سیاسی >>  انقلاب اسلامی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۹۶۹۷۶

بسیج رمز ماندگاری انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی ایران تنها انقلاب بزرگی است که پس از گذشت حدود چهار دهه از طلوع آن، نه تنها روتینه نشده، بلکه همچنان آرمان‌های انقلابی و گفتمان این انقلاب، وجه مسلط کنش‌های سیاسی اجتماعی جامعه ایران و حتی برخی جنبش‌های اسلامی و کشورهای منطقه را شکل می‌دهد. یکی از مهمترین دلایل و رموز ماندگاری این انقلاب نیز، برخوداری از نیرویی عظیم به نام «بسیج» است.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی بصیرت/ مصطفی قربانی

بسیج رمز ماندگاری انقلاب اسلامیانقلاب‌های بزرگ علاوه بر اینکه موجب براندازی رژیم سیاسی حاکم می‌شوند، تغییر در فرهنگ مسلط، گفتمان‌های مسلط را نیز در پی دارند و حتی برخی رسوم و آداب را هم تغییر می‌دهند. اما همین انقلاب‌ها نیز بعد از چند دهه اصطلاحاً «روتینه شده»، از تب‌وتاب انقلابی افتاده و روند عادی شدن را در پیش می‌گیرند. تجربه انقلاب‌های بزرگی چون انقلاب فرانسه، روسیه، چین و... مؤید این موضوع است. در این میان، انقلاب اسلامی ایران تنها انقلاب بزرگی است که پس از گذشت حدود چهار دهه از طلوع آن، نه تنها روتینه نشده، بلکه همچنان آرمان‌های انقلابی و گفتمان این انقلاب، وجه مسلط کنش‌های سیاسی اجتماعی جامعه ایران و حتی برخی جنبش‌های اسلامی و کشورهای منطقه را شکل می‌دهد. یکی از مهمترین دلایل و رموز ماندگار این انقلاب نیز در برخوداری آن از نیرویی عظیم به نام «بسیج» است. درواقع، بسیج به عنوان مجموعه‌ای انقلابی که تجلی کنش‌های انقلابی و محل پرورش نیروهای انقلابی است، نه تنها در داخل کشور، بلکه در سطح منطقه و بین‌الملل نیز حامل پیام‌های رهایی‌بخش و حیات‌بخش انقلاب اسلامی بوده است. نیروهای بسیج، قبل از تشکیل رسمی سازمان بسیج، در به ثمر رساندن مبارزات مردمی و سرنگونی رژیم شاه نقش‌های بی‌بدیلی داشتند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در حفاظت از انقلاب و تثبت آن در داخل و خارج کشور در عرصه‌های مختلف نیز نقش ایفا کرده‌اند.

به عبارت دیگر، در هر برهه‌ای که انقلاب با تهدیدات سخت، نیمه‌سخت، نرم و ترکیبی مواجه بوده است، بسیج در خط مقدم مقابله با آن تهدیدات، سنگر مستحکم دفاع از انقلاب را حفظ کرده است؛ آنگاه که دشمن بعثی با هجوم به مرزهای کشور درصدد بود تا انقلاب نوپای اسلامی را سرنگون کرده و کشور را نیز تجزیه کند، سازمان بسیج به عنوان گسترده‌ترین نیروی جبهه‌های نبرد، هم از کشور محافظت کرد و هم ماندگاری انقلاب را تضمین کرد. در برهه‌های دیگر که دشمن با روی آوردن به تهدیدات نرم و راه‌اندازی حرکت‌هایی مانند غائله 18 تیر سال 78 و یا فتنه 88 درصدد بود تا انقلاب را زمین‌گیر کند، باز این بسیج بود که توطئه را درک و آن را در نطفه خفه کرد. امروز نیز که دشمن برای مخدوش کردن و از بین بردن عوامل ماندگاری انقلاب بر روش‌هایی چون نفوذ، ناکارآمد جلوه دادن نظام و... متمرکز شده است، بسیج می‌کوشد تا با مشارکت در طرح‌هایی چون محرومیت‌زدایی از مناطق محروم، ترویج فرهنگ و روحیه جهادی، هوشیاری و مقابله با نفوذ دشمن و... ماندگاری انقلاب را تضمین کند.

علاوه بر آنچه گفته شد، از دیگر روش‌های دشمن برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی، تضعیف عمق راهبردی انقلاب در منطقه با استفاده از مسلمانان جاهلی است که با حربه تکفیر به جنگ درون‌دینی و برادرکشی روی آورده‌اند. اما بسیج نیز در برابر این توطئه ابتکارعمل نشان داده و با سازماندهی مجموعه‌های مشابه خود مانند حشدالشعبی در عراق و جیش‌الوطنی در سوریه، تجربه موفق خود در ایران را در این کشورها نیز پیاده کرده است.

بنابر آنچه گفته شد، بسیج نه تنها در پیروزی، تثبیت و بالندگی انقلاب اسلامی نقش داشته، بلکه با توسعه عمق راهبردی انقلاب اسلامی در منطقه، بر تضمین ماندگار این انقلاب افزوده است و نه تنها تهدیدات را از مرزهای کشور دور کرده، بلکه امروزه مرزهای انقلاب را به کیلومترها دورتر از مرزهای کشورمان، در نزدیکی آب‌های مدیترانه، منتقل کرده است. می‌توان گفت که کارآمدی نگاه و مدیریت بسیجی در حوزه‌های عملی مختلف اعم از نرم و سخت، سبب شدن تا این الگو به الگویی ماندگار تبدیل شود که علاوه بر خود، ماندگاری انقلاب را نیز تضمین کرده است. برهمین اساس است که رهبر معظم انقلاب از بسیج به عنوان «نیروی درونزای انقلاب»؛ یاد کردند؛ یعنی نیرویی که با برخورداری از آن می‌توان به جنگ مشکلات و موانع رفت و سربلند و کارآمد هم بود. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات