صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۹۵۴۶۳

از کنایه به عربستان تا شمارش معکوس عملیات در موصل

۱- ‌پرواز نمایشی هواپیمای ATR در‌ ایران
پس از اجرای برجام و امکان امضای تفاهم‌نامه بین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران‌ و شرکت هواپیماسازی ATR، یک فروند هواپیما از نمونه مدل‌ سفارش داده شده، روز گذشته پرواز نمایشی خود را در آسمان فرودگاه مهرآباد انجام داد. ظرفیت این نوع هواپیما ۷۰ نفر است که از آن برای مسیرهای کوتاه استفاده می‌شود؛ مصرف سوخت بسیار پایین، شرایط عملیاتی سهل و نیاز نداشتن به سرمایه‌گذاری زیاد برای تجهیزات فرودگاهی، از جمله مزیت‌های این هواپیما به شمار می‌آید. بر اساس قرارداد‌ ایران‌ایر با شرکت ATR ‌که ۵۰ درصد سهام آن در اختیار شرکت ایرباس است، ۲۰ فروند هواپیمای ATR در دوره‌ سه تا چهار ساله تحویل «هواپیمایی ملی ایران» خواهد شد.
۲- شمارش معکوس برای عملیات در جنوب موصل
نیروهای عراقی پس از آزادسازی «الشرقاط» آخرین پایگاه داعش در استان صلاح‌الدین که جاده امدادرسانی بین موصل و ناحیه الحویجه به شمار می‌رود، هم‌اکنون خود را برای حمله به جنوب شهر موصل آماده می‌کنند. با آزادسازی الشرقاط، داعش در شمال حویجه تحت محاصره نیروهای پیشمرگه و در جنوب این شهر تحت محاصره ارتش عراق است. یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد، داعش چندین خط دفاعی در موصل داشت که اولین آن شهرستان الشرقاط بود؛ به این ترتیب، داعش خط دفاع اول خود از موصل را از دست داده و خطوط امدادرسانی به داعش از موصل به ناحیه الحویجه قطع شده است.
۳- شوک قیمت نفت دامن عربستان را گرفت
«وال‌استریت ژورنال» در گزارشی نوشت: کاهش شدید قیمت نفت در بازار جهانی از سال ۲۰۱۴، که اصلی‌ترین منبع تأمین درآمد سعودی‌ها بوده است، دولت این کشور را مجبور به حذف برخی یارانه‌ها کرده که این موضوع سبب افزایش هزینه زندگی برای اقشار متوسط و ضعیف این کشور شده است. همچنین، تخصیص کم بودجه از سوی دولت سعودی به پروژه‌های عمومی، موجب تشدید بیکاری و دو برابر شدن نرخ تورم نسبت به سال گذشته شده و نگرانی مصرف‌کنندگان این کشور را نیز شدت بخشیده است. گفتنی است، رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه نخست سال جاری به ۵/۱ درصد کاهش یافته است.
۴- کنایه رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب به سعودی‌ها
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب با تأکید بر حفظ وحدت و یکپارچگی جوامع اسلامی، اظهارات برخی مفتی‌های عربستانی مبنی بر مجوس خواندن ایرانیان را محکوم کرد و گفت: «پیروی از اهل‌بیت(ع) و امیرالمؤمنین(ع) قطعاً در این قضیه نقش اساسی دارد. البته به این معنا نیست که به سایر فِرق اسلامی بد بگوییم چون اکنون نیاز اصلی جوامع اسلامی اتحاد و یکپارچگی است. اما چند مفتی می‌گویند ایرانیان مجوسی بوده و مسلمان نیستند. یادمان نرفته شما فرزندان ابوجهل و هند جگرخوار هستید و سوابق سیاه شما در تمام تاریخ نمایان است.»
۵- داعش زنان ایزدی را در عربستان می‎فروشد
روزنامه انگلیسی «سان» نوشت: نیروهای تروریستی داعش زنان اسیر شده ایزدی را در بازارهای عربستان سعودی به حراج می‌گذارند. گروه تروریستی داعش عملیات‌های گسترده‌ای را در مناطق تحت اشغال خود در عراق، به‌ویژه علیه اقلیت‌ ایزدی با هدف ربودن زنان و کودکان آنها به‌اجرا می‌گذارد تا به نحوی منابع مالی و انسانی خود را تأمین کند. بر اساس آمارهای رسمی حکومت اقلیم کردستان عراق، بیش از سه هزار دختر و زن ایزدی به دست نیروهای داعش اسیر شده‌اند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات