صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۹۶۱۰۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها 5 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ائتلاف نظامی غرب به دنبال ریشه‌کن کردن تروریسم نیست کشورهای مستقل باید با تحکیم روابط و اثر نپذیرفتن از مستکبران با تروریسم مقابله کنند.(95/8/4)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Pdf
▼ حرف روز   
عقلاني‌سازي رقابت‌هاي انتخاباتي

فضاي سياسي کشور به تدريج در حال انتخاباتي شدن است و اخبار گوناگونی از فعاليت سياسي جريان‌هاي مختلف به گوش مي‌رسد. در اين ميان، رقابت‌هاي انتخاباتي گاه در مسيرهايي قرار مي‌گيرد که چندان مبتني بر تدبير و عقلانيت نيست و نمي‌تواند منافع ملي را تأمین کند. محور قرار دادن ويژگي‌هاي فردي نامزدها و بزرگنمايي شعارهاي انتخاباتي، از جمله مواردي است که براي رفع آن بايد چاره اندیشید.
يکي از شيوه‌هايي که مي‌تواند پاسخگوي اين دغدغه باشد، تمرکز بر «تيم‌هاي کاري» به جاي «فردمحوري» است. حقيقت آن است که اداره امور کشور قائم بر فرد نيست و رئيس‌جمهور بدون داشتن تيمي يکدست و توانمند نخواهد توانست امور کشور را مديريت کند؛ اما در اوضاع کنوني، نامزدها در زمان رقابت‌هاي انتخاباتي بیشتر بر خصوصيات فردي و شعارهاي تبليغاتی توجه می‌کنند و از رونمايي تيم کاري رئيس‌جمهور خبري نيست! در حالي که از فرداي اعلام نتایج انتخابات اين تيم مديريتي است که امور کشور را در اختيار خواهد گرفت.
به نظر مي‌رسد، اگر فضاي عمومي رقابت‌هاي انتخاباتي به سمت‌وسويي برود که نامزدهاي انتخاباتي در دوران رقابت‌هاي انتخاباتي اعضاي تيم کار خود را مشخص و معرفي کنند، گامي مهم در مسير عقلاني‌سازی و کارآمدسازي انتخابات برداشته شده است؛ چرا که اولاً امکان انتخابي مناسب‌تر با شناخت و آگاهي بيشتري از نامزدها و دولت آينده فراهم خواهد آمد. ثانياً امکان نقد و بررسي شعارها و وعده‌هاي داده شده در ايام انتخابات بيش از پيش فراهم مي‌شود؛ زیرا بايد ميان برنامه‌ها و وعده‌هاي داده شده با ويژگي‌ها و سوابق مجريان نسبتی وجود داشته باشد. ثالثاً اين فرایند کار را به سمت تخصصي شدن بيشتر امور پيش خواهد برد و آنهايي که ايده‌اي عملياتي و نيروي انساني مناسب براي اجرايي کردن آن ندارند، بستر را براي ورود به عرصه انتخابات و مشغول کردن بیهوده اذهان عمومی فراهم نخواهند ديد.
به راستی، اين اقدام مي‌تواند گامي مؤثر در سالم‌سازي و کارآمدسازي نظام انتخابات باشد و نتيجه آن را از يک «اتفاق» به يک «تصميم‌گيري عقلاني» ارتقا بخشد.

▼ گزارش روز 
 اختلاف نظر دولت و مردم!

همچنان حواشی پیرامون تغییر در کابینه دولت یازدهم در روزهای پایانی ادامه دارد. پس از انصراف محمدعلی نجفی که افراد نزدیک به وی علت این کناره‌گیری را یک امر غیرمنتظره خواندند، از یک سو روزنامه‌های حامی دولت از عجله روحانی در معرفی وزرای پیشنهادی انتقاد می‌کنند؛ چنانچه روزنامه «جمهوری اسلامی» در انتقاد از شتاب‌زدگی روحانی در معرفی وزرای پیشنهادی می‌نویسد: «رئیس‌جمهور روحانی پس از پذیرش استعفای سه وزیر کابینه در مدت زمانی کمتر از یک هفته، اسامی وزرای پیشنهادی را برای کسب رأی اعتماد به مجلس اعلام کرده است. در حالی که مطابق قانون اساسی، رئیس‌جمهور سه ماه فرصت دارد نامزدهای تصدی وزارتخانه‌ها را به مجلس اعلام کند. این اقدام رئیس‌جمهور در معرفی فهرست وزرای پیشنهادی ممکن است شائبه عجله و شتابزدگی را در برخی اذهان ایجاد کند و بپرسند که تعجیل چرا؟» و از سوی دیگر اعضای فراکسیون امید از دولت گلایه می‌کنند که چرا با آنها در معرفی وزرای پیشنهادی هیچ مشورتی نشده است، یکی از روزنامه‌های نزدیک به دولت نیز می‌نویسد: «با انتشار اسامی وزرای پیشنهادی، سؤال‌های زیادی در جامعه مطرح شده که عمدتاً به سابقه رأی ندادن مجلس به آنها در نوبت قبل، عدم تسلط آنها بر حوزه کاری مورد نظر و ضعف‌ها و اشکالاتی که به سوابق بعضی از آنها مربوط می‌شود. در این واقعیت نباید تردید کرد که تغییر باید با هدف تقویت کابینه صورت گیرد، ولی اسامی پیشنهادی چنین نویدی را نمی‌دهد.» موضع منتقدان و افکار عمومی نیز همچنان تعجب از تغییر در وزرای حوزه فرهنگی و آموزشی به جای تغییر در حوزه اقتصادی است. در حالی که در بیشتر نظرسنجی‌های انجام شده از سوی پایگاه‌‌های معتبر و پربیننده کشور، مردم به اولویت داشتن تغییر وزرای اقتصادی کابینه نسبت به سایر وزرا ‌رأی داده‌اند و ناظران و کارشناسان نیز نمره خوبی به عملکرد تیم اقتصادی دولت نمی‌دهند، سخنگوی دولت می‌گوید: «آیا تیم اقتصادی که نرخ تورم بالای 40 درصد را به زیر 8 درصد رساند و رشد اقتصادی منفی هفت درصد را به 4/4 درصد افزایش یافت باید از هم بپاشیم؟»

▼ خبر ویژه   
مخالفت نعمت‌زاده با درخواست رئیس‌جمهور برای استعفا

در ماه‌های گذشته احتمال تغییر وزیر صنعت، معدن و تجارت همواره مطرح بود و هفته گذشته نیز برخی از رسانه‌ها از افزایش احتمال آن خبر داده بودند. اکنون مشخص شده است، رئیس‌جمهور هفته گذشته درصدد برکناری پنج وزیر کابینه بوده و از محمدرضا نعمت‌زاده نیز خواسته بود استعفا دهد؛ اما وی از پذیرش این پیشنهاد سر باز زده و اعلام کرده است از سمت خود استعفا نمی‌دهد و اگر دولت تصمیم دارد وی را تغییر دهد، باید هزینه برکناری او را بپردازد. پس از بررسی وضعیت نعمت‌زاده در جلسه حزب کارگزاران و توصیه یکی از مقامات به دولت، رئیس‌جمهور از تغییر وزیر صنعت چشم‌پوشی کرده است. اوایل امسال نیز رئیس‌جمهور تصمیم بر تغییر وزیر صنعت داشت؛ اما با شروع موج خبری فیش‌های نجومی و پس از آنکه مشخص شد نامزد پیشنهادی برای وزارت صنعت نیز حقوق نامتعارفی دریافت می‌کرده، تغییر نعمت‌زاده منتفی شد. گفته می‌شود، علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز در فهرست تغییرات هفته گذشته بوده، اما او نیز بنا بر مصالح و مشورت‌هایی در سمت خود باقی مانده است.
 
▼ اخبار
1- امارات نگران افزایش نفوذ ایران در منطقه

سفیر امارات در واشنگتن در نشستی به میزبانی «مرکز پیشرفت آمریکایی» که سفیر اردن در آمریکا، «مایک مورل» رئیس اسبق سیا و «جیمز وینفلد» معاون سابق ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا  در آن حضور داشتند، بار دیگر مواضع ضد ایرانی‌اش را تکرار کرد. «یوسف العطیبه» گفت: «یکی از این تهدیدات امروز خاورمیانه افزایش نفوذ ایران در منطقه است که هم منافع ما و هم منافع ایالات متحده را تضعیف می‌کند. برخی امیدوار بودند پس از برجام رفتار ایران تعدیل شود؛ اما رفتار آنها از جمله در آزمایش موشک، لفاظی، ترساندن ناوهای آمریکایی، تسلیح نیروهای نیابتی، حمایت از حماس، حزب‌الله و دیگر گروه‌های تروریستی شناخته شده بدتر شده است. به صحبت درباره فعالیت‌های «حشد الشعبی» و نیروی قدس هم نیازی نیست.» العطیبه افزود: «شاید بگویید حزب‌الله یکی از موفق‌ترین مخلوقات ایران بوده است. آنها تلاش می‌کنند تا نمونه‌ آن را با شبه‌نظامیان شیعه در عراق و حوثی‌ها در یمن به وجود آورند؛ اما ما اجازه این کار را نخواهیم داد، آن هم در مرز کشوری که روزانه 10 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند و میزبان مکه و مدینه است.»

2- اعلام آمارهای شبهه‌برانگیز در آستانه انتخابات
«ما در طول این سال‌ها با سخت‌ترین بودجه کشور روبه‌رو بودیم و سال 94 بدترین سال بودجه‌ای پس از جنگ بود دولت در سال 94 با 20 میلیارد دلار درآمد نفتی به دلیل متورم شدن بودجه مشکلات فراوانی داشت»؛  این مطلب بخشی از سخنان اسحاق جهانگیری در همایش فصلی مدیران ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی بود که از زوایای مختلف قابل بررسی و نقد است، در یک نمونه 20 میلیارد دلار درآمد نفتی مدنظر معاول اول، بودجه مصوب سال 94 است و نه آنچه در عمل رخ داده است؛ زیرا براساس گزارش‌ بانک مرکزی از وضعیت درآمدهای دولت در این سال، دولت یازدهم بالغ بر 67 هزار و 357 میلیارد تومان فقط از محل نفت درآمد کسب کرد که رقم آن بیش از اظهارات جهانگیری است. به نظر می‌رسد، اظهارات وی با توجه به نزدیک شدن به انتخابات بیشتر کارکرد سیاسی دارد.

3- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: به ایران باج نمی‌دهیم!
«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از محکوم کردن ایران به دلیل دستگیری «رابین شاهینی» در پاسخ به این پرسش که «چرا شما با دادن آن پول‌ها برای آزادی چهار تبعه آمریکایی، از جمله جیسون رضائیان، ایرانی‌ها را تشویق کردید که باز هم آمریکایی‌ها را بازداشت کنند و از ما باج بگیرند»، گفت: «من در ذهن مسئولان ایران نیستم و نمی‌دانم چه انگیزه‌ای از این کار (بازداشت اتباع آمریکایی) دارند، ولی می‌دانم که اگر ذهنیت آنها مبتنی بر زندانی کردن این افراد برای باج گرفتن از ماست، در اشتباه هستند.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد: «سیاست آمریکا مبتنی بر باج ندادن است و تغییری نکرده است.»

4- ایران را با تحریم به عقب‌نشینی وادار می‌کنیم
«مایکل مورل» سرپرست اسبق آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) با تأکید بر اینکه واشنگتن باید در برابر اقدامات منطقه‌ای ایران بایستد، در پاسخ به این پرسش که چطور باید در برابر ایران ایستادگی کرد، گفت: «باید تحریم‌هایی اعمال کنیم که آنها را وادار کند در اقدامات مخرب‌شان تجدیدنظر کنند.» او درباره آینده روابط آمریکا با ایران نیز گفت: «تصور می‌کنم بر خلاف باور معمول، نسل بعدی رهبران ایران، از نسل کنونی سرسخت‌تر خواهند بود؛ چون آنان به خوبی جنگ ایران و عراق را به یاد دارند و آمریکا را حامی اصلی صدام می‌دانند.»

▼ اخبار کوتاه
رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: متأسفانه برخی به اسم «تعامل» و «گفت‌وگو» خواستار سازش و تسلیم در برابر دشمن هستند. آیت‌الله جنتی افزود: متأسفانه عده‌ای باورشان شده است باید در برابر دشمن ذلیل و تسلیم بشویم و اسم سازش و تسلیم را تعامل می‌گذارند. اگر بنا بر سازش و تسلیم بود، پس چرا «بهشتی»ها، «قدوسی»ها و این همه جوان شهید شدند. وی تصریح کرد: آیا با این همه جوان آماده شهادت، باید تسلیم آمریکا شویم؟
حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز تهران درباره نظر موافقان دولت در زمینه پیروزی قطعی حسن روحانی در انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری گفت: تجربه انتخابات‌های گذشته نشان داده است، هیچ‌کس نباید خیالش راحت باشد که پیروز قطعی انتخابات است. این فعال اصولگرا درباره احتمال عبور دولتی‌ها و اصلاح‌طلبان از روحانی با اشاره به فعالیت‌های اخیر اسحاق جهانگیری، گفت: احتمال این عبور به صورت جدی وجود دارد.
رئیس ستاد مشترک انتخاباتى اقوام ایرانى گفت: ما علی شمخانی را بهترین جایگزین روحانی می‌دانیم و معتقدیم وی باید در سال 96 نامزد شود. محمد محمدرضایی اظهار داشت: بنا داریم در همین زمینه طی روزهای آتی با وی دیداری داشته باشیم و در صورت موافقت وی، خط مشی انتخاباتی را ترسیم و تدوین کنیم.
در حالی که بازگرداندن احترام گذرنامه ایرانی شعار انتخاباتی آقای روحانی بود، روزنامه «گاردین» در گزارشی نوشت: بیش از 100 دانشجوی نخبه ایرانی که در دانشگاه‌های آمریکا و کانادا پذیرفته شده‌اند، به دلیل تأخیر در صدور روادید آنها، با مشکل تحصیلی روبه‌رو شده‌اند و نگران از دست دادن بورسیه یا کمک‌هزینه تحصیلی‌شان هستند.
آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، امام جمعه قم با انتقاد از بهره‌های خارج از عرف برخی از بانک‌های کشور گفت: گاهی بهره‌هایی که به تسهیلات بانکی اضافه می‌شود، برای تولید کمرشکن است و صنایع را به سمت ورشکستگی و افزایش بیکاری می‌کشاند؛ از این رو از روند موجود بانک‌های کشور رضایت نداریم.
فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در پاسخ پرسشی مبنی بر اینکه آیا شما که به دلیل برخی مسائل (حمایت از فتنه)  نتوانستید از مجلس نهم رأی اعتماد بگیرید، رویکردتان تغییر کرده است، گفت: رویکرد من تغییر نکرده است!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات