تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۹۶۷۶۴
حقوق 7500 پوندی انگلیس به مذاکره‌کننده ایرانی همچنان در هاله‌ای از ابهام

امان‌نامه‌ای به جاسوس دوتابعیتی

پایگاه بصیرت / فاطمه باقري
‌‌(روزنامه صبح نو - 1395/08/05 - شماره 111 - صفحه 2)

نفوذ در کشور یک برنامه جدی استکبار و به‌ویژه برنامه‌های جدی آمریکایی‌هاست که مدت‌هاست با هدف نفوذ در بین مسوولان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کشور و با بهانه‌های گوناگون علمی و فرهنگی و هنری این موضوع را به صورت جدی برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند. استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها با عناوین برگزاری همایش‌های علمی و همچنین بهانه‌هایی چون فعالیت در حوزه‌های هنری و فرهنگی کشور از موضوعاتی است که در سال اخیر شدت گرفته است و متأسفانه رفت و آمدها و قراردادهایی نیز در این حوزه به امضا رسیده است.

همین «پروژه نفوذ دشمن بود» که آقای محمود علوی، وزیر اطلاعات را به مجلس کشاند و بهارستان‌نشینان از وی سؤال کردند که اقدامات وزارت اطلاعات در جلوگیری و برخورد با مصادیق نفوذ در جامعه‌های علمی و فرهنگی کشور چه بوده است؟

سفر «جیمز داباکیس» سناتور آمریکایی به ایران، حضور کارشناسان شرکت فرانسوی «گیم کانکشن» در ایران و دلایل سفرهای طولانی‌مدت ریاست دانشگاه علم و صنعت به کشورهای خارجی، سه سوالی بود که جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد و کلات، حسن نوروزی نماینده رباط کریم و حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر از وزیر اطلاعات پرسیدند؛ اما در میان سؤال‌ها و جواب‌ها نام عبدالرسول دری‌اصفهانی، فرد دو تابعیتی مسوول یکی از کمیته‌های مهم هیات مذاکره کننده و نماینده بانک مرکزی هم مطرح شد.

«آقای دری اصفهانی، قبل از انقلاب با خزانه‌داری آمریکا کار می‌کرده است و نماینده خزانه‌داری آمریکا در بخش کشور انگلستان بوده است. وی بعد از انقلاب به‌عنوان کارشناس حقوقی در وزارت دفاع مشغول کار می‌شود و پرونده‌های مربوط به تجهیزاتی را که ایران از آمریکا خریداری می‌کرده است به او می‌دهند اما روند کارهایی که باید به نفع ایران حکم گرفته می‌شد به صورتی پیش رفت که در ادامه متوجه شدند که همه آرا به ضرر ایران و به نفع آمریکایی‌ها تمام شده است. دری اصفهانی در تیم مذاکره‌کننده زیر مجموعه تیم آقای بعیدی‌نژاد بود و هنگامی که به وی مشکوک می‌شوند، زمانی که قصد فرار به کانادا داشته است در پروازی که در ترکیه و همراه آقای ظریف بوده است، دستگیر می‌شود.» این شرح حال عضو تیم مذاکره کننده هسته ایران است از زبان آقای حاجی دلیگانی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری بسیج.

در ادامه صحن علنی مجلس آقای علوی با بیان اینکه مساله نفوذ که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشتند یک پروژه عمیقی است که از پیچیدگی بسیار برخوردار است، در دفاع از عملکرد وزارتخانه‌اش در مقابله با نفوذ گفت: باید در بررسی مساله نفوذ، مبادی نفوذ، شناسایی، مقصد نفوذ مشخص، هدف دستگاهی که نفوذ می‌کند روشن، روش‌های نفوذ و عناصری که نفوذ می‌کنند نیز مشخص، ابزارهایی که در نفوذ مورد استفاده قرار می‌گیرد و راه‌هایی که از آن نفوذ انجام می‌شود و انواع نفوذ اعم از جریانی و رخنه‌ای و اعم از نرم و سخت باید مشخص و شفاف شوند.

وزیر اطلاعات در همین زمینه گفت: در صورتی که بر ما مسلم شود این افراد در سرویس‌های دشمن ورود پیدا کنند با آنها برخورد خواهیم کرد. مصداق مورد نظر نمایندگان تحت اشراف اطلاعات بوده و هیچ موردی که زمینه نفوذ یا زمینه مظنون بودن فراهم کند در آن وجود نداشته باشد.

کریمی قدوسی: کلمه خبیث نفوذ یعنی دری اصفهانی

بعد از اظهارات وزیر اطلاعات و متهم کردن نمایندگان به استفاده ابزاری از پروژه نفوذ، کریمی قدوسی در جایگاه قرار گرفت و گفت: کلمه خبیث نفوذ یعنی دری اصفهانی که با سه سرویس آمریکا، انگلیس و کانادا ارتباط داشته و استاد یکی از مقامات بانکی بوده، با سیروس ناصری و یکی از مسوولان نهاد ریاست جمهوری جلسه داشته، از یک‌طرف در تیم مذاکره هسته‌ای ما مسوول برطرف کردن تحریم‌ها از بانک‌ها و مؤسسات مالی بوده، اما همزمان در مؤسسه TW لندن هم کار می‌کرده است و ماهانه 7500 پوند حقوق می‌گرفته که در آن مؤسسه مسوول تداوم تحریم‌های ایران بوده است. این فرد در ایران دست راست تیم مذاکره‌کننده ما می‌شود که چگونه تحریم‌ها برداشته شود. در انگلیس مسوول تداوم تحریم‌ها بوده که پس از برجام مدال لیاقت به سینه او می‌زنند و ده‌ها سکه به او پاداش می‌دهند. در این قصه وزارت اطلاعات چه کرده است؟

نامه وزیر اطلاعات؛ دری اصفهانی جاسوس نیست

در پایان سخنان این نماینده‌، آقای مسعود پزشکیان که ریاست جلسه را بر عهده داشت، نامه‌ای از وزیر اطلاعات را در صحن علنی قرائت کرد و گفت: بر اساس یادداشت وزیر اطلاعات باید این تذکر را بدهم که آقای دری‌اصفهانی برابر نظر کارشناسان وزارت اطلاعات جاسوسی نکرده است.

این اظهارنظر در حالی است که سه‌شنبه 26 مردادماه جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در نشست خبری با خبرنگاران با اعلام خبر دستگیری و بازداشت یک متهم ایرانی دو تابعیتی در تهران و ارتباط این متهم با سرویس جاسوسی انگلیس خاطر نشان کرد: این متهم در حوزه اقتصادی و مرتبط با ایران فعالیت می‌کرده است، فردی که بعدها مشخص شد دری‌اصفهانی است، یکی از عناوین اتهامی این فرد دریافت حقوق از مؤسسات آمریکایی و انگلیسی در ازای ارائه اطلاعات مهم مالی و اقتصادی جمهوری اسلامی است، وی در ازای ارائه اطلاعات گوناگون داخلی (که به جهت حضور در سطوح عالی مدیریتی اطلاعات مهمی را در اختیار داشته) به مؤسسات تاثیرگذار بر تحریم‌ها، مبلغی در حدود ماهانه 7500 پوند (حدود 30 میلیون تومان) دریافت می‌کرده است.

همچنین وبگاه تحلیلی «المانیتور» خبر داد: جاسوس دستگیر شده تیم هسته‌ای ایران دقیقاً در بخش به مشکل خورده برجام مسوولیت داشت؛ یعنی همان تحریم‌ها. این رسانه آمریکایی با بیان اینکه «عبدالرسول دری اصفهانی» مسوولیت امور بانکی را در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای بر عهده داشت، نوشت: این همان ناحیه‌ای است که مشکلات توافق ایران با آمریکا هنوز پابرجا مانده‌اند.

زمانی خبر جاسوس بودن دری اصفهانی بر سر زبان‌ها افتاد که دادستان تهران از دستگیری وی سخن گفت، اما اینکه چطور و چگونه وزیر اطلاعات وی را جاسوس نمی‌داند درحالی‌که از مؤسسه TW لندن ماهانه 7500 پوند حقوق می‌گرفته است. آیا این موسسه انگلیسی برای رضای خدا این میزان پول برای وی می‌فرستاد‌؟ یا این مبلغ ماهانه برای خدمت‌های دری اصفهانی به این موسسه تاثیرگذار در تحریم‌ها بوده است؟ و چرا وزیر اطلاعات پشت تریبون درباره دری اصفهانی توضیحی ارائه نداد و بعد از گرفتن موافقت نمایندگان در نامه‌ای به رییس جلسه، دری اصفهانی را مبرا از تمامی اتهامات معرفی کرد؟

http://sobhe-no.ir/newspaper/111/2/3228

ش.د9502457

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات