تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۹۴۹۸۹
معاون مرکز بررسی‌های استراتژیک وزارت اطلاعات:

جریان‌های سیاسی را متهم به داشتن اهداف یکسان با دشمن نمی‌کنیم

(روزنامه آرمان ـ 1395/05/28 ـ شماره 3114 ـ صفحه 6)

این روزها ایران الگوی یک کشور امن و با چتر صلح و آرامش بر سر ساکنانش است که این شرایط در منطقه‌ای که هر سوی آن درگیر جنگ و خونریزی است منحصر‌به‌فرد و قابل تحسین است. بخش زیادی از این امنیت را باید مدیون تدابیر و هوشیاری وزارت اطلاعات دانست. روز گذشته معاون مرکز بررسی‌های استراتژیک وزارت اطلاعات از آنچه درکشور رخ داده و کنترل شده است با ایسنا سخن گفت. اظهارات دکتر شفیعی نمایانگر آن بود که وزارت اطلاعات با رفتارهای دوستانه در داخل سعی در حفظ آرامش و امنیت دارد، اما در خارج از مرزها به نحوی عمل می‌شود که کوچک‌ترین فرصتی برای اندیشیدن بدخواهان وجود نداشته باشد. معاون مرکز بررسی‌های استراتژیک وزارت اطلاعات می‌گوید: اگر ما ضد انقلاب و معاندان را که تکلیفشان روشن است کنار بگذاریم، بقیه افراد اعم از کسانی که به جریانات سیاسی مرتبط‌اند و نیز مردم، صرفنظر از علائق و سلایقشان جزو خانواده انقلاب تلقی می‌شوند. دکتر شفیعی افزود: یک واقعیتی هم در جمهوری اسلامی وجود دارد که این نظام یک جامعه زنده و بالنده دارد، در واقع به تعبیری، خداوند همه را مثل هم نیافریده و نگفته است که همگی مانند هم فکر کنید، برخی متفاوت فکر می‌کنند و همان‌طور که در قرآن هم آمده است، مردم از قبایل مختلف تشکیل شده‌اند تا یکدیگر را بشناسند و «لتعارفوا» باشند؛ و هرچند برخی اوقات این تفاوت‌ها سبب «لتنازعوا» می‌شود، اما خداوند حکمتش این است که ما یکدیگر را بشناسیم.

وی در ادامه گفت: ما با ضد انقلاب و معاند کار خودمان را انجام می‌دهیم، اما با جریاناتی که درون خانواده انقلاب تلقی می‌شوند و شاخصه‌هایش را هم مقام معظم رهبری یک‌بار فرموده‌اند؛ از جمله امام، انقلاب، ارزش‌ها، دفاع مقدس و مبارزه با مستکبران و حمایت از مستضعفان و غیره، که اگر کسی این شاخصه‌ها را قبول داشته باشد، می‌تواند با گرایش راست یا چپ باشد، یا نگاه دیگری داشته باشد و این گرایش‌ها برای ما تفاوتی ندارد. شفیعی ادامه داد: چنین افرادی را درون خانواده انقلاب می‌دانیم، چراکه آنچه مهم است، اعتقاد به مبانی انقلاب است. وقتی وزارت اطلاعات با این رویکرد به عرصه جامعه سیاسی نگاه می‌کند دیگر برایش تفاوت ندارد که افراد به این جناح یا آن جناح وابسته باشند. ما وظیفه‌مان این است که از حقوق آنها صیانت کنیم و مراقب باشیم که به آنها لطمه یا تهدید وارد نشود و انحرافی هم به وجود نیاید که بر این اساس عمده جهتگیری وزارت اطلاعات حفظ و تقویت انسجام بین جامعه و جریانات سیاسی است و در حقیقت تلاش ما در راستای ارتقای وحدت ملی میان مردم است.

آتش‌سوزی‌های اخیر امنیتی نیست

معاون مرکز بررسی‌های استراتژیک وزارت اطلاعات در پاسخ به این سوال که آیا شرایط در چند سال اخیر برای این وزارتخانه سخت‌تر از گذشته شده است، توضیح داد: این بازمی‌گردد به نوع تهدیدات. ما هر قدر جلوتر می‌آییم، می‌بینیم که تهدیدات متغیرتر شده است. مثلا در دهه شصت تهدیدات ما بیشتر نظامی بود و بعد گروهکی، در دهه هفتاد کمی پایه اقتصادی پیدا کرد و بعد اجتماعی و اواخر دهه هفتاد و دهه هشتاد، پایه سیاسی به آن اضافه شد که نمونه بارزش «فتنه ۸۸» بود. پس وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم، به‌نظر می‌رسد که تهدیدات مدام در حال متنوع ‌شدن، سخت‌تر شدن و پیچیده‌تر شدن است. آتش‌سوزی‌های اخیر موضوع دیگری بود که شفیعی به آن پرداخت و گفت: از نظر ما فعلا این موضوعات امنیتی نیستند ولی ما امنیتی ‌بودن این موضوع را به ‌عنوان یک فرضیه در دستور کار قرار داده‌ایم، بررسی‌اش می‌کنیم و اگر به این جمع‌بندی برسیم که اهداف ضدامنیتی در آن هست، قطعا وزارت اطلاعات وارد خواهد شد. وی درباره منشأ تخریب دولت هم تصریح کرد: متأسفانه تخریب دولت هم منشأ درونی دارد و هم خارجی. قبل از انتخابات مجلس دیدیم که بی‌بی‌سی در این زمینه خیلی فعال شد و برنامه‌هایی پخش می‌کرد که نشان دهد یک تفاوت دیدگاه بین ریاست محترم جمهوری و مقام معظم رهبری وجود دارد و اصرار داشتند این را به مخاطب القا کنند. وی ادامه داد: اگر بخواهیم کمی جزئی‌تر به این موضوع نگاه کنیم، می‌بینیم که در بُعد کشوری تهدیداتی که متوجه انسجام ملی است در سه سطح طبقه‌بندی می‌شود: تهدیدات سطح اول تهدیداتی هستند که درون حاکمیت شکل می‌گیرند، در سطح دوم تهدیدات بین مردم و حاکمیت جریان دارد و در سطح سوم بین خود مردم است.

شفیعی توضیح داد: تهدیدات سطح اول همان دعواهای سیاسی است که بین سیاسیون به وجود می‌آید و فضا را دوقطبی می‌کند و انسجام سیاسی را به خطر می‌اندازد، اما اقدامی که از سوی بی‌بی‌سی به راه افتاده بود در سطح دوم قرار داشت، یعنی می‌خواست بین مردم و حاکمیت اختلاف بیندازد. آنها هنوز هم این کار را دنبال می‌کنند و پیگیری خود را متوقف نخواهند کرد و در داخل نیز برخی افراد، اهداف سیاسی و جناحی دارند و به این اختلافات دامن می‌زنند و هرچند هدفشان، هدف بی‌بی‌سی نیست و انگیزه‌شان از این کار انگیزه بی‌بی‌سی نیست، اما متأسفانه انگیخته‌شان همان انگیخته بی‌بی‌سی است.

وی افزود: به ‌هر حال کدهای بسیاری می‌شود آورد که بیگانگان مستمرا به دنبال این هستند که نشان دهند نظام جمهوری اسلامی، نظامی است که از درون مشکل دارد، چرا که می‌خواهند الگوی نظام ما را بشکنند، چون ما آمده‌ایم و گفته‌ایم که یک نظام مردمسالاری دینی هستیم و به ‌عنوان یک الگو می‌خواهیم خودمان را به جهان معرفی کنیم و بیگانگان نیز برای اینکه این الگو را بشکنند، مدام به مخاطب القا می‌کنند که در این نظام دائم دعوا و درگیری وجود دارد، اما در داخل هم متأسفانه عده‌ای فراموش کرده‌اند که هدف اصلی ما چیست و درگیر مسائل قدرت‌اند و برای قدرت به دعوا افتاده‌اند، لذا از داخل مشکل درست می‌کنند و از بیرون نیز دشمن به شکلی کار خود را انجام می‌دهد که هر دوی آنها هم از رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی برای اهدافشان استفاده می‌کنند. معاون مرکز بررسی‌های استراتژیک وزارت اطلاعات یادآور شد: تأکید می‌کنم که اهداف این دو گروه متفاوت است و ما به هیچ‌وجه جریان‌های سیاسی داخلی خودمان را متهم نمی‌کنیم که اهدافشان با دشمن یکی است، اما ابزارها یکسان است و متأسفانه غفلتی از جریان‌های سیاسی داخلی در این زمینه سر می‌زند، چراکه فضا به گونه‌ای شده که چون ما به دنبال صندلی قدرت هستیم، یادمان رفته است که بعضی کارها به صلاح ما نیست و نباید انجامش دهیم.

در سوریه چه می‌کنیم

شغیعی در بخش دیگری اظهار داشت: گاهی برخی جوانان می‌پرسند که ما در سوریه چه کاری داریم؟ پاسخ این است که اگر ما به آنجا نرویم و در مقابل تهدید نایستیم، باید بیاییم و «سرپل ذهاب»، «کرند غرب» و «اسلام‌آباد» با دشمن بجنگیم، بنابراین ما برای اینکه دشمن به عمق نیاید، در همانجا با آنها مقابله می‌کنیم. حضرت علی (ع) فرموده‌اند: «جامعه‌ای ضعیف می‌شود که مردمش اجازه دهند دشمن به خانه‌هایشان برسد». استراتژی وزارت اطلاعات که خوشبختانه یک انسجام و هماهنگی خوبی هم میان این وزارتخانه با سپاه و سایر دستگاه‌ها وجود دارد که مورد رضایت مقام معظم رهبری نیز هست، این است که نگذاریم تهدیدها به سمت ما بیاید، لذا تلاش می‌کنیم از لایه‌های بیرونی عمل کنیم، اما اگر در داخل موضوعی باشد، قطعا اشراف وجود دارد که در وهله نخست در جهت توجیه افراد مرتبط با این تهدیدات حرکت می‌کنیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا هنوز تهدیدات مربوط به جذب گردشگران ایرانی توسط سرویس‌های جاسوسی در خارج از کشور جدی است، توضیح داد: متأسفانه اغلب ایرانیانی که گرفتار سرویس‌های اطلاعاتی شده‌اند در خارج از کشور بوده‌اند، چراکه در حال حاضر این سرویس‌ها نمی‌توانند در داخل کشور یارگیری کنند، لذا چتر خود را بیرون از کشور گذاشته‌اند و برای مثال زمانی که یک فرد متخصص برای یک برنامه علمی به خارج از کشور سفر می‌کند و سفارت آمریکا در کشور مقصد متوجه این سفر می‌شود، از آنجا شروع به کار کردن روی این فرد می‌کند و اکثر کسانی هم که گرفتار این تله‌ها می‌شوند، نمی‌دانند با یک دستگاه اطلاعاتی طرف هستند.

شفیعی به مساله جذب جوانان به داعش هم پرداخت و در پاسخ به این سوال که در درون کشور تا چه میزان با تهدید جذب جوانان از سوی داعش مواجه هستیم؟ گفت: ما در مورد جذب افراد در داخل یا خارج کشور توسط داعش آمار دقیقی در دست داریم و عمدتا هم وقتی مطلع می‌شویم به سراغ این افراد می‌رویم و توجیهشان می‌کنیم، چراکه به ‌هر حال جوانان حساس هستند و عمدتا هم از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای جذب این گروهک می‌شوند و تحت‌ تأثیر قرار می‌گیرند، اما در همین زمینه، اگر آمار جذب جوانان در اروپا را مورد بررسی قرار دهیم، می‌بینیم که مجموعا ۵ هزار نفر از اتباعشان جذب داعش شده‌اند.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/160816

ش.د9501696

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات