تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۹۷۶۳۴
واكنش علم‌الهدي به «خود مختار» ناميدن مشهد

خودمختاري صحت ندارد؛ مردم شرايط را پذيرفتند!

پایگاه بصیرت / ياسمين طالقاني

(روزنامه آرمان – 1395/09/25 – شماره 3208 – صفحه 3)

ديروز آيت‌ا... علم الهدي دليل مخالفت خود با برگزاري كنسرت در مشهد را اعلام كرد كه آن هم فسق و فجوري بود كه به اعتقاد امام جمعه مشهد در اين شهر با برگزاري كنسرت رخ مي‌داد. ۲۲ مرداد بود كه آيت‌ا... علم‌الهدي در خطبه‌هاي نماز جمعه اظهار داشت: «حريم حرم امام رضا تنها ۵۰۰ هكتار رواق و صحن نيست. نبايد براي لغو يك كنسرت در مشهد لازم باشد با مسئولان و مردم چانه بزنيم. پول آستان قدس پيش از انقلاب اسلامي در اختيار عياشي درباريان بود. تو كنسرت مي‌خواهي؟ خب برو جاي ديگر زندگي كن، چرا اينجا داد و فرياد راه مي‌اندازي و چانه‌ مي‌زني؟ هر روز يك كمپين راه بيندازي و يك‌دار و دسته؟ اين كمپين‌ها و‌دار و دسته‌ها، اردوكشي بر ضد امام رضاست، اين مقابله با حرم امام هشتم است.

منتها بنده فكر كردم براي يك روز در يك جلسه به نام امام هشتم تكليف اين شهر بايد روشن شود. كمپين‌هايي هم كه براي اين اقدامات راه‌اندازي مي‌شود، مقابله با امام هشتم است.» در ۲۳ مرداد هم امام جمعه مشهد در ديدار فرمانده نيروي انتظامي اظهار داشت: «دستگاه صادركننده مجوز براي كنسرت‌ها بايد اين موضوع را جواب دهد كه مجوز صادرشده، مجوز به چه چيزي است، وقتي حواشي ضد عفت، انتظامي و امنيتي به وجود مي‌آيد، دستگاه پيشگيري از جرم نمي‌تواند بي‌تفاوت باشد.»

اين اظهارات علم‌الهدي واكنش‌هايي را به دنبال داشت و وزير وقت ارشاد يعني علي جنتي اعلام كرد: «با توجه به مزين بودن شهر مشهد به مرقد مطهر امام رضا (ع)، اجراي كنسرت‌ها در اين شهر مخالفاني از جمله نماينده محترم ولي فقيه در خراسان رضوي را داشت كه ما به نظر ايشان احترام گذاشته و با اينكه اين كنسرت‌ها مشكل خاصي نداشت، اما از ادامه اجراي آنها در اين شهر صرف نظر كرديم.» اما رئيس‌جمهور ظاهرا با اين موضع وزير وقت ارشاد موافق نبود. بنابراين از موضع وزير ارشاد درباره عدم برگزاري كنسرت در مشهد انتقاد كرد و گفت: «وزير بايد تابع قانون باشد.» در ۱۸ آذر كه چالش كنسرت در مشهد رو به پايان بود، بار ديگر علم الهدي تصريح كرد: «مخالف موسيقي نيستم، اما اين افراد طرفدار موسیقي نيستند، چرا كه ۲۰ آموزشگاه بزرگ موسيقي در شهر فعال است و از آن حمايت نمي‌كنند و برنامه‌ مولد فحشا را حمايت مي‌كنند تا با ايجاد قطب طرفدار ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها جرياني راه بيندازد.»

چرا مي‌گوييد مشهد خودمختار است؟

اكنون باز هم آيت‌ا... علم‌الهدي شاكي و گلايه‌مند است. او ديروز در مراسم تجليل از خادمان زائران‌ پياده امام رضا(ع) تصرح كرد: «حرم امام رضا(ع) حريمي دارد و اين حريم، شهر مشهد است، چرا كه بر گرد حرم بنا شده است. به همين علت است كه مشهد را مقدس مي‌نامند و اين موضوع مي‌تواند مولد قانون باشد. در حريم مقدس رضوي قطعا نبايد اجازه بدهيم كه فسق و فجور شود و مخالفت من با كنسرت‌ها به همين دليل است.» اين اظهارات چندان تازگي نداشت و با مخالفت‌هاي پيشين او با برگزاري كنسرت در مشهد همخواني داشت، اما او به نكته ديگري هم اشاره كرد كه از سوي برخي افراد مطرح مي‌شود و آن هم خودمختاري در مشهد است. عبارات امام جمعه مشهد چنين بود كه «برخي رسانه‌ها عنوان كرده‌اند كه مشهد خودمختار است، اما مي‌خواهم بگويم كه يك مشهدي پذيرفته كه در حريم رضوي زندگي كند. پس حرمت اين حريم را هم حفظ مي‌كند».

شايد اين گلايه علم‌الهدي به اظهارات مطهري بازگردد كه ۲۷ مرداد ماه با «غلط» و «نادرست» خواندن برخي اظهارات درباره برگزار نشدن هيچ كنسرتي در شهر مشهد تصريح كرده بود: «كشور كه حكومت فدرالي نيست. نبايد درباره اجراي كنسرت‌ها در استان‌هاي مختلف تفاوت قائل شد، زيرا كشور كه حكومت فدرالي نيست و اين‌گونه نيست كه بگوييم خراسان رضوي داراي خودمختاري است و قوانين خاصي بر آنجا حكومت مي‌كند. اين كار و نظر، غلط و نادرست است و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هم نبايد زير بار اين موضوع مي‌رفت.» اگر چه اظهارات نايب‌رئيس مجلس و خودمختار ناميدن مشهد از سوي وي به دليل لغو كنسرت در مشهد بود، اما پس از آن هم سخنراني همين نايب‌رئيس مجلس در مشهد لغو شد كه اين‌بار عبدا... رمضانزاده سخنگوي دولت اصلاحات در اعتراض به اين اتفاق گفت: «نمي‌دانم اين اقدامات به چه معناست.

احمدي‌نژاد امروز به آسودگي در خوزستان سخنراني مي‌كند، اما سخنراني نايب‌رئيس قانوني و رسمي مجلس در يك مراسم عزاداري را بي‌هيچ قانون و دليلي در مشهد لغو مي‌شود. اين مساله برايم قابل فهم نيست و اساسا متوجه اين اقدامات نمي‌شوم، اما با توجه به شرايط گمان مي‌كنم نوعي خودمختاري، خودسري و خودمحوري در خراسان حاكم شده است كه قصد تعطيل‌سازي قانون در اين شهر را دارند و به نظر من تمام مقامات كشور بايد موضعي واحد را درباره اين مهم و بي‌قانوني‌هاي اين شهر نشان دهند.» در نهايت اكنون اصلاح‌طلبان و اعتداليون نسبت به محدوديت‌هاي اعمال‌شده در مشهد گلايه دارند و آيت‌ا... علم‌الهدي هم از ابراز اين گلايه‌ها، گلايه‌مند است...

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/172367

ش.د9502923

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات