تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۹۵۵۵۴
بیانیه رسمی و بی‌سابقه لابی اسرائیل علیه الحاق ایران به FATF

کیهان منکر شد آیپک بیانیه داد!

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1395/06/20 ـ شماره 4707 ـ صفحه 13)

شماره تلفن هواردکوهر لابی من برجسته از جمله تماس‌هایی است که در واشنگتن واجب الجواب توصیف می‌شود. او مدیر اجرایی گروه لابی قدرتمند آیپک است. واشنگتن دی سی پر از مردان جوان و میانسال موبایل به دستی است که میان اتاق سناتورها و اعضای کنگره به تعبیر رمبی فاکس روزنامه نگار " وول" می خورند.

لابی کردن و تاثیر گذاردن بر سیاست‌ها و لوایح تصویبی در کنگره از سوی لابی‌های بزرگ و کوچک جزئی از سنت‌های سیاسی در آمریکا است. شرکت‌های تخصصی در این کشور وجود دارند که برای لابی نمودن پول دریافت می‌نمایند، در این زمینه حتی قوانینی از سوی کنگره این کشور تصویب شده تا چارچوب‌های لابی نمودن را مشخص سازد، در این کشور لابی چینی‌ها، لابی اعراب و ایرلندی‌ها وجود دارد، حتی مشاور امنیت اقلیم کردستان عراق طی سفری به آمریکا مبلغ 15 میلیون دلار برای ساماندهی لابی این اقلیم در آمریکا پرداخت نمود .

یکی از قدرتمندترین این لابی‌ها آیپک( AIPAC ) است. کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل (America- Israe- Public Affairs Committee ) نمود قدرت سیاسی اسرائیل در خارج از مرزهای این کشور است، تعداد زیادی از سناتور‌های اکثراً جمهوری خواه، نمایندگان کنگره، سیاستمداران بازنشسته، مدیران امنیتی سابق و مدیران رسانه‌ای عضو این گروه بوده و تعداد اعضای آن بین 60 تا 150 هزار نفر برآورد می‌شود. هدف اصلی این گروه تاثیرگذاری بر سیاست‌های آمریکا به نفع اسرائیل است. آیپک البته تنها لابی قدرتمند آمریکا نیست، لابی‌هایی همچون کمیته بازنشستگان ایالات متحده با بیش از 50 میلیون عضو در کنار لابی مسیحیان یا پیوریتنهای مایل به تاثیر گذاری در سیاست بسیار پرنفوذتر از آیپک به شمار می روند.

دکتر حسین سلیمی استاد دانشگاه معتقد است که قدرت این گروه در چالش با سایر لابی‌ها بویژه آنها که به دموکرات‌ها نزدیکترند مقداری تحلیل رفته است، اما هر چه باشد آیپک نماینده خواست و سیاست‌های اسرائیل در خارج از مرزهای این کشور محسوب می‌شود. جلسات منظم بین آیپک و مسئولان وزارت امور خارجه اسرائیل در اواسط هر ماه در بیت المقدس یا یکی از شهرهای آمریکا با حضور تعدادی از اعضای ستادی این گروه برگزار می‌شود. به روایتی ساده‌تر هر آنچه به نفع اسرائیل باشد، آیپک سعی در عملیاتی نمودن آن دارد. در موضوع الحاق ایران به FATF یکی از اصلی‌ترین استدلال‌ها که از سوی منتقدین مطرح می‌شد و بزعم موافقان تنها استدلال البته، این موضوع است که پیوستن به FATF باعث می‌شود جریان کمک مالی ایران به محور مقاومت و گروه‌هایی همچون حزب‌الله لبنان محدود شود. بدیهی است اگر چنین اتفاقی بیفتد قطعاً باید با استقبال مقامات اسرائیل مواجه شود.

روزنامه کیهان در گزارشی تحت عنوان " فریبکاری تازه رسانه‌های زنجیره‌ای " نوشت : «روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد در گزارش خود آورده است: «عربستان در کنار اسرائیل در روزهای اخیر دیدارهای بسیاری انجام داده تا مقامات FATF را متقاعد سازد که مانع از ورود ایران به این پیمان شوند.» این روزنامه فخیمه در ادامه همین گزارش مرقوم فرموده است که:" این ادعای نخ‌نما در حالی است که FATF راه‌های حمایت از گروه‌های مقاومت در منطقه را که در خط مقدم ایستادگی مقابل رژیم صهیونیستی هستند، مسدود می‌کند." و در ادامه و در مقابل این ادعای به زعم آن روزنامه " نخ نما" سوال نموده است که: " چرا رژیم اسرائیل باید مخالف آن باشد؟! " ( کیهان 17 شهریور 1395) . شاید بهترین پاسخ به این سوال و انتقادهای بسیاری از اصولگرایان بیانیه منتشر شده آیپک باشد. این لابی اسرائیلی معمولاً به مذاکرات پشت پرده بیشتر از ابراز نظرهای صریح و صدور بیانیه علاقه‌مند است، مگر آنکه موردی بسیار مهم باشد و برای منافع اسرائیل احساس خطر نماید . برجام یکی از همین موارد استثنایی بود که این گروه رسماً بیانیه داد و با این توافق مخالفت ورزید و درباره الحاق ایران به FATF نیز البته این اتفاق رخ داد. این گروه حامی اسرائیل در بیانیه‌ای که به شکل کم سابقه‌ای با لحنی صریح تنظیم شده از این تصمیم گروه اقدام مشترک مالی انتقاد نموده و خواهان تجدیدنظر در آن شده است. در قسمتی از این بیانیه آمده است:" FATF به صورت غیرمنتظره‌ای تصمیم به تعلیق دستور خود برای اقدامات تقابلی علیه ایران برای یک دوره 12 ماهه با اظهار امیدواری نسبت به بهبود عملکرد ایران گرفت. این تصمیم FATFخطرناک است...

همانطور که در ترجمه قسمتی از بیانیه مشاهده می‌کنید این گروه اذعان نموده که الحاق ایران به FATF هیچ تاثیری در حمایت ایران از محور مقاومت ندارد و در ادامه این بیانیه از پیوستن ایران به سیستم مالی جهانی اظهار نگرانی نموده است. این نگرانی البته ریشه در دلایلی منطقی دارد. آیپک به خوبی می‌داند که علی‌رغم سر و صدای دلواپسان، پیوستن به این پیمان مالی در عین اینکه تاثیری در سیاست‌های منطقه‌ای ایران ندارد، باعث رونق و پذیرش بیشتر ایران در نظام اقتصادی جهانی می شود و چنین گزینه‌ای به نفع اسرائیل نیست. حال باید منتقدین داخلی پاسخگو باشند که دلیل این نگرانی اسرائیل و لابی‌های طرفدار آنها چگونه قابل جمع است مردم چگونه باید به آن بنگرند. پولشویی و مبارزه با گروه‌های قدرتمند دخیل در قاچاق با گردش مالی بیش از 20 میلیارد دلار در کنار رونق اقتصادی تجارت و تعامل با سایر کشورها می تواند منافع بسیاری برای اقتصاد این خاک مهرآفرین هم آورد.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=49253

ش.د9501896

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات