تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۹۵۷۵۹

آیا لوزان به نتیجه می رسد؟

روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: اجلاس لوزان برای بررسی بحران سوریه به حل سیاسی این بحران منجر نمی شود اما روسیه بر ثبات مواضع خود تاکید و آمریکا هم از تهدیدهای خود به طور موقت عقب نشینی می کند.
به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از ایرنا، الاخبار در شماره روز شنبه خود افزود: مواضع و اهداف طرف های شرکت کننده در اجلاس لوزان اجازه دستیابی به راه حلی را نمی دهد و در شرایط کنونی رویاروئی این طرف ها در میدان سوریه به طور مستقیم و یا به طور نیابتی ادامه دارد.
اجلاس بین المللی ویژه سوریه قرار است امروز شنبه در لوزان سوئیس با حضور وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روسیه، آمریکا، ترکیه، سعودی، عراق، مصر و قطر برگزار شود.
این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: این ملاقات سیاسی در سایه تنش بی سابقه در روابط بین مسکو و واشنگتن به ویژه در پرونده سوریه دارای معانی مختلفی است.
1- اهتمام روسیه و آمریکا به بازگشت به مسیر سیاسی
امیدی به دستیابی به نتایجی قاطع و سرنوشت ساز در اجلاس لوزان در سایه تهدید های دولت آمریکا برای انتخاب گزینه های تند علیه دولت سوریه به عنوان اهرمی برای فشار بر روسیه نیست اگر چه ترجمه عملی این تهدیدها بعید به نظر می رسد.
از سوی دیگر ثبات مواضع روسیه و پیام های آن در کلام و عمل برای بازدارندگی آمریکائی ها از عملی کردن تهدیدهایشان، یک پیروزی بسیار بزرگ است و انتظار می رود مسکو مواضع آینده خود را بر همین اساس ساماندهی کند.
این روند دست کم به عقب نشینی موقت آمریکا از تهدیدهایش منجر می شود که اگر این ارزیابی تحقق یابد بدون تردید می توان گفت پیروزی روسیه در مقابل عقب نشینی آمریکا با طعم شکست رقم خورده است.
2- این پیروزی روسیه هم در سایه « سیاست های بازدارندگی دو جانبه» موقت خواهد بود؛ نتیجه آن تسلیم شدن نهائی آمریکا در پرونده سوریه نخواهد بود بلکه می تواند به مانعی برای رویاروئی مستقیم بین مسکو و واشنگتن منجر شود.
روشن است که دولت کنونی آمریکا در حال عقب نشینی از تهدیدها قرار دارد و می توان گفت که این عقب نشینی صورت گرفته است.
به نظر می رسد دولت باراک اوباما قصد دارد پرونده را به دولت آینده آمریکا واگذار کند پس در این شرایط باید این عقب نشینی را موقتی توصیف کرد.
از سوی دیگر روشن است که روسیه پیروزی خود را اعلام و معنا و نتیجه ثبات در مواضع و ایستادن در مقابل دولت آمریکا را درک کرده است.
برهمین اساس است که « ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه می توانئ به عنوان طرف پیروز اعلام موضع کند و بگوید« آماده شروع گفت وگو با واشنگتن هستیم به شرط اینکه به عقب نشینی ها و امتیاز دادن ها منجر شود».
3- عقب نشینی آمریکا تقریبا صورت گرفته است و این وضعیت به روسیه و ارتش سوریه و همپیمانان آن اجازه داده تا عملیات خود را در شرق حلب در میان سروصداهای غربی و عربی ادامه دهند.
به نظر می رسد که آمریکا و همپیمانانش در مقابل اراده روسیه در شرق حلب تسلیم شده اند و سروصداهای غربی ها هم برای جلوگیری از پیشروی بیشتر ارتش سوریه و همپیمانان آن در حلب و کسب پیروزی های میدانی بیشتر است.
4 – دولت کنونی آمریکا در تلاش است تا از رویاروئی مستقیم با طرف روس خود را دور کند اما عقب نشینی آمریکا و همپیمانانس موجب نشده است تا از حمایت از گروه های مسلح دست بردارند.

الاخبار نوشت که اما در خصوص اجلاس لوزان باید به این مسائل اشاره کرد:
1- به نظر می رسد بعدازاعلام تشکیل اجلاس لوزان تصمیم پاریس و لندن برای مجازات روسیه منتفی شده است هر چند که لفاظی های فرانسه و انگلیس در مرحله اخیر علیه روسیه از قد و قواره آنها بیشتر بوده است.
2- حضور ایران در اجلاس لوزان اهمیت بسیار زیادی دارد به ویژه اینکه مشارکت آن در ملاقات ها برای دستیابی به راه حل های سیاسی ضروری است.
3- شاید به طور قاطع بتوان گفت که اجلاس لوزان به یک راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه ختم نمی شود اما مشارکت وسیع طرف ها مانند ایران ، روسیه ، آمریکا ، مصر و عراق تاکیدی است بر اینکه آنها یافتن راه حل هائی سیاسی برای پایان بحران سوریه را با وجود تنش بین روسیه و آمریکا ضروری می دانند.
الاخبار در پایان نوشت: بعید نیست در پایان اجلاس لوزان از توصیه ها، تفاهم ها و یا حتی یک طرح اولیه برای برقراری آتش بس در سوریه به شرط اینکه نیرنگ زدن ها تکرار نشود و همچنین رسیدن کمک های انسان دوستانه به مردم ، سخن گفته شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات