تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۹۷۴۲۲
هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نظر داد

ارجاع دو پرونده محمود صادقی به قوه قضائیه

(روزنامه ايران - 1395/09/18 - شماره 6377 - صفحه 3)

دو پرونده از سه پرونده محمود صادقی، نماینده تهران به قوه قضائیه ارجاع شد. این تصمیمی است که هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در جلسه صبح دیروز خود اتخاذ کرده است. با این حال نکته اساسی این است که بر اساس خروجی جلسه دیروز شکایتی از سوی قوه قضائیه درباره نطق صادقی مطرح نشده است.

به گزارش «ایلنا»، آن طور که محمدجواد جمالی، سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در جمع خبرنگاران گفته است، یکی از موارد ارجاع شده به قوه قضائیه مربوط به شکایت قاضی پرونده یاشار سلطانی از نماینده تهران می‌شود. صادقی چندین بار درباره بازداشت یاشار سلطانی، مدیرمسئول سایت «معماری نیوز» انتقاد کرده و یک بار گفته بود که «باید آسیب‌شناسی شود که چگونه دادستان ما در پرونده افشای فساد شهرداری پیش از آن که دنبال پرونده فساد باشد، دنبال افراد یا منبع درز اطلاعات به بیرون و همچنین اضافه کردن به صف متهمان پرونده است.»

صادقی این سخنان را در یک سخنرانی در دانشگاه فارابی بیان کرده بود. به گفته سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، در زمان ایراد این سخنان «هنوز به متهم تفهیم اتهام نشده بوده و قاضی پرونده در این زمینه شاکی است.» جمالی گفته است: «پس از استماع صحبت‌های صادقی در این جلسه، هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان به این جمع‌بندی رسید که برای بررسی بهتر و قانونی این پرونده به قوه قضائیه ارجاع داده شود.»

همچنین سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان خبر داده که موضوع شکایت دیگری از محمود صادقی که مربوط به پرونده بورسیه‌های دولت قبل می‌شود نیز توسط این هیأت به دستگاه قضایی ارسال خواهد شد. محمود صادقی، پیش از تشکیل مجلس دهم از غیرقانونی بودن قسمت زیادی از این بورسیه‌ها سخن گفته و تأکید کرده بود این موضوع را در دوران نمایندگی خود پیگیری خواهد کرد. او بعد از تشکیل مجلس دهم هم چند بار در این باره به اظهار نظر پرداخت اما برخی دانشجویان بورسیه شده از سخنانی که او در ماه‌های قبل از تشکیل مجلس فعلی مطرح کرده بود، شکایت کرده‌اند.

محمدجواد جمالی با بیان اینکه هیأت نظارت این شکایت‌ها را بررسی کرد، گفته است: «مشخص شد که این مصاحبه و اظهار نظرهای صادقی مربوط به قبل از تصویب اعتبارنامه وی بوده و در آن زمان او گرچه منتخب مردم بوده اما هنوز نماینده تلقی نمی‌شده است. لذا قرار شد که این مسأله بین شکات، صادقی نماینده تهران و قوه قضائیه حل شود.» اما موضوع پرونده سوم مطرح برای محمود صادقی به شکایت ساداتی‌نژاد، نماینده کاشان از وی برمی‌گردد. محمود صادقی چندی پیش مدعی شده بود که قسمتی از منابع مالی بورسیه‌های دانشگاه کاشان در سال 92 به شکل کارت هدیه در ستاد یکی از نامزدهای انتخابات هزینه شده بود. در زمان مورد نظر نماینده تهران، ساداتی‌نژاد که اکنون خود نماینده کاشان است ریاست دانشگاه این شهر را برعهده داشت.

وی از صادقی خواسته بود تا سخنان خود را پس بگیرد اما بعد از آن، محمود صادقی تأکید کرده بود که در این مورد اسناد و مدارکی دارد که می‌تواند به اثبات ادعایش منجر شود. همین مسأله نیز باعث شد تا نماینده کاشان از وی در دستگاه قضایی شکایت کند. آن طور که محمدجواد جمالی روز گذشته توضیح داد، این شکایت توسط هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان به دستگاه قضائی ارجاع نشده است. او در سخنان خود در این رابطه گفته است: «شکواییه اولیه مستقیماً به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان ارائه شده و با توجه به اینکه هر دو طرف نماینده بودند، هیأت به دنبال این بود تا با تفاهم این مسأله حل شود.» به گفته جمالی، «اقداماتی هم توسط بعضی از اعضای هیأت انجام شد اما تا به امروز این موضوع به نتیجه نرسیده است و ظاهراً ساداتی‌نژاد نماینده کاشان شکایتی را به قوه قضائیه داشته اما این شکایت هنوز به هیأت ارجاع نشده که بتوانیم اظهار نظری داشته باشیم.»

اما موضوع اساسی‌تر به جریان حکم جلب هفته گذشته محمود صادقی مربوط می‌شود. پیش‌تر این گمانه‌ درباره آن مطرح شده بود که این حکم جلب در ارتباط با تذکر صادقی درباره حساب‌های قوه قضائیه است. با وجود این جمالی گفته است که «در رابطه با نطق دو دقیقه‌ای او در صحن علنی مجلس شکایتی از قوه قضائیه به ما نرسیده است.»

تشکر صادقی از قوه قضائیه

اکنون در شرایطی دو پرونده صادقی راهی قوه قضائیه خواهند شد که او در یک پیام توئیتری از دستگاه قضایی تشکر کرد و نوشت: «اقدام قوه قضائیه برای شفاف‌سازی درباره حساب‌های سپرده شایسته قدردانی است.» این جمله کوتاه صادقی بعد از اتفاقات پر حاشیه روزهای اخیر شاید قدری فضای بین او و قوه قضائیه را تلطیف کرد. به نظر می‌رسد توئیت نماینده تهران ناظر به سخنان اخیر محسنی اژه‌ای، در روز دانشجو در دانشگاه تهران باشد که درباره حساب‌های قوه قضائیه توضیحاتی داده بود.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6377/3/161779/0

ش.د9502739

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات