صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۹۶۶۵۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 25 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) عده‌ای خیال می‌کنند اثبات تشیع به این است که به بزرگان اهل‌سنت، توهین کنند. این خلاف سیره‌ ائمه است. اینکه تلویزیون‌هایی به وجود می‌آید که کارش اهانت است، این خب معلوم است بودجه‌اش از انگلیس است؛ این شیعه‌ انگلیسی است.(95/6/30)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Pdf
▼ حرف روز
همراهان کج‌فهم

پس از پیروزی دونالد ترامپ عده‌ای از هم‌حزبی‌های وی، به ویژه مشاوران سیاسی و امنیتی او در اظهارنظرهای خود به بهانه نقض برجام خواستار تحریم‌های جدید برای توقف ساخت موشک بالستیک ایران شده‌اند. این اظهارنظرها در حالی در رسانه‌ها درج می‌شود که اوباما پس از دیدار با ترامپ در یک موضع‌گیری گفته است: «ایران به مفاد توافق هسته‌ای موسوم به برجام پایبند بوده، اما کسانی که خواستار بر هم زدن این توافق هستند، باید دلیلی قانع‌کننده برای آن داشته باشند.» افزون بر اوباما، سایر کشورها و ناظران بین‌المللی هم درباره پایبندی ایران به برجام به این جمع‌بندی رسیده‌اند. با این حال، پیش از اینکه ترامپ قدرت را به دست گیرد، چند نکته قابل ذکر است: 1ـ قدرت نظامی و به ویژه توان موشکی ایران جنبه دفاعی و بازدارندگی دارد. در دکترین نظامی ایران، ما آغازگر هیچ جنگی نبوده و نخواهیم بود؛ اما در صورت بروز جنگ، قوی ظاهر خواهیم شد. با توجه به اینکه سهم بودجه نظامی ما از تک‌تک کشورهای کوچک خلیج فارس هم کمتر است، مشخص است ایران به دنبال شکل‌گیری رقابت تسلیحاتی نیست و برای دفاع از خود در حال ساخت سلاح‌های مورد نیاز است. 2ـ دشمنان ما به این نکته واقف هستند که ایران ظرفیت‌های مختلفی در تمام حوزه‌ها، به ویژه در حوزه هسته‌ای دارد و می‌تواند بسیاری از موضوعات را به طرف‌های مقابل تحمیل ‌کند و این‌گونه نیست که آنها هر کاری که بخواهند انجام دهند. 3ـ از آنجا که ترامپ بيشتر روی بهبود وضعيت داخلي آمريكا و اوضاع اقتصادي اين كشور متمرکز شده است، بسیاری از کارشناسان معتقدند، او در دوران رياست‌جمهوري خود بيشتر به مسائل داخلي مي‌پردازد و كمتر به دنبال ماجراجويي خارجي خواهد بود و می‌توان گفت، وی دنبال سياست‌ ديوارهاي بلند است تا آمريكا براي بهبود اقتصاد و اوضاع داخلي ورود جدی داشته باشد؛ اما باید نیم‌نگاهی نیز به این مسئله داشته باشیم كه جمهوريخواهان اعتقاد دارند آمريكا در صحنه‌ بين‌المللي قدرت و نفوذ خود را از دست داده و ممکن است در این زمینه ترامپ به منظور راضي كردن افكار عمومي و طبقه حاكمه براي به نمايش گذاشتن قدرت آمريكا دست به اقداماتي بزند.

▼ گزارش روز
او به آرزویش رسید اما...

غروب 22 آبان ماه بود که رسانه‌ها نوشتند، خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در سوریه به شهادت رسید و ساعتی بعد آخرین گزارش محسن خزایی از اخبار سراسری پخش شد. شهید محسن خزایی 44 ساله که مدت‌ها در خط اول مبارزه با تروریسم تکفیری حضور داشت و راوی پیروزی‌های ملت سوریه و رزمندگان محور مقاومت بود، در منطقه حلب و بر اثر انفجار خمپاره به قافله عشق پیوست و به گفته نزدیکانش دعای همیشگی‌اش مستجاب شد. همسر شهید خزایی در این‌باره می‌گوید: «شهادت آرزوی محسن بود و همیشه می‌گفت برایم دعا کنید تا شهید شوم، و چه افتخاری بالاتر از اینکه همسرم فدای حضرت زینب(س) شده است.» خواهر این شهید عزیز نیز می‌گوید: «برادرم هر بار که از سوریه به ایران می‌آمد، بی‌قرار بود و به ما می‌گفت، باید به سوریه برگردم تا به آرزویم برسم.»
اما آنچه در این میان و در روزهای گذشته موجب دلگیری و ناراحتی شده است و البته انتقادهای فراوانی را برانگیخته است، عدم توجه درخور و شایسته به خبر شهادت این مجاهد جریان رسانه‌ای انقلاب اسلامی است، که در این میان، بی‌مهری روزنامه رسمی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و بسنده کردن به تیتری کوچک در گوشه‌ای از صفحه اول بیش از همه به چشم آمد. روزنامه «جام‌جم» در اولین روز پس از شهادت محسن خزایی عکس صفحه اول خود را به بازیگران یک مجموعه تلویزیونی در حال ساخت اختصاص داد!! و تنها خبر کوتاه و عکس کوچکی از شهادت محسن خزایی را در صفحه اول خود به زیر چاپ فرستاد؛ موضوعی که حتی سبب شد برخی کاربران در فضای مجازی در قیاسی مع‌الفارق، واکنش رسانه‌های خارجی در زمینه کشته شدن خبرنگارشان حین مأموریت را با عملکرد روزنامه رسمی رسانه ملی مقایسه کنند! و به حق بپرسند چرا این شهید مدافع حرم باید در روزنامه صدا و سیما نیز مظلوم باشد؟

▼ خبر ویژه
ماجرای اهدای خودرو شاسی‌بلند به نمایندگان مجلس!

با بالا رفتن فشارها برای توقف تولید برخی خودروهای داخلی و نیز پایین بودن کیفیت این محصولات از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، برخی منابع خبری مدعی شده‌اند، تعدادی از خودروسازان برای جلب رضایت نمایندگان مجلس، به آنها پیشنهاد واگذاری خودرو شاسی‌بلند داده‌اند! این در حالی است که داریوش اسماعیلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره این موضوع گفته است: در سال‌های گذشته نیز یک خودرو تولید داخل در حد پژو پارس یا 405 از طریق مجلس برای نمایندگان خریداری می‌شد؛ اما امسال می‌خواهند به جای خرید خودرو، قیمت معادل آن را به نماینده‌ها بپردازند. اسماعیلی در ادامه درباره دلیل این کار مجلس افزوده است: برخی از نمایندگان مجلس تمایل دارند، از خودروهای دیگری برای کارهای خود استفاده کنند. برخی نیز به دنبال خرید خودروهای باکیفیت‌تر هستند؛ بنابراین تصمیم‌گیری شده است پول آن به نماینده‌ها داده شود تا هر کس به تناسب سلیقه خود خودرو خریداری کند. این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشته است: مبلغ مورد نظر برای خرید خودرو، حدود 60 میلیون تومان خواهد بود و هر نماینده‌ای که بخواهد از این تسهیلات استفاده کند، می‌تواند با مراجعه به هیئت‌رئیسه مجلس برای دریافت آن اقدام کند.
 
▼ اخبار
1- دولت روحانی باید در ماه‌های آینده برگ‌های جدید رو کند

ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: دولت آقای روحانی در طول سه سال گذشته روی برجام تمرکز کرده و به منظور به سرانجام رساندن این توافق، در حوزه‌های مختلف دست به عقب‌نشینی زده است. البته انصافاً در حوزه اقتصاد، تلاش آقای روحانی در زمینه ثبات مالی و انضباط مالی، قابل توجه است؛ ولی ممکن است اشتباهات دولت کار دستش دهد. وی افزود: دولت آقای روحانی باید آمادگی داشته باشد تا در ماه‌های آینده برگ‌های جدیدی به نمایش بگذارد و افکار عمومی را با خود نگه دارد. افزون بر این، باید به افکار عمومی و مردم نشان دهد که دولت دوم می‌خواهد چه کاری انجام دهد. اگر این چشم‌انداز برای مردم روشن نشود، در انتخابات 1396، هم خود دولت و هم اصلاح‌طلبان به عنوان حامیان دولت دچار مشکل می‌شوند.

2- زمزمه‌ تشکیل «چهارمین» فراکسیون سیاسی مجلس
فراکسیون «ولایت» و «امید» نخستین فراکسیون‌هایی بودند که در ماه‌های نخست تشکیل مجلس به ترتیب با ریاست معنوی «علی لاریجانی» و «محمدرضا عارف» به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کردند. پس از چند ماه فعالیت فراکسیونی، نوای تشکیل فراکسیون سومی با نام «اعتدالیون» یا «مستقلان» به گوش رسید و در نهایت سومین فراکسیون سیاسی مجلس با عنوان «مستقلان ولایی» و با ریاست کاظم جلالی کار خود را آغاز کرد. با این اوصاف و پس از گذشت پنج ماه از تشکیل رسمی مجلس شورای اسلامی، زمزمه تشکیل فراکسیون چهارمی از دل فراکسیون‌های مذکور به گوش می‌رسد. گفتنی است، تشکیل فراکسیون‌های متعدد در مجلس ضمن کاهش قدرت فراکسیون‌های اکثریت (ولایت) و اقلیت (امید)، به نوعی توان کار تشکیلاتی در مجلس را کاهش داده و زمینه نفوذ افراد پرقدرت مجلس دهم را بیشتر می‌کند.

3- تأمین منابع مالی شبکه انهدام «بنیان خانواده» از قلب کشور!
شبکه جم به دلیل پخش سریال‌ها و فیلم‌هایی با مضامین خیانت و تجاوز در بین مردم، به یکی از عوامل ترویج مطالب ضدفرهنگی و دینی معروف است. این شبکه با تبلیغات گسترده، توانسته هزینه‌های خود را به راحتی از جیب ایرانیان داخل کشور تأمین کرده و به مسیر شوم خود در از بین بردن نهاد خانواده ایرانی ادامه دهد! با بررسی بسیاری از تبلیغات پخش شده در شبکه جم مشخص شد، شماره تلفن‌های قرار داده شده برای دریافت محصولات جزء شماره‌های ثبت شده در اپراتورهای داخل کشور است و این یعنی سفارش‌دهندگان آگهی‌ها بدون هیچ نگرانی و دغدغه‌ای به راحتی با پرداخت هزینه تبلیغات، به تبلیغ فروش محصولات خود در این شبکه مشغول بوده و هیچ نهادی تاکنون با آنان برخورد نکرده است!

4- نشست سوروس با دموکرات‌ها برای بازپس‌گیری قدرت
«جرج سوروس»، میلیاردر جنجالی آمریکا که به پدر انقلاب‌های رنگی مشهور شده و چندین نفر از ثروتمندان لیبرال آمریکا که میلیون‌ها دلار برای به قدرت رساندن هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هزینه کردند، با هدف تدوین راهبردهایی برای مقابله با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا و بازپس‌گیری قدرت از وی، نشستی سه روزه با اعضای حزب دموکرات ترتیب داده‌اند. نشریه پالیتیکو گزارش داد: هدف این نشست، سرازیر کردن منابع مالی به منظور ضدیت با دونالد ترامپ است. این نشریه آمریکایی گزارش داده است، در این نشست چهره‌های مطرح حزب دموکرات، مانند «نانسی پلوسی» و «الیزابت وارن» حضور دارند.

▼ اخبار کوتاه
نشریه انگلیسی «جینز دیفنس» در گزارشی درباره تلاش صنایع دفاعی ایران در ساخت جنگ‌افزارهای نظامی نوشت: ایران در حال ساخت و توسعه اولین «اکرانوپلان» بدون سرنشین جهان است که نیروی دریایی سپاه می‌تواند از آن برای اجرای عملیات دوربرد استفاده است. جینز دیفنس افزود: ایران اکنون تجربه ساخت قایق‌های پرنده را دارد و تاکنون قایق‌های پرنده «باور–1» و «باور-2» با یک و دو سرنشین را ساخته است.
حمید صرامی، مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: سیستم هوشمند اعتیاد، تهاجمی جدی علیه نوجوانان و جوانان آغاز کرده است. وی افزود: بر اساس آمار، 58 درصد معتادان زیر 34 سال و 14 درصد از معتادان در گروه سنی 15 تا 19 سال هستند که این یعنی نشانه‌روی و قتل‌عام سیستم اعتیاد بر روی نوجوانان و جوان کشور است.
علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برداشت غلطی که از سخنان وی شده بود، گفت: دور شدن سایه جنگ ربطی به برجام ندارد؛ چرا که اساساً گزینه جنگ، پیش از مذاکرات به بایگانی کاخ سفید رفته بود و اگر آمریکا امکان انداختن سایه جنگ بر سر کشور را داشت، وارد مذاکره نمی‌شد.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در بازگشت از روسیه سفید طی سخنانی اتهام عجیبی متوجه ایران کرد. وی در سخنانی گفت: اکنون «نفوذ فارسی» در عراق گسترش پیدا کرده است و موضع‌گیری شبه‌نظامیان حشد الشعبی در حمایت از این نفوذ پسندیده نیست. اردوغان افزود: حشد الشعبی همچنان به تهدیدی برای اهالی موصل و ترکمن‌ها تبدیل شده است.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تأکید بر اینکه برجام توافقی چندجانبه است، گفت: من شخصاً یک وظیفه مشخص دارم تا تضمین کنم توافق از سوی تمام طرف‌ها اجرا می‌شود و به طور قطع این مسئله به نفع اروپاست. این توافق به طور کامل و در تمام طول مدت این توافق (10 سال)، اجرا می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، تحقیقات اولیه دیوان بین‌المللی کیفری لاهه در زمینه فعالیت‌های سازمان سیا و نیروهای مسلح آمریکا در افغانستان بین سال‌های 2003 تا 2014 نشان می‌دهد، نیروهای نظامی آمریکا و سازمان سیا با توسل به شیوه‌های بسیار بی‌رحمانه در بازجویی از متهمان و شکنجه‌ آنها، مرتکب جنایات جنگی شده‌اند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات