تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۹۷۶۷۱

حلب چگونه آزاد شد؟

(روزنامه شرق – 1395/09/25 – شماره 2752 – صفحه 6)

آزادی حلب حاصل تلاش‌های ائتلاف ایران، روسیه، سوریه و حزب‌الله است. این را سرلشکر سیدیحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا، می‌گوید و وعده می‌دهد که به‌زودی موصل را نیز آزاد خواهیم کرد. او از ائتلاف و همکاری‌هایی سخن می‌گوید که در چند ماه گذشته شاهد افزایش آن بودیم. حضور نیروهای مستشاری ایران در سوریه از یک سو و از سوی دیگر گذاشتن پایگاه هوایی نوژه در اختیار جنگنده‌های روسی که مواضع تروریست‌ها را در سوریه هدف قرار داده بودند، با همکاری‌های همیشگی ایران و حزب‌الله توأم شد و اکنون به ثمر نشسته است. به‌همین‌خاطر هم بود که سرتیپ «حسین دیاب» استاندار حلب از کمک‌های ایران و روسیه به سوریه تقدیر کرد و گفت: «حمایت دوستان ایرانی و روسی ما تنها به بعد نظامی محدود نمی‌شود بلکه آنها با کمک‌های بشردوستانه و پزشکی خود به مردم حلب، مقاومت آنها را در برابر تروریست‌ها تقویت کردند».

او نیز مانند سرلشکر صفوی اعتقاد داشت که آزادی حلب مقدمه پیروزی بر تروریست‌هاست و گفت: «ما از طرف همه مردم حلب همه محبت و لطف دو ملت و دو دولت ایران و روسیه را در حمایت از سوریه برای سرکوب گروه‌های تروریستی ارج می‌نهیم. ما یقین داریم که پیروزی نه‌تنها در شهر حلب بلکه در هر وجب از خاک میهنمان بسیار نزدیک است».

برآمدن از پس بحران سوریه و ختم این غائله کمک بزرگی به اوضاع و احوال منطقه بود و ازهمین‌روست که ایران و روسیه به‌عنوان دو بازیگر اثرگذار همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا راهی برای برون‌رفت از آن پیدا کنند. گفت‌وگوهای تلفنی وزرای خارجه و دفاع ایران با همتایان سوریه‌ای، روس و ترک خود نشانه‌ روشنی از تداوم این تلاش‌ها دارد. سردار دهقان وزیر دفاع کشورمان دیروز در یک تماس تلفنی با سپهبد فهد جاسم الفریج، وزیر دفاع سوریه، پیروزی ارتش این کشور در حلب و آزادسازی کامل آن را تبریک گفت و آن را نقطه‌عطفی در مبارزات جبهه مقاومت علیه تروریسم و افراطی‌گری توصیف کرد.

وزیر دفاع سوریه نیز از حمایت‌های رهبری، دولت و ملت ایران قدردانی و بر عزم راسخ دو کشور در مبارزه مستمر با تروریسم و افراطی‌گری تأکید کرد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، نیز با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، درباره تحولات سوریه و آتش‌بس در این کشور گفت‌وگو کرد. او یک تماس تلفنی دیگر نیز با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، داشت. ترکیه در چهارضلعی ایران، سوریه، روسیه و حزب‌الله جای ندارد اما نمی‌توان نقش و اثرگذاری آن را در موضوع سوریه نادیده گرفت. به همین خاطر است که مقامات ایران و روسیه بارها در این زمینه با ترک‌ها مذاکره و بعضا همکاری کرده‌اند. در گفت‌وگوی دیروز دو وزیر خارجه نیز اوضاع حلب، آتش‌بس و نحوه کمک‌رسانی به مردم این کشور مورد مذاکره قرار گرفت. گفتنی است پیش از ظریف، لاوروف با چاووش اوغلو در همین خصوص گفت‌وگو کرده بود.

موصل را هم آزاد می‌کنیم

همکاری‌های ایران و روسیه درخصوص سوریه که به وضعیت فعلی حلب منجر شده است، از سوی غربی‌ها مورد اعتراض است. به همین خاطر برت کوندرز، وزیر خارجه هلند، دیروز الکساندر شولگین، سفیر روسیه و علیرضا جهانگیری، سفیر ایران را احضار کرد. طبق پیامی که وزارت خارجه هلند منتشر کرده، وزیر خارجه این کشور به‌شدت وضعیت حاضر در شرق حلب را محکوم کرده و خواستار تخلیه غیرنظامیان از حلب است. گفتنی است بنا بر اعلام مرکز صلح روسیه، دیروز تروریست‌ها در حومه صلاح‌الدین حلب توافق ایجادشده با مقامات سوریه مبنی بر ترک شهر را نقض کردند و خودروهایی را که برای حمل‌ونقل به منطقه توافق‌شده رفته بودند، هدف حملات خمپاره قرار دادند. به هر ترتیب ایران و روسیه به تلاش‌ها و همکاری‌های خود برای حل‌وفصل موضوع سوریه و مقابله با تروریسم ادامه می‌دهند و تاکنون چندین‌بار گفته‌اند که اجازه نخواهند داد همکاری‌های استراتژیک و راهبردی دو کشور قطع شود.

در راستای همین نگرش است که سرلشکر صفوی دیروز در مراسم افتتاحیه نهمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل ایران که در دانشگاه خوارزمی تهران برگزار شد، با اشاره به تعبیر مقام معظم‌ رهبری که ما در حال عبور از یک پیچ تاریخی هستیم، بر ضرورت تطابق منافع ملی با پیشرفت‌ها و تحولات علمی تأکید کرد و گفت: «واقعیت این است که منطقه ما پل ارتباطی سه قاره بزرگ جهان با یکدیگر است، ما باید در این میان نقشمان را به‌خوبی ایفا کنیم. امروز آمریکایی‌ها به‌خوبی درک کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران قدرت اول منطقه است و نسبت به سایر کشورهای این منطقه وزن بیشتری دارد. از سوی دیگر ائتلاف میان ایران، روسیه، سوریه و حزب‌الله لبنان باعث آزادسازی حلب شد و به‌زودی نیز موصل را هم آزاد می‌کنیم». به گفته او، «ائتلافی که یک طرفش ایران بود، در میان قدرت‌های جهان به پیروزی نزدیک شده است و همین موضوع وزن ایران را نمایان می‌کند. رئیس‌جمهور جدید آمریکا هم باید به قدرت جمهوری اسلامی ایران توجه کند».

صفوی در بخش دیگری از این سخنرانی به موضوع علم «فرماندهی و کنترل» پرداخت و با یادآوری دوران هشت سال دفاع مقدس، گفت ایران در آن زمان علم فرماندهی کنترل را نداشته اما در عمل به‌خوبی آن را اجرا کرده‌ است. او همچنین افزود: «علم فرماندهی کنترل در جنگ به آن معناست که تا خط مقدم هم از تصمیمات فرماندهی باخبر باشد و اطلاعات درست به دستش برسد. هماهنگی‌ها، استفاده از توپخانه‌ها، ادوات جنگی و شنودها همه به کمک فرماندهی کنترل می‌آیند و تنها هدفشان هم به‌دست‌آوردن پیروزی است».

توافق با هماهنگی ایران و روسیه

دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا در حالی این حرف‌ها را می‌زند که حضور مستشاران ایرانی در سوریه و عراق بر کسی پوشیده نیست؛ حضوری که اگرچه بارها مورد توجه و انتقاد رسانه‌ها و دولت‌های غربی قرار گرفت؛ اما اکنون به ثمر رسیده و دستاورد درخورتوجهی در حلب داشته است. خود سرلشکر صفوی نیز یک ماه قبل در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری این حضور مستشاری را یکی از عوامل پیروزی مسلمانان در عراق و سوریه دانسته بود. او با اشاره به نقش بسزای ائتلاف ایران، روسیه، سوریه و حزب‌الله گفته بود که این ائتلاف معادلات را در سوریه و حلب برهم‌ زده است. ائتلافی که به‌گفته سرلشکر صفوی اکنون به آزادسازی حلب منجر شده است، همان ائتلافی است که فیصل مقداد یک‌سال‌ونیم قبل از بین‌رفتن آن را تنها یک توهم دانسته بود. او در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی المنار گفته بود «ائتلاف سوریه با ایران و روسیه ناگسستنی است و کسانی که به ازبین‌رفتن این ائتلاف دل‌بسته‌اند، در توهم به سر می‌برند». در همین گفت‌وگو به یک سر دیگر از ائتلاف یعنی حزب‌الله اشاره و تأکید کرد: «ما به ائتلاف با برادرانمان در لبنان به‌ويژه گروه اساسی، رزمنده، مبارز، مدافع حقوق عربی، دشمن اسرائیل و حامی سوریه یعنی حزب‌الله افتخار می‌کنیم».

«فرَنز کلینزویچ»، معاون‌اول رئیس کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون روسیه، نیز چند ماه قبل وقتی که در همدان میزبان بمب‌افکن‌های روسی بودیم، از کارآمدترشدن این ائتلاف سخن گفت. به گفته او، ائتلاف ضدتروریستی روسیه، سوریه، ایران و عراق ثابت کرد که مبارزه با تروریسم در خاورمیانه کارآمدتر و مؤثرتر است. سناتور روس با تأکید بر اینکه این ائتلاف ظاهری نیست و از کارآمدی بیشتری برخوردار است، گفت: «فکر می‌کنم این شکل از ائتلاف میان این کشورها علیه تروریست‌های داعش به‌زودی گسترش خواهد یافت».

بیانیه دیروز حزب‌الله که تأکید داشت هر توافقی در حلب باید با هماهنگی ایران و روسیه باشد، نیز مهر تأییدی بر پایبندی طرفین به این ائتلاف بود. حزب‌الله این بیانیه را در راستای اختلاف ایجادشده درباره تخلیه دو روستای واقع در استان ادلب صادر و تأکید کرد: «هیچ توافقی در حلب نباید بدون نگاه جامع به جبهه‌های جنگ و توسعه مسائل حقوق‌بشری در ديگر مناطق انجام بگیرد». بنا به اعلام این رسانه تعداد مردمی که خواهان ترک حلب تحت توافق آتش‌بس هستند، ۱۵‌هزار نفر به انضمام چهار ‌هزار شورشی است.

http://www.sharghdaily.ir/News/110084

ش.د9502905

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات