تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۹۶۷۲۸

ترامپ، پوتین و اردوغان چه طرحی برای آزادسازی رقه دارند؟

وبگاه تحلیلی-خبری «دبکا» در یادداشتی به چرایی پشتیبانی وسیع اخیر دولت آمریکا از نیروهای کُرد در سوریه و طرح ترامپ، پوتین، و اردوغان برای بازپس‌گیری پایتخت خودخوانده داعش در سوریه پرداخته است.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری میزان، وبگاه تحلیلی-خبری «دبکا» در یادداشتی به چرایی پشتیبانی وسیع اخیر دولت آمریکا از نیروهای کُرد در سوریه و طرح ترامپ، پوتین، و اردوغان برای بازپس‌گیری پایتخت خودخوانده داعش در سوریه پرداخته است.

«دبکا» با استناد به منابع نظامی و امنیتی خود می‌نویسد که اخیرا اوباما در چرخشی بنیادین در سیاست های سال های گذشته خود در قبال کردهای سوریه رسما دستور داده که این نیروها را باید با سلاح‌ها و تجهیزات نظامی از قبیل موشک های ضد تانک و ضد هوایی تجهیز کرد.

«دبکا» در پاسخ به این سوال که چه عامل یا عواملی موجب شده که اوباما به صوت ناگهانی در ماه‌های پایانی ریاست‌ جهوری خود سیاست  چندین ساله تردید درباره تجهیز نیروهای کُرد را کنار گذارد، به نقل از منابع امنیتی و نظامی خود  شش عامل را برمی‌شمرد.

1- اوباما با این اقدام قصد دارد نسبت به طرح ترامپ، پوتین واردوغان برای آزادسازی «الرقه» از چنگ داعش که هم اکنون درحال بررسی است پیش‌دستی کند، در واقع سوریه نخستین عرصه‌ای است که اوباما قصد دارد از طریق آن سیاست های امنیتی و خارجی دولت آتی ترامپ را به چالش بکشد.

2- طبق منابع خبری «دبکافایل» در مسکو و آنکارا، توافق بین ترامپ و رهبران ترکیه و روسیه به این صورت خواهد بود که ارتش ترکیه با پشتیبانی جنگنده‌های روسیه عملیاتی را برای آزادسازی «الرقه» از چنگ داعش آغاز خواهند کرد، و در این حین نیروهای روسی به اقدامات خود برای شکست داعش در منطقه شرقی حلب شدت خواهند بخشید.

3- زمان آغاز عملیات آزادسازی الرقه در اواسط ژانویه 2017 یعنی زمان تحلیف ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا و پیش از شکست داعش در موصلِ عراق خواهد بود. پیش‌بینی استراتژیست‌های تیم ترامپ این است که طرح اوباما برای آزادسازی موصل به شکست می‌انجامد چرا که پس از 4 هفته از آغاز عملیات، داعش همچنان به مقاومت درموصل ادامه می‌دهد.

4- رئیس‌ جمهور منتخب آمریکا هم اکنون افسران بازنشسته آمریکا را در مقام فرستادگان خود به استان های کُرد نشین سوریه و عراق اعزام کرده تا از اوضاع منطقه گزارش های مورد نیاز را تهیه کنند.

5- نیروهای کُرد که با سلاح‌های سنگین آمریکایی تجهیز شده و شمار آنها نزدیک به 45 هزار نفر است ممکن نقش ارتش ترکیه در عملیات الرقه را تحت شعاع قرار دهند، به همین علت است که اردوغان تصمیم گرفته نیروهای خود را در سوریه مستقر کرده و برحضور در عملیات ضد داعش اصرار دارد.اما اردوغان ممکن است که در همان آغاز عملیات ناامید شود همگامی که تشخیص دهد که نیروهای کُرد با پیشرفته ترین سلاح های آمریکا تجهیز شده اند و  تصمصم بگیرد که نیروهای خود را در منطقه شمالی سوریه و مرز ترکیه نگه دارد.

6- منابع دبکا احتمال شرکت روسیه و ترکیه در این عملیات را رد می کنند چرا که هم اکنون هواپیماهای جاسوسی روسیه و ترکیه در حال رصد حرکت کاروان سلاح های آمریکا به نیروهای کُرد هستند و بی‌شک قصد دارند که قبل از رسیدن به مقصد اصلی خود آنها را منفجر کنند. شکی نیست که  استراتژیست های تیم ترامپ در خصوص رفتار مسکو و آنکارا دچار اشتباه هستند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات