تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۹۶۸۳۶
«مردم‌سالاري» ماهيت شوراي عالي فراكسيون‌ها را بررسي مي‌كند

تشکیل شورایی بدون مشورت!

‌‌(روزنامه مردم‌سالاري - 1395/08/04 - شماره 4166 - صفحه 15)

گروه سیاسی: روز گذشته خبری منتشر شد با این مضمون که شورای عالی ای در مجلس تشکیل شده با عنوان شورای عالی فراکسیون‌ها و علی لاریجانی نیز ریاست آن را قبول کرده است. شورایی که به گفته مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی علت وجودی اش این است که در برخی مباحث، هر سه فراکسیون به فهم مشترکی دست پیدا کنند؛ ‌مثلا در رای اعتماد به وزرا در شورای عالی فراکسیون‌ها به جمع بندی برسند. حتی به گفته این نماینده مجلس، رئیس مجلس نیز ریاست این شورا را به عهده گرفته است. اما نکته جالب اینجاست که طی تماس «مردم‌سالاری» با برخی نماینده‌های مجلس این نتیجه حاصل شد که از وجود این شورا بی‌اطلاع هستند! به نظر می‌رسد شورایی که قرار است محل شور همه فراکسیون‌ها باشد و قاعدتا نمایندگانی از همه قشرها می‌طلبد، با تصمیم گیرانی محدود تشکیل شده است.

علی لاریجانی رییس شد

مهرداد لاهوتی در گفت‌وگو با ایسنا، گفته است: «ما در مجلس سه فراکسیون سیاسی شامل امید، ولایت و مستقلین ولایی را داریم که هر یک به شکل جداگانه فعالیت می‌کنند. پیشنهادی که من به آقای لاریجانی دادم این بود که شورای عالی فراکسیون‌ها را تشکیل دهیم تا در برخی مباحث هر سه فراکسیون به فهم مشترکی دست پیدا کنند؛ ‌مثلا در رای اعتماد به وزرا در شورای عالی فراکسیون‌ها به جمع‌بندی برسیم.» او با اشاره به اینکه فراکسیون امید تشکیل این شورا را نپذیرفته، ادامه داده است: «در نهایت فراکسیون امید از این ایده استقبال نکرد اما فراکسیون‌های ولایت و مستقلین ولایی آن را پذیرفتند و 10 جلسه با حضور آقای لاریجانی تشکیل شد. در آخرین جلسه هم قرار شد 17 نفر از هر یک از دو فراکسیون به عنوان اعضای شورای عالی انتخاب شوند و آقای لاریجانی به عنوان رییس فراکسیون انتخاب شود که ایشان ریاست را پذیرفتند.»

اما همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که حتی بعضی اعضای هیئت رئیسه مجلس هم از تشکیل این فراکسیون خبر ندارند. غلامرضا کاتب و محمدعلی وکیلی از اعضای هیئت رئیسه مجلس و عضو دو فراکسیون مستقلین ولایی و امید، از وجود چنین شورایی اظهار بی‌اطلاعی کردند و حتی کاتب با قطع تماس از ادامه پاسخگویی به «مردم‌سالاری» امتناع کرد!

فراکسیونی برای برخی‌ها

به گفته لاهوتی حتی اساسنامه این شورا هم تصویب شده است. این نماینده مجلس در ادامه اضافه کرد: «دو فراکسیون مستقلین ولایی و ولایت نگاه مشترکی ندارند و مستقل از یکدیگر فعالیت می‌کنند اما می‌توانیم در مسائل کلان فهم مشترکی با یکدیگر داشته باشیم. ما از حضور فراکسیون امید در شورای عالی فراکسیون‌ها استقبال می‌کنیم و معتقدیم که اعضای این فراکسیون باید در ترکیب شورای عالی حضور داشته باشند.»

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در حالی از تصویب اساسنامه شورای عالی فراکسیون‌ها خبر می‌دهد که محمود صادقی عضو هیئت رئیسه دائم فراکسیون امید به «مردم سالاری» می‌گوید این شورا وجود خارجی ندارد! نماینده مردم تهران می‌گوید: «اگر بنا باشد شورایی با این عنوان تشکیل شود باید به توافق همه فراکسیون‌ها برسد. اینکه همچین شورایی اعلام موجودیت کرده اصلا کار درستی نیست و اساسا از نظر فراکسیون امید، چنین شورایی وجود خارجی ندارد.» همچنین سهیلا جلودار زاده، دیگر عضو فراکسیون امید نیز با اظهار بی اطلاعی از تشکیل این فراکسیون به «مردم سالاری» می‌گوید: «شاید خود هیئت رئیسه مجلس به این نتیجه رسیده اند که باید این فراکسیون تشیکل شود. اما ما که بی خبر هستیم.»

این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: «می‌خواستم از روز اول فراکسیون،ثبت کنم اما به من اجازه چنین کاری را ندادند و گفتند هیئت رئیسه باید بررسی کند و نظرش را بدهد. اما بررسی ای انجام نگرفت و اصلا اجازه تشکیل آن را به ما ندادند. اصلا نمی‌دانم که آیا برای این شورا انتخاباتی تشکیل شده یا نه؟!.»با این سخنان جلودارزاده ابعاد تازه ای از نگاه‌های سلیقه ای در ریاست مجلس روشن می‌شود. بطوریکه یک شبه شورای عالی فراکسیون‌ها اعلام موجودیت می‌کند و تقاضای برخی فراکسیون‌های تخصصی ماه‌ها در هیئت رئیسه خاک می‌خورد.

لاریجانی و ریاست بر کل فراکسیون‌ها!

علت وجودی تشکیل یک فراکسیون سیاسی در مجلس، در کنار هم قرار گرفتن افراد با مشی سیاسی مشابه و هم سو برای تصمیمات کلان است. تصمیماتی که می‌توان از آن برای مقاصد سیاسی و ملی استفاده کرد. با توجه به اینکه فراکسیون‌های سیاسی ،رقبای همدیگر هستند پس تشکیل شورایی برای هم سو کردن هر فراکسیون سیاسی کار عبثی به نظر می‌رسد. اگر قرار باشد همه فراکسیون‌ها نظرات مشابه هم داشته باشند و یک جور فکر کنند که از ابتدا از هم جدا نمی‌شدند و در دسته‌های مختلف قرار نمی‌گرفتند. اصلا دلیل تشکیل فراکسیون سوم مجلس (مستقلین ولایی) هم همین بود. اینکه اعتدالیون نمی‌توانستند در کنار افرادی قرار بگیرند که از نظر فکری مشابهتی با هم ندارند زیرا مستقلان خود را مدافعان دولت می‌دانند و اکثریت فراکسیون ولایت مخالف عملکرد دولت یازدهم هستند.

فارغ از این نکته، سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که آیا باوجود غیبت یکی از فراکسیون‌های مهم مجلس می‌توان شورایی تشکیل داد که علت وجودی اش، شور در میان تمام فراکسیون‌ها است؟ و سوال دیگری که مطرح می‌شود و آن این است که با این تفاسیر آیا کار درستی است که رئیس مجلس شورای اسلامی‌ریاست این شورا را به عهده بگیرد؟ فارغ از نبود یکی از فراکسیون‌ها در این شورا، بعضی نماینده‌های کلیدی مجلس هم از تشکیل آن بی اطلاع هستند.حال به عقب تر برمی‌گردیم وقتی که صحبت‌ها درباره سومین فراکسیون مجلس مطرح شد و بعدها اسم آن را فراکسیون مستقلین ولایی گذاشتند .این فراکسیون در حالی تشکیل شد که تا پیش از تشکیل دو فراکسیون امید و ولایت، هیچ خبری از آن نبود و حتی کسانی که عاملان تشکیل آن بودند، تشکیل فراکسیون سوم را رد می‌کردند.

تنها غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی و چند نفر دیگر بودند که تاکید بر تشکیل فراکسیون سوم داشتند و دلیلشان برای انجام این کار را یک سو نبودن خط مشی خودشان با افراطیون اصولگرا معرفی می‌کردند. هر چه که بود این فراکسیون بعد از شایعات مختلف و انتشار اخبار ضد و نقیض تشکیل شد و نمایندگان زیادی در این فراکسیون عضو شدند. و این احتمال وجود دارد رئیس مرکز پژوهش‌ها رئیس آن شود. از طرفی رئیس فراکسیون ولایت تا دیروز علی لاریجانی بود و در جلسه دیروز ریاست موقت به یار احمدی نژاد ، آقای حاجی بابایی رسید. با این تفاسیر نزدیک به دو سوم مجلس به صورت زیرپوستی زیرنظر علی لاریجانی در مجلس فعالیت می‌کنند و تشکیل این شورا، به صورت بالقوه این امکان را به وجود می‌آورد که او نه تنها رئیس مجلس باشد بلکه به نوعی در فراکسیون‌ها نیز تسلط داشته باشد. حالا سوال این است که آیا تشکیل این شورا صرفا برای دوری از مشکلات رایج در دوره قبل مثل هم سو نبودن نظرات فراکسیون‌هاست یا صرفا تاکتیکی سیاسی برای ابقای ریاست لاریجانی در سال‌های آتی؟

http://www.mardomsalari.com/4166/page/15/306/%D8%AA%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D9%84-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D9%85%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%AA!

ش.د9502444

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات