب خود واگذار کنند.

ترامپ در ميانه 2 چالش تازه

انتخابات رياست جمهوري 2016 آمريکا به روز برگزاري نزديک مي شود اما «دونالد ترامپ» نامزد نهايي حزب جمهوريخواه هنوز نتوانسته حمايت حداکثري هم حزبي هايش را کسب کند. نامه 50 تن از مقام هاي سياسي و امنيتي پيشين آمريکا از حزب جمهوريخواه مبني بر صلاحيت نداشتن ترامپ و ورود نامزدهاي ديگر به گود رقابت هاي انتخاباتي، بر چالش هاي پيش روي پيروزي وي افزوده است.

نزديک به سه ماه تا هشتم نوامبر (هجدهم آبان) و زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري آمريکا زمان باقي است. تاکنون نامزدهاي نهايي 2 حزب اصلي اين کشور مشخص شده اند. در حزب دموکرات «هيلاري کلينتون» وزير امور خارجه پيشين و در جبهه جمهوريخواه ترامپ سرمايه دار جنجال ساز به مرحله نهايي راه يافته اند تا در جدال با يکديگر تکليف پنجاه و هشتمين انتخابات رياست جمهوري اين کشور را مشخص کنند.در حزب دموکرات، اجماعي در حمايت از کلينتون شکل گرفته است اما در اردوگاه جمهوريخواهان وضعيتي وارونه را شاهديم و شخصيت هاي برجسته و رهبران هر 2 حزب بر ترامپ و سخنان ستيزه جويانه اش مي تازند.

چندي پيش، «برني سندرز» رقيب کلينتون در انتخابات درون حزبي دموکرات‌ها، ترامپ را بدترين نامزد جمهوريخواه تاريخ معاصر آمريکا خواند و «باراک اوباما» رييس جمهوري اين کشور هم ترامپ را شايسته رياست جمهوري ندانست و اين پرسش را مطرح کرد که چرا جمهوريخواهان همچنان از نامزدي او حمايت مي کنند؟

جايگاه متزلزل ترامپ در اردوگاه جمهوريخواهان

بيشتر چهره هاي سياسي جمهوريخواه از نامزدي ترامپ حمايت نمي کنند و اين موضوع را مي‌توان به وضوح در موضع‌گيري‌هاي رهبران اين حزب مشاهده کرد.هجدهم مرداد ماه امسال، 50 تن از مقام هاي سياسي و امنيتي آمريکا از حزب جمهوريخواه در نامه اي سرگشاده صلاحيت ترامپ را زير سوال بردند؛ نامه‌اي که روزنامه «نيويورک تايمز» آن را به چاپ رساند و بزرگترين شکاف را ميان جمهوريخواهان به نمايش گذاشت.

در بين امضاکنندگان اين نامه، نام شخصيت هايي چون «مايکل هيدن» رييس پيشين سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا)، «جان نگروپونته» رييس سابق اطلاعات ملي و معاون پيشين وزارت امور خارجه، «اريک ادلمان» مشاور امنيت ملي و «ديک چني» معاون «جورج دبليو بوش» رييس جمهوري قبلي آمريکا به چشم مي‌خورد؛ چهره هايي که مي توان آنان را اعضاي هسته مرکزي تصميم‌گيري‌هاي سياسي و امنيتي آمريکا طي سال‌هاي گذشته به حساب آورد.

همچنين، نام شخصيت هاي برجسته ديگري همچون «تام ريج» و «مايکل چرتوف» 2 وزير امنيت داخلي آمريکا در زمان زمامداري جورج بوش پسر و «روبرت زوئليک» رييس پيشين بانک جهاني و معاون وزير امور خارجه در ميان امضاکنندگان نامه خودنمايي مي کند.اين چهره هاي سرشناس دوره رياست جمهوري «ريچارد نيکسون» تا بوش پسر اعلام کردند ترامپ از شايستگي و تجربه لازم براي بر عهده گرفتن سمت رييس‌جمهوري برخوردار نيست و راي خود را به نفع وي به صندوق نخواهند انداخت. همچنين آنان در اين نامه به صراحت بيان کرده اند که ترامپ در صورت کسب مقام رياست جمهوري، خطرناک و يک تهديد بزرگ براي امنيت ملي آمريکا است.

در برابر، نامزد نهايي حزب جمهوريخواه چهره هاي ياد شده را باعث و عامل وضعيت نابساماني هاي امروز جهان معرفي کرد.مخالفت ها با ترامپ محدود به نگارش اين نامه سرگشاده نبوده است.

اخيرا «سوزان کولينز» سناتور جمهوريخواه ايالت «مين» اعلام کرد : به هيچ يک از نامزدهاي 2 حزب اصلي آمريکا راي نخواهد داد. در کنار او افراد ديگري همچون «بن ساس» سناتور ايالت نبراسکا، «ليندسي گراهام» سناتور کاروليناي شمالي و «جف فليک» سناتور آريزونا که همگي از اعضاي حزب جمهوريخواه به حساب مي آيند، از لزوم راي ندادن به ترامپ سخن گفته اند.

سناتورها و مقام هاي عاليرتبه جمهوريخواهي که از آنان ياد شد، اعلام کرده اند به ترامپ راي نمي دهند اما تامل برانگيزتر اين که شماري از اعضاي اين حزب بيان داشته اند به نفع نامزد دموکرات راي خود را به صندوق مي اندازند.

«ريچارد هانا» نماينده جمهوريخواه اهل نيويورک، «مارگارت کاشينگ ويتمن» از حاميان مالي مشهور جمهوريخواهان، «سالي برادشاو» مشاور پيشين جب بوش، «هنري پالسون» وزير دارايي جرج دبليو بوش، «ريچارد آرميتاژ» معاون وزير امور خارجه دبليو بوش، «لزلي وستين» دستيار دبليو بوش، «برنت اسکوکرافت» مشاور سه رييس جمهوري جمهوريخواه آمريکا و «دوگ التمز» از کارمندان نزديک «رونالد ريگان» چهلمين رييس جمهوري آمريکا در اين دسته جاي مي گيرند.

در مورد نامه سرگشاده اخير اما «ديويد سانگر» نويسنده نيويورک تايمز آن را نشانه شکاف بارز ميان اعضاي حزب جمهوريخواه دانسته و تاکيد کرده است، اگر ترامپ بتواند به کاخ سفيد راه پيدا کند در کسب هويت حزبي براي خود با مشکل رو به رو خواهد بود و البته اين تنها مشکل ترامپ نخواهد بود.

سانگر در ادامه آورد: جمهوريخواهاني که وي آنان را تقبيح و متهم مي کند همگي افرادي هستند که در امور اقتصادي، ديپلماتيک، نظامي و راهبردي تجربه فراواني دارند و اين در حالي است که مشاوران و نزديکان ترامپ نسبت به آن افراد تجربه بسيار کمي دارند.

نيويورک تايمز در سرمقاله يکي از شماره هاي اخير خود نيز به اين موضوع پرداخت و نوشت: ترامپ تا اين لحظه فقط تهديدي عليه حزب جمهوريخواه بود اما او هفته گذشته با سخنرانيش در کنوانسيون حزب جمهوريخواه ثابت کرد که معضلي است براي کل ملت؛ معضلي که ملت آمريکا بايد با آن برخورد و بر آن غلبه کند. اين غول املاک و مستغلات به طور مطلق از صلاحيتِ قرار گرفتن در مسند رياست جمهوري برخوردار نيست. او نه از تجربه کافي برخوردار است نه رفتار و شخصيت و منش او به وي اجازه احراز يک چنين مسندي را مي دهد.

ورود نامزدهاي مستقل به انتخابات؛ کاهنده شانس پيروزي ترامپ

افزايش انتقادها از ترامپ و واگرايي در ميان اعضاي حزب جمهوريخواه سبب شد تا همزمان با نامه 50 تن از سران اين حزب، برخي افراد که مورد حمايت طيف محافظه کار جريان جمهوريخواه قرار دارند، وارد رقابت هاي انتخاباتي شوند؛ «اوان مک مولين» افسر پيشين سازمان اطلاعاتي آمريکا از جمله اين نامزدهاي تازه وارد است.

برخي از تحليلگران بر اين باورند که حضور چنين افرادي در انتخابات، دستيابي به پيروزي را براي نامزد نهايي جمهوريخواهان سخت تر خواهد کرد. حتي اگر اين افراد راي لازم را براي دستيابي به کرسي رياست جمهوري به دست نياورند، اما مي توانند موجب کاهش چشمگير راي هاي ترامپ و در نتيجه شکست وي در رقابت انتخاباتي پيش رو شوند.گويي مک مولين نيز از ورود به عرصه رقابت هاي انتخاباتي چنين هدفي را دنبال مي کند.

وي به تازگي در صفحه مجازي خود در سخناني انتقادآميز در خصوص ترامپ نوشت: ترامپ روي بدترين نگراني هاي آمريکايي ها انگشت مي گذارد، آن هم در زماني که ما نيازمند اتحاد نه تفرقه هستيم. برخي گمانه زني ها از حمايت‌هاي پشت پرده رهبران جمهوريخواه از اين نامزد مستقل به عنوان جايگزيني براي ترامپ حکايت دارد. برخي، از حمايت «ميت رامني» نامزد جمهوريخواه انتخابات رياست جمهوري سال 2012 از مک مولن سخن گفته اند. در همين ارتباط بود که چند روز پيش روزنامه انگليسي «گاردين» درباره ورود اين چهره جديد جمهوريخواه به رقابت هاي انتخاباتي نوشت: اوان مک مولين کارمند پيشين سازمان سيا که کمتر شناخته شده است به عنوان آلترناتيو (بديل) براي ترامپ در نظر گرفته شده است.افزون بر آنچه گفته شد، برخي ناظران مي‌گويند راي شهروندان ايالت «يوتا» يعني زادگاه مک مولين به اين نامزد تعلق خواهد گرفت، ضمن آن که اين احتمال وجود دارد ايالت هاي سنتي آمريکا هم به اين نامزد تازه وارد تمايل نشان دهند.

از آنجا که اقليت هاي ديني و قومي– نژادي نيز از شعارهاي ترامپ رضايت ندارند، راي دريافتي وي از اين گروه ها و اقليت ها ناچيز است. در چنين وضعي، ورود نامزدي نوظهور به رقابت هاي انتخاباتي که مورد حمايت جمهوريخواهان نيز باشد، کار را براي ترامپ دشوارتر خواهد کرد. همين مسائل باعث شده است تا در بيشتر نظرسنجي هايي که تاکنون صورت گرفته، کلينتون با پيشي گرفتن از ترامپ، شانس بيشتري براي رياست جمهوري آينده آمريکا داشته باشد.

موضوع ايران در رقابت تازه دموکرات‌ها و جمهوريخواهان

نوع نگاه و سياست هاي واشنگتن در قبال ايران، اهميت خاصي در روابط خارجي آمريکا دارد و سال ها از جمله اختلاف نظرها ميان حزب هاي اصلي اين کشور بوده است. 2 نامزد نهايي از حزب دموکرات و جمهوريخواه در انتخابات آتي رياست جمهوري آمريکا نيز موضع‌گيري‌هاي متفاوتي درباره ايران به ويژه برجام داشته اند.

رقابت هاي انتخاباتي رياست جمهوري آمريکا با مشخص شدن نامزدهاي نهايي از 2 حزب جمهوريخواه و دموکرات وارد مرحله جدي و حساسي شده است. گذشته از برنامه ها و رويکردهاي اقتصادي و اجتماعي- سياسي «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوريخواه و «هيلاري کلينتون» نامزد حزب دموکرات، موضوع سياست خارجي از اولويت هاي راي دهندگان به شمار مي‌رود. جمهوري اسلامي ايران طي دهه هاي گذشته جايگاه خاصي در سياست خارجي آمريکا داشته است تا جايي که در مناظره‌هاي انتخاباتي سال 2012 ميلادي، «باراک اوباما» نامزد دموکرات و «ميت رامني» نامزد جمهوريخواه در تبيين برنامه ها و شعارهاي انتخاباتي خود در حوزه سياست خارجي 47 بار از ايران نام بردند.

در دور تازه رقابت هاي سياسي بر سر راهيابي به کاخ سفيد نيز ايران از جمله موضوع هاي اختلاف ميان نامزدهاي دموکرات و جمهوريخواه است. در يکي از تازه ترين ادعاهاي مطرح شده، روزنامه «وال استريت ژورنال» سوم اوت مدعي شد آمريکا در ازاي آزادي چهار شهروند بازداشت شده خود در ايران 400 ميليون دلار را با يک هواپيماي باري به ايران انتقال داده است؛ ادعايي که دستمايه تاختن ترامپ به دولت «باراک اوباما» بر سر توافق هسته اي با ايران شد.

اهميت ايران در سياست خارجي آمريکا

همچنان که اشاره شد، ايران در اين دوره از انتخابات رياست جمهوري آمريکا نيز جايگاه ويژه اي در مباحث سياست خارجي دارد. نکته محوري و متفاوت اين دوره از دوره هاي پيشين در مورد ايران، مساله برجام و چگونگي ادامه و اجراي آن است.تارنماي وال استريت ژورنال روز بيست و هشتم جولاي در گزارشي جامع به تقابل ديدگاه ها در سياست خارجي آمريکا بويژه خط مشي نامزدهاي انتخاباتي در مورد ايران پرداخت.

تارنماي اين روزنامه در مورد اهميت ايران در رقابت هاي انتخاباتي آمريکا آورد: هيچ کشوري قدرت خود را در خاورميانه مانند ايران گسترش نداده است تا جايي که ايران در منازعه هاي عراق و سوريه نقش آفرين شده است. اظهارنظرها عليه آمريکا، اسراييل و برنامه هاي هسته اي، طي چند دهه ايران را به دشمن آمريکا تبديل کرد. سرانجام دولت باراک اوباما در همکاري با چند کشور بزرگ، به توافق هسته‌اي با ايران دست پيدا کرد.

همچنين، تارنماي «بالوت پديا» که خود را دانشنامه انتخابات در آمريکا معرفي کرده است، در تحليل ديدگاه نامزدهاي رياست جمهوري آمريکا در انتخابات 2016 نوشت: رييس جمهوري آمريکا تلاش کرده تا به افراد مردد در مورد احتمال دسترسي ايران به سلاح هسته‌اي، اطمينان دهد. رويکرد رييس جمهوري آينده آمريکا درباره توافق هسته‌اي اهميت بسياري دارد. در اين ميان، يکي از پرسش‌ها اين است که آيا رييس جمهوري بعدي آمريکا توافق هسته‌اي با ايران را محترم مي‌شمارد يا به آن پشت مي‌کند؟ واکنش‌ها به رفتارهاي ايران چگونه خواهد بود؟

کلينتون، همراستا با منطق اوباما

نامزد دموکرات رياست جمهوري آمريکا در مورد ايران و به خصوص توافق هسته‌اي، ديدگاه هايي نزديک به رييس‌جمهوري کنوني آمريکا دارد. در اين باره، وال استريت ژورنال، نقش کلينتون در ادامه مسير توافق هسته اي با ايران را برجسته دانست.وال استريت ژورنال در توصيف ديدگاه اين نامزد نوشت: کلينتون نسبت به اوباما ديدگاه هاي غيرمنعطف تري در مورد رابطه با ايران دارد.

وي پشتيباني خود از توافق هسته‌اي با ايران را اعلام کرد. اين گزارش در مورد نقش وزير امور خارجه پيشين اوباما در شکل گيري برجام هم نوشت: کلينتون در فرايند راه اندازي ارتباط ميان ايالات متحده و ايران در کابينه اوباما حضور داشت. اوباما در دوره وزارت وي، به آيت الله خامنه اي رهبر عالي ايران نامه‌هايي نوشت و اعتبار لازم را براي آغاز گفت وگوها دريافت کرد.

کلينتون در سال‌هاي ابتدايي رياست جمهوري اوباما، در فرايند تاريخي افزايش تحريم ها عليه ايران هم نقش اساسي داشت. به نوشته تارنماي دانشنامه انتخاباتي آمريکا، کلينتون از طرفداران توافق هسته‌اي با ايران است اما رويکرد محتاطانه‌اي را نسبت به اجراي اين توافق دارد. وي در گفت وگو با انديشکده «بروکينگز» در سپتامبر 2015 (شهريور 1394) گفت: به عنوان رييس جمهوري هر کاري را براي محافظت از آمريکا و متحدانش انجام مي دهم و عجله اي براي بکارگيري گزينه نظامي ندارم. نگراني اسراييل در مورد اين توافق را درک مي‌کنم، اگر توافق براي اسراييل خطري داشت از آن حمايت نمي کردم.

بر پايه داده هاي اين گزارش، کلينتون رويکرد خود را در مورد ايران، شفاف‌سازي عنوان کرد. وي بر اين باور است که اگر تلاش جمعي آمريکا و ديگر کشورها به نتيجه نمي‌رسيد و توافق حاصل نمي‌شد، آسيبي جدي به وجهه آمريکا و آن کشورها وارد مي شد. کلينتون اجراي توافق را گام مهمي دانست که بايد به صورت خستگي ناپذير اجراي آن را دنبال کرد.

مخالفت ترامپ با برجام

ديدگاه ترامپ نامزد نهايي حزب جمهوريخواه براي انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا در مورد ايران تفاوت‌هاي آشکاري با ديدگاه کلينتون دارد. وي در شعارهاي انتخاباتي خود درباره ايران و به ويژه توافق هسته اي از دولتمردان آمريکايي به شدت انتقاد کرده است.

وال استريت ژورنال در ارزيابي ديدگاه هاي ترامپ آورده است: دونالد ترامپ مي گويد ايران مشکل بزرگي است و همين گونه خواهد ماند!. اگر من به عنوان رييس جمهوري انتخاب شوم، مي‌دانم که چگونه با اين توافق دردسرساز روبرو شوم.به نوشته اين روزنامه آمريکايي، ترامپ به شدت منتقد توافق هسته اي با ايران است. وي گفته است: ايالات متحده به ايران اجازه داد تا به 150 ميليارد دلاري که مسدود شده بود، دسترسي پيدا کند اما کاخ سفيد امتيازهاي اندکي را در ازاي توافق دريافت کرد. وي از سرگرفتن گفت وگوهايي تازه را درباره توافق هسته‌اي پيشنهاد داده و مدعي شده است، دو يا سه برابر شدن تحريم ها، ايران را به مصالحه بيشتر وادار خواهد کرد!.

ترامپ همچنين از لغو توافق برجام در صورت پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري سخن گفته اما تاکنون برنامه‌هاي مشخصي ارايه نکرده است.همچنين به نوشته بالوت پديا، ترامپ بر اين باور است که برجام توافق بدي با ايران است و به همين دليل پس از رسيدن به رياست جمهوري آمريکا، آن را کنار مي گذارد.

وي سپتامبر پارسال در گفت وگو با روزنامه «يو.اس.اي.تودي» به انتقاد از توافق هسته اي با ايران پرداخت و گفت: عقد اين توافق با ايران اقدامي غيرحرفه‌اي بود که ناتواني رييس جمهوري و سياستمداران آمريکايي را به جهان نشان داد. همچنين، مشخص شد که آمريکا به هر قيمتي دنبال توافق است. ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\08\08-17\19-26-23.htm&storytitle=%CA%D4%CF%ED%CF%20%E6%C7%90%D1%C7%ED%ED%20%CF%D1%20%C7%D1%CF%E6%90%C7%E5%20%CC%E3%E5%E6%D1%ED%CE%E6%C7%E5%C7%E4

ش.د9501731

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات